Protokół IV z dnia 15 lutego 2007 r.

Protokół IV sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 15 lutego 2007 r.

IV sesja Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim zwołana przez Przewodniczącego Rady Powiatu Adama Mirona Łęczyckiego odbyła się w dniu 15 lutego 2007 roku w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego przy ulicy 11 Listopada 4 w Bielsku Podlaskim. Obrady IV sesji rozpoczęły się o godzinie 10.00, zakończyły o godzinie 13.30.

Sesję protokołowała Joanna Popławska.

Przewodniczący Rady Powiatu Adam Miron Łęczycki otworzył obrady IV sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim stwierdzając, iż zgodnie z listą obecności w obradach sesji uczestniczy 19 radnych, zatem obrady są prawomocne (lista obecności w załączeniu).

Ponadto na zaproszenie Przewodniczącego Rady Powiatu w sesji wzięli udział (lista gości w załączeniu):
1. Ewa Czerwińska – Radca Prawny,
2. Bożena Zwolińska – Skarbnik Powiatu,
3. Ryszard Anusiewicz – Sekretarz Powiatu,
4. Leszek Mateusz Karbowski – Dyrektor Zespołu Szkół nr 1 im. Marszałka J. K. Piłsudskiego w Bielsku Podlaskim,
5. Andrzej Roszczenko – Dyrektor Zespołu Szkół nr 2 im. Wojska Polskiego w Bielsku Podlaskim,
6. Anatol Grzegorz Tymiński – Naczelnik Wydziału Oświaty i Kultury Starostwa Powiatowego,
7. Bogdan Komarzewski – Naczelnik Wydziału Organizacyjno-Prawnego Starostwa Powiatowego,
8. Ryszard Baranowski – Powiatowy Rzecznik Konsumentów,
9. Jan Opaliński – Z-ca Komendanta Komendy Powiatowej Policji w Bielsku Podlaskim.

Przewodniczący Rady powitał wszystkich obecnych oraz poinformował o propozycji porządku obrad, którą radni otrzymali wraz z zaproszeniem. Następnie zwrócił się do radnych z prośbą o zgłaszanie wniosków i propozycji zmian do przedstawionego porządku obrad dzisiejszej sesji. Wniosków nie zgłoszono, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję i zarządził głosowanie nad przyjęciem porządku obrad.

W wyniku głosowania jawnego, stosunkiem głosów: 16 „za”, przy braku głosów przeciwnych i 2 wstrzymujących się, przyjęty został następujący porządek obrad IV sesji Rady Powiatu:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z III sesji Rady Powiatu.
4. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
5. Przyjęcie informacji Komendanta Powiatowego Policji w Bielsku Podlaskim o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego w Powiecie Bielskim w 2006 r. (druk nr 1)
6. Przyjęcie sprawozdania Starosty Bielskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2006 r. (druk nr 2)
7. Przyjęcie Sprawozdania z rozpatrywania skarg skierowanych do Zarządu Powiatu, Starosty Bielskiego oraz Sekretarza Powiatu w 2006 r. (druk nr 3)
8. Przyjęcie Sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Bielsku Podlaskim w 2006. (druk nr 4)
9. Podjęcie uchwał Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie:
a) zamiaru rozwiązania Zespołu Szkół nr 2 im. Konstytucji 3 Maja w Bielsku Podlaskim, ul. Wojska Polskiego 17, zamiaru włączenia szkół do Zespołu Szkół nr 1 im. Marszałka Józefa Klemensa Piłsudskiego w Bielsku Podlaskim ul. Szkolna 12 oraz w sprawie przekształcenia szkół (druk nr 5a),
b) zamiaru stopniowej likwidacji IV Liceum Ogólnokształcącego wchodzącego w skład Zespołu Szkół nr 1 im. Marszałka Józefa K. Piłsudskiego w Bielsku Podlaskim ul. Szkolna 12 (druk nr 5b).
10. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie zmiany uchwały nr III/28/06 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 28 grudnia 2006 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Bielskiego na rok 2007 (druk nr 6).
11. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie zmian w planie wydatków budżetu Powiatu Bielskiego na 2007 r. (druk nr 7)
12. Interpelacje i zapytania radnych.
13. Wnioski i oświadczenia radnych.
14. Sprawy różne.
15. Zamknięcie obrad.

Ad 3.

Przewodniczący Rady poinformował, iż zgodnie z wymogami statutowymi protokół obrad III sesji Rady Powiatu z dnia 28 grudnia 2006 r. był wyłożony do wglądu wraz z załącznikami w Wydziale Organizacyjno-Prawnym Starostwa Powiatowego (pok. nr 309) oraz był dostępny tuż przed rozpoczęciem sesji. Żadne uwagi do protokołu nie wpłynęły. Zapytał następnie czy radni w tej chwili chcą zgłosić pytania i wnioski do protokołu.

Żadnych uwag i zastrzeżeń do protokołu nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący zamknął dyskusję i zarządził głosowanie nad jego przyjęciem.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 13 „za”, 0 przeciwnych i 5 wstrzymujących się przyjęła protokół III sesji.

Ad 4.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji Przewodniczący poprosił o złożenie sprawozdania.

Starosta Bielski Sławomir Jerzy Snarski przedstawił sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu Bielskiego w okresie od 29 grudnia 2006 roku do 15 lutego 2007 roku (sprawozdanie w załączeniu).

Następnie Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą o zgłaszanie uwag do sprawozdania.

Radny Roch Andrzej Charyton odnosząc się do utworzenia stanowiska dla osoby niepełnosprawnej w DPS w Brańsku stwierdził, iż korzystanie ze środków PFRON-u przy tworzeniu stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych, stanowi korzyść dla pracodawcy jak również dla zatrudnianych osób niepełnosprawnych. Zaważył, iż w sprawozdaniu jest mowa o tworzeniu stanowiska pracy, podczas gdy w DPS w Brańsku likwiduje się stanowisko sprzątaczki – osoby niepełnosprawnej zatrudnionej ze środków PFRON-u. Radny stwierdził, iż nie należy tworzyć mechanizmów gdzie będzie się zatrudniać ze środków PFRON-u a następnie zwalniać te osoby. Nie można bowiem doprowadzać do takich sytuacji, w której niepełnosprawny będzie traktowany instrumentalnie. Następnie radny zwrócił się do Starosty z prośbą o zajęcie się tematem tj. o przyjrzenie się procedurze związanej z tworzeniem nowego stanowiska oraz o pomoc dla zwalnianej osoby.

Odnosząc się do informacji dotyczącej nie wyrażenia przez Zarząd Powiatu zgody na dofinansowanie remontu pomieszczeń w Bursie Szkolnej, wykorzystywanych przez Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym SZANSA w Bielsku Podlaskim, ze względu na brak zaplanowanych środków w budżecie powiatu, radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk zwróciła się z prośbą o bardziej szczegółowe wyjaśnienie tej sprawy z podaniem kwoty o jaką występowało Stowarzyszenie. Z gabinetu rehabilitacyjnego prowadzonego przez Stowarzyszenie korzysta bardzo wiele osób niepełnosprawnych. Stowarzyszenie to działa bardzo prężnie, skupia osoby niepełnosprawne z terenu Bielska Podlaskiego jak również z gmin sąsiednich. W związku z powyższym radna stwierdziła, iż warto byłoby poszukać niewielkiej pomocy na ten cel.

Wicestarosta Piotr Bożko wyjaśnił, iż pismo Stowarzyszenia Pomocy Osobom Niepełnosprawnym SZANSA nie precyzowało kwoty jaką zainteresowane jest Stowarzyszenie, wymieniono w nim zakres zadań: wymiana okien, malowanie pomieszczeń. Zarząd Powiatu pochyla się nad potrzebami Stowarzyszeń działających na rzecz osób niepełnosprawnych. Jako przykład Wicestarosta podał przeprowadzenie remontu pomieszczeń zajmowanych przez Stowarzyszenie Serce Ludzi Ziemi Bielskiej, czy też wykonanie oddzielnego wejścia do części Bursy Szkolnej, części przeznaczonej do wynajmu. Zmniejszenie ilości uczniów mieszkających w Bursie Szkolnej a tym samym wzrost kosztów utrzymania tego budynku spowodowało przeznaczenie części pomieszczeń na wynajem. Pomimo wykonania oddzielnego wejścia do budynku, pozyskanie nowych najemców komercyjnych jest bardzo trudne. Poza tym obecni najemcy to w większości Stowarzyszenia wnoszące symboliczną opłatę, opłatę która nie pokrywa w pełni kosztów utrzymania wynajmowanych pomieszczeń. Wobec powyższego należy rozważyć zasadność finansowania remontu tego budynku, może się bowiem okazać, że będzie on zbyt drogi w utrzymaniu. Wicestarosta wyjaśnił, iż poinformował Prezesa Stowarzyszenia o możliwości złożenia przez Stowarzyszenie wniosku o dofinansowanie ze środków Powiatu zadań publicznych realizowanych w br. W 2007 roku na ten cel przeznaczono kwotę 10 tys. zł. Prezes Stowarzyszenia SZANSA ww. informacje przyjął ze zrozumieniem.

W związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji Przewodniczący Rady stwierdził, że sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym zostało rozpatrzone.

Ad 5.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad Przewodniczący poinformował, iż w materiałach sesyjnych radni otrzymali: „Informację Komendanta Powiatowego Policji w Bielsku Podlaskim o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego w Powiecie Bielskim w 2006 r.” Poinformował, iż Komisje nie zgłosiły wniosków do ww. materiału oraz zwrócił się do radnych z pytaniem czy w dniu dzisiejszym mają pytania i wnioski. Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący zwrócił się z pytaniem do Komendanta Komendy Powiatowej Policji w Bielsku Podlaskim czy chciałby uzupełnić Informację. Pan Jan Opaliński poinformował, iż nie ma nic do dodania w temacie przedłożonej radnym Informacji.

W związku z powyższym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie, po czym poddał przyjęcie Informacji pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 14 „za”, 0 przeciwnych i 2 wstrzymujących się przyjęła Informację Komendanta Powiatowego Policji w Bielsku Podlaskim o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego w Powiecie Bielskim w 2006 r.

Ad 6.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad Przewodniczący poinformował, iż w materiałach sesyjnych radni otrzymali materiał: „Sprawozdanie Starosty Bielskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2006 r.” Poinformował także, iż radni otrzymali odpowiedź Zarządu Powiatu na wnioski Komisji dotyczące przedmiotowego materiału (wnioski wraz ze stanowiskiem Zarządu w załączeniu). Następnie zwrócił się z prośbą o zgłaszanie uwag do materiału. Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący zwrócił się do Starosty z pytaniem czy chciałby uzupełnić Sprawozdanie. Starosta Sławomir Jerzy Snarski poinformował, iż nie ma nic do dodania w temacie przedłożonego radnym Sprawozdania.

W związku z powyższym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie, po czym poddał przyjęcie rozpatrywanego Sprawozdania pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 15 „za”, 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym się przyjęła Sprawozdanie Starosty Bielskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2006 r.

Ad 7.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad Przewodniczący poinformował, iż w materiałach sesyjnych radni otrzymali materiał: „Sprawozdanie z rozpatrywania skarg skierowanych do Zarządu Powiatu, Starosty Bielskiego oraz Sekretarza Powiatu w 2006 r.”

Komisje nie zgłosiły wniosków do ww. materiału. Następnie Przewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem czy w dniu dzisiejszym mają pytania i wnioski. Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący zwrócił się do Starosty z pytaniem czy chciałby uzupełnić Sprawozdanie. Starosta Sławomir Jerzy Snarski poinformował, iż nie ma nic do dodania w temacie przedłożonego radnym Sprawozdania.

W związku z powyższym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie, po czym poddał przyjęcie rozpatrywanego Sprawozdania pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 16 „za”, 0 przeciwnych i 2 wstrzymujących się przyjęła Sprawozdanie z rozpatrywania skarg skierowanych do Zarządu Powiatu, Starosty Bielskiego oraz Sekretarza Powiatu w 2006 r.

Ad 8.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad Przewodniczący przypomniał, iż radni w materiałach sesyjnych otrzymali materiał: „Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Bielsku Podlaskim w 2006 r.” Poinformował, iż Komisje nie zgłosiły wniosków do ww. materiału oraz zwrócił się do radnych z pytaniem czy w dniu dzisiejszym mają pytania i wnioski. Uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący zapytał następnie Powiatowego Rzecznika Konsumentów czy chciałaby uzupełnić Sprawozdanie. Ryszard Baranowski poinformował, iż nie ma nic do dodania w temacie przedłożonego radnym Sprawozdania.

Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie, po czym poddał przyjęcie rozpatrywanego Sprawozdania pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 17 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się przyjęła Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Bielsku Podlaskim w 2006 r.

Od godziny 10.40 obradom przewodniczy Wiceprzewodniczący Rady Powiatu radny Bazyli Leszczyński.

Ad 9a.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu Przewodniczący obrad poinformował, iż w materiałach sesyjnych radni otrzymali projekt uchwały w rozpatrywanej sprawie. Poinformował także, iż radni otrzymali odpowiedź Zarządu Powiatu na wnioski Komisji dotyczące przedmiotowego materiału (wnioski wraz ze stanowiskiem Zarządu w załączeniu). Powitał osoby uczestniczące w posiedzeniu dzisiejszej sesji: Leszka Mateusza Karbowskiego – Dyrektora Zespołu Szkół nr 1 im. Marszałka J. K. Piłsudskiego w Bielsku Podlaskim, Andrzeja Roszczenko – Dyrektora Zespołu Szkół nr 2 im. Wojska Polskiego w Bielsku Podlaskim oraz Anatola Grzegorza Tymińskiego – Naczelnika Wydziału Oświaty i Kultury Starostwa Powiatowego. Następnie zwrócił się z prośbą o zgłaszanie uwag do materiału.

Radny Jan Radkiewicz stwierdził, iż odpowiedź Zarządu na wnioski Komisji nie jest precyzyjna. Przedstawiono w niej informacje dotyczące ilości uczniów, oddziałów, jednak kwestia finansów jest bardzo ogólna: wskazano kwoty dotyczące wysokości subwencji i kosztu utrzymania szkoły. Zdaniem radnego w odpowiedzi brakuje również informacji dotyczącej naboru w latach przyszłych. Radny zwrócił się także z pytaniem – czy była przeprowadzona symulacja dotycząca kosztów funkcjonowania tejże szkoły po połączeniu szkół, jakie będą zmiany organizacyjne (czy będzie jedna dyrekcja), co planuje się z budynkiem po Zespole Szkół nr 2 oraz ile płaci za korzystanie z pomieszczeń Zespołowi Szkół nr 2 szkoła wyższa?

Zarząd Powiatu w odpowiedzi na wnioski komisji poinformował, iż Zespół Szkół nr 1 dysponuje dwoma salami gimnastycznymi, tj. małą salą gimnastyczną na II piętrze i salą gimnastyczną MOSiR-u. Radny Radkiewicz zauważył, iż salą MOSIR-u nie dysponuje powiat. Sala ta ma bardzo złe warunki sanitarne oraz zły stan techniczny. Jak radnemu wiadomo miasto nie zamierza czynić nakładów finansowych na salę MOSIR-u i bardzo prawdopodobne jest że zostanie ona zlikwidowana.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski zauważył, iż od kilku lat obserwowany jest spadek młodzieży rozpoczynającej naukę w szkołach średnich. Przeprowadzona została analiza demograficzna w szkołach gimnazjalnych funkcjonujących na terenie powiatu z uwzględnieniem uczniów tych szkół, którzy rozpoczną naukę w szkołach średnich na terenie powiatu.

Na podstawie tej analizy można przypuszczać, iż naukę w szkołach średnich rozpocznie około 400 absolwentów szkół gimnazjalnych z terenu miasta Bielsk Podlaski a liczba młodzieży rozpoczynającej naukę w szkołach ponadgimnazjalnych w najbliższych latach zmniejszy się o około 50%.

Wobec powyższego Starosta stwierdził, iż czas obecny jest czasem nieuniknionych zmian organizacyjnych oświaty ponadgimnazjalnej Powiatu Bielskiego, które wynikają przede wszystkim z przesłanek demograficznych. Dokonane w tym momencie przekształcenia w oświacie zostaną przeprowadzone bez uszczerbku dla młodzieży, nauczycieli, jak również dla możliwości związanych z poprawieniem infrastruktury.

Poza dylematem finansowym związanym z utrzymaniem obiektów oświatowych, jest również problem organizacyjny szkół. Starosta zauważył, iż szkoła która nie będzie miała pewnej ilości oddziałów nie będzie wydolna organizacyjnie. W Zespole Szkół nr 2 zajęcia są prowadzone w 7 oddziałach, na pełnych etatach pracuje 5 nauczycieli, natomiast pozostali nauczyciele są to „tzw. nauczyciele dochodzący”. Część nauczycieli zamierza przejść na emeryturę (chęć taką od 1 stycznia 2007 roku zgłosiło 58 nauczycieli z terenu Powiatu Bielskiego). Dyrektorzy szkół których kadencja dobiega końca także zgłaszają chęć przejścia na emeryturę.

