Protokół III sesji z dnia 28 grudnia 2006 r.

Protokół III sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 28 grudnia 2006 r.

III sesja Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim zwołana przez Przewodniczącego Rady Adama Mirona Łęczyckiego odbyła się w dniu 28 grudnia 2006 roku w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego przy ulicy 11 Listopada 4 w Bielsku Podlaskim. Obrady III sesji rozpoczęły się o godzinie 10.00, zakończyły o godzinie 14.30.

Sesję protokołowała Joanna Popławska.

Przewodniczący Rady otworzył obrady III sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim stwierdzając, iż zgodnie z listą obecności w obradach sesji uczestniczy 18 radnych, zatem obrady są prawomocne (lista obecności w załączeniu).

W chwili rozpoczęcia obrad na sesji nieobecny był radny Roch Andrzej Charyton.

Ponadto na zaproszenie Przewodniczącego Rady Powiatu w sesji wzięli udział (lista gości w załączeniu):
1. Pani Ewa Czerwińska – Radca Prawny,
2. Pani Bożena Zwolińska – Skarbnik Powiatu,
3. Pan Ryszard Anusiewicz – Sekretarz Powiatu,
4. Pani Walentyna Tokajuk – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej im. Jana Pawła II w Brańsku,
5. Pani Beata Dawidziuk – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim,
6. Pani Zdzisława Gass – Samodzielne Stanowisko ds. Ochrony Zdrowia i Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi Starostwa Powiatowego,
7. Pan Tadeusz Leszczyński – Naczelnik Wydziału Architektury, Budownictwa, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego,
8.Pan Leszek Aleksiejuk – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Bielsku Podlaskim.

Przewodniczący Rady powitał wszystkich obecnych oraz poinformował o propozycji porządku obrad, którą radni otrzymali wraz z zaproszeniem. Następnie zwrócił się do radnych z prośbą o zgłaszanie wniosków i propozycji zmian do przedstawionego porządku obrad dzisiejszej sesji. Wniosków nie zgłoszono, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję i zarządził głosowanie nad przyjęciem porządku obrad.

W wyniku głosowania jawnego, stosunkiem głosów: 13 „za”, przy braku głosów przeciwnych i 3 wstrzymujących się, przyjęty został następujący porządek obrad III sesji Rady Powiatu:
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z II sesji Rady Powiatu.
4. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
5. Przyjęcie informacji Powiatowego Urzędu Pracy na temat „Sytuacji w zakresie bezrobocia w Powiecie Bielskim”.
6. Przyjęcie „Raportu z wykonania programu ochrony środowiska Powiatu Bielskiego”.
7. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie zaopiniowania studium ochrony przed powodzią.
8. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie wyboru przedstawicieli Rady Powiatu na członków Rady Społecznej SP ZOZ.
9. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie uchwalenia Regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonych przez Powiat Bielski.
10. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie ustalenia ramowego planu pracy Rady Powiatu na 2007 r.
11. Podjęcie uchwał Rady Powiatu w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu na 2007 rok:
a) Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego,
b) Komisji Oświaty, Kultury i Porządku Publicznego,
c) Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny
d) Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska.
12. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zatwierdzenia rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2007 rok.
13. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie wydatków niewygasających z upływem roku 2006.
14. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie zmian w planie dochodów i wydatków budżetu Powiatu Bielskiego na 2006 r.
15. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały nr XLIII/245/06 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku.
16. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie budżetu Powiatu Bielskiego na 2007 r.
a) zapoznanie się z uchwałą składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie opinii o projekcie uchwały budżetowej na 2007 r.
17. Podjecie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie ustalenia zasad wypłaty i wysokości diety Przewodniczącemu Rady Powiatu, Wiceprzewodniczącym Rady Powiatu, nieetatowym członkom Zarządu Powiatu, Przewodniczącym Komisji i Radnym Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim.
18. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie ustalenia wynagrodzenia Starosty Bielskiego.
19. Wnioski, interpelacje i zapytania radnych.
20. Sprawy różne.
21. Zamknięcie obrad.

Ad 3.

Przewodniczący Rady poinformował, iż zgodnie z wymogami statutowymi protokół obrad II sesji Rady Powiatu z dnia 06 grudnia 2006 r. był wyłożony do wglądu wraz z załącznikami w Wydziale Organizacyjno-Prawnym Starostwa Powiatowego (pok. nr 309) oraz był dostępny tuż przed rozpoczęciem sesji. Żadne uwagi do protokołu nie wpłynęły. Przewodniczący zapytał następnie czy radni w tej chwili chcą zgłosić pytania i wnioski do protokołu.

W dniu dzisiejszym radni także nie zgłosili żadnych uwag i zastrzeżeń do protokołu, wobec czego Przewodniczący zamknął dyskusję i zarządził głosowanie nad jego przyjęciem.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 14 „za”, 0 przeciwnych i 3 wstrzymujących się przyjęła protokół II sesji.

O godzinie 10.15 na salę obrad przybył radny Roch Andrzej Charyton. W obradach III sesji Rady Powiatu uczestniczyło 19 radnych.

Ad 4.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji Przewodniczący Rady poprosił Zarząd o złożenie sprawozdania.

Starosta Bielski Sławomir Jerzy Snarski przedstawił sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu Bielskiego w okresie od 6 grudnia do 28 grudnia 2006 roku (sprawozdanie w załączeniu).

Następnie Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą o zgłaszanie uwag do sprawozdania.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie w dniu dzisiejszym ewentualnie w formie pisemnej podstaw prawnych dotyczących zasad działania Zarządu Powiatu, który przekazał dotację na zadanie niewłasne Powiatu na rzecz Gminy Orla.

Radny zwrócił się także z prośbą o przedstawienie szczegółowej informacji o wynikach przetargu w sprawie wyboru banku (kto wygrał przetarg, na jakich zasadach, jaka kwota będzie zaciągnięta przez Zarząd Powiatu na pokrycie prawdopodobnie deficytu za 2006 rok).

Ponadto radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się z prośbą o szczegółowe informacje dotyczące kontroli w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Społecznej w Bielsku Podlaskim. Czy kontrola dotyczyła Domu Rodzinnego?

Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż w chwili obecnej nie jest możliwe podanie podstaw prawnych na podstawie których została udzielona dotacja dla Gminy Orla, w związku z tym odpowiedź na pierwsze pytanie zostanie udzielona radnemu na piśmie. Odnośnie drugiego pytania radnego, Starosta wyjaśnił, iż w wyniku postępowania przetargowego wyłoniono Bank Gospodarstwa Krajowego do udzielenia kredytu długoterminowego Powiatowi Bielskiemu w wysokości 2.300.000 zł na sfinansowanie deficytu budżetu Powiatu w 2006 roku. Oprocentowanie ww. kredytu na dzień dzisiejszy wynosi 4,37% bez prowizji. Szczegółowych informacji w tym zakresie może udzielić Skarbnik Powiatu.

Odpowiadając na trzecie pytanie radnego Starosta wyjaśnił, iż kontrola dotyczyła Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bielsku Podlaskim.

Wicestarosta Piotr Bożko zwrócił się do radnego Łukaszewicza z pytaniem czy chciałby otrzymać protokół z kontroli w SP ZOZ w Bielsku Podlaskim, czy też wystarczy przedstawienie zaleceń pokontrolnych?

Radny Marek Antoni Łukaszewicz stwierdził, iż po otrzymaniu protokołu z kontroli oraz zaleceń pokontrolnych będzie bardziej usatysfakcjonowany niż z wyjaśnień ustnych w tej chwili.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych z prośbą o zgłaszanie kolejnych uwag do rozpatrywanego sprawozdania. Uwag nie zgłoszono, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie.

Rada Powiatu zapoznała się ze sprawozdaniem z pracy Zarządu Powiatu Bielskiego w okresie od 6 grudnia do 28 grudnia 2006 roku.

Ad 5.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad Przewodniczący poinformował, iż w materiałach sesyjnych radni otrzymali materiał: „Informację Powiatowego Urzędu Pracy na temat Sytuacji w zakresie bezrobocia w Powiecie Bielskim w 2006 r”.

Komisje nie zgłosiły wniosków do ww. materiału. Następnie Przewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem czy w dniu dzisiejszym mają pytania i wnioski. Uwag nie zgłoszono.

Następnie Przewodniczący zwrócił się do dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim Pani Beaty Dawidziuk z pytaniem czy chciałaby uzupełnić informację. Pani Beata Dawidziuk poinformowała, iż nie ma nic do dodania w temacie przedłożonej radnym Informacji.

W związku z powyższym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie, po czym poddał przyjęcie Informacji pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 16 „za”, 0 przeciwnych i 3 wstrzymujących się przyjęła Informację Powiatowego Urzędu Pracy na temat Sytuacji w zakresie bezrobocia w Powiecie Bielskim w 2006 r. (Informacja w załączeniu).

Ad 6.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad Przewodniczący poinformował, iż w materiałach sesyjnych radni otrzymali materiał: „Raport z wykonania programu ochrony środowiska Powiatu Bielskiego”.

