Protokół VIII sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 29 maja 2003 r.

VIII sesja Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim zwołana przez Przewodniczącego Rady Powiatu Władysława Jagiełłę odbyła się w dniu 29 maja 2003 roku w sali konferencyjnej budynku powiatu przy ulicy 11 Listopada 4 w Bielsku Podlaskim. Obrady rozpoczęły się o godzinie 10.05, zakończyły o godzinie 16.30.

Pan Przewodniczący otworzył obrady VIII Sesji Rady Powiatu stwierdzając, iż zgodnie z listą obecności uczestniczy w nich 18 Radnych, zatem są one prawomocne (lista obecności w załączeniu).

Nieobecny na sesji był Pan Mirosław Bałło.

Ponadto na zaproszenie Przewodniczącego Rady Powiatu w sesji udział wzięli m.in. (lista gości w załączeniu):
1. Pan Ryszard Anusiewicz – Sekretarz Powiatu.
2. Pani Bożena Zwolińska – Skarbnik Powiatu.
3. Pan Marek Wieremiejuk – Radca Prawny.
4. Pani Bożena Grotowicz – Dyrektor SP ZOZ w Bielsku Podlaskim.
5. Pani Urszula Kitlas – p.o. Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku Podlaskim.
6. Pan Piotr Selwesiuk – Samodzielne Stanowisko ds. Promocji Powiatu i Integracji Europejskiej Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim.
7. Pan Eugeniusz Siegień – Komendant Powiatowy Policji w Bielsku Podlaskim.
8. Pan Anatol Grzegorz Tymiński – Kierownik Wydziału Oświaty i Kultury Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim.

Sesję protokołowała: Joanna Popławska.

Pan Przewodniczący powitał wszystkich obecnych na sali – Radnych Rady Powiatu, Zarząd Powiatu, Panią Skarbnik, Pana Sekretarza, obsługę sesji Rady Powiatu i zaproszonych gości (Pana Jana Nettera – Radnego Sejmiku Województwa Podlaskiego oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu).

Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk w związku z tym, iż rok 2003 został ogłoszony Rokiem Osób Niepełnosprawnych zwróciła się z apelem w sprawie dokonania indywidualnych, dobrowolnych wpłat mających na celu obniżenie kosztów uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusie rehabilitacyjnym w Ustroniu Morskim.

Pan Przewodniczący podziękował Przewodniczącej Komisji Ochrony Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny za zabranie głosu. Następnie poinformował Radnych o propozycji porządku obrad, który Radni otrzymali wraz z zaproszeniem, zwracając się z prośbą o zgłaszanie uwag i propozycji.

Radny Roch Andrzej Charyton powiedział, cytuję: „w związku z otrzymaniem materiałów do dzisiejszego proponowanego porządku obrad w punkcie 14 „prezentacja programu naprawczego” dopiero wczoraj uważam, iż nie mieliśmy czasu zapoznać się z prezentacją”. Ponieważ Radny nie otrzymał materiałów na dzisiejszą sesję w świetle obowiązujących przepisów wniósł „o zdjęcie punktu 14 z porządku obrad sesji”.

Pan Przewodniczący przypomniał, iż nie powinno się rozstrzygać merytorycznie problemów, które będą jeszcze rozpatrywane, powinno się natomiast wnosić uwagi do proponowanego porządku obrad.

Radny Aleksander Gołąbiecki zauważył, iż w trosce o dobro szpitala potrzebne jest podjęcie działań zmierzających do poprawy warunków tam panujących. Radny zwrócił się z pytaniem do Starosty i Przewodniczącego Rady Powiatu cytuję: „czy przepisy, które my tworzymy są po to abyśmy je tworzyli czy po to abyśmy je przestrzegali?” Materiały dotyczące punktu 14 porządku obrad sesji zostały dostarczone dopiero wczoraj, natomiast jak wynika ze Statutu Powiatu materiały powinny być dostarczone 14 dni przed sesją. W związku z tym Radny postawił wniosek: o zdjęcie tego tematu z dzisiejszej sesji.

Wicestarosta Bielski Pan Piotr Bożko w odpowiedzi na wnioski Radnych powiedział, iż na jednej z poprzednich sesji (kiedy wprowadzano ten punkt do porządku obrad) proponował prezentację tego materiału w czerwcu. Wówczas większość Radnych uważała, iż nie można dłużej czekać i poprzez głosowanie Rada Powiatu wyraziła swoją wolę, aby „Plan przywrócenia równowagi finansowej SP ZOZ w Bielsku Podlaskim i wstępnych wyników jego wdrożenia” został przedstawiony na sesji w maju. Pani dyrektor SP ZOZ przedstawiła materiał w terminie Zarządowi Powiatu, który po zapoznaniu i zatwierdzeniu został dostarczony Radnym. Wicestarosta przypomniał, iż program naprawczy nie będzie przyjmowany przez Radę Powiatu, ponieważ jest to dokument Samodzielnego Zakładu i w związku z tym zgłosił wniosek o zachowanie porządku obrad sesji.

Pan Przewodniczący zauważył, iż przesłał Radnym istniejące materiały, które zostały dostarczone 10 dni przed sesją. Radni nie otrzymali tylko jednego materiału.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zauważył, że punkt 14 porządku obrad sesji jest bezprzedmiotowy, ponieważ Radni przeczytali i zapoznali się z materiałem, więc prezentacja już nastąpiła. Radny zwrócił się do Przewodniczącego (rzecz dotyczy porządku obrad) o: „wyjaśnienie – jaki jest obieg informacji pomiędzy Radą Powiatu a Zarządem Powiatu i Starostą, jak to koresponduje? Czy Zarząd działa w oparciu o informacje tu przekazywane, czy później jest to w jakiś sposób formalizowane? Czy w oparciu o protokół Przewodniczący przekazuje zdarzenia, które mają miejsce na Radzie Zarządowi, który rozpatruje pewne tu zasugerowane sprawy, czy też przesądzone sprawy? Jaki jest obieg tej korespondencji?”