Spadek ilości uczniów przyjmowanych do szkół nie dotyczy tylko Zespołu Szkół nr 2, odnosi się to bowiem do wszystkich szkół ponadgimnazjalnych. Powiat dysponuje zbyt dużą bazą oświatową w porównaniu do potrzeb powiatu jak również w porównaniu do bazy oświatowej w powiatach ościennych. Z przeprowadzonych analiz wynika, iż zadania oświatowe zostaną w pełni zabezpieczone przez dwa Licea Ogólnokształcące, jedną szkołę kształcącą na poziomie zawodowym oraz ewentualnie dwie szkoły oferujące inne zawody np. kierunki ekonomiczno – rolnicze (Zespół Szkół nr 3 i Zespół Szkół nr 4 w Bielsku Podlaskim).

Bez wprowadzania zmian organizacyjnych za kilka lat maksymalny nabór do szkół ponadgimnazjalnych wynosić będzie około 3, ewentualnie 4 oddziały/szkołę, w związku z czym szkoły będą kształcić łącznie w 10, może 12 oddziałach.

Starosta podkreślił, iż nie likwiduje się kierunków kształcenia, likwidowany jest Zespół Szkół nr 2. Przeniesione do Zespołu Szkół nr 1 kierunki będą prowadzone pod warunkiem rozpoczęcia nauki przez młodzież. Czynione przez dyrektora Zespołu Szkół nr 2 Andrzeja Roszczenko starania o pozyskanie naboru do oferowanych przez szkołę kierunków nie zwiększyły naboru. Przedsiębiorcy z terenu powiatu chcą by kształcenie w kierunkach budowlanych było kontynuowane. Powołano w tym celu zespół składający się z przedstawicieli firm, Starostwa i Zespołu Szkół nr 2, który wypracuje system rekrutacji uczniów do kształcenia w kierunkach budowlanych, drogowych. Mimo zgłaszania przez przedsiębiorców zapotrzebowania na zatrudnienie absolwentów kierunków budowlanych, młodzież nie zbyt chce się w tych szkołach uczyć. Ponadto brak ustalonych limitów punktów przyjęć do szkół powoduje, iż dyrektorzy nie mogą odmówić przyjęcia osób z mniejszą ilością punktów. Starosta poinformował także, iż podczas wizyty w Ministerstwie Oświaty uzyskał informacje dotyczące prawdopodobieństwa likwidacji liceów profilowanych.

Po połączeniu szkół: Zespołu Szkół nr 1 i Zespołu Szkół nr 2 będzie jeden dyrektor zarządzający szkołą oferującą kształcenie na kierunkach mechaniczno-budowlanych. Być może należy rozważyć także zmianę nazwy szkoły np. na Zespół Szkół Mechaniczno-Budowlanych. Zdaniem Starosty Zespół ten ma długie perspektywy funkcjonowania. W związku z tym należy koncentrować środki na modernizację tego budynku. Po przeniesieniu Zespołu Szkół nr 2 być może konieczna będzie zmiana koncepcji, tj. w pierwszej kolejności budowa hali sportowej a nie modernizacja stadionu. Dyrektor Zespołu Szkół nr 1 ma podpisaną umowę na korzystanie z hali MOSIR-u. Były także prowadzone z Burmistrzem Miasta Bielsk Podlaski rozmowy w temacie tej hali. Jest możliwość przejęcia hali po wykonaniu ekspertyzy obiektu i bez warunków stawianych przez Burmistrza Miasta Bielsk Podlaski. Innym rozwiązaniem jest modernizowanie obiektu wspólnie z samorządem miejskim.

Budynek po Zespole Szkół nr 2, ze względu na obiekty sportowe, powinien zostać przeznaczony na cele oświatowe. Jest propozycja przeniesienia do tego budynku Zespołu Szkół Specjalnych. Dyrektor jak również rodzice uczniów tej szkoły wielokrotnie sygnalizowali potrzebę sali gimnastycznej oraz obiektów do rehabilitacji dzieci. Natomiast budynek zajmowany obecnie przez Zespół Szkół Specjalnych może zostać zagospodarowany przez SP ZOZ z przeznaczeniem np. na zakład opiekuńczo-leczniczy, czy rehabilitację.

Starosta zauważył, iż uczniowie kształcący się w szkołach na terenie miasta Bielsk Podlaski mają możliwość zamieszkania w Bursie Szkolnej jak również w Internacie Zespołu Szkół nr 4. Od nowego roku szkolnego młodzież pomieści się w jednym obiekcie, np. w Internacie przy Zespole Szkół nr 4. Konieczne będzie więc zastanowienie się nad kwestią budynku Bursy Szkolnej (ponoszenie nakładów finansowych na remonty, bieżące utrzymanie obiektu).

Starosta poinformował, iż Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wystosował pismo dotyczące ewentualnego przejęcia rolniczych szkół i placówek, wchodzących w skład Zespołu Szkół Rolniczych im. Krzysztofa Kluka w Rudce. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi po przejęciu prowadzić będzie szkoły znajdujące się w wykazie Ministerstwa Rolnictwa, pozostałe szkoły będą wygaszane. Minister może przejąć maksymalnie 60-70 szkół. Zespół Szkół Rolniczych w Rudce położony jest w środowisku gdzie jest coraz mniej młodzieży, poza tym subwencja oświatowa nie wystarcza na pokrycie kosztów utrzymania tego obiektu. Należy więc rozważyć kwestię przekazania Zespołu Szkół Rolniczych w Rudce Ministrowi Rolnictwa.

Odnosząc się do pytania radnego Radkiewicza Starosta poinformował, iż WSWMiR za korzystanie z pomieszczeń Zespołu Szkół nr 2 wnosi niewielkie opłaty. Szkoła cały czas jest w fazie startu, jest problem z naborem na studia dzienne a kształcenie odbywa się na studiach zaocznych.

Starosta zauważył, iż każda decyzja o przenoszeniu czy likwidacji jest decyzją trudną. Jednak mając na uwadze powyżej przedstawioną sytuację Zarząd Powiatu uznał, iż jest to dobry czas na podjęcie decyzji dotyczącej zmian organizacyjnych w oświacie.

Andrzej Roszczenko – Dyrektor Zespołu Szkół nr 2 w Bielsku Podlaskim poinformował, iż ilość uczniów przychodzących do szkoły w ostatnich latach gwałtownie zmalała. Zostało to zapoczątkowane w roku 2001 – tzw. „rok pusty”, kiedy to reforma strukturalna szkolnictwa spowodowała, że nie było naboru do klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych. Od tego czasu liczba oddziałów malała, do stanu jaki jest w tej chwili, tj. do 7 oddziałów. Kilka lat temu mówiło się o tym, że szkoły zawodowe wypuszczają absolwentów którzy zasilają bezrobotnych. Problem jaki można zaobserwować na terenie całego kraju, w tym także w Bielsku Podlaskim jest duża liczba Liceów Ogólnokształcących. Absolwenci szkół gimnazjalnych byli informowani o możliwości kształcenia w zawodach budowlanych w Zespole Szkół nr 2, jednak uczniowie szkół gimnazjalnych nie wykazują dużego zainteresowania podjęciem nauki w tej szkole. Jako przykład ww. sytuacji Dyrektor poinformował, iż 3 lata temu do szkoły budowlanej w Krakowie zgłosił się tylko 1 kandydat chcący rozpocząć naukę w zawodzie budowlanym.

Dyrektor Zespołu Szkół nr 2 stwierdził, iż struktura szkolnictwa w powiecie bielskim powinna ulec zmianie. Jeszcze kilka lat wcześniej firmy bielskie nie chciały zatrudniać absolwentów szkół zawodowych. Sytuacja zmieniła się w ostatnich miesiącach, kiedy to firmy bielskie i z terenu powiatu bielskiego poszukują absolwentów szkół budowlanych czy drogowych. Absolwenci kierunków budowlanych znaleźliby więc pracę w Bielsku Podlaskim, powiecie bielskim, kraju bądź też w UE, jest bowiem zapotrzebowanie na absolwentów kierunków oferowanych przez Zespół Szkół nr 1 i Zespół Szkół nr 2. Zainteresowanie młodzieży kończącej szkoły gimnazjalne do rozpoczęcia nauki w tych szkołach nie jest jednak duże. Być może ograniczenie limitów punktów jakie musi spełnić absolwent gimnazjum pomoże w rozwiązaniu tego problemu.

