Protokół IV sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 30 stycznia 2003 r.
IV sesja Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim zwołana przez Przewodniczącego Rady Powiatu Pana Władysława Jagiełło odbyła się w dniu 30 stycznia 2003 r. w sali konferencyjnej budynku powiatu przy ulicy 11 Listopada 4 w Bielsku Podlaskim. Obrady sesji rozpoczęły się o godzinie 12.00, zakończyły się o godzinie 18.00.
Przewodniczący Rady Powiatu otworzył obrady IV sesji stwierdzając, iż zgodnie z listą obecności uczestniczy w nich 19 Radnych, w związku z tym są one prawomocne (lista obecności w załączeniu). Ponadto na zaproszenie Przewodniczącego Rady Powiatu w sesji wzięli udział:
1. Sekretarz Powiatu Pan Ryszard Anusiewicz,
2. Skarbnik Powiatu Pani Bożena Teresa Zwolińska,
3. Pani Urszula Barbara Kitlas – Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku Podlaskim,
4. Pani Wiesława Lucyna Brzana – Przewodnicząca Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Bielsku Podlaskim,
5. Pan Anatol Grzegorz Tymiński – Kierownik Powiatowego Zespołu Obsługi Placówek Edukacji Publicznej w Bielsku Podlaskim,
6. Pan Bogdan Komarzewski – Kierownik Wydziału Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim,
7. Pani Regina Stalewska – Kierownik Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Bielsku Podlaskim,
8. Pan Wojciech Rusin – Radca Prawny.
Sesję protokołowała: Dorota Komarzewska – pracownik Wydziału Organizacyjnego Starostwa Powiatowego.
Otwierając obrady IV sesji Rady Powiatu Przewodniczący powitał wszystkich obecnych na sali. Następnie poinformował Radnych o przedstawionym porządku obrad zwracając się z prośbą o zgłaszanie uwag i propozycji. Wobec ich braku Przewodniczący uznał, iż porządek obrad został przyjęty w następującej formie:
1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z III sesji Rady Powiatu.
3. Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
4. Przyjęcie sprawozdania z realizacji uchwał Rady Powiatu w 2002 roku.
5. Podjęcie uchwały w sprawie ramowego planu pracy Rady Powiatu na 2003 rok.
6. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim.
7. Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Powiatowego Zespołu Obsługi Placówek Edukacji Publicznej w Bielsku Podlaskim.
8. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę nr XLIV/251/02 z dnia 29 kwietnia 2002 r. w sprawie utworzenia Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Bielsku Podlaskim.
9. Informacja Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z zakresu działalności Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Bielsku Podlaskim.
10. Przyjęcie sprawozdania z działalności Rady Społecznej SP ZOZ w Bielsku Podlaskim w roku 2002.
11. Sprawy różne.
12. Interpelacje Radnych, dyskusja, wolne wnioski.
13. Zamknięcie obrad.
Ad 2.
Pan Przewodniczący przystąpił do głosowania nad przyjęciem protokołu III sesji. Poinformował Radnych, iż protokół wyłożony był wraz z załącznikami do wglądu w budynku Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim w pokoju nr 311 przez okres 10 dni. Radni mieli więc czas na zapoznanie się z jego treścią.
Pan Przewodniczący zwrócił się do Radnych z pytaniem, czy chcą zgłosić uwagi do protokołu. Ponieważ żaden z Radnych nie zabierał głosu w tej sprawie, Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu. W głosowaniu jawnym przy 14 głosach „za”, 0 przeciwnych oraz 4 wstrzymujących się protokół III sesji został przyjęty.
Ad 3.
Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji punktu 3 porządku obrad: „Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym” (sprawozdanie w załączeniu). W tym momencie Radny Pan Roch Andrzej Charyton zwrócił uwagę na brak kompletnych materiałów sesyjnych. Sekretarz Powiatu Pan Ryszard Anusiewicz stwierdził, iż materiały będą za chwilę doniesione i przedłożone Radnym. Wobec powyższego Radny Pan Roch Andrzej Charyton wniósł o ogłoszenie przerwy w obradach.
Przewodniczący Rady Powiatu stwierdził, iż wniosek jest zasadny i o godz. 12.10 ogłosił przerwę w obradach. W czasie przerwy wszystkim Radnym przedłożone zostały brakujące materiały.
Po przerwie o godz. 12.30 wznowiono obrady. Starosta Pan Sławomir Jerzy Snarski przestawił Radnym sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu za okres od 31 grudnia 2002 r. do 30 stycznia 2003 r.
Pan Przewodniczący poprosił Radnych o zgłaszanie uwag do przedstawionego sprawozdania. Radny Zdzisław Tworkowski wyraził swoje zaniepokojenie tym, iż Zarząd Powiatu przychylił się do wniosku stowarzyszenia „Civitas Christiana” o obniżenie stawki najmu do wysokości 200 zł miesięcznie. W związku z tym poprosił o wyjaśnienie, jak przedstawia się stawka czynszu za mkw. Radny, jako członek NSZZ „Solidarność” zaniepokoił się również tym, iż wypowiedziano tej organizacji użytkowanie lokalu w budynku powiatu przy ul. 3 Maja i zaproponowano przeniesienie do Bursy Szkolnej bez wskazania, jakie warunki będą zawarte w nowej umowie. Stwierdził, iż zarówno stowarzyszenie „Civitas Christiana”, jak i NSZZ „Solidarność” powinny być traktowane na równych prawach. Radny stwierdził, że ze sprawozdania wynika, iż w Bursie Szkolnej koszt najmu lokalu wynosi 12 zł za mkw. i jeżeli „Solidarność” ma również płacić taką kwotę, to coś tu jest nie tak. Radny ma nadzieję, że cena za mkw. będzie jednakowa dla „Civitas Christiana” i NSZZ „Solidarność”.
Ponadto Radny Zdzisław Tworkowski, w związku z tym, że Zarząd Powiatu wyraził zgodę na utworzenie stanowiska wicedyrektora w II Liceum Ogólnokształcącym w Bielsku Podlaskim, zwrócił się z pytaniem, czy w szkole tej był etat wicedyrektora, czy jest to drugi wicedyrektor oraz jak przedstawia się sytuacja odnośnie stanowisk wicedyrektorów w pozostałych szkołach.
Starosta wyjaśnił, iż stowarzyszenie „Civitas Christiana” z tytułu użytkowania lokalu wnosiło do tej pory miesięczne opłaty w kwocie 450 zł, natomiast NSZZ „Solidarność” – 100 zł, zaś zimą 200 zł. Stowarzyszenie „Civitas Christiana” zwróciło się z wnioskiem o obniżenie stawki czynszu do wysokości, jaką uiszcza NSZZ „Solidarność”. Zarząd Powiatu postanowił zrównać te kwoty. Jeżeli NSZZ „Solidarność” będzie chciał skorzystać z oferty wynajęcia pomieszczenia w Bursie Szkolnej, to będzie traktowany na takich samych warunkach, jak pozostałe jednostki. Niewykluczone jest, że „Civitas Christiana” też będzie zmuszone wyprowadzić się z pomieszczenia w budynku przy ul. 3 Maja. Bursa Szkolna jest niewykorzystana. Zamiarem Zarządu Powiatu jest to, aby wszystkie jednostki działające społecznie, charytatywnie ulokować w części Bursy. Stąd pomysł, aby w Bursie wydzielić część, w której będzie mieszkała młodzież oraz część, w której będą gromadzone różnego rodzaju usługi. Jeżeli chodzi o gabinet stomatologiczny i 12 zł za mkw., to Zarząd Powiatu przyjął takie stawki, jakie przyjmował w innych lokalach powiatu wynajmując je lekarzom stomatologom. Jest to 12 zł netto + VAT. Jednakże stawki te nie dotyczą stowarzyszenia „Civitas Christiana” czy NSZZ „Solidarność”. Dotyczą tylko tych jednostek, które prowadzą działalność gospodarczą i z tego tytułu mają zwiększone opłaty za czynsz.