Pan Przewodniczący powiedział, że odpowiedź na wniosek formalny Radnego Łukaszewicza będzie udzielona w innym terminie.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz poinformował, iż prosił o ustną informację. Ponieważ nie uzyskał odpowiedzi postawił wniosek formalny: „o zdjęcie punktu 4 z porządku obrad sesji „przyjęcie protokołu z VII Sesji Rady Powiatu”, projekt protokołu przekazać Komisji Rewizyjnej w celu dokonania weryfikacji treści protokołu z nagraną taśmą magnetofonową”. Radny umotywował swój wniosek tym, iż na poprzedniej sesji złożył dwie interpelacje, których odpowiedź w 70 proc. nie ma związku z treścią interpelacji. Radny powiedział, cytuję: „nie czytał projektu protokołu z VII sesji Rady Powiatu i podejrzewa, że protokół nie odzwierciedla w sposób prawdziwy i istotny tego, co się wydarzyło na poprzedniej sesji”.

Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk powiedziała, że pomimo późnego dostarczenia materiałów i braku czasu na ich wnikliwą analizę nie powinno się zdejmować punktu 14 z porządku obrad sesji. W związku z tym Radna wniosła o „przedyskutowanie materiału z punktu 14 porządku obrad w ramach wszystkich Komisji Stałych i powrót jeszcze raz do tego tematu na forum sesji”.

Pan Przewodniczący odniósł się do wypowiedzi Radnego Łukaszewicza i zacytował § 34 pkt. 5 Statutu Powiatu Bielskiego: „Protokół poprzedniej sesji Rady Powiatu jest przyjmowany na następnej sesji. Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone przez radnych w formie pisemnej nie później niż do rozpoczęcia sesji Rady, na której następuje przyjęcie protokołu”.

Radny Roch Andrzej Charyton zauważył, iż na posiedzeniu Komisji wskazywał na brak materiałów w punkcie 14 porządku obrad sesji i w związku z tym postawił wniosek o zdjęcie tego punktu z porządku obrad.

Radny Zdzisław Tworkowski podkreślił, iż zapoznał się z protokołem i stwierdził, iż należy go odrzucić, ponieważ w protokole jawnie manipuluje się faktami. W związku z tym Radny postawił formalny wniosek o zdjęcie z porządku obrad sesji punktu 4 i 14.

Starosta Bielski Pan Sławomir Jerzy Snarski odnośnie punktu 4 powiedział, iż protokół nie jest scenogramem i nie odzwierciedla idealnie wypowiedzi Radnych, którzy po zapoznaniu się z protokołem powinni wnosić ewentualne uwagi na piśmie. Odnośnie punktu 14 porządku obrad sesji Starosta powiedział, iż w uchwale nr VI/35/03 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 31 marca 2003 r. w sprawie zobowiązania Dyrektora SP ZOZ w Bielsku Podlaskim do opracowania programu naprawczego SP ZOZ w Bielsku Podlaskim w § 1 „zobowiązuje się Dyrektora SP ZOZ w Bielsku Podlaskim do opracowania i wdrożenia programu naprawczego SP ZOZ w Bielsku Podlaskim” i § 2 „program i wstępne wyniki jego wdrożenia, powinny zostać przedstawione Zarządowi i Radzie Powiatu do dnia 31 maja 2003 r.” Zarząd Powiatu przyjął program naprawczy, ponieważ Regionalny Komitet Sterujący ds. Restrukturyzacji Ochrony Zdrowia w Województwie Podlaskim oczekiwał programu naprawczego, w którym jest informacja o ilości zwalnianych pracowników i środkach finansowych, o które ubiega się szpital na odprawy dla tych pracowników. Starosta wniósł o odrzucenie poprzednich wniosków, tj. o zdjęcie z porządku obrad punktu 4 i 14.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz powiedział, cytuję: „Jeżeli Starosta w protokole uzurpuje sobie prawo do wkładania czy wpisywania sobie treści innych niż mówi Radny, czy też mutowania tych zdań to świadczy o tym, że my jako Radni mamy prawo mieć zastrzeżenia do tego protokołu. Starosta ani Przewodniczący takich praw nie macie. Jeżeli powołujecie się na Radnego, że Radny powiedział to i to i okazuje się, że nie jest to cytat to nie może być w protokole zapisane, że Radny to i to powiedział, bo to jest nieprawda”.

Starosta odnośnie wypowiedzi Radnego powiedział, iż protokół nie jest Starosty, tylko Rady Powiatu, która go zatwierdza lub odrzuca poprzez głosowanie. Uwagi do protokołu powinny być wnoszone na piśmie w odpowiednim terminie.

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek o zdjęcie z porządku obrad sesji punktu 4: „przyjęcie protokołu z VII sesji Rady Powiatu”.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 6 „za”, 12 przeciwnych i 0 wstrzymujących się ww. wniosek odrzuciła.

Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek o zdjęcie z porządku obrad sesji punktu 14: „prezentacja programu naprawczego pt. „Plan przywrócenia równowagi finansowej SP ZOZ w Bielsku Podlaskim i wstępnych wyników jego wdrożenia”.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 6 „za”, 10 przeciwnych i 2 wstrzymujących się wniosek odrzuciła.