Komisje nie zgłosiły w tej sprawie wniosków. Radni w dniu dzisiejszym także nie zgłosili żadnych uwag i pytań do materiału. Zapytany przez Przewodniczącego naczelnik Wydziału Architektury Pan Tadeusz Leszczyński poinformował, iż nie ma nic do dodania w temacie przedłożonego radnym Raportu.

Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie ww. materiału.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 19 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się przyjęła Raport z wykonania programu ochrony środowiska Powiatu Bielskiego (materiał w załączeniu).

Ad 7.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu – Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania studium ochrony przed powodzią Przewodniczący poinformował, iż radni wraz z materiałami sesyjnymi otrzymali projekt uchwały Rady Powiatu w przedmiotowej sprawie. Następnie zapytał czy radni mają uwagi do przedłożonego projektu uchwały.

Uwag nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodniczący zamknął dyskusję, odczytał numer, tytuł i treść uchwały, poddając ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 18 „za”, 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym się podjęła uchwałę w sprawie zaopiniowania studium ochrony przed powodzią (uchwała nr III/16/06 w załączeniu).

Ad 8.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu – Podjęcie uchwały w sprawie wyboru przedstawicieli Rady Powiatu na członków Rady Społecznej SP ZOZ w Bielsku Podlaskim oraz powołania Rady Społecznej SP ZOZ w Bielsku Podlaskim (projekt uchwały w załączeniu) Przewodniczący poprosił radnych o zgłaszanie kandydatur radnych na członków Rady Społecznej SP ZOZ.

Starosta korzystając z przysługujących mu uprawnień ustawowych wyznaczył swego przedstawiciela – Wicestarostę Pana Piotra Bożko – Przewodniczącego Rady Społecznej SP ZOZ. Poinformował także, iż Wojewoda Podlaski na swego przedstawiciela wyznaczył Pana Jana Radkiewicza – radnego Rady Powiatu.

Wicestarosta Piotr Bożko zgłosił na członków Rady Społecznej SP ZOZ – przedstawicieli Rady Powiatu – następujących radnych: Adama Mirona Łęczyckiego, Daniela Puchalskiego, Jerzego Ignatiuka, Zinaidę Kuprianiuk-Daniluk, Mirosława Bałło, Zbigniewa Jana Szpakowskiego.

Przewodniczący zwrócił się z prośbą o zgłaszanie kolejnych kandydatur. Kolejnych kandydatur nie zgłoszono.

Następnie Przewodniczący zwrócił się do zgłoszonych osób z pytaniem czy wyrażają zgodę na poddanie się procedurze głosowania.

Wszyscy zgłoszeni kandydaci wyrazili zgodę na kandydowanie na członków Rady Społecznej SP ZOZ.

Wobec braku dalszych głosów w dyskusji Przewodniczący odczytał, numer, tytuł i treść uchwały, poddając ją następnie pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 13 „za”, 0 przeciwnych i 6 wstrzymujących się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr III/17/06 w załączeniu).

Ad 9.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie uchwalenia Regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i placówek oświatowo-wychowaczych prowadzonych przez Powiat Bielski (projekt uchwały w załączeniu), Przewodniczący poinformował, iż projekt Regulaminu został zmieniony podczas konsultacji ze związkami zawodowymi nauczycieli. W wyniku tych uzgodnień w § 3 Regulaminu wprowadzono punkt 8 o treści: „Wychowawcy – należy przez to rozumieć również opiekuna klasy w Centrum Kształcenia Praktycznego w Bielsku Podlaskim”. Następnie zapytał, czy radni mają uwagi do przedłożonego projektu uchwały.

Uwag nie zgłoszono, w związku z powyższym Przewodniczący odczytał, numer, tytuł i treść uchwały, poddając ją następnie pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 15 „za”, 0 przeciwnych i 3 wstrzymujących się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr III/18/06 w załączeniu) z uwzględnieniem ww. zmian w § 3 pkt 8 Regulaminu.

Ad 10.

Przewodniczący poinformował, iż radni wraz z materiałami sesyjnymi otrzymali projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie ustalenia ramowego planu pracy Rady Powiatu na 2007 rok (projekt uchwały w załączeniu). Następnie zwrócił się do radnych z prośbą o zgłaszanie uwag do przedmiotowego materiału.

Radny Jerzy Iwańczuk zauważył, iż jak wynika z przedłożonego radnym projektu plany pracy Rady na 2007 rok, w roku 2007 odbędzie się 6 sesji. Radny przypomniał, iż w ubiegłej kadencji Rady Powiatu było 11 sesji rocznie. Na każdej sesji porządek dzienny liczył ponad 20 punktów. Radny wyraził obawę, iż przyjęcie planu pracy w zaproponowanej wersji spowoduje, iż sesje będą liczyły ponad 30 punktów. W poprzedniej kadencji na każdej sesji wprowadzane były zmiany do budżetu, a na pytania radnych Pani Skarbnik wyjaśniała, iż terminy obligują do dokonywania zmian w budżecie raz na miesiąc. Radny zwrócił się z pytaniem, czy przyjęcie tego planu nie spowoduje konieczności zwoływania dodatkowych sesji, na których będą podejmowane uchwały Rady w sprawie zmian w budżecie powiatu? Jako przykład radny podał miesiąc kwiecień gdzie poza punktem dotyczącym udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu planowana jest także m.in. Informacja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, Informacja PCPR. Następnie radny zgłosił wniosek formalny o ponowne przeanalizowanie proponowanego planu pracy Rady Powiatu na 2007 rok oraz przyjęcie uchwały w tej kwestii na sesji kolejnej.

Starosta odnosząc się do powyższej wypowiedzi radnego wyjaśnił, iż ramowy plan pracy Rady nie przesądza o ilości sesji, które mogą się odbyć. Zgodnie z obowiązującymi przepisami sesja powinna się odbyć nie rzadziej niż raz na kwartał. Zwoływanie sesji co dwa miesiące oraz bardziej intensywna praca Wydziału Budżetu i Finansów umożliwi wprowadzanie zmian w budżecie, które wystarczą na dwumiesięczny okres. Nie ma więc obaw co do funkcjonowanie Starostwa czy Powiatu. W powiatach jest różna praktyka: sesje zwoływane są co miesiąc, co dwa bądź rzadziej. Przedstawiona radnym propozycja usprawni oraz zintensyfikuje pracę Zarządu i Rady Powiatu.

Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych z prośbą o zgłaszanie kolejnych uwag do rozpatrywanego materiału. Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady poprosił następnie radnego Jerzego Iwańczuka o sformułowanie wniosku formalnego.

Głos zabrał radny Jerzy Iwańczuk, który poinformował, iż zgłaszany przez niego wniosek formalny dotyczył nie przyjęcia projektu uchwały w sprawie ustalenia ramowego planu pracy Rady Powiatu na 2007 rok na sesji w dniu dzisiejszym, ale odłożenie jej przyjęcia na sesję kolejną.

Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą o opinię do radcy prawnego czy należy przegłosować wniosek formalny zgłoszony przez radnego Jerzego Iwańczuka.

Radca Prawny Ewa Czerwińska wyjaśniła, iż Rada Powiatu może przyjąć bądź nie przyjąć uchwałę w rozpatrywanej sprawie. Zgłoszony przez radnego wniosek formalny dotyczył nie przyjęcia uchwały, więc skutek głosowania nad wnioskiem będzie taki sam jak głosowanie nad projektem uchwały w rozpatrywanej sprawie. W związku z tym bezzasadne jest podwójne głosowanie nad przedmiotową uchwałą.

Wobec powyższego Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał, numer, tytuł i treść uchwały, poddając ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 14 „za”, 4 przeciwnych i 1 wstrzymującym się podjęła uchwałę w sprawie ustalenia ramowego planu pracy Rady Powiatu na 2007 rok (uchwała nr III/19/06 w załączeniu).

Ad 11a.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego na 2007 rok Przewodniczący zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Budżetu o zabranie głosu.

Głos zabrał Edward Karpiesiuk – Przewodniczący Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego, który przedstawił wniosek w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji na 2007 rok (wniosek oraz projekt uchwały w załączeniu).

Przewodniczący zwrócił się do radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie uwag.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz stwierdził, iż plan pracy Komisji Budżetu nie wyczerpuje systemu, którzy sami stworzyliśmy. Komisja Budżetu ma szereg zadań wynikających z uchwały Rady Powiatu w sprawie tryby pracy nad projektem uchwały budżetowej. W przedstawionym radnym projekcie planu pracy Komisji na 2007 rok nie ma natomiast wzmianki o pracy Komisji dotyczącej procedury uchwalania budżetu powiatu.

Radny Edward Karpiesiuk – Przewodniczący Komisji Budżetu wyjaśnił, iż uchwała nr XXII/131/04 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 31 sierpnia 2004 roku w sprawie trybu pracy nad projektem uchwały budżetowej reguluje zadania i pracę nad budżetem. Plan pracy Komisji należy rozumieć w ujęciu dynamicznym. W miarę pracy nad budżetem do porządku posiedzenia Komisji wprowadzane będą punkty dotyczące procedury uchwalania budżetu dotyczące Komisji a wynikające z cytowanej powyżej uchwały Rady.