W odpowiedzi na drugie pytanie Starosta wyjaśnił, iż II Liceum Ogólnokształcące w Bielsku Podlaskim było jedyną szkołą, która nie miała stanowiska wicedyrektora. Wszystkie inne podległe szkoły miały po jednym wicedyrektorze. Dyrektor II LO zwrócił się z wnioskiem o wyrażenie zgody na utworzenie stanowiska wicedyrektora sygnalizując taką potrzebę, w związku z tym Zarząd Powiatu wyraził na to zgodę.
Radny Aleksander Gołąbiecki, w związku z tym, że Zarząd Powiatu postanowił wynajmować pomieszczenia lekarzowi stomatologowi w Bursie Szkolnej za 12 zł za mkw. – nie wiadomo czy rocznie, czy miesięcznie – oraz wybudować oddzielne wejście, na co w 50% koszty mają być poniesione przez budżet powiatu, zwrócił się z zapytaniem, czy budżet powiatu jest tak duży i tak bogaty, że „trzeba do interesu dokładać”.
Starosta odnosząc się do pytania Radnego wyjaśnił, iż w umowie dotyczącej wynajmu pomieszczeń stomatologom znajdzie się zapis, iż koszt wynajmu będzie wynosił 12 zł za mkw. miesięcznie, a nie rocznie. Natomiast budowa oddzielnego wejścia do lekarzy stomatologów leży w interesie powiatu. Zarząd Powiatu będzie partycypował w kosztach ale należy też pamiętać, iż inwestycja zostanie zrealizowana w majątku powiatu. Zarząd nie będzie płacił w gotówce, lecz zostanie to rozliczone przez trzy lata w czynszu. Dobrze wykonane oddzielne wejście będzie służyło następnym najemcom.
Radny Roch Andrzej Charyton zwrócił się z pytaniem bezpośrednio do Pana Anatola Grzegorza Tymińskiego – Kierownika PZOPEP w Bielsku Podlaskim dotyczącym kwestii, czy w przypadku gdy statut szkoły nie przesądzał o możliwości utworzenia dodatkowych stanowisk, to czy zasadne jest ich tworzenie.
Pan Anatol Grzegorz Tymiński w odpowiedzi wyjaśnił, iż utworzenie stanowiska wicedyrektora wynika z ramowego statutu szkoły. Stwierdził, iż nie pamięta, jaki jest zapis w statucie szkoły. Jeżeli w statucie nie ma odpowiedniego zapisu, to trzeba będzie wprowadzić odpowiednie zmiany. Pierwszy statut nadaje szkole organ prowadzący, późniejsze zmiany wprowadzane są uchwałą Rady Pedagogicznej.
Radny Bazyli Leszczyński zwrócił się z pytaniem do Pana Anatola Grzegorza Tymińskiego, ile trzeba oddziałów w szkole, żeby można było utworzyć stanowisko wicedyrektora.
Pan Anatol Grzegorz Tymiński wyjaśnił, iż po zmianie przepisów wystarczy, aby w szkole było 12 oddziałów, co jest warunkiem utworzenia stanowiska wicedyrektora. We wszystkich podległych szkołach ta norma jest przekroczona.
Radny Pan Marek Antoni Łukaszewicz stwierdził, iż Pani Dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego nigdy wcześniej nie artykułowała potrzeby utworzenia stanowiska wicedyrektora, wręcz przeciwnie twierdziła, iż sama podoła wszystkim obowiązkom. W związku z tym zwrócił się z pytaniem, czy utworzenie tego stanowiska zostało dokonane na wniosek Pani Dyrektor, czy była to decyzja Zarządu Powiatu.
Starosta wyjaśnił, że stanowisko zastępcy dyrektora w II Liceum Ogólnokształcącym zostało utworzone na wniosek Pani Dyrektor.
Radny Pan Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, kto w tej chwili prowadzi obsługę bankową dla budżetu powiatu, ponieważ do końca 2002 r. tę obsługę miał prowadził BGŻ. Ponadto prosił o ustosunkowanie się co do kwestii przeniesienia Wydziału Architektury, Budownictwa, Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa do budynku powiatu przy ul. 3 Maja. Radny zwrócił się również z prośbą o ustosunkowanie się co do kwestii planowanej debaty w sprawie oświaty. Skoro bowiem debata jest zaplanowana na miesiąc luty i jest ona przesądzona, to należałoby ją umieścić w planie pracy Rady Powiatu. Radny prosił też o wyjaśnienie zapisu dotyczącego decyzji Zarządu Powiatu o przeniesieniu środków pomiędzy paragrafami, które mają być przeznaczone na pokrycie kosztów awarii związanych z naprawą kotła c.o. w budynku mieszkalnym przy ul. Studziwodzkiej w Bielsku Podlaskim. W przedłożonej natomiast do wglądu na dzisiejszej sesji autopoprawce do projektu Uchwały Zarządu Powiatu w Bielsku Podlaskim w sprawie projektu budżetu Powiatu Bielskiego na 2003 r. nie ma żadnej informacji co do pochodzenia środków finansowych – czy ich źródłem będzie budżet powiatu, czy też są to środki dotacyjne wojewody.
Starosta odpowiadając na pierwsze pytanie wyjaśnił, iż do końca marca 2003 r. została przedłużona na takich samych zasadach umowa na obsługę bankową Starostwa przez BGŻ. Od kwietnia 2003 r. budżet powiatu będzie obsługiwać nowa jednostka wyłoniona w drodze przetargu.
W odpowiedzi na drugie pytanie Starosta stwierdził, iż jest zgoda kierownictwa na to, aby w budynku powiatu przy ul. 3 Maja ulokować Wydział Architektury, Budownictwa, Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa. Ostateczna decyzja jeszcze w tej kwestii nie zapadła. Zdaniem Zarządu Powiatu trzeba w pełni wykorzystać budynki, znajdujące się w posiadaniu powiatu. Koncepcja jest taka, aby na potrzeby Starostwa wykorzystać budynki przy ul. Mickiewicza 46 oraz przy ul. 3 Maja. Od kwietnia br. w budynku przy ul. 3 Maja zwolnią się również pomieszczenia, które obecnie zajmuje Urząd Statystyczny.