Następnie Przewodniczący poprosił o zgłaszanie innych propozycji do przedstawionego porządku obrad sesji. Wobec ich braku poddał proponowany porządek obrad pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 12 „za”, 5 przeciwnych i 1 wstrzymującym się przyjęła następujący porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z VII Sesji Rady Powiatu.
5. Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
6. Informacja Komendanta Powiatowego Policji o stanie porządku bezpieczeństwa zbiorowego w powiecie bielskim w 2002 roku oraz w pierwszym kwartale 2003 roku w oparciu o sprawozdanie z realizacji zadań służbowych Komendy Powiatowej Policji w Bielsku Podlaskim.
7. Informacja z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z zakresu opieki społecznej za 2002 rok oraz w I kwartale 2003 roku.
8. Informacja o warunkach przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
9. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie Regulaminu przyznawania i wypłacania dodatków funkcyjnych nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze, wychowawstwo klasy, opiekuna stażu nauczyciela stażysty lub kontraktowego oraz doradcy metodycznego lub nauczyciela konsultanta.
10. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały nr XLVI/259/02 z dnia 27 maja 2002 r. w sprawie wyrażenia zgody na zabezpieczenie dotacji z Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu w formie weksla „in blanko”.
11. Podjęcie uchwały Rady Powiatu zmieniającą uchwałę nr XIX/94/2000 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 31 stycznia 2000 r. w sprawie utworzenia i określenia zasad funkcjonowania środków specjalnych w szkołach i placówkach oświatowych powiatu bielskiego.
12. Podjęcie uchwały Rady Powiatu zmieniającą uchwałę nr XXXII/176/01 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 30 marca 2001 r. w sprawie utworzenia i określenia zasad funkcjonowania środka specjalnego „Zielona pracownia” w Rudce.
13. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w planie dochodów w wydatków w budżecie powiatu w 2003 roku.
14. Prezentacja programu naprawczego pt. „Plan przywrócenia równowagi finansowej SP ZOZ w Bielsku Podlaskim i wstępnych wyników jego wdrożenia”.
15. Sprawy różne.
16. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
17. Zamknięcie obrad.

Ad 4.

Pan Przewodniczący przystąpił do głosowania nad przyjęciem protokołu z VII sesji. Poinformował Radnych, iż protokół zgodnie z zapisami statutowymi wyłożony był wraz z załącznikami do wglądu w obsłudze Rady Powiatu na 7 dni przed sesją oraz w dniu dzisiejszym przy liście obecności. Radni mieli zatem czas na zapoznanie się z jego treścią.

Przewodniczący zwrócił się do Radnych z pytaniem, czy chcą zgłosić uwagi do protokołu.

Radny Roch Andrzej Charyton wniósł: „o zabezpieczenie w punkcie „interpelacje i wolne wnioski” z poprzedniej sesji nagrania magnetofonowego po to, by to nagranie skonfrontować z udzielanymi interpelacjami, ze sposobem postawionych pytań, nie odpowiedzi (bo odpowiedzi się udziela na postawione pytania). Na podstawie zapisu magnetofonowego ktoś postawił pytanie. Te pytania są zupełnie inne w swojej intencji. Dlatego wnioskuje o zabezpieczenie w tym punkcie materiału nagraniowego do analizy Komisji Rewizyjnej po to by przeprowadzić dowód na wątpliwości, jakie się rodzą. Nie chodzi tutaj o kwestionowanie samego protokołu, chodzi o sposób przelewu zapisów magnetofonowych w tym punkcie”. Radny zwrócił się również z prośbą o wyjaśnienie § 1 uchwały Rady Powiatu z dnia 31 marca 2003 r. w sprawie zobowiązania Dyrektor SP ZOZ w Bielsku Podlaskim do opracowania programu naprawczego SP ZOZ w Bielsku Podlaskim, który powoduje przyjęcie źle przygotowanego programu naprawczego bez analizy Rady Powiatu.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz poprosił o wyjaśnienie, dlaczego przed przyjęciem porządku obrad nie był głosowany wniosek Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska, która wnosi o zdjęcie punktu 14 z porządku obrad VIII sesji.

Pan Przewodniczący powiedział, że Rada Powiatu w głosowaniu odrzuciła wniosek tej samej treści. Przewodniczący w odniesieniu do wniosku Radnego Charytona powiedział, że będzie możliwość zapoznania się z protokołem i odsłuchania nagrania magnetofonowego z poprzedniej sesji. Następnie poprosił o zgłaszanie kolejnych uwag do protokołu.

Radni nie zabierali głosu, w związku z tym Przewodniczący poddał pod głosowanie kwestię przyjęcia protokołu VII sesji Rady Powiatu.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 12 „za”, 5 przeciwnych i 0 wstrzymujących się przyjęła protokół. Ponieważ wyniki głosowania nie zgadzały się Przewodniczący zarządził ponowne głosowanie. Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 12 „za”, 5 przeciwnych i 0 wstrzymujących się (1 Radny nie brał udziału w głosowaniu) przyjęła protokół VII sesji.

Ad 5.

Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu w okresie od 30 kwietnia do 29 maja 2003 r. przedstawił Starosta Bielski Pan Sławomir Jerzy Snarski (sprawozdanie w załączeniu).

Przewodniczący poprosił Radnych o zgłaszanie uwag do przedstawionego sprawozdania. Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk zauważyła, iż Komisja Ochrony Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim przeprowadzi wizytację Domu Pomocy Społecznej w Brańsku w miesiącu czerwcu, a nie jak zostało zapisane w sprawozdaniu w miesiącu maju.