W związku z przeznaczeniem obiektu na potrzeby oświatowe, Dyrektor Zespołu Szkół nr 2 zaproponował aby od roku szkolnego 2007/2008 prowadzić nabór na kierunki budowlane do Zespołu Szkół nr 1, natomiast klasom starszym pozwolić na dokończenie nauki w budynku przy ul. Wojska Polskiego 17. Dyrektor stwierdził, iż pomiędzy szkołami trwa niezdrowa rywalizacja, a czasami nienawiść. Jest więc obawa, iż sytuacja ta nasili się po przejściu uczniów z jednego budynku do drugiego. Następnie Dyrektor zwrócił się do Rady Powiatu z prośbą o rozważnie tej sprawy.

Leszek Mateusz Karbowski – Dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Bielsku Podlaskim odnosząc się do powyższej wypowiedzi stwierdził, iż szkoły nie rywalizują ani nie konkurują ze sobą podczas rekrutacji, rekrutacja prowadzona jest oddzielnie w każdej szkole. Rywalizacja, o której mówił przedmówca może dotyczyć jedynie współzawodnictwa pomiędzy grupami młodzieży. Zdaniem dyrektora potrzebne są działania systemowe, np. wprowadzenie granic punktowych przy przyjęciu do szkół. Skierowanie młodzieży do szkół ogólnokształcących spowoduje krach w szkolnictwie zawodowym, a w konsekwencji w gospodarce. Jak wynika z praktyki – lepiej jest być dobrym fachowcem niż byle jakim absolwentem ogólniaka. W roku szkolnym 2002/2003 w Zespole Szkół nr 1 były 32 oddziały, w tej chwili jest 15 oddziałów plus 6 oddziałów szkoły zaocznej. Dyrektor poinformował, iż szkoła ma potencjalne możliwości techniczne i kadrowe do przejęcia szkoły. Kadra liczy obecnie 35 nauczycieli, w tym kilka osób niepełnoetatowych, co jest wystarczające do kształcenia w kierunkach mechanicznych. Do kształcenia na kierunkach budowlanych konieczne będzie przejęcie nauczycieli z Zespołu Szkół nr 2 oraz skorzystanie z bazy kadrowej Centrum Kształcenia Praktycznego.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz stwierdził, iż wypowiedzi Starosty jak również dyrektorów obu szkół przekonały radnego o tym, iż nie należy głosować za przyjęciem rozpatrywanego projektu uchwały. Radnego przeraża wypowiedź Starosty, który w innym kontekście powiedział: „wykorzystajmy tą sytuację”, sytuację która zrodziła się na dany moment. Problem będzie jeżeli sytuacji nie wykorzystamy a wszystkie mechanizmy spowodują że w 2007 roku nabór do szkoły budowlanej będzie znacznie większy niż obecnie. Dzisiaj to rynek wpływa na potrzebne kierunki kształcenia (dzisiaj są to kierunki techniczne w zawodzie budowlanym i mechanicznym). Radny podkreślił, iż na dzisiejszej sesji nie zostało powiedziane, iż obie szkoły w dawnych czasach miały ogromne oddziały z racji kierunków kształcenia oraz z uwagi na to, iż poza granicami powiatu: w Hajnówce, Siemiatyczach, Wysokiem Mazowieckiem, w Zambrowie nie ma takich kierunków kształcenia. Radny podkreślił, iż nie wierzy w to, że dzisiaj młodzież nie chce wykorzystać szansy jaką na rynku daje zawód budowlańca czy mechanika. Reforma z 2001 roku miała w swym założeniu kształcenie ogólne z liceami profilowanymi. Jak pokazał rynek kierunek ten nie był słuszny. Zdaniem radnego nastąpi zwrot młodzieży w kierunku zawodów technicznych, a zapotrzebowanie w kolejnych latach będzie rosło pomimo danych statystycznych mówiących o niżu demograficznym. Radny Łukaszewicz stwierdził, iż komasując zawody mechaniczne i budowlane pod jedną jurysdykcją, w jednym obiekcie, jest ryzyko konfliktów. Ponadto radny podkreślił, iż pojemność szkoły jest i będzie ograniczona. Likwidacja dzisiaj szkoły budowlanej i jej przeniesienie przy zachowaniu pewnych kierunków kształcenia do nowego obiektu na pewno spowoduje poszukiwanie przez młodzież kierunków kształcenia poza miastem Bielsk Podlaski, a nawet poza granicami powiatu bielskiego. Działanie to jest przedwczesne. To, że dyrektorzy kończą swoją kadencję nie może być dla radnych żadnym argumentem do podejmowania tego rodzaju decyzji. Statystyka dotycząca zatrudnienia, czy też odnosząca się do rozwiązywania problemów związanych z zatrudnieniem nauczycieli w ocenie radnego także nie jest wystarczającym argumentem. Najistotniejszym powodem do rozważania tego rodzaju decyzji powinna być sytuacja na rynku i potrzeby na rynku. Decyzje te są jednak sprzeczne z tendencjami na rynku bielskim, rynku ogólnokrajowym. Radny poinformował, iż nie tylko firmy budowlane mogą nam „zdjąć” absolwentów szkół zawodowych. Młodzież sama odnajduje się na rynku, nie powinno się więc im tej szansy odbierać.

Radny Jan Radkiewicz zauważył, iż przedmówcy postawili istotne kwestie w tej sprawie. Z punktu widzenia czysto ekonomicznego można przyznać rację Staroście, że proponowane działania mogą przynieść pewne oszczędności w budżecie. Są jednak inne ważniejsze kwestie i trendy. Absolwenci LO, czy liceów profilowanych nie są odpowiednio przygotowani do studiów na kierunkach technicznych. Natomiast absolwenci, którzy ukończyli technikum nawet ze słabszymi wynikami na studiach technicznych radzą sobie dużo lepiej na studiach niż absolwenci po liceach. Kierunek jaki obserwuje się ostatnio, tj. poszukiwanie do pracy absolwentów szkół technicznych będzie się bardzo długo utrzymywał. Nie powinno się więc na tym etapie, w tym roku likwidować tejże szkoły. Radny stwierdził, iż nie widzi żadnych przeciwwskazań do wygaszenia IV LO (kolejny punkt porządku obrad sesji). Zdaniem radnego podniesie to poziom szkół o profilu technicznym.

Radny Roch Andrzej Charyton stwierdził iż nie może być próby obarczania radnych odpowiedzialnością za to co ma się wkrótce stać, mówienia że to radni wiedzą jaką decyzję należy podjąć. Przypomniał, iż przez poprzednią kadencję radni dopraszali się zorganizowania debaty w temacie oświaty powiatu bielskiego. Debaty nie przeprowadzono. Analiza materiału na kilkunasto- czy kilkudziesięciominutowych posiedzeniach komisji zapewne nie jest debatą oświatową. Natomiast radnym z dnia na dzień serwuje się takie rozwiązania.

Na podstawie przedszkoli prowadzonych przez samorządy wiadomo o niżu demograficznym, radni posiadają także informację o trendach na rynku. Nie wiadomo jednak jaką należy prowadzić politykę kształcenia kadr, jakie kształcenie będzie w powiatach ościennych. Radny przypomniał, iż nie tak dawno Starosta, mimo sprzecznych zdań radnych, w drodze rywalizacji chciał „zafundować” Liceum Ogólnokształcące w Rudce. Natomiast teraz jest propozycja przekazania Zespołu Szkół Rolniczych w Rudce Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Radni już wcześniej sygnalizowali, iż pomysł ten jest dobry, zastanawiali się jednak nad przyszłością szkół rolniczych oraz nad szeroką gamą kształcenia w zawodach rolniczych. Radny zwrócił się do Starosty z prośbą o podjęcie rozmów w tym temacie. Stwierdził także, iż nie jest przygotowany na podjęcie decyzji na sesji w dniu dzisiejszym. Dyrektorzy w swoich wypowiedziach przytoczyli cyfry, nie wyrazili jednak swojej opinii w tym temacie. Dyrektorzy mówili o przewidywanej rywalizacji. Nie wiadomo jednak czy będzie to rywalizacja w kategoriach bezpieczeństwa czy współzawodnictwa. Radny zapytał także czy są wystarczające argumenty, rozeznanie o potrzebie likwidacji, może jeszcze jest za wcześnie – pośpiech jest niewskazany. Następnie zwrócił się do Rady Powiatu z prośbą o dogłębne przeanalizowanie potrzeby podejmowania, zdaniem radnego, tak drastycznej decyzji na dzień dzisiejszy.

