Regulamin zgłoszeń zewnętrznych przyjmowanych przez Starostę Bielskiego

ZGŁOSZENIA ZEWNĘTRZNE 
przyjmowane przez Starostę Bielskiego od 25 grudnia 2024 r.
(informacja na podstawie art. 48 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów)

I. Zgłoszenia zewnętrzne mogą być dokonywane poprzez dedykowane poufne kanały zgłoszeń funkcjonujące w organie publicznym, w szczególności:

  • za pomocą poczty elektronicznej na adres e-mail: sygnalizacja@starostwo.pl w zaszyfrowanym pliku. Szyfr do pliku należy przekazać pełnomocnikowi ds. zgłoszeń zewnętrznych osobiście lub telefonicznie;
  • w formie listownej na adres: ul. Mickiewicza 46, 17-100 Bielsk Podlaski, z dopiskiem na kopercie, np. „zewnętrzne zgłoszenie naruszenia prawa – do rąk własnych pełnomocnika ds. zgłoszeń zewnętrznych”, „pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych – do rąk własnych” itp.;
  • telefonicznie do pełnomocnika ds. zgłoszeń zewnętrznych za pośrednictwem nienagrywanej linii telefonicznej (nr tel. 85 833 26 14). Pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych, do którego telefonicznie zgłoszono naruszenie prawa, dokumentuje zgłoszenie w formie protokołu rozmowy odtwarzającego dokładny jej przebieg. Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu rozmowy przez jego podpisanie;
  • podczas bezpośredniego spotkania z pełnomocnikiem ds. zgłoszeń zewnętrznych (pok. nr 406, ul. Mickiewicza 46, 17-100 Bielsk Podlaski) zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku sygnalisty o zorganizowanie takiego spotkania. W takim przypadku za zgodą sygnalisty zgłoszenie jest dokumentowane w formie nagrania rozmowy umożliwiającego jej wyszukanie lub protokołu spotkania odtwarzającego jego dokładny przebieg, przygotowanego przez pełnomocnika ds. zgłoszeń zewnętrznych. W przypadku sporządzenia protokołu spotkania, sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu spotkania przez jego podpisanie.

II. Sygnalista podlega ochronie przed działaniami odwetowymi od chwili dokonania zgłoszenia zewnętrznego, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że stanowi informację o naruszeniu prawa.

III. Zgłoszenie zewnętrzne powinno zawierać w szczególności:

  • dane sygnalisty, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy, adres korespondencyjny lub adres poczty elektronicznej;
  • datę i miejsce sporządzenia zgłoszenia;
  • dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy;
  • opis naruszenia prawa ze wskazaniem daty tego naruszenia.

Zgłoszenie dodatkowo może zostać udokumentowane zebranymi dowodami i wykazem świadków.

Zgłoszenia anonimowe nie będą przyjmowane i rozpatrywane.

Tryb postępowania w przypadku zgłoszenia zewnętrznego:

  1. Pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych, po przyjęciu zgłoszenia zewnętrznego, przesyła sygnaliście niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia, potwierdzenie jego przyjęcia, chyba że sygnalista wystąpił wyraźnie z odmiennym wnioskiem w tym zakresie lub Starosta Bielski ma uzasadnione podstawy sądzić, że potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia zagroziłoby ochronie poufności tożsamości sygnalisty.
  2. Na żądanie sygnalisty pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych wydaje nie później niż w terminie miesiąca od dnia otrzymania żądania zaświadczenie, w którym potwierdza, że sygnalista podlega ochronie określonej w przepisach rozdziału 2 ustawy o ochronie sygnalistów.
  3. Pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia zewnętrznego, polegającej na ustaleniu, czy zgłoszenie jest zgłaszane przez sygnalistę, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa, oraz na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania Starosty Bielskiego, a jeżeli nie należy - na ustaleniu organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.
  4. Pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych przekazuje zgłoszenie zewnętrzne niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach - nie później niż w terminie 30 dni, do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych - w przypadku gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie nienależącej do zakresu działania Starosty Bielskiego - oraz informuje o tym sygnalistę.
  5. Pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych odstępuje od przekazania zgłoszenia zewnętrznego, jeżeli zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa.
  6. O odstąpieniu od przekazania zgłoszenia zewnętrznego pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych informuje sygnalistę, podając ustalenia ze wstępnej weryfikacji zgłoszenia.
  7. Odstępując od przekazania zgłoszenia zewnętrznego, pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych może poinformować sygnalistę, że informacja objęta zgłoszeniem podlega rozpatrzeniu w trybie przewidzianym w przepisach odrębnych, w szczególności jako przedmiot powództwa cywilnego, zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, skargi do sądu administracyjnego, skargi, wniosku lub petycji, lub może zostać przedstawiona właściwym organom do rozpatrzenia w innym trybie. Poinformowanie sygnalisty nie wpływa w szczególności na dopuszczalność wniesionego później środka prawnego, na bieg terminów ani na treść rozstrzygnięcia lub sposób zakończenia postępowania. Informacja przekazana sygnaliście zawiera pouczenie w tym zakresie.
  8. Pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych rozpatruje zgłoszenie zewnętrzne, jeżeli osobie zgłaszającej można przyznać status sygnalisty oraz zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania Starosty Bielskiego.
  9. Pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych może zwrócić się do sygnalisty, na podany przez niego adres do kontaktu, o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w jego posiadaniu. Jeżeli sygnalista sprzeciwia się przesłaniu żądanych wyjaśnień lub dodatkowych informacji lub ich przesłanie może zagrozić ochronie poufności jego tożsamości, pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych odstępuje od żądania wyjaśnień lub dodatkowych informacji.
  10. Pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych podejmuje działania następcze wobec każdego zgłoszenia zewnętrznego przyjętego do rozpatrzenia. Działania następcze obejmują fazy:
  • wstępnej oceny zgłoszenia, w celu przygotowania postępowania wyjaśniającego;
  • postępowania wyjaśniającego, którego celem jest ustalenie stanu faktycznego i ocena prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu;
  • dalszych działań następczych, które mają na celu przeciwdziałanie skutkom i przyczynom naruszenia prawa lub obniżenie ryzyka naruszenia prawa.
  1. Pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych może nie podjąć działań następczych w przypadku, gdy w zgłoszeniu zewnętrznym dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia przez tego samego lub innego sygnalistę nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszeń prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem zewnętrznym. Pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych informuje sygnalistę o niepodjęciu działań następczych, podając uzasadnienie, a w razie kolejnego zgłoszenia - pozostawia je bez rozpoznania i nie informuje o tym sygnalisty. Pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych odnotowuje ten fakt wraz z uzasadnieniem w rejestrze zgłoszeń zewnętrznych.
  2. Jeżeli wstępna ocena zgłoszenia wykaże, że zawiera ono informacje, które na mocy odrębnych przepisów podlegają przekazaniu do właściwych instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej, pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych realizuje obowiązek wskazany w art. 39 ust. 4 ustawy, tj. przekazuje te informacje bez zbędnej zwłoki właściwym instytucjom, organom lub jednostkom organizacyjnym Unii Europejskiej w celu prowadzenia działań następczych w trybie stosowanym przez te instytucje, organy lub jednostki.
  3. Jeżeli wstępna ocena zgłoszenia wskaże na zasadność powierzenia postępowania wyjaśniającego innej jednostce, pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych, działając w imieniu Starosty Bielskiego, może przekazać takie zgłoszenie:
    • jednostce organizacyjnej podległej lub nadzorowanej;
    • innej jednostce organizacyjnej, której powierzono zadania w drodze porozumienia,

      z wyjątkiem jednostki, której dotyczy zgłoszenie.

Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego jednostka przekazuje pełnomocnikowi ds. zgłoszeń zewnętrznych protokół ustaleń lub inny odpowiedni dokument, w celu podjęcia dalszych działań następczych, z propozycjami takich działań.