Radny Roch Andrzej Charyton w oparciu o przytoczone kompetencje Rady Społecznej SP ZOZ, tj. między innymi przedstawianie Kierownikowi Publicznego ZOZ wniosków i opinii w sprawach planu finansowego i inwestycyjnego (to się zdarzyło w tej prezentacji) również związanych z przekształcaniem i likwidacją zakładu, jego przebudową, rozszerzeniem lub ograniczeniem działalności i stwierdzeniem, iż w tej prezentacji na pewno nie ma likwidacji, ale na pewno w treści dalszej są tam wyczerpane tematy. W związku z tym Radny zwrócił się z zapytaniem czy takowa opinia Rady Społecznej SP ZOZ także trafiła do Zarządu, do Pana Starosty, czy nie? Z informacji uzyskanej od Członków Rady Społecznej SP ZOZ podczas posiedzenia Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny wynika, iż od dwóch miesięcy Rada Społeczna nie obradowała. Radny zwrócił się z prośbą o dokładne zaprotokołowanie wypowiedzi cytuję: „Panie Starosto chciałbym tu powiedzieć, że pozbawiając Pan, czy traktując Pan przedmiotowo Radnych, którzy są dociekliwi w temacie tego co się dzieje w szpitalu bierze Pan wielką odpowiedzialność na siebie za kondycję i za to co się stanie z tym szpitalem, bo po prostu Pan autorytatywnie podchodzi do kondycji spraw szpitala traktując nas „per noga”. Chciałbym to dobitnie powiedzieć i Panie Przewodniczący prosiłbym zaprotokołowanie tego, co powiedziałem przed chwilą po to, byśmy byli świadomi kto ponosi odpowiedzialność po takiej naszej dzisiejszej dyskusji i kto tę odpowiedzialność chce przejąć na siebie, z tej dyskusji to wynika”.

Wicestarosta Bielski Pan Piotr Bożko odpowiadając na pytanie wyjaśnił, iż: na pierwszym posiedzeniu Regionalnego Komitetu Sterującego uzyskano informację o konieczności przedstawienia programu naprawczego w terminie 10 dni od pierwszego posiedzenia. Jest to uwarunkowane przyznaniem pieniędzy na odprawy dla zwalnianych pracowników. Poprzedni program naprawczy to jedna strona maszynopisu. Natomiast program naprawczy przedstawiony na dzisiejszej sesji został przygotowany szybko, rzetelnie i dokładnie pod wymogi Komitetu i został zatwierdzony przez Zarząd Powiatu. Przedłożenie programu w terminie 10 dni warunkowało przyjęcie wniosku opiewającego na 140 tys. zł na odprawy dla zwalnianych pracowników.

Pan Przewodniczący zwrócił się z pytaniem – czy jest przewidziany termin posiedzenia Rady Społecznej SP ZOZ?

Wicestarosta powiedział, iż posiedzenie Rady Społecznej SP ZOZ odbędzie się 3 czerwca 2003 roku. Warunkiem określenia terminu posiedzenia był termin przygotowania ostatecznego programu naprawczego SP ZOZ.

Radny Zdzisław Tworkowski stwierdził, że szybkie opracowanie programu naprawczego spowodowało ujęcie w materiale nieprawdziwych informacji. Na stronie 31 podaje się, iż wyłączono zbędne oświetlenie (oszczędność 12.800 zł), natomiast na stronie 43 energia elektryczna w 2002 r. wynosi 57.764,95 zł, a w I kwartale 2003 r. 61.241,62 zł.

Przewodniczący przypomniał o toczącej się dyskusji nad sprawozdaniem z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym, które nie podlega głosowaniu.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz w nawiązaniu do sprawozdania z pracy Zarządu Powiatu, a w szczególności do zapisu „Na posiedzeniu w dniu 06 maja 2003 r. Zarząd Powiatu podjął uchwałę w sprawie przyjęcia programu naprawczego SP ZOZ w Bielsku Podlaskim,” w sytuacji kiedy zapewniało, że organ nie ma prawa podejmować uchwał, ponieważ jest to samodzielny publiczny zakład – zwrócił się z wnioskiem o przedstawienie w formie pisemnej – w oparciu o jakie podstawy, które to prawo daje upoważnienie do podejmowania uchwał w sprawie tego rodzaju dla Zarządu Powiatu, a pozbawiło Radę Powiatu? Wniósł o informację prawną w temacie – Jakie (jeżeli są) podstawy dla Zarządu, określające, iż to Zarząd prawnie został upoważniony do ich podejmowania?

Radca Prawny Pan Marek Wieremiejuk odpowiadając na powyższe pytanie wyjaśnił, iż podstawą do podejmowana uchwał przez Zarząd Powiatu w tej sprawie jest uchwała nr VI/35/03 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 31 marca 2003 r. w sprawie zobowiązania Dyrektora SP ZOZ w Bielsku Podlaskim do opracowania programu naprawczego SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. Radny Marek Antoni Łukaszewicz poprosił o dostarczenie ww. uchwały.

Przewodniczący przypomniał, iż materiał do 14 punktu porządku obrad sesji został dostarczony Radnym po rozpatrzeniu i zatwierdzeniu autopoprawki przez Zarząd Powiatu do programu naprawczego (strona 6 sprawozdania z pracy Zarządu Powiatu).

Radny Roch Andrzej Charyton zauważył, iż przerażające jest stwierdzenie, iż było za mało czasu na rzetelne przygotowanie materiału.

Wicestarosta jeszcze raz podkreślił, iż termin przygotowania materiału został narzucony przez Regionalny Komitet Sterujący, który go przyjął i zatwierdził. Następnie program naprawczy został rozpatrzony i po zatwierdzeniu autopoprawki przez Zarząd Powiatu przedstawiony Radnym.

Przewodniczący jeszcze raz przypomniał, iż sprawozdanie nie będzie przyjmowane przez Radę Powiatu.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz stwierdził, iż odpowiedź Radcy Prawnego na zadane pytanie nie jest pełna i poprosił o przedstawienie tej kwestii na piśmie. Radny zwrócił się z również z prośbą o zrobienie kilkuminutowej przerwy.