Starosta w odpowiedzi na trzecie pytanie stwierdził, że planowana debata w sprawie oświaty odbędzie się wyłącznie z dyrektorami szkół i nie będzie dotyczyła Rady Powiatu. Jeżeli ustali się, że trzeba będzie dokonać jakichś zmian, to zorganizowana zostanie szersza debata na forum Rady Powiatu.
W odpowiedzi na pytanie Radnego dotyczące przeniesienia środków pomiędzy paragrafami Starosta wyjaśnił, iż budynek mieszkalny przy ul. Studziwodzkiej w Bielsku Podlaskim został przejęty od Skarbu Państwa. Stan znajdującej się tam kotłowni jest fatalny. Zarząd Powiatu ponosi nakłady na remonty, jednakże nie są to pieniądze z budżetu powiatu, są to pieniądze Wojewody. Radni nie zgłosili innych pytań i uwag, wobec tego Pan Przewodniczący zamknął dyskusję wokół sprawozdania.
O godzinie 13.30 Pan Przewodniczący ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.
Ad 4.
Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji punktu: „Przyjęcie sprawozdania z realizacji uchwał Rady Powiatu w 2002 roku” (sprawozdanie w załączeniu).
W tym miejscu Radny Pan Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się z pytaniem, czy nie trzeba głosować nad przyjęciem sprawozdania z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym, które było przedmiotem obrad przed przerwą. Był wniosek Komisji Rewizyjnej, aby sprawozdań nie głosować, lecz Radny nie jest pewien, czy wniosek został uwzględniony.
Pan Przewodniczący poprosił Radcę Prawnego Pana Wojciecha Rusina o sprecyzowanie kwestii, które sprawozdania trzeba głosować. Radca Prawny wyjaśnił, że sprawozdanie tylko przyjmuje się do wiadomości. W związku z powyższym Pan Przewodniczący stwierdził, iż Rada Powiatu w dniu dzisiejszym przyjęła do wiadomości sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu.
Pan Przewodniczący ponownie przystąpił do realizacji punktu: „Przyjęcie sprawozdania z realizacji uchwał Rady Powiatu w 2002 roku”., w tym celu poprosił Starostę o odczytanie wniosków Komisji w tej sprawie i przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu. Starosta przedstawił wnioski Komisji oraz odpowiedź Zarządu (wnioski w załączeniu).
Radny Aleksander Gołąbiecki zwrócił się z pytaniem do Radcy Prawnego Pana Wojciecha Rusina, czy sprawozdania mają być podpisywane przez sporządzającego i członka Zarządu, prowadzącego Zarząd, czy mają być nie podpisane. Zdaniem Radnego podpis jedynie na piśmie przewodnim nie wystarczy.
Radca Prawny stwierdził, że żadne przepisy prawa nie mówią o tym, które i jakie pisma powinny być podpisywane. Zdaniem radcy prawnego autor pisma powinien się pod nim podpisać. Jednakże jest to kwestia pozaprawna, o charakterze porządkowym.
Radny Pan Marek Antoni Łukaszewicz, wracając do problemu głosowania nad sprawozdaniami, zapytał Radcę Prawnego – dlaczego sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Powiatu trzeba głosować, a sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu nie trzeba.
Radca Prawny wyjaśnił, iż z § 18 ust. 8 Statutu wynika, że porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności: przyjęcie protokołu poprzedniej sesji, czyli Rada Powiatu powinna wypowiedzieć się w głosowaniu. Sprawozdanie Starosty z prac Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym – jest to tylko informacja i nie wymaga głosowania. Ilekroć natomiast w porządku obrad jest mowa o przyjęciu sprawozdania z realizacji uchwał Rady Powiatu, oznacza to, że Rada będzie się wypowiadać w formie głosowania.
Radni nie zgłaszali innych uwag i wniosków, w związku z tym Pan Przewodniczący zamknął dyskusję i przystąpił do głosowania nad przyjęciem sprawozdania z realizacji uchwał Rady Powiatu w 2002 roku.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem 13 głosów „za”, 0 przeciwnych oraz 5 wstrzymujących się przyjęła ww. sprawozdanie.
Ad 5.
Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji punktu: „Podjęcie uchwały w sprawie ramowego planu pracy Rady Powiatu na 2003 r.” (projekt uchwały w załączeniu). Poprosił Starostę o odczytanie wniosków Komisji w tej sprawie i przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu. Starosta przedstawił wnioski Komisji oraz odpowiedź Zarządu (wnioski w załączeniu).
Pan Przewodniczący poprosił Radnych o zgłaszanie uwag i wniosków. Radny Roch Andrzej Charyton wyjaśnił, czym kierowała się Komisja Rewizyjna wnioskując o przesunięcie punktu dotyczącego uchwalenia budżetu powiatu na 2003 rok z miesiąca marca na miesiąc luty. Radny stwierdził, iż budżet państwa jest już uchwalony. Analogicznie do lat wstecznych ustalone było, że procedowanie zamówień publicznych wymaga czasu, ponieważ mogą być odwołania, unieważnienia przetargów. W związku z tym Powiatowy Zarząd Dróg powinien mieć wystarczająco czasu na to, aby technicznie wykonać zadania w okresie sprzyjającym, głównie dotyczy to asfaltowania. Dlatego też przesunięcie uchwalenia budżetu na miesiąc luty jest zasadne, chociażby z tego względu. Ponadto Radny zwrócił się z wnioskiem o umieszczenie w planie pracy Rady Powiatu na 2003 rok informacji dotyczącej debaty w sprawie oświaty z dyrektorami szkół.
Starosta odnosząc się do kwestii przeniesienia punktu dotyczącego uchwalenia budżetu powiatu z miesiąca marca na miesiąc luty powtórzył to, co w odpowiedzi na wnioski Komisji przygotował Zarząd Powiatu, uznając przenoszenie tego punktu za niezasadne. Natomiast ustosunkowując się do wniosku Radnego stwierdził, iż nie widzi potrzeby wprowadzania tematu debaty w sprawie oświaty do planu pracy Rady Powiatu na 2003 r. Nie ma żadnego zagrożenia, że Zarząd Powiatu będzie działał bez wiedzy Rady Powiatu. Na sesjach Rady Powiatu nie mówi się tylko o tym, co jest w planie pracy Rady Powiatu. Jeżeli zajdzie potrzeba, to Zarząd Powiatu przedstawi Radzie stosowną informację o przeprowadzonej debacie.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż ramowy plan pracy oznacza to, co Rada Powiatu dzisiaj ustali. Jeżeli natomiast wynikną określone kwestie w trakcie kadencji Rady, to zostaną one wprowadzone pod obrady Rady Powiatu.
Radny Pan Roch Andrzej Charyton zwrócił uwagę, że Zarząd Powiatu wiedząc, iż dany temat jest w planie pracy, będzie pracował nad nim. Natomiast jeżeli w planie pracy tematu nie będzie, to Zarząd Powiatu nie zajmie się nim tak szybko. Dlatego też Radny w imieniu Klubu Prawicy Samorządowej Jedność złożył formalny wniosek, aby informację dotyczącą debaty oświatowej wprowadzić do planu pracy Rady Powiatu w miesiącu kwietniu.