Radni nie wnieśli kolejnych uwag, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję, odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 15 „za”, 0 przeciwnych i 3 wstrzymujących się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr III/20/06 w załączeniu), zatwierdzając plan pracy Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego na 2007 rok.

Ad 11b.

Przewodniczący przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Oświaty, Kultury i Porządku Publicznego na 2007 rok poprosił o zabranie głosu przez Przewodniczącego Komisji Oświaty.

Głos zabrał Jerzy Ignatiuk – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Porządku Publicznego, który poinformował, iż Komisja działa w czteroosobowym składzie. Zgodnie ze Statutem Powiatu w skład Komisji wchodzą radni w liczbie nie większej niż 6 członków. Jest więc możliwość powiększenia składu Komisji o radnych którzy nie znaleźli się w innych komisjach a swoją pracą mogą przyczynić się do wsparcia pracy Komisji Oświaty. Następnie przedstawił wniosek w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji na 2007 rok (wniosek oraz projekt uchwały w załączeniu).

Przewodniczący zwrócił się do radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie uwag.

Uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego Przewodniczący zamknął dyskusję, odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 18 „za”, 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr III/21/06 w załączeniu), zatwierdzając plan pracy Komisji Oświaty, Kultury i Porządku Publicznego na 2007 rok.

Ad 11c.

Przewodniczący przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny na 2007 rok poprosił o zabranie głosu przez Przewodniczącego Komisji Ochrony Zdrowia.

Głos zabrała Zinaida Kuprianiuk-Daniluk – Przewodnicząca Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny, która przedstawiła wniosek w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji na 2007 rok (wniosek oraz projekt uchwały w załączeniu).

Przewodniczący zwrócił się do radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie uwag.

Uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego Przewodniczący zamknął dyskusję, odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 18 „za”, 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr III/22/06 w załączeniu), zatwierdzając plan pracy Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny na 2007 rok.

Ad 11d.

Przewodniczący przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska na 2007 rok poprosił o zabranie głosu przez Przewodniczącego Komisji Rolnictwa.

Głos zabrał Zdzisław Tworkowski – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska, który przedstawił wniosek w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji na 2007 rok (wniosek oraz projekt uchwały w załączeniu).

Przewodniczący zwrócił się do radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie uwag.

Uwag nie zgłoszono. Wobec powyższego Przewodniczący zamknął dyskusję, odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 17 „za”, 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr III/23/06 w załączeniu), zatwierdzając plan pracy Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska na 2007 rok.

Ad 12.

Przewodniczący Rady przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zatwierdzenia rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2007 rok zwrócił się z prośbą o zabranie głosu przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

Głos zabrał radny Daniel Puchalski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, który przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji na 2007 rok wnosząc o jej podjęcie (wniosek wraz z projektem uchwały w załączeniu).

Przewodniczący zwrócił się do radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie uwag.

Radny Zdzisław Tworkowski zauważył, iż przedstawiony plan kontroli Komisji Rewizyjnej jest zbyt skromny. Radnego niepokoi fakt braku przeprowadzenia kontroli sprawdzających w dwóch instytucjach podległych Staroście: SP ZOZ w Bielsku Podlaskim oraz w Zespole Szkół Rolniczych w Bielsku Podlaskim. Radny przypomniał, iż przeprowadzona w Zespole Szkół Rolniczych kontrola wykazała sporo nieprawidłowości, w związku z tym Rada Powiatu powinna sprawdzić czy wszystko jest w porządku. Uzasadniając przeprowadzenie drugiej kontroli radny poinformował, iż radni wiedzą, że sytuacja panująca w SP ZOZ jest cały czas sytuacją płynną a stosunki dyrekcja – załoga są w nienajlepszej kondycji. Ostatnie doniesienia prasowe wskazują że gro pracowników którzy skierowali pozwy do sądu wygrali odszkodowania. Zasadne jest wiec aby Rada Powiatu, która jest odpowiedzialna za SP ZOZ, głębiej się przyjrzała szpitalowi a najlepszą instytucją do sprawdzenia jest Komisja Rewizyjna. Wobec powyższego radny zgłosił wniosek formalny o rozszerzenie przez Radę Powiatu planu pracy Komisji Rewizyjnej o te dwa punktu.

Radny Jan Radkiewicz przychylił się do zgłoszonego powyżej wniosku radnego Tworkowskiego oraz stwierdził, iż plany pracy komisji zostały dostosowane do ramowego planu pracy Rady Powiatu. Zdaniem radnego posiedzenia, kontrole, materiały sesyjne skumulują się, a ilość przedłożonych materiałów spowoduje pobieżne, chaotyczne, wybiórcze kontrole. Odnosząc się do projektu planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2007 rok radny Jan Radkiewicz zaproponował zmianę czasu trwania kontroli w sposób następujący: w miejsce: kwietnia, czerwca, listopada, kontrole zapisać w kwartałach, tj. II kwartał zamiast dotychczasowego miesiąca kwietnia i czerwca, oraz kwartał IV zamiast miesiąca listopada. Jeżeli natomiast Rada Powiatu rozszerzy plan kontroli Komisji Rewizyjnej o jednostki zgłoszone we wniosku przez radnego Tworkowskiego to zdaniem radnego, kontrolę SP ZOZ w Bielsku Podlaskim oraz w Zespole Szkół Rolniczych w Bielsku Podlaskim, należy zaplanować w III kwartale br. Pozwoli to Przewodniczącemu bardziej elastycznie realizować plan pracy. Radny odnosząc się także do czasu trwania kontroli: 1 dzień z możliwością wydłużenia przez Komisję Rewizyjną terminu kontroli, nie dłużej niż 3 dni poinformował, iż trudno jest się radnemu zgodzić z takim zapisem oraz stwierdził, iż nie ograniczałby czasu pracy tej komisji w sposób sztywny – liczbą dni kontroli. Jeżeli komisję traktuje się instrumentalnie, komisja ma być pro forma – przejrzeć podpisać i powiedzieć że jest wszystko OK to wtedy rzeczywiście Komisja może kontrolować 1 dzień, kilka zagadnień. Członkowie Komisji Rewizyjnej są członkami także innych komisji, biorąc więc pod uwagę plany pracy poszczególnych komisji okaże się że w kilku przypadkach kontrole będą fikcyjne. Rada uchwali coś, co nie pozwoli prawidłowo funkcjonować tym Komisjom.

Wobec powyższego radny Jan Radkiewicz zgłosił wniosek o określenie w planie kontroli Komisji czasu trwania kontroli w sposób następujący:
„w miejsce miesiąca kwietnia wpisać II kwartał,
w miejsce miesiąca czerwca wpisać II kwartał,
w miejsce miesiąca listopada wpisać IV kwartał”
oraz przychylając się do wniosku radnego Tworkowskiego wniósł o dopisanie kontroli w SP ZOZ w Bielsku Podlaskim oraz Zespołu Szkół Rolniczych w Bielsku Podlaskim, pozostawiając wyznaczenie terminu przeprowadzenia tych kontroli w gestii Przewodniczącego oraz członków Komisji Rewizyjnej.

Radny Witold Sysuła – Członek Komisji Rewizyjnej, stwierdził, iż jest zaskoczony zapisem mówiącym o czasie trwania kontroli. Statut Powiatu nakazuje obowiązek określenia przez Komisję Rewizyjną czasu trwania kontroli. Radny przypomniał, iż był autorem wniosku mówiącego o możliwości wydłużenia czasu trwania kontroli przez Komisję Rewizyjną. Wniosek radnego został przez Komisję Rewizyjną przyjęty, tym bardziej radny jest zaskoczony zapisem po przecinku o treści: „nie dłużej niż 3 dni”. Na podstawie doświadczenia nabytego podczas pełnienia czteroletniej funkcji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Bielsk Podlaskim, radny zgodził się z wypowiedziami poprzedników iż ograniczanie kontroli zwłaszcza w tak strategicznym temacie jakim niewątpliwie jest sprawozdanie z wykonania budżetu przez powiat jest co najmniej błędem. Następnie radny Witold Sysuła zgłosił wniosek o wykreślenie zapisu po przecinku: „nie dłużej niż 3 dni”.

Radny Daniel Puchalski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zauważył, iż Komisja Rewizyjna zobligowana jest na podstawie zapisu § 37 Statutu Powiatu Bielskiego do określenia czasu trwania kontroli. Przewodniczący Komisji przypomniał, iż na posiedzeniu Komisji to radny Sysuła zgłaszał wniosek dotyczący czasu trwania kontroli, zgodnie z którym kontrole miałyby wynosić 10 dni. Przedstawiony członkom Komisji projekt planu kontroli na 2007 rok zawierał propozycję 6 kontroli. Na posiedzeniu Komisji ustalono, iż lepszym rozwiązaniem będzie przeprowadzenie 3 bardziej szczegółowych kontroli, a nie pobieżnie 6 kontroli. Ponadto radny poinformował, iż Rada Powiatu może zainicjować kontrolę fachowych organów do tego powołanych.