Pan Przewodniczący nie wyraził zgody na zrobienie przerwy podczas toczącej się dyskusji nad sprawozdaniem z pracy Zarządu Powiatu. Następnie poinformował Radnych o tym, że Wydział Organizacji i Nadzoru Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego nie uchylił uchwały Rady Powiatu nr VI/35/03, w związku z czym uchwała obowiązuje.

Radny Aleksander Gołąbiecki potwierdził, iż uchwały podjęte przez Radę Powiatu i nie uchylone przez organ nadzoru są prawem. Następnie Radny (nawiązując do wniosku SP ZOZ o opłacenie przez powiat raty kredytu wraz z odsetkami w wysokości 29.201,85 zł należnego dla Banku Spółdzielczego w Brańsku) wniósł o głębsze wyjaśnienie – Czy sprawa dotyczy jednej raty kredytu czy też będzie dotyczyła następnych rat? Radny zauważył również, że nie powinno się zasłaniać brakiem czasu przy wykonywaniu obowiązków służbowych.

Starosta odpowiadając na powyższe pytanie wyjaśnił, iż szpital po przeanalizowaniu sytuacji finansowej nie ma środków na spłacenie tej raty kredytu. Szpital po otrzymaniu kredytu uzyska płynność finansową i będzie w stanie obsługiwać kredyt. Pani dyrektor SP ZOZ nie zasłania się brakiem czasu. Jednak z uwagi na konieczność udzielania odpowiedzi na liczne wnioski czas na szukanie oszczędności i wprowadzanie nowych rozwiązań w celu poprawy sytuacji zakładu jest ograniczony.

Pan Przewodniczący poprosił o kolejne pytania i uwagi, jednakże Radni nie zabierali głosu, a w związku z tym dyskusja w tym punkcie została zamknięta.

O godzinie 11.30 Przewodniczący ogłosił 10-minutową przerwę.

Ad 6.

Po wznowieniu obrad Przewodniczący przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji: informacja Komendanta Powiatowego Policji o stanie porządku bezpieczeństwa zbiorowego w powiecie bielskim w 2002 roku oraz w pierwszym kwartale 2003 roku w oparciu o sprawozdanie z realizacji zadań służbowych Komendy Powiatowej Policji w Bielsku Podlaskim (informacja w załączeniu). Przewodniczący powitał Komendanta Powiatowego Policji w Bielsku Podlaskim następnie odczytał wniosek Komisji dotyczący przedłożonego materiału oraz odpowiedź Zarządu Powiatu (wniosek wraz ze stanowiskiem Zarządu w załączeniu).

Pan Eugeniusz Siegień – Komendant Powiatowy Policji uzupełniając przedłożony materiał powiedział, iż Komenda Powiatowa Policji w Bielsku Podlaskim jest postrzegana właściwie w ocenie Komendy Wojewódzkiej Policji. Komendant powiedział, iż zarówno przestępstwa o dużym ciężarze (popełniane ze szczególnym okrucieństwem) jak również pozostałe przestępstwa określane mianem występków są traktowane z należytą starannością. Przestępstw o niskiej szkodliwości czynu (zniesławienia, pobicia) jest najwięcej. Przestępstwa groźniejsze (zgwałcenia, napady rabunkowe, rozboje) zdarzają się rzadko. Wszyscy policjanci zwalczają z jednakową starannością występki oraz groźniejsze przestępstwa. Z dniem 1 lipca 2003 r. wejdzie w życie system zapiskowo-rejestracyjny, który usprawni wykrywalność drobniejszych przestępstw. Jednocześnie Komendant poinformował, iż nie do końca jest podstawne twierdzenie, że policja kładzie mniejszy nacisk na mniejsze przestępstwa

Pan Przewodniczący podziękował Komendantowi Powiatowemu Policji za uzupełnienie przedłożonego materiału i otworzył dyskusję w tym punkcie, zwracając się do Radnych z prośbą o zgłaszanie uwag.

Radny Zdzisław Tworkowski podziękował za przygotowanie jasnej, dokładnej i merytorycznej informacji. Radny nawiązał do braku odpowiedzi na zadaną interpelację odnośnie badania piasku na osiedlach mieszkaniowych w Bielsku Podlaskim. Następnie Radny Zdzisław Tworkowski z uwagi na brak znaku zakazu parkowania (prawdopodobnie został zdjęty) wniósł o dopilnowanie przez Policję zakazu parkowania samochodów przy Szkole Podstawowej nr 5.

Radny Aleksander Gołąbiecki zapytał Komendanta – czy dyżurujący policjant mógł odmówić interwencji po przyjęciu zgłoszenia o popełnieniu przestępstwa?

Radny Marek Antoni Łukaszewicz nawiązał do audycji w I Programie TVP o losach mieszkańca powiatu zamieszkałego w Popławach i poprosił o udzielenie odpowiedzi na pytanie – czy prawdą jest, że ów mieszkaniec został w trybie pilnym zwolniony ze szpitala?

Komendant odpowiadając na pytanie Radnego Gołąbieckiego wyjaśnił, że dyżurujący policjant po zarejestrowaniu zdarzenia powinien podjąć interwencję. W celu wyjaśnienia tej sprawy Komendant poprosił o sprecyzowanie i złożenie wniosku na piśmie, na który w terminie 30 dni zostanie udzielona wyczerpująca odpowiedź.