Radny Pan Marek Antoni Łukaszewicz stwierdził, że debata powinna odbyć się na forum sesji Rady Powiatu, natomiast jeżeli jest ona poprzedzona jakąś potrzebą przeprowadzenia dyskusji, to jest to tylko dyskusja środowiskowa. „Aby wyjść z czymś do ludzi, to trzeba najpierw nakreślić pewne kierunki”.. Radny powołując się na upoważnienie Klubu Prawicy Samorządowej Jedność złożył formalny wniosek, aby debatę oświatową umieścić w planie pracy Rady Powiatu najpóźniej w miesiącu marcu.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż są do przegłosowania dwa wnioski. W związku z tym przystąpił do głosowania nad pierwszym formalnym wnioskiem, złożonym przez Radnego Pana Marka Antoniego Łukaszewicza, aby debatę oświatową umieścić w planie pracy Rady Powiatu w miesiącu marcu.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 7 „za”, 12 przeciwnych, 0 wstrzymujących się wniosek powyższy odrzuciła.
Pan Przewodniczący przystąpił do głosowania nad wnioskiem Komisji Rewizyjnej, aby punkt dotyczący uchwalenia budżetu powiatu na 2003 rok przenieść z miesiąca marca na miesiąc luty.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 7 „za”, 11 przeciwnych, 1 wstrzymujących się wniosek ten odrzuciła.
Radny Pan Marek Antoni Łukaszewicz z upoważnienia Klubu Prawicy Samorządowej Jedność złożył formalny wniosek o wprowadzenie do ramowego planu pracy Rady Powiatu na 2003 rok w miesiącu lutym debaty na temat stanu służby zdrowia, szczególnie szpitala SP ZOZ w Bielsku Podlaskim.
Wicestarosta Pan Piotr Bożko stwierdził, iż luty jest terminem zbyt wczesnym, aby Pani Dyrektor SP ZOZ przygotowała kompletną dokumentację w tej sprawie. Informacja dotycząca stanu ochrony zdrowia w Powiecie Bielskim jest przewidziana w miesiącu czerwcu 2003 r.
Radny Pan Roch Andrzej Charyton zwrócił uwagę na fakt, iż na poprzedniej sesji złożył interpelację – 5 pytań, dotyczących funkcjonowania SP ZOZ. Radny stwierdził, iż uzyskał odpowiedź jedynie na 4 pytania, natomiast nie uzyskał odpowiedzi na pytanie 5: Czy Zarząd Powiatu w związku z zadłużeniem SP ZOZ myśli o innych sposobach prowadzenia szpitala, tj. prywatyzacji?
Radna Pani Zinaida Kuprianiuk-Daniluk stwierdziła, że „sprawa szpitala będzie częstym gościem na sesji Rady Powiatu”. Zwróciła jednakże uwagę, że umieszczenie informacji o stanie ochrony zdrowia w miesiącu lutym jest stanowczo za wczesne. Lepiej będzie, jeżeli materiał zostanie przygotowany dobrze, kompletnie, a nie częściowo. Najwcześniej, zdaniem Radnej, mógłby być to miesiąc marzec.
Wicestarosta Pan Piotr Bożko wyjaśnił, że Zarządowi Powiatu zależy na tym, aby przedmiotowa informacja przygotowana została dobrze. Dlatego też miesiąc marzec również jest za wczesny. Z uwagi na to, że ogłoszone zostanie postępowanie konkursowe w celu wyłonienia kandydata na Dyrektora SP ZOZ, najwcześniej w kwietniu można umieścić informację o stanie ochrony zdrowia w Powiecie Bielskim w planie pracy Rady Powiatu.
Natomiast odnosząc się do kwestii nieuzyskania przez Radnego Pana Rocha Andrzeja Charytona odpowiedzi na piąte pytanie interpelacji, Wicestarosta Pan Piotr Bożko stwierdził, że interpelacja w tym zakresie nie trafiła na Zarząd Powiatu. Jednakże na następnej sesji Rady Powiatu Zarząd Powiatu odniesie się do tego zagadnienia.
Radna Pani Helena Buszko zwróciła uwagę na to, iż aby ocenić działanie SP ZOZ, musi być sporządzone pełne sprawozdanie finansowe. To sprawozdanie musi być zbadane, poddane rewizji przez biegłego rewidenta oraz musi być ono zatwierdzone. Zaproponowała za Panem Wicestarostą wprowadzenie informacji nie wcześniej niż w miesiącu kwietniu.
Radny Pan Marek Antoni Łukaszewicz stwierdził, iż interesuje go przede wszystkim los pacjentów. „Pielęgniarki mówią, że nie mają pieniędzy na medykamenty, które pozwalają leczyć”. Dlatego też w przedmiotowej informacji zdaniem Radnego nie muszą być kwoty, liczby potwierdzone przez biegłego rewidenta. Radni, znając trudną sytuację zakładu, powinni odpowiednio wcześniej zastanowić się, jakich sposobów, mechanizmów użyć, aby wesprzeć jednostkę. Radny zwrócił uwagę na to, iż Rada Powiatu najpierw uchwala budżet powiatu, czyli wcześniej już przesądza sprawę, a potem będzie próbować pomóc szpitalowi. A wtedy będzie trudniej wprowadzić jakieś zmiany do budżetu.
Starosta stwierdził, iż zadłużenie szpitala jest rzeczą znaną. Zadłużenie to z poprzednim rokiem wynosi ponad 7 mln zł. Zdaniem Starosty termin kwietniowy, który przedstawił Wicestarosta Pan Piotr Bożko, jest terminem realnym.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż złożone zostały dwa formalne wnioski dotyczące umieszczenia w ramowym planie pracy Rady Powiatu debaty na temat SP ZOZ.
W związku z powyższym Pan Przewodniczący przystąpił do głosowania nad pierwszym wnioskiem: aby debatę na temat SP ZOZ zaplanowaną na miesiąc czerwiec odbyć w miesiącu lutym.
W głosowaniu jawnym stosunkiem 6 głosów „za”, 13 przeciwnych i 0 wstrzymujących się Rada Powiatu wniosek odrzuciła.
Pan Przewodniczący przystąpił do głosowania nad drugim wnioskiem: aby informację Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej zaplanowaną na miesiąc kwiecień przenieść na czerwiec, natomiast debatę o stanie ochrony zdrowia w Powiecie Bielskim, zaplanowaną na czerwiec przenieść na miesiąc kwiecień.
W głosowaniu jawnym stosunkiem 13 głosów „za”, 0 przeciwnych i 5 wstrzymujących się wniosek Rada Powiatu wniosek przyjęła.
Wicestarosta Pan Piotr Bożko zauważył, iż zaplanowane na czerwiec sprawozdanie z działalności SP ZOZ miało obejmować cały rok 2002 oraz I kwartał 2003 r. W związku z tym, że debata miałaby odbyć się w kwietniu, Pani Dyrektor nie zdąży przygotować sprawozdania za I kwartał. A zatem Wicestarosta zaproponował wykreślenie w ramowym planie pracy Rady Powiatu zapisu „oraz I kwartał 2003 r.”