Radny Witold Sysuła stwierdził, iż jak zrozumiał z wypowiedzi przedmówcy to Przewodniczący Komisji Rewizyjnej podjął decyzję wbrew decyzji Komisji Rewizyjnej, przyjętej w drodze głosowania, o dodatkowym zapisie mówiącym o terminie kontroli.

Radny Daniel Puchalski wyjaśnił, iż nie jest to decyzja wbrew, jest to dodatkowy zapis dostosowujący plan kontroli Komisji Rewizyjnej do zapisu Statutu Powiatu. Zapis ten został naniesiony po konsultacji z radcą prawnym Starostwa, który uznał zapis odnoszący się do czasu trwania kontroli uzgodniony przez Komisję, za niezgodny z prawem. Ponadto radny poinformował, iż nie miał możliwości skonsultowania ww. zmiany z radnym Witoldem Sysułą – członkiem Komisji Rewizyjnej.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski zauważył, iż nie można kontrolować szpitala czy też Starostwa, bowiem zgodnie ze Statutem Powiatu musi być jasno sprecyzowany przedmiot kontroli oraz czas trwania kontroli. W dniu dzisiejszym można dyskutować czy kontrola ma trwać 3, 5, 6, 7, czy 8 dni. Faktem jest jednak, że jeżeli w trakcie kontroli okaże się że Komisja ma zbyt mało czasu można zgłosić wniosek do Rady Powiatu o przedłużenie terminu kontroli bądź ewentualnie o zwiększenie zakresu kontroli. Starosta zauważył, iż w większości jednostek i instytucji powiatowych przeprowadzane są kontrole przez właściwe do kontrolowania instytucje. Po upływie 2, 3 lat przeprowadzane są kontrole sprawdzające w kontrolowanych jednostkach. Sytuacja między pracodawcą o załogą szpitala jest oceną subiektywną, nie oznacza także że Komisja Rewizyjna powinna przeprowadzić kontrolę w SP ZOZ. Zgodnie z obowiązującymi przepisami musi być jasno sprecyzowane co Komisja Rewizyjna chce kontrolować w SP ZOZ w Bielsku Podlaskim.

Następnie Starosta wniósł o ogłoszenie przerwy w obradach sesji, celem umożliwienia przedyskutowania i wypracowania jednego stanowiska w przedmiotowej kwestii przez Komisję Rewizyjną oraz odniesienia się do zgłoszonych przez radnego Tworkowskiego i radnego Radkiewicza wniosków.

Radny Witold Sysuła stwierdził, iż jest zaskoczony tym, że Przewodniczący Komisji Rewizyjnej już na samym początku próbuje łamać prawo oraz wyraził nadzieję iż wynika to z pewnej nieświadomości. Zdaniem radnego jawnym naruszeniem pewnych zapisów ustawowych jest sytuacja gdy po przyjęciu przez Komisję konkretnego wniosku, Przewodniczący tejże Komisji proponuje Radzie Powiatu inny wniosek do głosowania – zapominając o tym pierwotnym. Następnie radny zwrócił się z prośbą o zajęcie stanowiska w ww. sprawie przez radcę prawnego.

Radca prawny – Ewa Czerwińska poinformowała, iż nie ma dokładnej wiedzy w temacie procedowania nad projektem rozpatrywanego planu (informacja w tym zakresie dostępna jest w protokołach z posiedzenia Komisji). Wszelkie wnioski i kwestie związane z ustaleniami Komisji powinny być na danym posiedzeniu poddawane pod głosowane zgodnie z ogólnymi zasadami, tj. przyjmowane większością głosów. Odnosząc się do czasu trwania kontroli Pani Ewa Czerwińska wyjaśniła, iż czas trwania winien być określony maksymalnym terminem kontroli. To czy czas trwania kontroli ma wynosić 3, 4, 5 czy np. 10 dni, na propozycję Komisji zostaje zatwierdzone przez Radę Powiatu. Swoboda w zakresie przedłużania czasu trwania kontroli przez Komisję Rewizyjną nie jest zgodna z zapisem Statutu Powiatu oraz może doprowadzić do pewnych utrudnień organizacyjnych w funkcjonowaniu kontrolowanej jednostki.

Radny Roch Andrzej Charyton zauważył, iż kontrole są odskocznią, miarodajną oceną dla społeczeństwa, działalności jednostek powiatowych. Radny stwierdził iż zaskoczyło go planowanie trzydniowych kontroli przez Komisję Rewizyjną. Zdaniem radnego kontrolowanie 2-godzinne po to aby „zaliczyć dietę” to jest chyba nie to. Z doświadczenia radny wie, ze zakres kontroli wynika często w trakcie kontroli. Radny zaproponował aby przed przerwą Komisja zastanowiła się nad rozszerzeniem zakresu kontroli. Nie bójmy się kontrolować i nie bójmy się być kontrolowanymi. Ograniczenie posiedzeń nie jest trafne. Nie bójmy się częściej spotykać i rozmawiać o materiale przestudiowanym przez radnych. Radny zasugerował aby w trakcie przerwy Komisja Rewizyjna zastanowiła się nad rozszerzeniem programu kontroli. W poprzedniej kadencji pewne rzeczy umknęły uwadze, nie było możliwości ich skontrolowania. Zwracając się do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej radny zaproponował „zejście na ziemię” oraz stwierdził, iż nie będą powoływane żadne merytoryczne gremia, z doświadczenia radnych wiadomo że nigdy ich nie było. Co najwyżej Starosta powołał zespół fachowców ze swego grona.

Radny Jan Radkiewicz odnosząc się do wypowiedzi radcy prawnego zauważył, iż czas kontroli można różnie określić, np. do końca danego miesiąca i ramy czasowe będą na pewno zamknięte. To Przewodniczący Komisji ma „dyrygować” pracą Komisji. Radny stwierdził, iż po przeprowadzeniu procedury głosowana Przewodniczący nie ma uprawnień do zmiany tego co zostało przegłosowane przez członków Komisji większością głosów. Przewodniczy może zgłaszać odrębny wniosek, wnosić swoje uwagi na sesji, jednak do zapisu przegłosowanego przez Komisję nie można czynić własnych uwag i dopisków.

Radny Edward Karpiesiuk wyjaśnił, iż Starosta nie proponował planu pracy Komisji Rewizyjnej. Niemniej w pierwotnej wersji planu pracy Komisji zakres kontroli był znacznie rozszerzony, m.in. o Bursę Szkolną, SP ZOZ, realizację zamówień publicznych przez Starosto Powiatowe. To radny Witold Sysuła wnioskował aby nie ślizgać się po temacie, a mówiąc potocznie „temat przeorać” i po zmniejszeniu ilości kontrolowanych jednostek gruntownie skontrolować 3 podmioty. Propozycje radnego Witolda Sysuły dotyczące 10 bądź 7 dniowego terminu kontroli Zarządu przed udzieleniem absolutoriom wydają się dla radnego absurdalne. Działając jako czynnik społeczny nie powinno się wyręczać jednostek powołanych do przeprowadzenia kontroli w jednostkach powiatowych. Na posiedzeniu Komisji przegłosowano 1-dniowy czas trwania kontroli z możliwością wydłużenia po wypracowaniu konsensusu celowości i zasadności dalszego prowadzenia kontroli w danej jednostce organizacyjnej.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zauważył, iż jesteśmy świadkami posiedzenia Komisji Rewizyjnej, co jest zupełnie niepotrzebne i należy to przeciąć. Wniosek Starosty był właściwy i jednoznaczny. Nie trzeba dalej prowadzić polemiki bo ona do niczego nie prowadzi. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej z braku doświadczenia miał prawo się pomylić. Radny stwierdził, iż chciałby aby Komisja Rewizyjna mówiła jednym głosem w sprawie wniosku przedkładanego Radzie Powiatu. Dyskusja jaka się toczy obecnie jest wewnętrzną sprawą członków Komisji Rewizyjnej i radny nie widzi potrzeby w niej uczestniczenia.

O godzinie 11.45 Przewodniczący ogłosił przerwę w obradach sesji, celem umożliwienia Komisji Rewizyjnej sprecyzowania ostatecznego planu kontroli na 2007 rok.