Następnie odnosząc się do odpowiedzi Zarządu Powiatu na wniosek Komisji Budżetu o treści: „Komisja Budżetu Finansów i Rozwoju Gospodarczego uznaje za słuszny wniosek Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w sprawie monitoringu na terenie szkół i wnioskuje o zdynamizowanie działań w tym kierunku”, radny Charyton zwrócił się z pytaniem czy to że Zarząd Powiatu podziela stanowisko Komisji oznacza wdrożenie monitoringu w szkołach? Radny Jerzy Ignatiuk poinformował, iż Komisja Oświaty przyjęła pozytywną opinię Zarządu Powiatu dotyczącą losów szkół. Ze względu na zmiany demograficzne oraz zmiany na rynku pracy konieczne jest podjęcie takich decyzji, decyzji których nie można odkładać. Trudno się zgodzić z wypowiedzią radnego Łukaszewicza, który mówił o podejmowaniu decyzji ze względu na sprzyjanie w roku bieżącym rozwiązaniom kadrowym. Zdaniem radnego decyzje należy podejmować teraz, tak aby były jak najmniej szkodliwe dla pracowników. Tendencja spadku ilości absolwentów zmusza radnych do podjęcia pewnych decyzji. Nawet wzrost liczby urodzin może wpłynąć na wzrost ilości absolwentów szkół ponadgimnazjalnych dopiero za 9 lat. Wcześniejsze podjęcie decyzji będzie lepsze dla uczniów, budżetu powiatu jak również dla nauczycieli. Brak działań dotyczących przeniesienia i likwidacji Zespół Szkół nr 2 może spowodować problemy z organizacją nauczania w tej szkole. Komisja Oświaty uznała także za sensowne podjęcie ze środowiskami nauczycielskimi dialogu dotyczącego kształtowania się w przyszłości szkolnictwa na terenie powiatu bielskiego. Pozwoli to na uzyskanie opinii nauczycieli dotyczącej sposobu zmiany obecnej tendencji polegającej na uczeniu się młodzieży na kierunkach sprzecznych z potrzebami rynku. Liczba uczniów kształcących się w Zespole Szkół nr 1 spadła dwukrotnie, co świadczy o tym, iż w budynku przy ul. Szkolnej wystarczy miejsca na kształcenie uczniów obu szkół. Radny Jerzy Ignatiuk stwierdził, iż Rada Powiatu temat szkolnictwa powinna potraktować poważnie, a nie traktować go jako pola do igraszek.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz podziękował radnemu Ignatiukowi za podjęcie dyskusji z radnymi, zjawisko to nie miało miejsca przez 4 lata poprzedniej kadencji. Dyskusja między radnymi, której celem jest przekonanie co do istoty sprawy powinna się toczyć. Radny wyraził nadzieję, iż w tej kadencji coś się zmieni, a radni nie będą tylko podnosić bądź nie podnosić ręki w głosowaniu. Intencją radnych nie jest przekładanie głosowania nad projektem uchwały na kolejny miesiąc, ale na co najmniej rok, bowiem pewne zjawiska, o których mówią radni, pokażą się i zostaną zdefiniowane za rok. Zarówno Starosta jak też dyrektorzy nie przekonali radnego o konieczności podejmowania decyzji już teraz. Ponadto Starosta zapowiedział kolejną rewolucję związaną z przeniesieniem Zespołu Szkół Specjalnych z obiektu przy ul Szpitalnej do obiektu przy ul. Wojska Polskiego. Zdaniem radnego przeniesienie szkoły kształcącej osoby niepełnosprawne wymaga rozważnego postępowania, będzie bardzo trudne i powinno zostać poprzedzone debatą oświatową. Zadania powinno się podejmować po dyskusji a nie wymuszać na radnych. Radny zauważył także, iż szkoła, która nie zmieści się w systemie Ministra Rolnictwa, nie będzie miała racji bytu ze względu na problemy z samodzielnym utrzymaniem. W związku z tym szkoła taka będzie egzystowała kosztem czegoś innego. Niektóre powiaty już w poprzedniej kadencji podejmowały stosowne uchwały. Radny zwrócił się z pytaniem czy nie jest za późno na realizację pomysłu Starosty na oddanie kierunków rolniczych Zespołu Szkół Rolniczych w Rudce Ministrowi Rolnictwa. Zdaniem radnego nagła likwidacja szkoły jest grą polityczną.

Wiceprzewodnicząca Rady radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk zauważyła, iż sprawa szkolnictwa jest bardzo istotną i ważną sprawą. Każda z wypowiadających się osób ma rację. Przewija się w tych wypowiedziach troska o możliwość zapewnienia kształcenia młodzieży we wszystkich możliwych zawodach. Z materiałów sesyjnych, z uzasadnienia przedstawionego przez Starostę jak również z wypowiedzi dyrektorów szkół wynika, że nikt nie chce rozwiązać kształcenia w kierunkach budowlanych, chodzi natomiast o połączenie bazy lokalowej. Jeżeli natomiast baza lokalowa i baza kadrowa są wystarczające do zapewnienia nauczania w obecnych kierunkach, nie powinno być likwidacji a połączenie tych szkół. Być może za rok, bądź za dwa lata, kiedy ograniczony będzie nabór do Liceum Ogólnokształcącego, szkolnictwo zawodowe będzie się rozwijało. Zdaniem radnej Licea Ogólnokształcące powinny prowadzić naukę w odniesieniu do wybranej grupy młodzieży, która posiada predyspozycje do podjęcia dalszej nauki na studiach wyższych. Traktowanie LO jako doraźnej przechowalni młodzieży mija się z celem, jest to oszukiwanie młodzieży, rodziców. Nie ulega wątpliwości że szkolnictwo zawodowe powinno istnieć, a młodzież nie może być pozbawiona możliwości kształcenia w odpowiednio zawodach. W związku z powyższym radna zaproponowała aby zamiast proponowanego rozwiązania Zespół Szkół nr 2 rozważyć połączenie Zespołu Szkół nr 2 oraz Zespołu Szkół nr 1 w budynku szkolnym przy ul. Szkolnej. Połączenie to dałoby możliwość elastycznego podejścia na przyszłość i być może nie zamykałoby drogi do ograniczenia bazy lokalowej.

Naczelnik Wydziału Oświaty i Kultury Anatol Grzegorz Tymiński, odnosząc się do odpowiedzi na wniosek Komisji, o której mówił radny Charyton wyjaśnił, iż tylko niektóre szkoły mają monitoring. Ponadto poinformował, iż opracowywany jest projekt zmiany do ustawy o systemie oświaty, w którym jest zapis mówiący o obowiązku monitoringu przynajmniej przy drzwiach wejściowych. Na założenie monitoringu zostałyby wówczas przyznane środki ministerialne.

Naczelnik poinformował, iż zgodnie z obowiązującą procedurą uchwałę intencyjną o zamiarze reorganizacji szkół należy podjąć do końca lutego. Po uzyskaniu zgody Kuratora Oświaty na rozwiązanie Zespołu należy na jednej z kolejnych sesji podjąć właściwą uchwałę Rady. Następnie poinformował, iż nie można połączyć Zespołu Szkół nr 1 i Zespołu Szkół nr 2, bowiem w takiej sytuacji w jednym budynku szkolnym będą dwie odrębne jednostki, podwójna administracja, dwóch dyrektorów. W przedłożonych radym materiałach proponuje się rozwiązanie Zespołu, a następnie przeniesienie szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół nr 2 do Zespołu Szkół nr 1. Zespół Szkół to nie jest szkoła, szkołą jest Technikum, Liceum Profilowane, Liceum Ogólnokształcące i Zasadnicza Szkoła Zawodowa wchodzące w skład Zespołu. Naczelnik poinformował, iż istnieje możliwość wyłączenia pojedynczej szkoły i przeniesienie jej do innego Zespołu bez zgody Kuratora Oświaty, natomiast na rozwiązanie Zespołu potrzebna jest zgoda Kuratora.

Radny Roch Andrzej Charyton zauważył, iż zgodnie z ustawą o systemie oświaty procedurę należy wszcząć pół roku przed zakończeniem roku szkolnego. Radnych nie powinno się jednak stawiać przed faktem dokonanym: jeżeli ze względów czasowych dzisiaj nie podejmiemy uchwały to później już nie zdążymy. Zmiany powinny być dokonywane płynnie. Zawody, gdzie nabór nie będzie wystarczający, zadowalający, zbędny na rynku pracy same wypadną. Zdaniem radnego nie ma potrzeby likwidowania Zespół Szkół nr 2. Należy zatem rozważyć propozycję Wiceprzewodniczącej Rady, radnej Zinaidy Kuprianiuk-Daniluk. Zdaniem radnego w tym przypadku chodzi o pozyskanie powierzchni.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się z pytaniem do radcy prawnego – czy terminy o których mówił Naczelnik Tymiński są wymagane wyłącznie w przypadku rozpatrywanego projektu uchwały (likwidacji).