Radna Pani Zinaida Kuprianiuk-Daniluk zwróciła uwagę, iż ze względu na to, iż rzeczywiście będzie zbyt mało czasu na przygotowanie sprawozdania za I kwartał, dobrze byłoby, aby przedstawiona została chociaż informacja o stanie finansowym SP ZOZ oraz jego istotnych problemach na czas bieżący, czyli na rok 2003.
Wicestarosta Pan Piotr Bożko wyjaśnił, iż takie ustalenia zostaną wprowadzone w życie. Zostanie przedstawione sprawozdanie z działalności SP ZOZ za 2003 r. oraz informacja o stanie finansowym zakładu na czas bieżący.
Radny Pan Marek Antoni Łukaszewicz z upoważnienia Klubu Prawicy Samorządowej Jedność złożył formalny wniosek, aby informację o stanie ochrony zdrowia w Powiecie Bielskim poszerzyć o koncepcję dalszej restrukturyzacji oraz koncepcję oddłużenia SP ZOZ.
Pan Przewodniczący przystąpił do głosowania nad powyższym wnioskiem. W głosowaniu jawnym stosunkiem 19 głosów „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się wniosek Rada Powiatu wniosek przyjęła.
Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały w sprawie ustalenia ramowego planu pracy Rady Powiatu na 2003 rok, po czym przystąpił do głosowania nad jej przyjęciem.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem 16 głosów „za”, 0 przeciwnych i 3 wstrzymujących się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr IV/25/03 w załączeniu).
Ad 6.
Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji punktu: „Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim” (projekt uchwały w załączeniu). Poprosił Sekretarza Powiatu o przedstawienie wniosków Komisji oraz stanowiska Zarządu Powiatu.
Sekretarz Powiatu Pan Ryszard Anusiewicz odczytał wnioski Komisji i odpowiedź Zarządu (wnioski w załączeniu). Ponadto przedstawił w skrócie przyczyny powodujące konieczność uchwalenia nowego Regulaminu Organizacyjnego.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż najdalej idącym wnioskiem jest wniosek Komisji Rolnictwa, która wnioskowała o odrzucenie w całości tego punktu i jeżeli taki wniosek zostałby przegłosowany, to dalsza dyskusja nad Regulaminem Organizacyjnym miałaby charakter tylko instruktażowy.
W związku z tym Pan Przewodniczący zaproponował przeprowadzenie głosowania nad pkt 1 wniosków Komisji Rolnictwa, łącznie z wnioskiem Komisji Rewizyjnej, która wprawdzie nie artykułowała o zdjęcie tego punktu z porządku obrad, a jedynie o uzupełnienie Regulaminu Organizacyjnego, jednakże stwierdzenia obu Komisji są, zdaniem Przewodniczącego, podobne.
Radny Pan Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się z pytaniem, dlaczego przed przyjęciem porządku obrad nie został przedstawiony wniosek Komisji Rolnictwa o zdjęcie z porządku obrad punktu dotyczącego uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego oraz nie było głosowania nad tym wnioskiem. Teraz gdy punkt ten nie został zdjęty z porządku obrad, nie jest uzasadnione głosowanie nad wnioskiem Komisji Rolnictwa.
Pan Przewodniczący przypomniał, iż na początku sesji zapytał Radnych, czy są jakieś uwagi do porządku obrad. W związku z tym, iż Radni nie zgłosili uwag i zastrzeżeń, uznał porządek za przyjęty.
Następnie Pan Przewodniczący stwierdził, iż w pkt 5 wniosków Komisji Ochrony Zdrowia Komisja uznała za niezasadne tworzenie stanowiska Głównego Księgowego Starostwa Powiatowego. Wniosek ten został odrzucony, a zatem wymaga głosowania.
Radny Pan Zdzisław Tworkowski stwierdził, iż jest zbulwersowany wyjaśnieniami Zarządu Powiatu odpowiedzią na przedmiotowy wniosek. Radny stwierdził, że poproszona na posiedzenie Komisji Ochrony Zdrowia Skarbnik Powiatu Pani Bożena Teresa Zwolińska zapytana, dlaczego tworzy się stanowisko głównego księgowego, powiedziała, „że ma za dużo pracy, że ma też rodzinę, nie może spędzać dni i nocy w Starostwie”. Radny stwierdził, że w poprzedniej kadencji Pani Skarbnik pracowała, budżet był realizowany i to chyba dobrze, gdyż była właściwa opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej. Raptem tworzy się stanowisko, a przecież „tworzenie stanowiska dla stanowiska mija się z celem”.
Radna Pani Helena Buszko odniosła się do koncepcji utworzenia stanowiska głównego księgowego. Stwierdziła, że proponowana zmiana nie powoduje zwiększenia obsady etatowej. Od stycznia 2002 r. ustawa o finansach publicznych wprowadziła obowiązek prowadzenia kontroli finansowej. Audyt jest to pojęcie nowe, sprecyzowane pod koniec roku ubiegłego. Została określona kwota: przekroczenie kwoty 35 mln zł po stronie przychodów i po stronie wydatków powoduje obligatoryjny audyt w jednostce, która to zrealizowała. Powstaje więc rozdzielenie funkcji kontrolnej. Za budżet odpowiada Skarbnik Powiatu, natomiast za plany finansowe i za ich realizację odpowiada główny księgowy. Dotychczas można było funkcjonować w obrębie jednego rachunku bankowego. Przy obecnej dyspozycji ustawy będzie wyodrębniony jeden rachunek do obsługi budżetu, a drugi do obsługi jednostki budżetowej. Te właśnie wymogi zostały uwzględnione w przedłożonym projekcie Regulaminu Organizacyjnego.
Radny Pan Aleksander Gołąbiecki stwierdził, iż nikt nie ma wątpliwości, że jest potrzeba ustanowienia nowego stanowiska ds. kontroli finansowej i audytu, bo tak ustawa przewiduje. Stwierdził natomiast, że jest przeciwny ustanowieniu dodatkowo stanowiska głównego księgowego.
Skarbnik Powiatu Pani Bożena Teresa Zwolińska stwierdziła, iż swoje zadania do tej pory wykonywała dobrze. Radny Pan Zdzisław Tworkowski na posiedzeniu Komisji sam zauważył, że nie było dotychczas zarzutów co do tego ze strony organów kontroli. Sytuacja powiatu uległa jednakże radykalnej zmianie w przeciągu ostatnich dwóch lat. Zadłużenie powiatu jest bardzo duże. Ciągłe monitowanie kredytów, aby zachować płynność finansową powiatu, wymaga czasu i ogromnego wkładu pracy. Dlatego też będąc wezwana na posiedzenie Komisji Skarbnik Powiatu mówiła o swojej trudnej pracy oraz o tym, iż jako pracownik urzędu ma również prawo m.in. do urlopu wypoczynkowego.
Radny Pan Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił uwagę na fakt, iż nikt nie podał przepisu prawnego, z którego wynikałaby możliwość utworzenia stanowiska głównego księgowego. Ponadto odnosząc się do Regulaminu Organizacyjnego stwierdził, iż Radni nie mają żadnych środków, aby dokładnie sprawdzić poprawność zapisów Regulaminu pod względem merytorycznym. Radni nie są w stanie wytknąć wszystkich błędów. Dlatego też Radny zaproponował, aby przeanalizować błędy, które już się wyjaśniły.