Po wznowieniu obrad (o godzinie 12.20) głos zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej który wniósł o przyjęcie przez Radę Powiatu autopoprawki Komisji Rewizyjnej do planu kontroli Komisji na 2007 rok o treści:

„Plan kontroli Komisji Rewizyjnej na 2007 rok
Kwiecień
Zarząd Powiatu
Zakres kontroli:
1) Sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu i zadań realizowanych z funduszy celowych za 2006 rok.
2) Gospodarowanie mieniem powiatu.
3) Zajęcie stanowiska w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Bielskiego za 2006 rok.
(czas trwania kontroli: nie dłużej niż 3 dni)

Czerwiec
Zespół Szkół nr 1 im. J. K. Piłsudskiego w Bielsku Podlaskim
Zakres kontroli:
1) Wewnętrzne regulacje prawne oraz gospodarka finansowa jednostki.
(czas trwania kontroli: nie dłużej niż 3 dni)

Listopad
Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku Podlaskim
Zakres kontroli:
1) Realizacja zadań inwestycyjnych oraz przygotowanie do okresu zimowego.
(czas trwania kontroli: nie dłużej niż 3 dni)
2) Opracowanie planu kontroli Komisji na 2008 rok”
.

Następnie Przewodniczący Komisji odnosząc się do wniosku radnego Zdzisława Tworkowskiego zauważył, iż Rada Powiatu może rozszerzyć zakres kontroli Komisji, Rada może także narzucić Komisji Rewizyjnej dodatkową kontrolę.

Przewodniczący Rady odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Radny Jan Radkiewicz zabierając głos w sprawie formalnej przypomniał, iż zgłaszał wniosek aby planowane kontrole Komisji Rewizyjnej zostały określone kwartalnie. Ponadto zgłosił wniosek aby w I kwartale 2007 roku do planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2007 rok wprowadzić punkt dotyczący kontroli polityki kadrowej i dokształcania pracowników SP ZOZ w Bielsku Podlaskim.

Przewodniczący zwróci się o opinię radcy prawnego w temacie zgłoszonego powyżej wniosku.

Radca prawny – Ewa Czerwińska wyjaśniła, iż Rada Powiatu nie może kontrolować polityki kadrowej w SP ZOZ. Polityka kadrowa rozumiana w sensie szerokiego zatrudniania, zwalniania oraz doboru kadry należy wyłącznie do gestii kierownika danej jednostki organizacyjnej. Jeżeli dochodzi do nadużyć, łamania przepisów prawa pracy – do kontroli kompetentna jest Państwowa Inspekcja Pracy. Jeżeli natomiast dochodzi do jakichkolwiek sporów ostateczne rozstrzygniecie może wydać Sąd Pracy.

Wicestarosta zwrócił się do radcy prawnego z prośbą o wyjaśnienie – czy Rada Powiatu może narzucić Komisji Rewizyjnej wprowadzenie zmiany zakresu kontroli oraz czy może być głosowany wniosek radnego o zwiększenie zakresu kontroli bez takiego wniosku Komisji Rewizyjnej.

Radca prawny wyjaśniła, iż zgodnie z zapisami Statutu Powiatu Rada zatwierdza bądź nie zatwierdza przedstawiony przez Komisję Rewizyjną plan kontroli. W Statucie nie ma mowy o ustalaniu planu pracy Komisji Rewizyjnej przez Radę Powiatu. Tylko wówczas radni mogliby zgłaszać wnioski. Nie zatwierdzenie planu kontroli przez Radę Powiatu stanowić będzie sygnał dla Komisji do zmodyfikowania planu pracy poprzez wprowadzenie w formie autopoprawki satysfakcjonujących radnych zapisów.

Zgodnie z powyższą interpretacją radcy prawnego Przewodniczący poddał pod głosowanie odczytany powyżej projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2007 rok uwzględniający zgłoszoną powyżej autopoprawkę do planu kontroli przez Komisję Rewizyjną.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 13 „za”, 1 przeciwnym i 4 wstrzymujących się podjęła przedmiotową uchwałę wraz z autopoprawką Komisji (uchwała nr III/24/06 w załączeniu), zatwierdzając plan kontroli Komisji Rewizyjnej na 2007 rok.

Ad 13.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie wydatków niewygasających z upływem roku 2006 Przewodniczący poinformował, iż radni wraz z materiałami sesyjnymi otrzymali projekt uchwały w przedmiotowej sprawie (projekt uchwały w załączeniu). Następnie zapytał, czy radni mają uwagi do przedłożonego projektu uchwały.

Wobec braku uwag do projektu uchwały w rozpatrywanej sprawie Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie poddając ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 15 „za”, 0 przeciwnych i 3 wstrzymujących się podjęła uchwałę w sprawie wydatków niewygasających z upływem roku 2006 (uchwała nr III/25/06 w załączeniu).

Ad 14.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad Przewodniczący poinformował, iż radni wraz z materiałami sesyjnymi otrzymali projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w planie dochodów i wydatków budżetu Powiatu Bielskiego na 2006 r. Do przedmiotowego projektu Zarząd Powiatu przedłożył autopoprawkę, która przed sesją została przekazana radnym (projekt uchwały oraz autopoprawką w załączeniu). Następnie zapytał, czy radni mają uwagi do przedłożonego projektu uchwały.

Uwag nie zgłoszono. W związku z czym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie poddając ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 13 „za”, 0 przeciwnych i 5 wstrzymujących się podjęła uchwałę w sprawie zmian w planie dochodów i wydatków budżetu Powiatu Bielskiego na 2006 r. wraz z autopoprawką Zarządu (uchwała nr III/26/06 w załączeniu).

Ad 15.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad Przewodniczący poinformował, iż radni wraz z materiałami sesyjnymi otrzymali projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały nr XLIII/245/06 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku. Do przedmiotowego projektu Zarząd Powiatu przedłożył autopoprawkę, która przed sesją została przekazana radnym (projekt uchwały oraz autopoprawka stanowią załącznik do protokołu). Następnie zapytał, czy radni mają uwagi do przedłożonego projektu uchwały.

Uwag nie zgłoszono. W związku z czym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie poddając ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 13 „za”, 0 przeciwnych i 5 wstrzymujących się podjęła uchwałę w przedmiotowej sprawie (uchwała nr III/27/06 w załączeniu).

Ad 16.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad Przewodniczący poinformował, iż radni wraz z materiałami sesyjnymi otrzymali projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie uchwalenia budżetu powiatu bielskiego na 2007 rok. Do przedmiotowego projektu Zarząd Powiatu przedłożył autopoprawkę, która przed sesją została przekazana radnym.

Następnie Przewodniczący przedstawił radnym procedurę uchwalania budżetu, ustalonej uchwałą Rady Powiatu nr XXII/131/04 z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie trybu pracy nad projektem uchwały budżetowej. Zgodnie z zapisami uchwały porządek uchwalania budżetu przedstawia się następująco:
a) przedstawienie projektu uchwały budżetowej przez Zarząd Powiatu,
b) zapoznanie się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej,
c) zapoznanie się z opinią Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego,
d) przedstawienie przez Zarząd stanowiska odnośnie opinii Komisji Budżetu oraz informacji o wnioskach komisji Rady Powiatu,
e) dyskusja,
f) głosowanie nad całością projektu uchwały.

Przystępując do realizacji procedury uchwalania budżetu Przewodniczący zwrócił się z prośbą o przedstawienie projektu uchwały budżetowej przez Zarząd Powiatu.

Głos zabrał Starosta Bielski Sławomir Jerzy Snarski, który przedstawił oraz omówił projekt uchwały w sprawie budżetu Powiatu Bielskiego na 2007 rok oraz wniósł o przyjęcie autopoprawki do rozpatrywanego projektu uchwały (projekt uchwały oraz autopoprawka stanowią załącznik do protokołu).

Starosta w imieniu Zarządu Powiatu zapewnił, iż przedłożony radnym budżet jest realny, zabezpiecza wszystkie podstawowe zadania, które powiat powinien i musi realizować, jest budżetem bezpiecznym z punktu widzenia płynności finansowej. Następnie Starosta wniósł o uchwalenie przedstawionego budżetu na rok 2007.

Przewodniczący Rady zapoznał radnych z uchwałą nr II-0131-6-59/06 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 14.12.2006 r. w sprawie wydania opinii o projekcie uchwały budżetowej na 2007 rok Powiatu w Bielsku Podlaskim (uchwała w załączeniu). Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały budżetowej na 2007 rok wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego Powiatu w Bielsku Podlaskim.

Następnie Przewodniczący poinformował, iż zgodnie z § 5 ust. 2 uchwały nr XXII/131/04 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 31 sierpnia 2004 roku w sprawie trybu pracy nad projektem uchwały budżetowej Komisja Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego po przeanalizowaniu projektu uchwały budżetowej opiniuje pozytywnie projekt budżetu Powiatu Bielskiego na 2007 rok.

Przewodniczący zwrócił się następnie z prośbą o przedstawienie przez Zarząd stanowiska odnośnie opinii Komisji Budżetu oraz informacji o wnioskach komisji Rady Powiatu.

Wicestarosta poinformował, iż komisje stałe Rady Powiatu analizując na swych posiedzeniach projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Bielskiego na rok 2007 nie wniosły uwag do rozpatrywanego materiału. Zarząd Powiatu przyjął do wiadomości opinię Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego.

Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały Rady Powiatu w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Bielskiego na 2007 rok.