Radca prawny Ewa Czerwińska wyjaśniła, iż projekt uchwały zawiera dwa elementy: w § 1 rozpatrywanego projektu uchwały proponuje się rozwiązanie Zespołu Szkół nr 2 (nie jest wymagane zachowanie 6-miesięcznego terminu w zakresie uzyskanie opinii Kuratora Oświaty i poinformowania rodziców), w § 2 tejże uchwały mowa jest o włączeniu szkół do Zespół Szkół nr 1 oraz o przekształceniu szkół (w tym zakresie uchwała musi być podjęta do 28 lutego, aby można było poinformować na 6 miesięcy przed końcem danego roku szkolnego zarówno Kuratora Oświaty jak też rodziców danych szkół o takim zamiarze). Natomiast w przypadku rozwiązania bądź połączenia samych Zespołów Szkół nie jest wymagane zachowanie ww. 6-miesięcznego terminu.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zapytał, czy dobrze zrozumiał, że propozycja radnej Kuprianiuk mieści się w przepisach prawa i nie wymaga zachowania ww. terminowych procedur. Zdaniem radnego w gestii Starosty i Zarządu powinno być poszukanie innej formuły dla tej sprawy. Łatwo jest bowiem później powiedzieć, iż to Rada Powiatu podjęła taką decyzję.

Radca prawny Ewa Czerwińska poinformowała, iż prawnie możliwe jest połączenie Zespołów, bez dokonywania zmian organizacyjnych w tych Zespołach. Nie wymagane jest wówczas zachowanie 6-miesięcznego terminu.

Radny Jerzy Ignatiuk zauważył, iż ci którzy mieli do czynienia z administracja zdają sobie sprawę z tego, że decyzja o rozwiązaniu jest decyzją oczywistą i musi być podjęta. Kwestia tylko czy decyzja ta będzie podjęta w dniu dzisiejszym, za rok, czy za dwa lata. Propozycja radnego Łukaszewicza polega na podjęciu decyzji zgodnej z propozycją Starosty, tylko drożej (utrzymanie dyrekcji i administracji dwóch szkół).

Naczelnik Wydziału Oświaty i Kultury Anatol Grzegorz Tymiński zauważył, iż nie ma formuły prawnej połączenia ze sobą dwóch Zespołów. Jeżeli chcemy połączyć dwa Zespoły, to jeden z nich należy rozwiązać, a szkoły wchodzące w skład tego Zespołu przenieść do innego budynku i włączyć w skład drugiego Zespołu. Lokalizacja dwóch Zespołów w jednym budynku spowoduje konieczność utrzymania podwójnej dyrekcji jak również podwójnej administracji obu Zespołów. Naczelnik poinformował, iż należy podjąć intencyjną uchwałę – zgodną z przedłożonym projektem.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski poinformował, iż jest pełen uznania dla dyrektorów za tworzony przez nich klimat. Każda jednostka ma swoją historię, tradycje, stara się też maksymalnie oferować kierunki kształcenia do których jest predysponowana. Decyzje pomimo ich trudności trzeba jednak podejmować. Przedstawiane przez Zarząd Powiatu propozycje są przemyślane. Ponadto Starosta zauważył, iż dyskusje na tematy oświaty można prowadzić także na posiedzeniach komisji.
Starosta poinformował, iż temat przejęcia szkół rolniczych przez Ministra Rolnictwa nie jest tematem dawnym – Minister przejął 10 szkół i jest na etapie przejmowania kolejnych szkół. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie przejmuje całej szkoły, przejmuje kierunki rolnicze. Pozostaje więc kwestia pozostałych kierunków: czy je prowadzić dalej czy też wygasić. W chwili obecnej jest informacja że za rok, dwa prawdopodobnie możliwy będzie nabór do 18 oddziałów we wszystkich szkołach z terenu powiatu. Można więc przypuszczać, że połowa tych uczniów będzie chciała się uczyć w liceum, w którym powinna się uczyć młodzież zdolna, która z zasady zdaje maturę i idzie na studia. Starosta odnosząc się do wypowiedzi radnego Radkiewicza stwierdził, iż nie jest prawdą, że absolwenci techników zawodowych lepiej sobie radzą na studiach. Jak wynika z obserwacji absolwenci dobrych liceów także doskonale sobie radzą na uczelniach technicznych. Trudności absolwentów liceów szczególnie na przedmiotach zawodowych mogą się pojawić w sytuacji gdy uczelnie nabierają wszystkich kandydatów.

Pozostałe 9 oddziałów będą stanowić uczniowie Zespołu Szkół nr 3, Zespołu Szkół nr 4, Zespołu Szkół nr 2, Zespołu Szkół nr 1, co oznacza że w każdej z tych szkół będzie po 1, ewentualnie po 2 oddziały. Ekonomia jest ważna, ważne jest także wychowanie, nauka. Trzeba też wziąć pod uwagę fakt, iż nie da się organizować nauczania w szkole mając tam 5 nauczycieli stałych, a resztę „dochodzących” – szkoła jest wtedy niewydolna organizacyjnie. Starosta zauważył, iż jest to dobry czas na podjęcie decyzji. Jest to też odpowiedni czas na przedyskutowanie i podjęcie ewentualnej decyzji o przekazaniu Zespołu Szkół Rolniczych w Rudce dla Ministra. Nie chodzi tutaj o politykę. Wszyscy wiemy że w szkołach mimo podejmowania działań związanych z przemocą były konflikty między uczniami. Zdaniem Starosty wiedza w tym temacie jest pełna oraz dostępna. Po podjęciu uchwały intencyjnej będzie czas na zastanowienie się, Rada Powiatu będzie bowiem ponowie obradowała nad projektem właściwej uchwały.

Pracownik Zespołu Szkół nr 2 Tadeusz Bancerewicz stwierdził, iż podjęcie decyzji na sesji w dniu dzisiejszym spowoduje, iż już jutro cała okolica będzie wiedziała o likwidacji tej szkoły. W takiej sytuacji rekrutacja prowadzona przez dyrektora Karbowskiego spowoduje, iż we wrześniu nie będzie naboru na kierunki budowlane. Stwierdził, iż można przenieść uczniów, nauczycieli, nie da się przenieść bazy dydaktycznej jaka jest w Zespole Szkół nr 2. W szkole tej są sale przystosowane do kształcenia w kierunkach budowlanych (różne rodzaje tynków, różne rodzaje posadzek). Prawdą jest, że nabór do szkół w najbliższych latach zmniejszy się o 50%, nie należy jednak postępować w myśl zasady, że jeżeli coś jest niewygodne to trzeba to zlikwidować.

Zabierając głos w sprawie formalnej radny Jan Radkiewicz zauważył, iż nie otrzymał odpowiedzi na postawione pytanie dotyczące opłat wnoszonych przez szkołę wyższą dla Zespołu Szkół nr 2.

Radca prawny Ewa Czerwińska poinformowała, iż jest to uchwała intencyjna, nie przesądza ona o ostatecznym rozwiązaniu. Rozwiązanie Zespołu jest faktycznie stworzeniem sytuacji gdzie pojedyncze szkoły wchodzące w skład tego Zespołu zostaną włączone w skład Zespołu Szkół nr 1. Propozycja ta jest spójna z propozycją Wiceprzewodniczącej Rady radnej Zinaidy Kuprianiuk-Daniluk. Do podjęcia ostatecznej decyzji dotyczącej przekształceń potrzebna jest odrębna uchwała Rady. O likwidacji można natomiast mówić w sytuacji całkowitej likwidacji szkoły jak również bazy edukacyjnej.

Naczelnik Wydziału OK Anatol Grzegorz Tymiński poinformował, iż szkoła wyższa za wynajem pomieszczeń płaci miesięcznie około 600 zł dla Zespołu Szkół nr 2. Radnym, którzy podejmowali decyzję o udostępnieniu tych pomieszczeń zależało na powstaniu i wsparciu uczelni. Wypowiedź Starosty dotycząca coraz mniejszej ilości uczniów wynika z informacji przekazanej z gmin o liczbie absolwentów gimnazjów w najbliższych latach. Jak wynika z praktyki liczba osób kończących gimnazja z terenu powiatu jest porównywalna do liczby uczniów rozpoczynających naukę w szkołach ponadgimnazjalnych. W roku bieżącym liczba absolwentów gimnazjów wyniesie 850, w kolejnych latach odpowiednio: 746, 695, 632, 577. Starosta Sławomir Jerzy Snarski zauważył, iż dyrektor Zespołu Szkół nr 1 nie będzie prowadził naboru do Zespołu Szkół nr 2. W celu pozyskania naboru działania należy podejmować już w dniu dzisiejszym, nie zaś w sierpniu.