Radny Pan Zdzisław Tworkowski złożył formalny wniosek o odłożenie punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim do rozpatrzenia na następnej sesji Rady Powiatu celem dopracowania Regulaminu.
Radny Pan Sergiusz Łukaszuk złożył formalny wniosek o zamknięcie dyskusji na temat utworzenia stanowiska głównego księgowego oraz zaproponował, aby przegłosować wniosek Radnego Pana Zdzisława Tworkowskiego.
Pan Przewodniczący przystąpił do głosowania nad przyjęciem wniosku Radnego Pana Zdzisława Tworkowskiego o przełożenie punktu obrad dotyczącego uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego pod obrady następnej sesji.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem 6 głosów „za”, 10 przeciwnych oraz 3 wstrzymujących się odrzuciła wniosek Radnego Pana Zdzisława Tworkowskiego.
Pan Przewodniczący przystąpił do głosowania nad przyjęciem wniosku Radnego Pana Sergiusza Łukaszuka o zamknięcie dyskusji nad tematem dotyczącym stanowiska głównego księgowego.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem 13 głosów „za”, 6 przeciwnych oraz 0 wstrzymujących się przyjęła powyższy wniosek. Dyskusja na temat utworzenia stanowiska głównego księgowego została zamknięta.
Pan Przewodniczący przystąpił do głosowania nad przyjęciem wniosku Komisji Ochrony Zdrowia, która uznała za niezasadne tworzenie stanowiska głównego księgowego.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem 4 głosów „za”, 11 przeciwnych oraz 1 wstrzymującym się odrzuciła wniosek Komisji Ochrony Zdrowia.
Radny Pan Roch Andrzej Charyton zwrócił obecnym uwagę na to, iż w Regulaminie Organizacyjnym występują błędy i nieścisłości, m.in. na str. 20 Regulaminu w § 25 do kompetencji Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości przypisane zostały zadania z zakresu ewidencji gruntów i budynków, natomiast w uzasadnieniu wniosku mówi się o takim samym zakresie zadań dla Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Bielsku Podlaskim, na str. 7 w pkt 2 § 14 mówi się, że: „dla obszaru Miasta Brańsk, Gminy Brańsk oraz Rudka zadania określone w § 26 oraz § 29 są realizowane przez pracowników Biura Zamiejscowego w Brańsku”, natomiast w podanych paragrafach występują inne zapisy: w § 15 pkt 3 „Pracą Wydziału Finansów i Budżetu kieruje Skarbnik Powiatu przy pomocy głównego księgowego”, natomiast kolejnością rzeczy powinna być zmiana Statutu Powiatu, którego § 63 pkt 1 stanowi o czymś innym.
Sekretarz Powiatu Pan Ryszard Anusiewicz wyjaśnił, iż zapisy Statutu Powiatu pozostające w niespójności z Regulaminem Organizacyjnym zostaną zmienione po uchwaleniu tego Regulaminu. Wyjaśnił ponadto, iż kolejny punkt obrad sesji będzie dotyczył podjęcia uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Bielsku Podlaskim. Do zadań Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości będą należały sprawy z zakresu administracji geodezyjno-kartograficznej, natomiast zgodnie z projektem ww. uchwały w PODGiK będzie sprawowana obsługa techniczna. Pracownicy Biura Zamiejscowego w Brańsku również będą realizować część zadań z zakresu administracji rządowej, stąd odpowiedni zapis w Regulaminie. W Regulaminie rzeczywiście powinien być zapis, iż Pracownicy Biura Zamiejscowego w Brańsku realizują zadania, określone w § 25 i § 28, a nie w § 26 i § 29. Jednakże jest to pomyłka czysto techniczna, która wynikła podczas przepisywania, ponieważ jeden paragraf został wykreślony, a przez to nastąpiło przesunięcie pozostałych paragrafów.
Radca Prawny Pan Wojciech Rusin stwierdził, iż nie widzi sprzeczności z prawem w kwestii ustanowienia głównego księgowego. Główny Księgowy nie będzie dublował funkcji Skarbnika. Przepisy prawa nie są przeciwne temu stanowisku.
Starosta zwrócił uwagę na to, iż do tej pory nie padły jeszcze żadne konkretne wnioski, jedynie same ogólniki. Wyjaśnił, że na posiedzeniach Komisji Radni mają czas na składanie różnych wniosków i stwierdzanie, co jest merytorycznie prawidłowe a co nie. Na sesji Rady Powiatu powinny padać już konkretne propozycje.
Pan Przewodniczący przystąpił do głosowania nad przyjęciem wniosku Komisji Ochrony Zdrowia dotyczącego uszczegółowienia Regulaminu Organizacyjnego o dane dotyczące ilości pracowników zatrudnionych w poszczególnych wydziałach.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem 3 głosów „za”, 12 przeciwnych oraz 4 wstrzymujących się odrzuciła powyższy wniosek.
Radny Pan Tadeusz Wielanowski złożył formalny wniosek dotyczący tego, aby w § 4 projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego wprowadzić zapis, że uregulowania dotyczące Wydziału Oświaty i Kultury wchodzą w życie 1 marca 2003 r.
Wicestarosta Pan Piotr Bożko stwierdził, iż nic nie stoi na przeszkodzie, aby utworzyć Wydział Oświaty i Kultury przed likwidacją Powiatowego Zespołu Obsługi Placówek Edukacji Publicznej, ponieważ tak samo tworzy się Stanowisko ds. Audytu i też nie ma od zaraz na nie pracownika. Wakaty na tych stanowiskach a istnienie ich w samym Regulaminie Organizacyjnym nie rzutuje na ich funkcjonowanie.
O godzinie 15.30 Pan Przewodniczący ogłosił 5-minutową przerwę w obradach.
Po przerwie Pan Przewodniczący przystąpił do kontynuacji obrad na temat podjęcia uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim.
Następnie Pan Przewodniczący zwrócił się do Radnego Pana Tadeusza Wielanowskiego z pytaniem, czy podtrzymuje złożony przed przerwą formalny wniosek o zmianę zapisu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego, dotyczącego wejścia w życie zapisów dotyczących Wydziału Oświaty i Kultury od dnia 1 marca 2003 r. Radny Pan Tadeusz Wielanowski w odpowiedzi stwierdził, iż wniosek wycofuje.
Radni nie zgłaszali innych wniosków, w związku z tym Pan Przewodniczący odczytał uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim, po czym przystąpił do głosowania nad jej podjęciem.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem 13 głosów „za”, 6 przeciwnych oraz 0 wstrzymujących się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr IV/26/03 w załączeniu).
Ad 7.
Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji punktu: „Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Powiatowego Zespołu Obsługi Placówek Edukacji Publicznej w Bielsku Podlaskim” (projekt uchwały w załączeniu). Poprosił Starostę o przedstawienie wniosków Komisji oraz stanowiska Zarządu Powiatu. Starosta odczytał wnioski Komisji i odpowiedź Zarządu (wnioski w załączeniu).