  1. W przypadku samodzielnego prowadzenia postępowania wyjaśniającego przez Starostę Bielskiego, pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych powierza jego przeprowadzenie zgodnie z właściwością wewnętrzną, tj. osobom lub komórce organizacyjnej właściwej w badaniu naruszenia prawa będącego przedmiotem zgłoszenia.
  2. Jeżeli zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa pozostających we właściwości kilku stanowisk lub komórek organizacyjnych, pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych powołuje zespół zadaniowy złożony z ich przedstawicieli, w celu całościowego wyjaśnienia zgłoszenia.
  3. Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest z uwzględnieniem przepisów ustawy o ochronie sygnalistów w zakresie zasady należytej staranności, komunikacji z sygnalistą, ochrony tożsamości sygnalisty, ochrony tożsamości osoby, której dotyczy zgłoszenie i ochrony innych informacji przewidzianych ustawą.
  4. Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego sporządzany jest protokół ustaleń zawierający opis stanu faktycznego oraz wnioski w zakresie potwierdzenia naruszenia prawa lub inny odpowiedni dokument. Do protokołu ustaleń lub innego odpowiedniego dokumentu pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych załącza propozycje dalszych działań następczych.
  5. Protokół ustaleń lub inny odpowiedni dokument jest przedkładany, za pośrednictwem pełnomocnika ds. zgłoszeń zewnętrznych, Staroście Bielskiemu.
  6. Starosta Bielski może zwrócić protokół ustaleń lub inny odpowiedni dokument w celu przeprowadzenia dodatkowych czynności.
  7. Starosta Bielski zatwierdza protokół ustaleń lub inny odpowiedni dokument i określa dalsze działania następcze, jeżeli postępowanie wyjaśniające stwierdziło naruszenie prawa lub wskazało na ryzyko występowania naruszeń prawa.
  8. Zatwierdzenie protokołu ustaleń lub innego odpowiedniego dokumentu kończy postępowanie wyjaśniające.
  9. Starosta Bielski może określić dodatkowe dalsze działania następcze (np. wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, podjęcie działań w celu odzyskania środków finansowych) także później.

IV. 1. Pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych przekazuje sygnaliście informację zwrotną, tj. informację na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań, w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego
2. W uzasadnionych przypadkach pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, po poinformowaniu o tym sygnalisty przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
3. Pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych informuje sygnalistę także o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek zgłoszenia zewnętrznego.
4. Pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych nie realizuje przewidzianych w ustawie obowiązków informacyjnych wobec sygnalisty, jeżeli nie jest znany jego adres do kontaktu.

V. 1. Regulamin zgłoszeń zewnętrznych oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie danych osobowych uniemożliwiają nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem oraz zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie. Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.
2. Do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, dokonywania ich wstępnej weryfikacji, podejmowania działań następczych oraz związanego z tym przetwarzania danych osobowych, a także kontaktu z sygnalistą w celu przekazywania informacji zwrotnych i - w razie potrzeby - zwracania się o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje w zakresie przekazanych informacji, jakie mogą być w jego posiadaniu, oraz do przekazywania zainteresowanym osobom informacji na temat regulaminu zgłoszeń zewnętrznych, upoważniony jest wyłącznie pełnomocnik ds. zgłoszeń zewnętrznych oraz osoba pełniąca zastępstwo w czasie jego nieobecności.
3. Osoby upoważnione są obowiązane do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskały w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń zewnętrznych lub podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy.
4. Jeżeli zgłoszenie zewnętrzne zostało przyjęte przez osobę nieupoważnioną, osoba ta jest obowiązana do:

  • nieujawniania informacji mogących skutkować ustaleniem tożsamości sygnalisty lub osoby, której dotyczy zgłoszenie;
  • niezwłocznego przekazania zgłoszenia upoważnionej osobie - bez wprowadzania zmian w tym zgłoszeniu.

5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy zgłoszenie zewnętrzne otrzymano za pośrednictwem innych środków komunikacji niż przyjęte zgodnie z regulaminem zgłoszeń zewnętrznych.

VI. Zasady przetwarzania danych osobowych

1. Zgoda na ujawnienie tożsamości
Sygnalista może wyrazić zgodę na ujawnienie danych osobowych umożliwiających ustalenie jego tożsamości. W przypadku wyrażenia zgody przez sygnalistę, administrator będzie informował osoby wskazane w zgłoszeniu o podaniu ich danych przez sygnalistę (w ramach realizacji obowiązku informacyjnego z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.) - dalej RODO, lub w ramach realizacji przez te osoby prawa dostępu do danych osobowych).

2. Wyjątek dotyczący zgody
Zgoda sygnalisty nie jest wymagana w sytuacji, gdy ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.

Przed takim ujawnieniem danych osobowych sygnalisty, właściwy organ publiczny lub właściwy sąd powiadamia o tym sygnalistę, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie zagrozi postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.

3. Niezbędność i minimalizacja
Organ publiczny przetwarza dane osobowe w minimalnym zakresie, tj. niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego.

4. Przechowywanie i usuwanie danych
Organ publiczny przechowuje dane osobowe, które przetwarza w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami. Po tym czasie dane osobowe są usuwane, chyba że dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowoadministracyjnych.

Administrator zbiera tylko dane niezbędne. Dane niemające znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane. Dane przypadkowo zebrane są niezwłocznie usuwane, nie później niż w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.