Radny Roch Andrzej Charyton stwierdził, iż jest to budżet konsumpcyjny, nie ma tendencyjnego wzrostu udziału środków własnych w zadaniach inwestycyjnych. Radny zaproponował aby radni otrzymali zaktualizowaną mapę sieci dróg powiatowych z zaznaczonymi rodzajami nawierzchni (bitumicznych, żwirowych) oraz stanu tych nawierzchni, co dałoby pełny obraz lokowania inwestycji drogowych na terenie gmin. Gazeta Współczesna rozpisywała się ostatnio o faworyzowaniu niektórych gmin jeżeli chodzi o inwestycje drogowe. Jako przykład radny podał Gminę Brańsk, która jest zaniedbywana pod względem realizacji inwestycji drogowych. Deklaracje przedwyborcze Starosty nie znalazły się w budżecie. Drogę Brańsk – Załuskie Kościelne – Załuskie Koronne ograniczono do realizacji inwestycji na odcinku Załuskie Kościelne – Załuskie Koronne. Budżet wrzucono dzisiaj po to by go uchwalić i tak się stanie, bo większość jest czytelna. Zdaniem radnego nowy skład Rady jest argumentem za tym aby radnym dać trochę czasu na uchwalenie budżetu.

Drogi to nie tylko dziury na drogach, to również zarośnięty krzakami pas drogowy. Jeden z mieszkańców Brańska sygnalizował radnemu problem zamulonych rowów na drodze Brańsk – Poletyły – Załuskie, co powoduje nie odprowadzanie wody do rowów melioracyjnych, co w konsekwencji prowadzi do zalewania pól uprawnych. Ponadto rowy porośnięte są coraz większymi krzakami, co przy opadach śniegu i silnych wiatrach powoduje powstawanie zasp. Nawiązując do wypowiedzi Starosty sprzed czterech lat dotyczącej instytucji dróżnika, radny zaproponował zatrudnienie dróżnika, który będzie kosił krzaki w rowach.

Radny poinformował, iż jak mu wiadomo, w trakcie roku budżetowego, gminy będą zwracały się z propozycją ujęcia nowych zadań przez powiat na drogach powiatowych (wodociągi, kanalizacja, itd.). Być może należałoby wystąpić do gmin z pytaniem czy takie inwestycje będą prowadzone przez gminy na drogach powiatowych. Reasumując radny Charyton zwrócił się z prośbą o przedłożenie zaktualizowanej mapy sieci dróg powiatowych z zaznaczonymi rodzajami nawierzchni tych dróg oraz zgłosił wniosek o dokładne przeanalizowanie budżetu w miesiącu styczniu 2007 roku.

Odnosząc się do wypowiedzi Starosty, iż budżet jest proinwestycyjny radny Jan Radkiewicz zauważył, iż na dzień dzisiejszy trudno jest doszukać się takich cech, być może stanie się tak w trakcie roku gdy pozyskane zostaną środki zewnętrzne. Z zadań inwestycyjnych na 2007 rok wynika, że proporcje łącznych kosztów finansowych na zaplanowane inwestycje wynoszą 15%, ogółem 40.347.149 zł. Biorąc więc pod uwagę zaplanowane środki budżetowe na 2007 rok można przypuszczać, iż inwestycje byłyby realizowane w granicach 10-11 lat. Być może sytuacja ulegnie zmianie po pozyskaniu środków zewnętrznych. Właściwym jest łączenie wspólnych inwestycji poszczególnych gmin i powiatu, wpływa to jednak na sytuację gmin. Radny wyraził nadzieję na wykonanie planowanego na 2007 rok zadania pn. Dokumentacja techniczna na przebudowę drogi nr 2272B ul. Chmielna w m. Bielsk Podlaski. Znacznie mniejsze wydatki o około 1,5 mln zł planuje się na drogi w dziale Transport i Łączność. W rozdziale 75020 Starostwa Powiatowego planuje się o 300.000 zł wzrost wynagrodzeń (jak napisano w objaśnieniach wynika to z planowanego wzrostu płac bądź ze zwiększeniem liczby zatrudnionych). Radny zapytał z czego wynika, iż pomoc materialna dla uczniów – rozdział 85415 – będzie o ponad połowę mniejsza niż w roku poprzednim. Ponadto radny zwrócił się z pytaniem – jakie Starosta ma pierwsze sygnały co do możliwości pozyskania środków zewnętrznych na realizację planowanych inwestycji.

Radny Edward Karpiesiuk zauważył, iż budżet na 2007 rok zakłada dochody w wysokości 36.778.000 zł, gdy przewidywane wykonanie budżetu na 2006 rok wynosi 38.441.000 zł, co stanowi 95,6% przewidywanego wykonania roku 2006. W ocenie radnego dochody budżetowe są niedoszacowane. Jak informował Starosta w budżecie nieujęte są środki zewnętrzne: dotacje celowe z budżetu państwa i środki zagraniczne. Planowane na 2007 rok wydatki wynoszą 39.795.806 zł z czego wydatki bieżące stanowią 89,8%, a wydatki inwestycyjne planowane obecnie 10,2 %. Budżet na 2007 rok zakłada deficyt budżetowy w kwocie 3.017.316 zł, który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z zaciągniętych kredytów, natomiast deficyt budżetu na 2006 rok wynosił 1.855.015 zł, po wprowadzonej w dniu dzisiejszym autopoprawce. Wskaźniki ostrożnościowe – długu i spłaty kredytu są zachowane i dalekie od górnych możliwości. Powiat wchodzi w kredyt, co powinno skutkować wyższą dynamiką inwestycji, tak jednak nie jest. W związku z tym nasuwa się wniosek aby kreować budżet proinwestycyjny. Reasumując radny podkreślił, iż w jego ocenie zaplanowane dochody są realne do zrealizowania z dużym prawdopodobieństwem przekroczenia tego planu; zamierzenia rzeczowe, gospodarcze są wyrazem najpilniejszych potrzeb z dużą dysproporcją możliwości do realizacji w ramach posiadanych środków finansowych. Jest duża rozpiętość między potrzebami a możliwościami. Do projektu zadań inwestycyjnych należy niezwłocznie wrócić, aby go zweryfikować i zaktualizować. Odnosząc się do wypowiedzi przedmówców dotyczących kierunków inwestycyjnych radny zauważył, iż Gmina Wyszki jest najbardziej zapóźniona w inwestycjach drogowych. Znaczna część zadań inwestycyjnych wymaga środków finansowych z funduszy strukturalnych głównie z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, w związku z tym realizacja planowanych zadań w znacznym stopniu będzie uzależniona od pozyskania tych środków. Cała energia Zarządu Powiatu musi iść w tym kierunku. Budżet Powiatu jest instrumentem dynamicznym, w praktyce nie zdarza się aby raz zaplanowany i uchwalony budżet dotrwał w niezmienionej postaci do końca roku budżetowego. Budżet wymaga ciągłych zmian dostosowujących wielkości planowanych do rzeczywistych, szacowanych lub faktycznie wykonanych zobowiązują Zarząd i Radę Powiatu do stałego monitorowania dochodów i wydatków. Radny stwierdził, iż będzie głosował za przyjęciem budżetu w wersji przedstawionej przez Zarząd Powiatu.

Starosta przypomniał radnym, iż Powiat ma mniejszą możliwość kreacji budżetu ze względu na to, iż nie ma dochodów własnych to umożliwiających. Znaczną część dochodów stanowi subwencja oświatowa, która nie jest wystarczająca na pokrycie potrzeb. Nie ma możliwości kreacji budżetu w sposób dowolny – pewne wydatki muszą być przypisane do źródeł ich pochodzenia (wydatki oświatowe do subwencji). Należy więc pamiętać iż budżet powiatu ma inną konstrukcję, inne możliwości niż budżety samorządów gminnych. Przedłożony radnym projekt budżetu na 2007 rok został przygotowany w oparciu o obowiązujące przepisy prawne. Można by było wpisać do budżetu wirtualne środki – deklarowane dochody np. z rożnych instrumentów finansowych, co nie byłoby realne do wykonania. Przedłożony radnym budżet jest realny do wykonania. Jak zauważyli radni, w ciągu roku budżetowego dokonywane będą zmiany dostosowujące plan do stanu aktualnego np. po pozyskaniu środków zewnętrznych.

Starosta podzielił troskę o inwestycje drogowe, zachęcił jednak radnych do nieskupiania wyłącznie na tym uwagi, bowiem inne zadania powiatu są niemniej ważne. Jako przykład Starosta podał kilkudziesięcioletnie zaniedbania dotyczące budynków oświatowych. Potrzeby są duże i nie mniej ważne od innych realizowanych zadań, dlatego też zadania te zostały również w budżecie ujęte. Odnosząc się wypowiedzi radnego dotyczącej przedwyborczych deklaracji, Starosta potwierdził, iż zależy mu na współpracy z gminami oraz partnerskich projektach przy realizacji inwestycji drogowych. Powiat jest otwarty na współpracę. Być może możliwe będzie opracowanie kompleksowych (4-letnich) rozważań na temat rozwoju systemu drogownictwa czy też modernizacji systemu drogownictwa w Powiecie.