Przewodniczący obrad stwierdził, iż wobec braku chętnych do zabrania głosu, dyskusja w tym punkcie została wyczerpana, po czym ją zamknął. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie. Poinformował także, iż w § 3 nastąpił błąd literowy, powinno być Wojska Polskiego 17, a nie jak zapisano 12.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 10 „za”, 9 przeciwnych i 0 wstrzymujących się podjęła uchwałę w sprawie zamiaru rozwiązania Zespołu Szkół nr 2 im. Konstytucji 3 Maja w Bielsku Podlaskim ul. Wojska Polskiego 17, zamiaru włączenia szkół do Zespołu Szkół nr 1 im. Marszałka Józefa Klemensa Piłsudskiego w Bielsku Podlaskim ul. Szkolna 12 oraz w sprawie przekształcenia szkół, z uwzględnieniem ww. zmiany w § 3 (uchwała nr IV/31/07 w załączeniu).

Ad 9b.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu Przewodniczący obrad poinformował, iż w materiałach sesyjnych radni otrzymali projekt uchwały w rozpatrywanej sprawie. Poinformował także, iż radni otrzymali również odpowiedź Zarządu Powiatu na wnioski Komisji dotyczące przedmiotowego materiału (wnioski wraz ze stanowiskiem Zarządu w załączeniu). Następnie zwrócił się z prośbą o zgłaszanie uwag do materiału.

W związku z brakiem uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie Przewodniczący obrad stwierdził, iż dyskusja w tym punkcie została zamknięta. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 13 „za”, 5 przeciwnych i 1 wstrzymującym się podjęła uchwałę w sprawie zamiaru stopniowej likwidacji IV Liceum Ogólnokształcącego wchodzącego w skład Zespołu Szkół nr 1 im. Marszałka Józefa K. Piłsudskiego w Bielsku Podlaskim ul. Szkolna 12 (uchwała nr IV/32/07 w załączeniu).

O godzinie 12.35 Przewodniczący obrad ogłosił 15-minutową przerwę w obradach sesji.

Ad 10.

Po wznowieniu obrad przewodnictwo nad obradami ponownie obejmuje Przewodniczący Rady Powiatu Adam Miron Łęczycki, który poinformował, iż z obrad sesji zwolniony został radny Jan Radkiewicz. Od tej chwili w obradach sesji uczestniczy 18 radnych.

Następnie Przewodniczący przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie zmiany uchwały nr III/28/06 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 28 grudnia 2006 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Bielskiego na rok 2007.

Komisje nie zgłosiły wniosków do ww. materiału. Następnie Przewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem czy w dniu dzisiejszym mają pytania i wnioski.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się do Starosty z prośbą o poinformowanie na czym ma polegać program „Profilaktyka i wykrywanie wczesnych postaci chorób nowotworowych i gruźlicy płuc za pomocą badań radiologicznych w SP ZOZ w Bielsku Podlaskim”, czego program dotyczy (zakupów majątkowych, świadczeń medycznych), czy kwota 750.000 zł jest to udział własny szpitala?

Starosta Sławomir Jerzy Snarski zauważył, iż pytanie radnego dotyczy kolejnego punktu porządku obrad sesji, w związku z tym odpowiedź zostanie udzielona podczas rozpatrywania stosownego projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie nie zgłoszono, w związku z tym dyskusja w tym punkcie została zamknięta. Następnie Przewodniczący odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 13 „za”, 0 przeciwnych i 5 wstrzymujących się podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały nr III/28/06 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 28 grudnia 2006 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Bielskiego na rok 2007 (uchwała nr IV/33/07 w załączeniu).

Ad 11.

Przystępując do realizacji kolejnego punktu porządku obrad – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie zmian w planie wydatków budżetu Powiatu Bielskiego na 2007 r. Przewodniczący poinformował, iż radni w materiałach sesyjnych otrzymali projekt uchwały w rozpatrywanej sprawie. Poinformował także, iż przed rozpoczęciem obrad dzisiejszej sesji radni otrzymali autopoprawkę Zarządu Powiatu do rozpatrywanego projektu uchwały.

Komisje nie zgłosiły wniosków do ww. materiału.

Następnie Przewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem czy w dniu dzisiejszym mają pytania i wnioski.

Wicestarosta Piotr Bożko wyjaśnił, iż przedłożona przez Zarząd Powiatu autopoprawka polega na zwiększeniu wydatków budżetu Powiatu Bielskiego o kwotę 750.000 zł w dziale 851, rozdz. 85111, § 6222 z przeznaczeniem na dotację celową dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bielsku Podlaskim jako zabezpieczenie udziału środków własnych w realizacji projektu „Profilaktyka i wykrywanie wczesnych postaci chorób nowotworowych i gruźlicy płuc za pomocą badań radiologicznych w SP ZOZ w Bielsku Podlaskim”, współfinansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w ramach priorytetu 5 – opieka zdrowotna i opieka nad dzieckiem. Zakup nowego aparatu RTG jest konieczny ze względu na utratę z dniem 1 stycznia br. wymaganych certyfikatów przez używany obecnie aparat RTG. Realizacja tego projektu pozwoli także na powstanie pracowni radiologiczno-diagnostycznej odpowiadającej aktualnie stawianym wymogom tego typu zakładom. Wartość projektu wynosi około 5 mln zł, po złożeniu ww. wniosku udział własny powiatu stanowić będzie 15% całej inwestycji, tj. 750 tys. zł. Nie znany jest w tej chwili koszt sprzętu, wiadomo natomiast iż 30% ww. kwoty będzie przeznaczona na badania profilaktyczne i diagnozowanie.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zauważył, iż pomysł jest dobry. Wyraził także nadzieję, iż Starosta i Zarząd Powiatu skutecznie doprowadzą do jego realizacji. Ponadto radny przypomniał, iż podczas uchwalania budżetu powiatu mówił, iż każdy kolejny ruch inwestycyjny już wymaga kredytowania. W ocenie radnego likwidacja szkoły budowlanej jest pochodną niedobrego budżetu powiatu. Wydatki sztywne pochłaniają w całości subwencję, dotację i dochody własne powiatu. Jest to więc próba ratowania tak złej sytuacji ekonomicznej.
Kolejnych uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie nie zgłoszono, w związku z tym dyskusja w tym punkcie została zamknięta. Następnie Przewodniczący odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie. Poinformował, także, iż objaśnienia do projektu rozpatrywanej uchwały są załącznikiem nr 5 a nie nr 6 jak zapisano w dostarczonym radnym materiale.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 13 „za”, 0 przeciwnym i 4 wstrzymującym się podjęła uchwałę w sprawie zmian w planie wydatków budżetu Powiatu Bielskiego na 2007 r. (uchwała nr IV/34/07 w załączeniu).

Ad 12.

Przystępując do realizacji punktu – interpelacje i zapytania radnych Przewodniczący zwrócił się do radnych z prośbą o zabieranie głosu w tym punkcie.

W związku z wydatkowaniem przez Powiat ogromnej kwoty na opracowanie tzw. audytu energetycznego, radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się do Starosty z pytaniem jakie propozycje zostaną w najbliższym czasie przedstawione Radzie Powiatu przez Zarząd Powiatu, celem podsumowania ogromnej kwoty wydanej na opracowanie tego dokumentu.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż warunkiem ubiegania się o pozyskanie środków z Norweskiego Mechanizmu Finansowego było opracowanie audytów energetycznych. W związku z tym, iż w tej chwili Norweski Instrument Finansowy w swoich działaniach nie przewiduje termomodernizacji, rozważane są inne możliwości pozyskania środków, np. z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Po wyborze Zarządu Województwa i przyjęciu regionalnych programów operacyjnych województwa podlaskiego, będzie także sposobność ubiegania się o środki na modernizację. W tej chwili nie ma jednak możliwości planowania środków wprost ze względu na brak zasad programów regionalnych.

W związku z brakiem chętnych do zabierania głosu Przewodniczący zamknął dyskusję przechodząc do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji.

Ad 13.

Przystępując do realizacji punktu – wnioski i oświadczenia radnych Przewodniczący zwrócił się do radnych z prośbą o zabieranie głosu w tym punkcie.
Wiceprzewodnicząca Rady radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk, odnosząc się do dyskusji dotyczącej remontu pomieszczeń wynajmowanych przez Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym SZANSA w budynku Bursy Szkolnej, zwróciła się do Zarządu Powiatu z prośbą o ponowne rozważnie tej sprawy i wyciągnięcie pomocnej ręki w kierunku osób niepełnosprawnych. Zdaniem radnej nie przedstawienie we wniosku pełnych wyliczeń nie powinno być powodem nie wyrażenia zgody na dofinansowanie remontu tych pomieszczeń.