Radny Aleksander Gołąbiecki powiedział, iż nie wnosi o podjęcie działań w tej sprawie. Komendant jeszcze raz podkreślił, że każde zgłoszenie jest rejestrowane i traktowane z jednakową starannością przez dyżurującego policjanta. Natomiast w odniesieniu do sprawy Pana Jakubowskiego z Popław Komendant wyjaśnił, iż program wyemitowany w marcu był ukierunkowany na nieprawidłowe działanie policji, prokuratury, szpitala itd. Ponieważ zostało uchylone tymczasowe aresztowanie, Pan Jakubowski za poręczeniem majątkowym został zwolniony z Samodzielnego Publicznego Psychiatrycznego ZOZ-u w Choroszczy i przebywa w tej chwili w domu.

Starosta w odniesieniu do wypowiedzi Radnego Gołąbieckiego poprosił Komendanta o przeanalizowanie i poinformowanie czy po zgłoszeniu przestępstwa nie było interwencji ze strony dyżurującego policjanta?

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zauważył, iż zwolnienie Pana Jakubowskiego ze szpitala zostało wymuszone przez media na organach ścigania. Został również rzucony cień na wszystkie służby i w związku z tym Radny stwierdził, iż sprostowanie odnośnie oddalenia zarzutów dotyczących postępowania prokuratury, sądu, policji, służby zdrowia powinno być opublikowane.

Komendant odpowiadając na powyższe pytania wyjaśnił, iż postępowanie karne dotyczące czynnej napaści i znieważenia funkcjonariuszy policji przez Pana Jakubowskiego w 2001 r. i w latach wcześniejszych jeszcze się toczy. Komendant potwierdził, iż sprawa rzuciła cień na wymiar sprawiedliwości i organy ścigania w powiecie bielskim. Dokumenty dotyczące postępowania dowodowego były badane i nie wykazały żadnych nieprawidłowości. W związku z tym nie ma potrzeby zamieszczania sprostowania w prasie.

Radny Aleksander Gołąbiecki również potwierdził, iż program rzucił nieprzyjemny cień na służby w powiecie bielskim.

Komendant zauważył, że ocenę faktu popełnienia przestępstwa przeprowadza Prokurator a nie media, który po przeanalizowaniu i zbadaniu materiałów dowodowych podjął decyzję o braku cech przestępstwa. W związku z tym Policja zamknęła dochodzenie w tej sprawie.

Wicestarosta powiedział, że Komenda Powiatowa Policji w Bielsku Podlaskim i współpraca z nią została bardzo wysoko oceniona przez Komendę Wojewódzką Policji. Następnie wniósł o zwrócenie przez Policję szczególnej uwagi na szybką jazdę motocyklistów na ul. Białowieskiej i przy szkołach.

Komendant powiedział, iż na dzień 29 maja 2003 r. Komenda Powiatowa Policji liczy 108 etatów, brakuje 5 etatów, na które z dniem 25 lipca 2003 r. zostaną przekazane środki. W drugiej połowie br. zatrudnionych zostanie jeszcze 2 policjantów do prewencji.

Przewodniczący poprosił o zgłaszanie kolejnych pytań i uwag. Ponieważ żaden z Radnych nie zabierał głosu dyskusja w tym punkcie została zamknięta.

Rada Powiatu w Bielsku Podlaskim przyjęła informację Komendanta Powiatowego Policji o stanie porządku bezpieczeństwa zbiorowego w powiecie bielskim w 2002 roku oraz w pierwszym kwartale 2003 roku w oparciu o sprawozdanie z realizacji zadań służbowych Komendy Powiatowej Policji w Bielsku Podlaskim

Ad 7.

Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – informacja z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z zakresu opieki społecznej za 2002 rok oraz w I kwartale 2003 roku (informacja w załączeniu).

Przewodniczący powitał Panią Urszulę Kitlas p.o. Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku Podlaskim. Następnie otworzył dyskusję i zwrócił się do Radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie uwag. Ponieważ Radni nie zabierali głosu Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie.

Rada Powiatu przyjęła informację z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z zakresu opieki społecznej za 2002 rok oraz w I kwartale 2003 roku.

Ad 8.

Przewodniczący przystąpił do realizacji 8 punktu porządku obrad sesji: informacja o warunkach przystąpienia Polski do Unii Europejskiej (informacja w załączeniu). Przewodniczący powitał Pana Piotra Selwesiuka, który opracował ww. informację. Do udziału w sesji została zaproszona Pani Ewa Stachowicz – Dyrektor Biura Integracji Europejskiej, która w związku ze zbliżającym się referendum nie mogła wziąć udziału w sesji. Treść pisma w przedmiotowej sprawie została przedstawiona na sesji.

Pan Piotr Selwesiuk uzupełniając przedmiotowy materiał powiedział, iż jest ona wyczerpująca jak na warunki naszego powiatu, z uwagi na brak w regionie połowu ryb nie zawiera obszaru rybołówstwa.

Przewodniczący zwrócił się do Radnych z prośbą o zgłaszanie uwag. Radny Aleksander Gołąbiecki poprosił o szersze wyjaśnienie jak będą kształtowały się dopłaty dla rolników po wejściu Polski do Unii Europejskiej i czy jest to prawnie uregulowane.

Piotr Selwesiuk odpowiadając na pytanie wyjaśnił, iż 25 proc. dopłat będzie przekazane z budżetu Unii Europejskiej (160 zł/ha użytków rolnych), 35,9 proc. stanowi przesunięcie z II filaru (wspólna polityka rolna na rozwój obszarów wiejskich z naszego budżetu), natomiast wyrównanie do 55 proc. pochodzi z naszego budżetu.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz poprosił o wyjaśnienie czy jest definicja rolnika, który będzie mógł się ubiegać o dopłaty oraz jaki będzie udział środków budżetowych w dopłatach bezpośrednich?