Realizacja zadania inwestycyjnego na drodze wojewódzkiej (gmina Brańsk) wiązać się będzie z przebudową przylegających do niej drogi powiatowej np. poprzez przebudowę skrzyżowania z ul. Bielską w Brańsku. Dlatego też zasadne jest dążenie do połączenia realizacji tych zadań. Wolą Starosty i Zarządu jest prowadzenie rozmów z samorządami, w wyniku których możliwe będzie łączenie realizacji inwestycji drogowych na terenie powiatu, co w konsekwencji pozwoli na kompleksowe wykonanie tych inwestycji.

Pod koniec I kwartału przygotowana zostanie merytoryczna ocena stanu dróg w Powiecie Bielskim, dyskusja nad tym materiałem pozwoli na analizę stanu tych dróg. Niejednokrotnie stan dróg o nawierzchni żwirowej jest mniej niebezpieczny niż droga o nawierzchni bitumicznej z metrowymi dziurami. Dlatego też pomimo interesów lokalnych radni, kompleksowo, z pełną odpowiedzialnością, muszą podejść do tematu budowy nowych dróg oraz do tematu utrzymania dróg. Planuje się złożenie wniosków na realizację planowanych zadań inwestycyjnych, w tym także prawdopodobnie na program dróżnik na oczyszczenie pasa drogowego.

Głównym źródłem na który ukierunkowany jest Powiat w celu pozyskania środków zewnętrznych jest Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego. Program podlaski ZPORR-u nie był jeszcze przedmiotem obrad Rady Ministrów, ze względu na oczekiwanie na wybranie nowego Zarządu Województwa Podlaskiego. Po przyjęciu projektu przez Radę Ministrów projekt zostanie skierowany do Unii Europejskiej, celem uzyskania akceptacji. W związku z powyższym składanie wniosków do ZPORR będzie możliwe prawdopodobnie w III kwartale br. Ponadto składane będą wnioski do Interregu. Powiat będzie występował także o pozyskanie środków z rezerwy Ministra Infrastruktury. Skuteczność w staraniu się o środki zewnętrzne będzie zależała od puli środków jaką dysponować będzie województwo podlaskie oraz od tego jakie priorytety przyjmie Zarząd Województwa Podlaskiego. W obecnej kadencji będą tylko Komitety Monitorujące, nie będzie Komitetów Sterujących – dzięki czemu będzie większa swoboda na dysponowanie środkami przez Zarząd Województwa.
Odnosząc się do pytania dotyczącego pomocy materialnej Starosta wyjaśnił, iż w budżecie na 2007 rok zapisano środki na stypendia pozyskane z EFS po przeprowadzeniu konkursu i podpisaniu umów. W połowie roku zostanie ogłoszony kolejny konkurs na pozyskanie środków na stypendia.

Następnie Starosta poinformował, iż podtrzymuje swój wniosek o podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu powiatu bielskiego na 2007 rok na sesji w dniu dzisiejszym.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zauważył, iż poprzednie wypowiedzi dały dosyć jasny obraz sytuacji budżetu powiatu na 2007 rok – nie jesteśmy z budżetu zadowoleni ale musimy go przyjąć. Radny zwrócił się do Skarbnik z prośbą o wyjaśnienie zapisu § 10 pkt 2b projektu uchwały dotyczący upoważnienia Zarządu Powiatu do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym (2008) jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania powiatu i termin zapłaty upływa w 2008 roku na łączną kwotę 6.000.000 zł.

Skarbnik Powiatu Pani Bożena Zwolińska wyjaśniła, iż zgodnie z obowiązującą ustawą o finansach publicznych w budżecie powinien się znaleźć zapis określający kwotę zobowiązań, do których Zarząd Powiatu może podpisywać umowy, gdzie skutek realizacji tych umów przechodzi na rok następny pod warunkiem zapewnienia ciągłości działania powiatu.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz stwierdził, iż czytając tekst uchwały można zrozumieć, iż na koniec 2008 roku z tytułu zaciągniętych już zobowiązań Powiat ma do opłacenia zobowiązania na kwotę 6 mln zł. Radny ponownie zwrócił się z pytaniem czy na koniec 2008 roku Powiat będzie miał zobowiązania na kwotę 6 mln zł.

Skarbnik Powiatu odnosząc się do wypowiedzi radnego podała przykład gdzie należna pracownikowi świadczenie – „13” wypłacana jest w roku następnym. Warunek dotyczący zapewnienia ciągłości finansowej Powiatu jest spełniony.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz stwierdził, iż z wypowiedzi Starosty wynika, iż temat budżetu powróci, kiedy to odbędzie się dyskusja na temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie drogownictwa. Wmawianie radnym, iż będą głosować nad budżetem proinwestycyjnym, tak jak zasugerował to Przewodniczący Komisji Budżetu, nie jest prawdą. Na wydatki inwestycyjne planuje się nieco ponad 3 mln zł, a jednocześnie pokrywany jest deficyt budżetowy na kwotę również 3 mln zł. Wynika z tego, iż nie ma praktycznie wolnych środków na inwestycje, następuje ciągłe zadłużanie Powiatu. Radny potwierdził słowa Starosty, który poinformował, iż w 2007 roku nie można liczyć na pozyskanie środków unijnych, które pojawią się dopiero w 2008 roku. W 2007 roku należy się skupić na przygotowaniu się do inwestycji, do nowego rozdania pieniędzy unijnych. Ze strony Zarządu Powiatu powinien być nacisk na wykorzystanie 2007 roku w celu mocnego, silnego przygotowania się na rok 2008. Radny stwierdził, iż nie podziela poglądu aby inwestować wspólnie z udziałem budżetów gminnych. Zdaniem radnego niedopuszczalne jest aby inwestycje powiatowe realizowane były kosztem wyrzeczeń mieszkańców gmin które często na dofinansowanie inwestycji powiatowych muszą zaciągać kredyty komercyjne. Jest wiele możliwości pozyskania środków z programów na realizację inwestycji powiatowych, nie trzeba więc sięgać po środki do najuboższych, tj. do samorządów gminnych.

Starosta stwierdził, iż nie podziela opinii dotyczącej niewspółpracowania z samorządami lokalnymi. Wójtowie i burmistrzowie występują z pismami, w których popierają realizację inwestycji drogowych oraz deklarują swój udział własny. Samorządy są suwerenne w swoich decyzjach. Mieszkańców interesuje realizacja inwestycji drogowych, niezależnie czy jest to droga powiatowa czy gminna. Dojście do realizacji może być różne. Jeżeli gmina uzna iż wykonanie danej inwestycji drogowej jest racjonalne oraz zadeklaruje pomoc w jej realizacji, a Zarząd i Rada Powiatu uznają iż w taką współpracę należy wejść to taką współpracę się podejmuje. Starosta przypomniał, iż na sesji w dniu dzisiejszym mówił o projektach partnerskich, nie o pozyskiwaniu środków gminnych na zadania powiatowe. Starosta mówił o tym, że jeżeli wykonanie kanalizacji jest zadaniem gminnym a wyasfaltowanie drogi zadaniem powiatowym to każdy z samorządów dokłada własne środki na wykonanie swojego zadania na danej drodze. Starosta mówił także o tym, iż Zarząd Powiatu planuje dokonać oceny stanu dróg oraz wypracować kierunki dalszego inwestowania. Dopiero po dokonaniu oceny możliwe będzie rozważanie nad projektem realizacji inwestycji drogowych na lata 2008-2010 i lata następne.

Starosta zauważył, iż nie ma nic zdrożnego w zaciąganiu kredytów, większość samorządów i instytucji zaciąga kredyty co pozwala na zachowanie płynności a także na szybsze realizowanie zadań. Planowanie udziału własnego w realizację planowanych zadań umożliwi ich realizację po pozyskaniu środków zewnętrznych.

Radny Roch Andrzej Charyton zauważył, iż w projekcie budżetu wymienione są inwestycje a w planowanych wydatkach są wskazane źródła finansowania. Poza budżetem można się porozumieć z wójtami i burmistrzami w temacie doinwestowania. Radny stwierdził, iż radni nie wiedzą czy na zadania inwestycyjne w 2007 roku będą składane wnioski o pozyskanie środków z funduszy europejskich. Radni powinni uzyskać informację na które zadania inwestycyjne będą składane wnioski? Do gmin nie można wyciągać ręki po pieniądze. Jeżeli na tej zasadzie będą budowane drogi wojewódzkie i drogi krajowe, jeżeli na tej zasadzie będzie funkcjonował Powiat, to lepiej byłoby rozwiązać gminy. Ze struktury wydatków gminnych wynika, iż środki te są przeznaczane na oświetlenie, pomoc społeczną. To Starosta wykreował temat, iż inwestycje będą realizowane pod warunkiem dofinansowania zadania przez samorząd gminny. Starosta tej zasady jednak nie przestrzegał np. w Rudce. Radny potwierdził, iż podczas realizacji drogi krajowej Zambrów – Bielsk wykonana zostanie kanalizacja na ul. Bielskiej w Brańsku. Radny stwierdził, iż budżet nie jest budżetem jasnym, jest zakamuflowany. Następnie radny Roch Andrzej Charyton wycofał zgłoszony powyżej wniosek dotyczący przeanalizowania budżetu w miesiącu styczniu 2007 roku. Radny zauważył, iż w temacie inwestowania w Brańsku nic się nie dzieje. Ponadto radny stwierdził, iż budżet należałoby uzupełnić o informacje dotyczące wielkości środków, które z budżetu zostaną wydatkowane na realizację zadań inwestycyjnych w poszczególnych gminach z terenu powiatu.