Następnie Pan Przewodniczący poprosił Radnych o zabieranie głosu w dyskusji. Radny Pan Aleksander Gołąbiecki stwierdził, iż ma pretensję do Przewodniczącej Komisji, że nie przedstawiono na Zarząd Powiatu wniosku, który Radny postawił, dotyczącego ustosunkowania się przez Zarząd Powiatu do kwestii: jakie skutki ekonomiczno – społeczne przyniesie likwidacja jednostki, uwzględniając drugi wariant – przeniesienie księgowości. W związku z tym, prosił o wyjaśnienie tej kwestii w miarę możliwości na dzisiejszej sesji.
Radna Pani Raisa Rajecka wyjaśniła, że na posiedzeniu Komisji został zgłoszony taki wniosek, lecz następnie Radny Pan Aleksander Gołąbiecki wycofał go.
Skarbnik Powiatu Pani Bożena Teresa Zwolińska stwierdziła, iż „można powiedzieć, że PZOPEP w Bielsku Podlaskim funkcjonował jako ułomna jednostka”. Utworzenie Wydziału Oświaty i Kultury w ramach Starostwa Powiatowego, czy też pozostawienie takiej jednostki budżetowej praktycznie nie rodzi żadnych skutków finansowych. Cała dotychczasowa księgowość, która była prowadzona w tym Zespole zostanie przekazana do Wydziału Budżetu i Finansów, przy czym wzrosną zadania merytoryczne realizowane przez Wydział.
Starosta wyjaśnił, że likwidacja jednostki jest konsekwencją przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego. W Starostwie Powiatowym zostanie utworzony Wydział Oświaty i Kultury, który przejmie zadania realizowane przez Zespół. Sprawy zarządzania mieniem zostaną też uporządkowane i to, co do tej pory było w PZOPEP – część zadań związanych z zarządzaniem mieniem – przejdzie do Wydziału Gospodarowania Mieniem. Starosta, nawiązując do poruszonej przez Radnego Pana Aleksandra Gołąbieckiego kwestii dotyczącej księgowości w szkołach, stwierdził, że jest to sprawa otwarta – nie przesądza o tym, czy te jednostki będą, czy nie będą miały księgowości. Starosta stwierdził, iż nie chce w dniu dzisiejszym przesądzać o niczym.
Radny Pan Aleksander Gołąbiecki zwrócił uwagę na to, że PZOPEP finansowany był ze środków szkolnictwa. W związku z tym, zadał pytanie, czy po likwidacji jednostki i utworzeniu Wydziału Oświaty i Kultury w Starostwie Powiatowym jego działalność będzie finansowana ze środków Starostwa.
Skarbnik Powiatu Pani Bożena Zwolińska wyjaśniła, że z przepisów prawnych wynika, że subwencja oświatowa, nie musi być konkretnie przeznaczona na cele oświatowe, czy np. drogowa na cele drogowe. Z przepisów wykonawczych do ustawy o finansach publicznych, czy też z innych przepisów oświatowych wynika, iż subwencja oświatowa przyznawana jest nie na pracownika zespołu, tylko na jednego ucznia. Likwidacja jednostki i utworzenie Wydziału Oświaty i Kultury nic więc w tej sprawie nie zmieni.
Pan Anatol Grzegorz Tymiński – Kierownik Powiatowego Zespołu Obsługi Placówek Edukacji Publicznej w Bielsku Podlaskim stwierdził, że poczuł się urażony słowami Pani Skarbnik Powiatu, która stwierdziła, iż PZOPEP jest jednostką ułomną. Wskazał na to, że nazwa jednostki była ułomna, ponieważ większość osób, nawet Radni i zwierzchnicy nie potrafili poprawnie tej nazwy wymówić. Natomiast zadania, jakie wykonywała jednostka były bardzo poważne. Dzięki pracy Zespołu oświata finansowała się w ramach subwencji oświatowej, natomiast w okolicy nie ma żadnej jednostki, która by nie dokładała do oświaty.
O godzinie 16.25 obrady sesji opuścił Radny Pan Tadeusz Wielanowski. W obradach sesji uczestniczyło od tej chwili 18 Radnych.
Radni nie zgłaszali innych uwag, wniosków i zapytań, w związku z tym Pan Przewodniczący zamknął dyskusję, odczytał uchwałę w sprawie likwidacji Powiatowego Zespołu Obsługi Placówek Edukacji Publicznej w Bielsku Podlaskim, po czym przystąpił do głosowania nad jej podjęciem.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem 15 głosów „za”, 0 przeciwnych oraz 3 wstrzymujących się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr IV/27/03 w załączeniu).
Ad 8.
Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji punktu: „Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę nr XLIV/251/02 z dnia 29 kwietnia 2002 r. w sprawie utworzenia Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Bielsku Podlaskim”. Poprosił Sekretarza Powiatu o odczytanie wniosków Komisji w tej sprawie i przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu (projekt uchwały w załączeniu).
Sekretarz Powiatu Pan Ryszard Anusiewicz przestawił wnioski Komisji oraz odpowiedź Zarządu (wnioski w załączeniu).
Sekretarz wyjaśnił, że przedmiotowa uchwała nie prowadzi do likwidacji Ośrodka. Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej będzie nadal funkcjonował. Uchwała powoduje jedynie doprecyzowanie zadań, które ma wykonywać PODGiK.
Sekretarz Powiatu stwierdził, że zmiana uchwały w sprawie utworzenia PODGiK jest konieczna, gdyż zawiera ona błędy, na które wskazał Wojewoda oraz Delegatura Najwyższej Izby Kontroli. W rozstrzygnięciu nadzorczym Wojewoda Podlaski stwierdził nieważność § 1 w części oraz § 2 uchwały. W tym miejscu Sekretarz Powiatu odczytał fragmenty wystąpień pokontrolnych (rozstrzygnięcie nadzorcze w załączeniu).
O godz. 17.00 obrady opuścił Radny Pan Sergiusz Łukaszuk oraz Radny Pan Marek Malinowski. Od tej chwili w obradach sesji brało udział 16 Radnych.
Radny Pan Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie następującej kwestii: Wojewoda stwierdził sprzeczność zapisów uchwały z ustawą, nie wyjaśniając jednak, czy wiąże się to z obowiązkiem ich uchylenia. Zdaniem Radnego stwierdzenie sprzeczności zapisów samo przez się powoduje to, że zakwestionowany zapis nie obowiązuje. W związku z tym Radny zwrócił się z zapytaniem, czy trzeba „czyścić” wszystkie uchwały, które zostały podjęte, a następnie organ nadzoru prawnego, czyli Wojewoda stwierdził, że zostały podjęte z naruszeniem prawa. Takich uchwał w przeszłości było dużo, czy teraz trzeba je wszystkie uchylać.
Radca Prawny Pan Wojciech Rusin wyjaśnił, iż jest to jedynie metoda techniki legislacyjnej. W momencie, gdy rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody stało się prawomocne, zapis przedmiotowej uchwały sprzeczny z ustawą przestał istnieć i odnosić jakiekolwiek skutki. Jednakże w treści uchwały zapis pozostał i na skutek tego, że Najwyższa Izba Kontroli zażądała doprowadzenia sytuacji do porządku, to uchylone zapisy trzeba skreślić. Uchwała musi być przejrzysta i dlatego trzeba ją uporządkować pod względem technicznym. Nie jest to niezbędne, jednakże ze względu na czytelność uchwały jest to przydatne.