Wicestarosta Piotr Bożko wyjaśnił, iż podczas rozmowy z Prezesem Stowarzyszenia Pomocy Osobom Niepełnosprawnym SZANSA w Bielsku Podlaskim, prosił Prezesa o złożenie wniosku o dofinansowanie zadań publicznych realizowanych w 2007 roku. Wniosek z pewnością zostałby rozpatrzony pozytywnie przez Komisję Konkursową powołaną do przeprowadzenia otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych w 2007 roku. Stowarzyszenie także w 2006 roku nie starało się o środki z budżetu Powiatu na realizację zadań publicznych.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się do Starosty z prośbą o przypomnienie radnym ile kosztowało opracowanie dokumentacji dotyczącej audytów energetycznych. Radny stwierdził, iż nie widzi możliwości na pozyskanie przez Starostę czy Zarząd Powiatu pieniędzy w oparciu o te dokumenty.

Radny Łukaszewicz zwrócił się także z prośbą o przybliżenie informacji w temacie zamiarów Burmistrza Miasta Bielsk Podlaski dotyczących budowy hali sportowej w Bielsku Podlaskim. Czy krążące po mieście informacje w tym temacie są prawdziwe, czy Starosta i Zarząd Powiatu dysponują wiedzą w tym zakresie, czy były rozmowy, próby rozmów z Burmistrzem Miasta Bielsk Podlaski, czy nie będzie konfliktu interesów – realizacja inwestycji powiatowej – budowa sali sportowej przy I LO w Bielsku Podlaskim? Zdaniem radnego mało prawdopodobne jest otrzymanie dofinansowania na budowę dwóch obiektów sportowych na terenie miasta Bielsk Podlaski.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż w tej chwili nie dysponuje dokładną wiedzą na temat kosztów opracowania dokumentacji dotyczącej audytów energetycznych (prawdopodobnie było to 130 tys. zł), w związku z tym informacja w tym temacie może zostać udzielona na następnej sesji.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz (wypowiedź poza mikrofonem) stwierdził, iż informację na postawione powyżej pytanie, dotyczące kosztu opracowania dokumentacji audytów energetycznych, uzyska ze sprawozdań przedkładanych przez Zarząd Powiatu.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski stwierdził, że Burmistrz Miasta Bielsk Podlaski nie konsultuje ze Starostą swoich przedsięwzięć, w związku z tym Starosta nie posiada informacji na postawione przez radnego pytanie dotyczące inwestycji miejskich. Inwestycja realizowana przez powiat – tj. budowa sali sportowej przy I Liceum Ogólnokształcącym uzyskała akceptację Marszałka Województwa Podlaskiego, Zarządu Województwa oraz Ministerstwa Gospodarki. Na koszt Ministerstwa Gospodarki m.in. wykonane zostało studium wykonania inwestycji. Nie został jeszcze zatwierdzony program operacyjny, nie ma zatwierdzonych zasad, w związku z czym aplikowanie o środki możliwe będzie prawdopodobnie w III kwartale br. Na realizację tej inwestycji przyznano już kwotę około 700 tys. zł z tzw. Totalizatora Sportowego (kwota zapisana w dokumentach Urzędu Marszałkowskiego). Nie ma więc powodu aby przypuszczać, że inwestycja – budowa sali sportowej przy I LO – nie będzie kontynuowana. Starosta podkreślił, iż Zarząd otwarty jest na dialog i dyskusje z Burmistrzem. Podczas opracowywania dokumentacji na wykonanie sali przy I LO wystąpiono do Burmistrza z propozycją współpracy przy realizacji tej inwestycji. Ze względu na brak porozumienia oraz niebezpieczeństwo dalszego przedłużania procedur, przystąpiono do realizacji zadania samodzielnie. Starosta podkreślił także, iż jest otwarty na dyskusję z Burmistrzem dotyczącą hali sportowej przy Zespole Szkół nr 1 w Bielsku Podlaskim. Istnieje kilka możliwości zagospodarowania tego obiektu: przekazanie hali do powiatu, modernizacja obiektu wspólnie z samorządem miejskim.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się z pytaniem czy została podpisana umowa i na jakich zasadach?

Starosta wyjaśnił, iż nie podpisano jeszcze umowy.

Radny Roch Andrzej Charyton, odnosząc się do podanej w sprawozdaniu z pracy Zarządu w okresie międzysesyjnym informacji, dotyczącej utworzenia stanowiska dla osoby niepełnosprawnej, zwrócił się do Starosty z prośbą o ponowne przyjrzenie się tematowi. Zdaniem radnego tworzenie nowego stanowiska, które poprzedzone jest zlikwidowaniem istniejącego stanowiska nie jest moralne.

Kolejnych wniosków i oświadczeń nie zgłoszono, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie przechodząc do realizacji kolejnego punktu.

Ad 14.

Przystępując do realizacji punktu poświęconego sprawom różnym Przewodniczący odczytał pismo Burmistrza Miasta Bielsk Podlaski dotyczące udzielonych dotacji na ochronę zabytków i opieki nad zabytkami (pismo w załączeniu). Następnie Przewodniczący odczytał skierowane do Rady Powiatu pismo dotyczące modernizacji ulicy Szpitalnej w Bielsku Podlaskim (pismo w załączeniu). Poinformował także, iż radni mają możliwość skorzystania ze szkolenia pt. „Co warto wiedzieć aby być kompetentnym, bezstronnym i skutecznym radnym”, organizowanego przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej. Zgłoszenie co najmniej połowy ustawowego składu Rady umożliwi zorganizowanie szkolenia w siedzibie Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim. Przewodniczący przekazał także radnym informację dotyczącą możliwości otwarcia konta e-mailowego oraz poinformował, iż dalsze informacje w tym temacie można uzyskać w Biurze Obsługi Rady Powiatu.

Przewodniczący Rady poinformował także o możliwości zgłaszania się do pracy w komisjach stałych Rady Powiatu, które niż zostały w pełni obsadzone, tj. Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny; Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego oraz Komisji Oświaty, Kultury i Porządku Publicznego. Następnie zwrócił się do radnych z prośbą o zabieranie głosu w tym punkcie.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz przypomniał, iż swego czasu miasto przekazało dla Ministerstwa Kultury budynek przy ul. Widowskiej, z przeznaczeniem na Szkołę Muzyczną. Budynek straszy, nie są podejmowane tam żadne działania. Radny zapytał czy Starosta mógłby zasięgnąć informacji dotyczących kontynuacji planowanych zamierzeń, a uzyskaną wiedzą w tym temacie podzielić się z radnymi. Miasto Bielsk Podlaski wygląda pięknie a budynek położony w centrum miasta straszy.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz poinformował Radę Powiatu, iż „Nasze Podlasie” złożyło do Policji, Prokuratury doniesienie na „Biuletyn Prawicy Samorządowej Jedność”, a radni redagujący ten biuletyn byli przesłuchiwani. Wobec powyższego radny zwrócił się do Starosty z prośbą o poinformowanie radnego na piśmie – kiedy Starosta dokonał zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym odnośnie Redaktora Naczelnego „Monitora Powiatowego”, ile „Monitorów Powiatowych” wydano w okresie sprawowania funkcji Starosty Bielskiego przez Sławomira Jerzego Snarskiego oraz o dostarczenie mu po jednym egzemplarzu z tych wydawnictw.

Odnośnie realizacji inwestycji przy I LO w Bielsku Podlaskim, radny Marek Antoni Łukaszewicz stwierdził, iż zasady dofinansowania z Totalizatora Sportowego są bardzo rygorystyczne: Totalizator Sportowy nie przekaże środków bez jednoczesnego wydania środków z budżetu powiatu. Ze względu na to, iż w budżecie Powiatu nie ma takich środków a zdaniem radnego inwestycja będzie możliwa do zrealizowania po zaciągnięciu kredytu komercyjnego, radny poprosił o przedstawienie mu na piśmie informacji dotyczących finansowania inwestycji – budowy sali sportowej przy I Liceum Ogólnokształcącym w Bielsku Podlaskim – w ramach przyznanej już dotacji z Totalizatora Sportowego w roku 2007.

Kolejnych spraw różnych nie zgłoszono. W związku z tym dyskusja w tym punkcie została zamknięta.

Ad 15.

Porządek obrad został w tym punkcie wyczerpany, w związku z tym Przewodniczący Rady Adam Miron Łęczycki o godzinie 13.30 zamknął posiedzenie IV sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała: Joanna Popławska.

 

Adam Miron Łęczycki
Przewodniczący Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Bielskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Wоjсiесh Сhаrytоn

Wprowadzający: Wоjсiесh Сhаrytоn

Data wprowadzenia: 2007-04-11

Data modyfikacji: 2007-04-11

Opublikował: Wоjсiесh Сhаrytоn

Data publikacji: 2007-04-11