5. Informowanie osób wskazanych w zgłoszeniu
Administrator informuje osoby wskazane w zgłoszeniu lub osoby, których dotyczy zgłoszenie, na podstawie art. 14 RODO, o zasadach przetwarzania ich danych osobowych, z wyłączeniem informacji o źródle danych osobowych, chyba że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.

6. Ograniczenie w realizacji prawa dostępu do danych osobowych
Administrator realizuje prawo dostępu do danych osobowych osób wskazanych w zgłoszeniu lub osób, których dotyczy zgłoszenie, z wyłączeniem informacji o źródle danych osobowych, chyba, że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.

7. Zasady ochrony danych osobowych
Administrator zapewnia, że dane osobowe będą:

  • przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i przejrzyście (zasada zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości z art. 5 ust. 1 lit. a RODO);
  • zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami (zasada ograniczenia celu z art. 5 ust. 1 lit. b RODO);
  • adekwatne, stosowne, ograniczone do tego co niezbędne (zasada minimalizacji z art. 5 ust. 1 lit. c RODO);
  • prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane (zasada prawidłowości z art. 5 ust. 1 lit. d RODO);
  • przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy niż niezbędny do celów przetwarzania (zasada prawidłowości z art. 5 ust. 1 lit. e RODO);
  • przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych (zasada integralności i poufności z art. 5 ust. 1 lit. f RODO).

VII. W związku ze zgłoszeniem zewnętrznym organ publiczny może podejmować działania następcze, tj. działania w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych.

VIII. 1. Wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.
2. Jeżeli praca była, jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku pracy, wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe, polegające w szczególności na:

  • odmowie nawiązania stosunku pracy;
  • wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
  • niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
  • obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
  • wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
  • pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
  • przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
  • zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
  • przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
  • niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
  • negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
  • nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
  • przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
  • mobbingu;
  • dyskryminacji;
  • niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
  • wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
  • nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
  • działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
  • spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
  • wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.

3. Za działania odwetowe z powodu dokonania zgłoszenia uważa się także próbę lub groźbę zastosowania środka określonego w ust. 2.
4. Na pracodawcy spoczywa ciężar dowodu, że podjęte działanie, o którym mowa w ust. 2 i 3, nie jest działaniem odwetowym.
5. Jeżeli praca lub usługi były, są lub mają być świadczone na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby, przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio, o ile charakter świadczonej pracy lub usług lub pełnionej funkcji, lub pełnionej służby nie wyklucza zastosowania wobec sygnalisty takiego działania.
6. Jeżeli praca lub usługi były, są lub mają być świadczone na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby, dokonanie zgłoszenia zewnętrznego nie może stanowić podstawy działań odwetowych ani próby lub groźby zastosowania działań odwetowych, obejmujących w szczególności:

  • wypowiedzenie umowy, której stroną jest sygnalista, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia;
  • nałożenie obowiązku lub odmowę przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia, w szczególności koncesji, zezwolenia lub ulgi.

7. Sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, lub prawo do zadośćuczynienia.
8. Zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej osobie chcącej dokonać zgłoszenia naruszenia prawa w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów przysługuje możliwość skorzystania z poufnej porady w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.

Informacja na temat funkcjonowania punktów nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w powiecie bielskim znajduje się pod adresem: https://bip-stbielsk.wrotapodlasia.pl/nieodplatnapomocprawna/

IX. 1. Dokonanie zgłoszenia nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5 ustawy, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.
2. W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności, o której mowa w ust. 1, sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.
3. Uzyskanie informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub dostęp do takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem że takie uzyskanie lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego.

X. Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego. Zgłoszenie zewnętrzne jest przyjmowane przez Rzecznika Praw Obywatelskich albo organ publiczny.

Jednakże zachęca się sygnalistów do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych podmiotu prawnego w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, a sygnalista uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych.

XI. Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich

Adres korespondencyjny:

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa

Informacyjna linia obywatelska: 800 676 676

e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl

Istnieje także możliwość przekazania zgłoszenia w języku migowym, poprzez formularz online zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej RPO lub osobiście w jednym z oddziałów.

 

Załączniki do informacji:

Regulamin zgłoszeń zewnętrznych przyjmowanych przez Starostę Bielskiego

Formularz zgłoszenia zewnętrznego do Starosty Bielskiego

Klauzula informacyjna

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Bielskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Starosta Bielski

Data wytworzenia: 2024-12-23

Wprowadzający: Dorota Komarzewska

Data modyfikacji: 2024-12-23

Opublikował: Dorota Komarzewska

Data publikacji: 2024-12-23