Radni nie zgłosili więcej żadnych uwag, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję i przystąpił do głosowania nad podjęciem uchwały.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem 13 głosów „za”, 0 przeciwnych oraz 2 wstrzymujących się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr IV/28/03 w załączeniu).
Ad 9.
Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji punktu: „Informacja Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z zakresu działalności Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Bielsku Podlaskim” (informacja w załączeniu). Poprosił Wicestarostę o odczytanie wniosków Komisji w tej sprawie oraz przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu.
Wicestarosta Pan Piotr Bożko przedstawił wnioski Komisji oraz odpowiedź Zarządu (wnioski w załączeniu).
Pan Przewodniczący powitał obecną na sali Panią Wiesławę Lucynę Brzanę – Przewodniczącą Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Bielsku Podlaskim oraz poprosił Radnych o zgłaszanie wniosków i uwag do przedstawionego materiału.
Radny Pan Aleksander Gołąbiecki wyraził pochwałę pod adresem przedłożonej informacji. Zwrócił uwagę na to, iż jest dobrze przygotowana oraz zarówno pismo przewodnie, jak i załącznik są autoryzowane.
Radna Pani Zinaida Kuprianiuk-Daniluk podziękowała Pani Wiesławie Lucynie Brzanie za uszczegółowienie informacji o dodatkowe dane, o które prosiła we wniosku Komisja Ochrony Zdrowia.
Radni nie zgłosili więcej uwag, wniosków i zapytań, w związku z tym Przewodniczący stwierdził, iż punkt ten został wyczerpany.
Ad 10.
Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji punktu: „Przyjęcie sprawozdania z działalności Rady Społecznej SP ZOZ w Bielsku Podlaskim w roku 2002”. (sprawozdanie w załączeniu). Poprosił Radnych o zgłaszanie wniosków i uwag do przedstawionego materiału.
Radni nie zabrali głosu, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję i przystąpił do głosowania nad przyjęciem sprawozdania.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem 15 głosów „za”, 0 przeciwnych oraz 1 wstrzymującym się przyjęła sprawozdanie.
Ad 11.
Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji punktu: „Sprawy różne”. O głos poprosiła Skarbnik Powiatu Pani Bożena Teresa Zwolińska. Skarbnik Powiatu odniosła się do poprzedniej swojej wypowiedzi twierdząc, iż nastąpił brak zrozumienia. Wyjaśniła, iż mówiąc o statusie PZOPEP nie pomyślała o tym, iż słowa, które są nieraz terminami fachowymi, nie są zrozumiałe dla pewnego grona osób. W literaturze prawnej funkcjonuje i używa się pojęcia jednostki ułomnej. Zgodnie z tą literaturą, jednostką ułomną jest podmiot, który nie może realizować – i to z różnych powodów – zadań zakładanych na wstępie tworzenia tej jednostki. A takim głównym celem w przypadku PZOPEP było prowadzenie skonsolidowanej księgowości wszystkich szkół i placówek oświatowych. Stwierdziła także, iż jeżeli ktokolwiek z obecnych poczuł się urażony poprzez nieporozumienie, to osoby te przeprasza.
O godz. 17.30 salę obrad opuścił Radny Pan Mirosław Bałło. Od tej chwili w obradach sesji uczestniczyło 15 Radnych.
Ad 12.
Pan Przewodniczący poprosił Radnych o zgłaszanie wniosków i interpelacji. Radny Pan Aleksander Gołąbiecki poprosił o sprawdzenie i przekazanie informacji na temat tego, jakie są terminy i przyczyna długiego oczekiwania pacjentów ze skierowaniem w Bielsku Podlaskim na wizytę do specjalisty. Jak to jest w sytuacji, kiedy sprawa wymaga natychmiastowego załatwienia.
Radny Pan Marek Antoni Łukaszewicz złożył interpelację w kwestii podjętej uchwały w sprawie likwidacji Powiatowego Zespołu Obsługi Placówek Edukacji Publicznej w Bielsku Podlaskim. Poprosił o pisemne wyjaśnienie stanu, jaki był do dnia podjęcia uchwały w relacji mienia PZOPEP oraz jak użytkowanie tych obiektów przez Starostwo będzie funkcjonowało po likwidacji PZOPEP. Kto z kim będzie zawierał umowę użytkowania?
Radny Pan Roch Andrzej Charyton złożył Przewodniczącemu interpelację na piśmie. Przewodniczący przyjął interpelację, stwierdził, iż składa się ona z 5 pytań dotyczących SP ZOZ oraz podpisana jest przez 5 Radnych.
Radny Pan Zdzisław Tworkowski zwrócił się z prośbą o zabezpieczenie zapisu magnetofonowego z dzisiejszej sesji oraz o wyznaczanie obrad sesji w godzinach wcześniejszych.
Radny Pan Bazyli Leszczyński zwrócił uwagę, aby na posiedzeniach Komisji głosować wszelkie wnioski Radnych. Jeżeli wniosek zostanie odrzucony z uwagi na brak większości, to radny powinien mieć możliwość zgłoszenia zdania odrębnego i to zdanie odrębne powinno trafić do Zarządu Powiatu.
Następnie Pan Przewodniczący przedstawił kilka spraw, które wpłynęły do Rady Powiatu: Pismo Komendy Powiatowej Policji w Bielsku Podlaskim, która zwróciła się z prośbą o rozpatrzenie możliwości sfinansowania zakupu alkomatu – stacjonarnego urządzenia do badania trzeźwości i radaru – urządzenia do walki z kierowcami łamiącymi przepisy dotyczące prędkości jazdy. Koszt zakupu tych urządzeń wyniósłby około 25 tys. zł. Pan Przewodniczący postanowił przekazać to pismo Zarządowi Powiatu.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż w dniu dzisiejszym nie było punktu dotyczącego uchwalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej. Zarząd Powiatu, któremu plan został przedłożony, nie czując się uprawnionym do wprowadzania do tego planu jakichkolwiek zmian i poprawek, zaproponował Przewodniczącemu Rady Powiatu rozważenie możliwości uszczegółowienia planu poprzez określenie zakresu kontroli poszczególnych jednostek organizacyjnych powiatu. Wobec powyższego Pan Przewodniczący zwrócił się z prośbą o ponowne rozpatrzenie tego planu na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej i przygotowanie go pod obrady następnej sesji.
W związku z tym, że ukonstytuowały się Komisje, Pan Przewodniczący zwrócił się z prośbą o to, aby poszczególne Komisje opracowały swoje plany pracy na podstawie zatwierdzonego już ramowego planu pracy Rady Powiatu.
Radni nie zgłosili innych wniosków i interpelacji, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję.
Ad 13.
Porządek obrad został wyczerpany. Pan Przewodniczący podziękował więc Radnym i zaproszonym gościom za udział w sesji, po czym o godzinie 18.00 zamknął posiedzenie IV sesji Rady Powiatu.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała:
Dorota Komarzewska
Metryka strony