Piotr Selwesiuk odpowiadając na pierwsze pytanie powiedział, iż dopłaty otrzymają osoby posiadające lub dzierżawiące co najmniej 1 ha powierzchni użytków rolnych. O dopłaty będą mogli się ubiegać również osoby posiadające działki (prawdopodobnie o minimalnej wielkości 0,1 ha). Odpowiadając na drugie pytanie Pan Selwesiuk powiedział, że dopłaty do paliwa oraz inna pomoc zostaną zlikwidowane, a zostanie wprowadzona inna forma pomocy.

Radny Roch Andrzej Charyton poprosił o udzielenie informacji na temat gospodarki leśnej w powiecie – czy z momentem wejścia do Unii Europejskiej program zalesiania zostanie wstrzymany, oraz czy uprawy leśne będą objęte dotowaniem?

Piotr Selwesiuk odpowiadając na pytanie wyjaśnił, iż w Unii Europejskiej rolnicy za zalesianie gruntów rolnych otrzymują pomoc w wysokości: 3.400 – 6.200 zł za założenie uprawy, 400-520 zł przez 5 lat za pielęgnację i 1.000 zł/ha premii przez 20 lat.

Radny Roch Andrzej Charyton ponowił pytanie – czy w momencie akcesji przestaną obowiązywać przepisy dotyczące zalesiania gruntów rolnych i czy w drodze rekompensaty będzie inna pomoc w tej kwestii?

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zauważył, iż w przedmiotowym materiale brak jest zagrożeń dotyczących powiatu bielskiego, a przede wszystkim rolników.

Piotr Selwesiuk odnośnie pomocy dla rolników powiedział, iż nie mogą jednoczenie funkcjonować dwa systemy dopłat. W przedmiotowym materiale zostały ujęte zarówno szanse jak i zagrożenia dotyczące powiatu bielskiego. Koszty akcesji z Unią Europejską pojawią się wcześniej niż korzyści, które zależą od czynników endogennych.

Radny Aleksander Gołąbiecki poprosił o wyjaśnienie czy w Unii Europejskiej cena skupu zboża w skupie interwencyjnym jest niższa od ceny na wolnym rynku?

Piotr Selwesiuk powiedział, iż sprzedaż zboża w skupie interwencyjnym jest dla rolników Unii wyjściem ostatecznym, jest tam sprzedawane po niższej cenie zboże mające np. niższą jakość.

Ponieważ Radni nie zgłaszali dalszych uwag Przewodniczący podziękował Piotrowi Selwesiukowi za przygotowanie informacji o warunkach przystąpienia Polski do Unii Europejskiej oraz zamknął dyskusję w tym punkcie.

Rada Powiatu w Bielsku Podlaskim przyjęła informację o warunkach przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Ad 9.

Przewodniczący przystąpił do realizacji 9 punktu porządku obrad sesji: podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie Regulaminu przyznawania i wypłacania dodatków funkcyjnych nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze, wychowawstwo klasy, opiekuna stażu nauczyciela stażysty lub kontraktowego oraz doradcy metodycznego lub nauczyciela konsultanta. Przewodniczący poinformował zebranych, iż na sesji jest Radny Sejmiku Województwa Podlaskiego Pan Jan Netter oraz Kierownik Wydziału Oświaty i Kultury Starostwa Powiatowego Pan Anatol Grzegorz Tymiński

Starosta przedstawił wniosek Komisji dotyczący przedłożonego materiału oraz odpowiedź Zarządu Powiatu (wniosek wraz ze stanowiskiem Zarządu w załączeniu).

Obrady sesji opuścił Radny Zdzisław Tworkowski. Od tej chwili w obradach sesji brało udział 17 Radnych.

Przewodniczący zwrócił się do Radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie uwag w tym punkcie. Ponieważ Radni nie zabierali głosu Przewodniczący zamknął dyskusję, odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały i zarządził głosowanie nad jej przyjęciem.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 16 „za”, 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym się przyjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr VIII/43/03 w załączeniu).

Ad 10.

Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji 10 punktu porządku obrad sesji: podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały nr XLVI/259/02 z dnia 27 maja 2002 r. w sprawie wyrażenia zgody na zabezpieczenie dotacji z Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu w formie weksla „in blanco”.

Starosta wniósł o podjęcie przedmiotowej uchwały, która pozwoli na podpisanie aneksu i uruchomienie środków na tą inwestycję.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz pogratulował Zarządowi Powiatu za pozyskanie środków w kwocie 380 tys. zł na ten cel. Radny podkreślił, iż inwestycja według przepisów o dofinansowaniu z Totalizatora Sportowego może osiągnąć dofinansowanie do 50 proc. kosztów. Starosta dodał, iż jest tutaj mowa o kosztach kwalifikowanych.

Ponieważ Radni nie zgłaszali kolejnych uwag Przewodniczący zamknął dyskusję. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały i zarządził głosowanie nad jej przyjęciem.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 17 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się przyjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr VIII/44/03 w załączeniu).

Ad 11.

Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji: podjęcie uchwały Rady Powiatu zmieniającą uchwałę nr XIX/94/2000 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 31 stycznia 2000 r. w sprawie utworzenia i określenia zasad funkcjonowania środków specjalnych w szkołach i placówkach oświatowych powiatu bielskiego. Następnie powitał Pana Jana Jerzego Nosala Dyrektora Zespołu Szkół Rolniczych im. K. Kluka w Rudce.

Starosta Bielski Pan Sławomir Jerzy Snarski z uwagi na możliwość zarabiania dodatkowych środków przez szkoły wniósł o podjęcie przedmiotowej uchwały.