Kolejnych uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie nie zgłoszono, w związku z czym Przewodniczący zamknął dyskusję, odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 13 „za”, 2 przeciwnych i 4 wstrzymujących się podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Bielskiego na rok 2007 wraz z autopoprawką Zarządu Powiatu (uchwała nr III/28/06 w załączeniu).

Ad 17.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – Podjęcia uchwały w sprawie ustalenia zasad wypłaty i wysokości diety oraz zasad zwrotu kosztów podróży służbowej Przewodniczącemu Rady Powiatu, Wiceprzewodniczącym Rady Powiatu, Radnym – nieetatowym członkom Zarządu Powiatu, Przewodniczącym Komisji i Radnym Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim – Przewodniczący poinformował, iż radni z materiałami sesyjnymi otrzymali projekt uchwały Rady Powiatu w przedmiotowej sprawie wraz z wnioskiem radnych, którzy wystąpili z inicjatywą w tej sprawie (projekt uchwały oraz wniosek w załączeniu). Poinformował następnie, iż Komisja Oświaty zgłosiła w tej sprawie wniosek, który został zaopiniowany przez Zarząd Powiatu – wniosek wraz z odpowiedzią Zarządu otrzymali radni przed rozpoczęciem obrad dzisiejszej sesji. Zapytał następnie czy radni chcieliby zgłosić uwagi do rozpatrywanego materiału.

Radny Zdzisław Tworkowski zauważył, iż wniosek podpisany przez grupę radnych nie został złożony w dobrym momencie. Podczas dyskusji na temat budżetu radni wykazali, iż są z niego niezadowoleni a w budżecie jest za mało pieniędzy. Powoływanie się na wyższe diety w poprzedniej kadencji w powiecie hajnowskim czy siemiatyckim nie powinno być dla Rady argumentem. Radni nie mają wpływu na decyzje podejmowane w innych powiatach, my jesteśmy radnymi Powiatu Bielskiego i mamy realny wpływ na decyzje tutaj podjęte. Radny podkreślił, iż jedna z pierwszych decyzji jaką podejmie Rada Powiatu, tj. podwyżki diet na początku kadencji, będzie bardzo źle odebrana w społeczeństwie. Podniesienie diet do wysokości niektórych zarobków pracowników Starostwa, bądź porównanie ich do zasiłku dla bezrobotnych, bądź też w odniesieniu do osób bez pracy nie kojarzy się dobrze. Wobec powyższego radny zgłosił wniosek o pozostawienie diet na dotychczasowym poziomie.

Radny Jan Radkiewicz przychylił się do wniosku przedmówcy o pozostawienie diet w poprzedniej wysokości. Wzrost diet dla radnych nie jest niczym uzasadniony, wzrost ten będzie negatywnie przyjęty przez mieszkańców, wyborców. Rady podkreślił, iż w sytuacji gdy wiele osób zatrudnionych w SP ZOZ w Bielsku Podlaskim traci pracę z powodu trudnej sytuacji finansowej zakładu, wystąpienie z wnioskiem było nieetyczne. Radny stwierdził, iż poprzez niepodnoszenie diet można byłoby wspomóc szpital bielski. Odwoływanie się do kogokolwiek, że w powiatach sąsiednich są wyższe diety jest nieodpowiednie.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski zauważył, iż dieta nie ma nic wspólnego z wynagradzaniem w SP ZOZ. Nie ma możliwości przeznaczenia należnych radnym diet na płacę czy też na zwiększenie środków z budżetu Powiatu. Radny rozporządzając swoją dietą ma możliwość przekazania swojej diety. Poziom diet w województwie podlaskim jest istotny, nie ma powodu, aby dieta była niższa bądź wyższa – dieta winna bowiem rekompensować czas, dojazdy. Wszystkie sprawy finansowe powinny zostać ustalone na początku kadencji. Starosta przypomniał, iż diety są niezmienne od kilku lat.

Kolejnych uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie nie zgłoszono, w związku z czym Przewodniczący zamknął dyskusję, odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 12 „za”, 2 przeciwnych i 5 wstrzymujących się podjęła uchwałę w przedmiotowej sprawie (uchwała nr III/29/06 w załączeniu).

Ad 18.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji Przewodniczący poinformował, iż radni wraz z materiałami sesyjnymi otrzymali projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie ustalenia wynagrodzenia Starosty Bielskiego (projekt uchwały w załączeniu). Poprosił o zabranie głosu radcę prawnego.

Radca prawny – Ewa Czerwińska poinformowała, iż opiniowała przedmiotowy projekt uchwały w dniu 30 listopada 2006 r., przed powołaniem Pana Starosty na to stanowisko, sądząc iż podjęcie uchwały będzie miało miejsce na tej samej sesji co uchwała w sprawie wyboru Starosty. Ze względu na to, iż uchwała podejmowana jest na sesji dzisiejszej Pani Ewa Czerwińska zaproponowała zmianę § 3 rozpatrywanej uchwały o zapis dotyczący wejścia w życie uchwały od momentu wyboru Starosty na to stanowisko, w sposób następujący: „§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od dnia 6 grudnia 2006 roku”.

Przewodniczący zapytał czy radni chcieliby zgłosić uwagi do rozpatrywanego materiału. Uwag nie zgłoszono, w związku z czym Przewodniczący zamknął dyskusję, odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 12 „za”, 2 przeciwnych i 2 wstrzymujących się podjęła uchwałę w sprawie ustalenia wynagrodzenia Starosty Bielskiego (uchwała nr III/30/06 w załączeniu) z uwzględnieniem ww. zmiany w § 3 uchwały.

Ad 19.

Przystępując do realizacji punktu – Wnioski, interpelacje i zapytania radnych Przewodniczący zwrócił się do radnych z prośbą o zabieranie głosu w tym punkcie.

Radny Jan Radkiewicz zwrócił się do radcy prawnego z pytaniem – kto zamyka dyskusję w danej sprawie?

Radca prawny Ewa Czerwińska poinformowała, iż w sytuacji gdy dyskusja się przedłuża (każdy radny chce skorzystać z przysługującego mu uprawnienia zabierania głosu) może zostać zgłoszony wniosek formalny o zamknięcie dyskusji, który poddany jest pod głosowanie Rady Powiatu. Jeżeli nie ma chętnych do zabrania głosu dyskusję zamyka Przewodniczący, który prowadzi obrady sesji.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się do Przewodniczącego z pytaniem czy Pan Sławomir Jerzy Snarski – Starosta Bielski w roku akademickim podjął pracę w godzinach urzędowania, czy Przewodniczący wyraził na to zgodę, jeżeli tak to w jakich godzinach przebywa w innym zakładzie w ramach innego stosunku pracy (w godzinach urzędowania Starostwa)?

Wicestarosta Piotr Bożko poinformował, iż w tym roku akademickim Starosta prowadzi zajęcia w niedzielę oraz w poniedziałki – poza swoimi godzinami pracy.

Przewodniczący Rady poinformował, iż wyraził zgodę na indywidualny czas pracy Starosty Sławomira Jerzego Snarskiego.

Kolejnych interpelacji i zapytań nie zgłoszono, Przewodniczący przeszedł więc do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji.

Ad 20.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz złożył swoje oświadczenie majątkowe.

Przewodniczący odczytał pismo Dyrektora Bursy Szkolnej w sprawie przedłużenia umów najmu pomieszczeń Bursy Szkolnej w Bielsku Podlaskim (pismo w załączeniu) oraz zażalenie na postanowienie Prokuratury Rejonowej w Bielsku Podlaskim dotyczące umorzenia dochodzenia z powodu niewykrycia sprawców przestępstwa (pismo w załączeniu).

Wicestarosta Piotr Bożko w imieniu Zarządu Powiatu złożył wszystkim obecnym noworoczne życzenia, natomiast wyznawcom prawosławia życzenia z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia.

Ad 21.

Porządek obrad został w tym punkcie wyczerpany, w związku z tym Przewodniczący Rady Adam Miron Łęczycki o godzinie 14.30 zamknął posiedzenie III sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała: Joanna Popławska

 

Adam Miron Łęczycki
Przewodniczący Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Bielskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Wоjсiесh Сhаrytоn

Wprowadzający: Wоjсiесh Сhаrytоn

Data wprowadzenia: 2007-02-20

Data modyfikacji: 2007-02-20

Opublikował: Wоjсiесh Сhаrytоn

Data publikacji: 2007-02-20