Radny Aleksander Gołąbiecki zgodził się za Starostą w kwestii stworzenia szkołom możliwości uczciwego zarabiania. Wyraził jednak obawę w sytuacji, gdzie szkoły nie mające możliwości pozyskiwania środków znajdą się w gorszej sytuacji finansowej niż szkoły mające taką możliwość.

Starosta powiedział, iż należy brać pod uwagę łącznie środki pochodzące z budżetu (subwencję przekazywaną do szkół) jaki i środki specjalne. Wszystkie środki przekazywane szkołom podlegają kontroli. Zarząd Powiatu po przeprowadzeniu kontroli Komisji podejmuje decyzje, co powinno być wykonane i wskazuje źródło pokrycia ewentualnych remontów.

Pan Przewodniczący poprosił Radnych o zabieranie głosu i zgłaszanie uwag. Ponieważ Radni nie zabierali głosu Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie, odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały i zarządził głosowanie nad jej przyjęciem.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 17 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się przyjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr VIII/45/03 w załączeniu).

Ad 12.

Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji 12 punktu porządku obrad sesji: podjęcie uchwały Rady Powiatu zmieniającej uchwałę nr XXXII/176/01 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 30 marca 2001 r. w sprawie utworzenia i określenia zasad funkcjonowania środka specjalnego „Zielona pracownia” w Rudce. Następnie zwrócił się do Radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie uwag w tym punkcie. Ponieważ Radni nie zabierali głosu Przewodniczący zamknął dyskusję, odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały i zarządził głosowanie nad jej przyjęciem.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 17 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się przyjęła przedmiotową uchwałę (uchwałą nr VIII/46/03 w załączeniu).
Przewodniczący o godzinie 13.00 ogłosił 10-minutową przerwę.

Ad 13.

Po wznowieniu obrad Przewodniczący przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji: podjęcie uchwały w sprawie zmian w planie dochodów i wydatków w budżecie powiatu w 2003 roku.

Radna Helena Buszko przedstawiła wnioski Komisji dotyczące przedłożonego materiału oraz odpowiedź Zarządu Powiatu (wnioski wraz ze stanowiskiem Zarządu w załączeniu).

W związku z odrzuceniem przez Zarząd Powiatu wniosku Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska o przełożenie zagadnienia dotyczącego wniosków o udzielenie dotacji z budżetu powiatu na miesiąc czerwiec Przewodniczący zarządził głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 5 „za”, 12 przeciwnych i 0 wstrzymujących się wniosek odrzuciła. Następnie Przewodniczący otworzył dyskusję w tym punkcie.

Radny Aleksander Gołąbiecki w związku ze zjazdem absolwentów I Liceum Ogólnokształcącego im T. Kościuszki w Bielsku Podlaskim zwrócił się z propozycją przyznania 10 tys. zł z rezerwy budżetowej oświaty na poprawę wizerunku szkoły.

Starosta powiedział, iż podziela troskę o wygląd szkół. Wskazał jednak na brak wniosku Pani Dyrektor I LO o przyznanie środków na ten cel. Starosta podkreślił również, iż powinno się łączyć środki otrzymywane z budżetu ze środkami z innych źródeł np. z Rady Rodziców.

Radny Aleksander Gołąbiecki podkreślił, iż Pani Dyrektor poczyniła już pierwsze kroki remontując salę komputerową, a przekazanie 10 tys. zł nie jest dużym wydatkiem dla powiatu.

Starosta zauważył, iż nie jest przeciwny pomocy szkole. Przekazanie środków finansowych będzie jednak możliwe po złożeniu wniosku i jego rozpatrzeniu przez Zarząd Powiatu.

Radny Marek Malinowski przypomniał, iż na marcowej sesji Rady Powiatu proponował przesunięcie środków z Powiatowego Zarządu Dróg i dokonanie inwestycji w gminie Wyszki.

Pan Przewodniczący przypomniał, iż dyskusja toczy się nad poprawkami do budżetu, a nie nad projektem budżetu. Następnie zarządził głosowanie nad wnioskiem Radnego Gołąbieckiego o przekazanie 10 tys. zł na remont I LO w Bielsku Podlaskim.

Starosta poprosił Radcę Prawnego o udzielenie wyjaśnienia czy wnioski o zmiany w budżecie powiatu powinny być poddawane pod głosowanie.

Radca Prawny Pan Marek Wieremiejuk poinformował, iż wnioski z powodu nie zachowania prawa nie mogą być poddane pod głosowanie.

Pan Przewodniczący podkreślił, iż to Zarząd Powiatu realizuje budżet powiatu bielskiego na 2003 rok.

Radny Aleksander Gołąbiecki w związku z wypowiedzią Radcy Prawnego zwrócił się z pytaniem – czy niezachowanie terminu dostarczenia materiałów sesyjnych było zgodne z prawem?

Starosta zadeklarował, iż wniosek złożony przez Panią Dyrektor I LO będzie rozpatrzony przez Zarząd Powiatu.

Radny Aleksander Gołąbiecki wycofał swój wniosek w kwestii finansowej mając na uwadze złożoną deklarację Starosty w przedmiotowej sprawie.

Ponieważ Radni nie zabierali głosu i nie zgłaszali kolejnych uwag Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały i zarządził głosowanie nad jej przyjęciem.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 14 „za”, 0 przeciwnych i 2 wstrzymujących się (1 Radny nie brał udziału w głosowaniu) przyjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr VIII/47/03 w załączeniu).

Obrady sesji opuścił Radny Bazyli Leszczyński, a wrócił Radny Zdzisław Tworkowski. Od tej chwili w obradach sesji brało udział 17 Radnych.

Ad 14.

Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji 14 punktu porządku obrad sesji: prezentacja programu naprawczego pt. „Plan przywrócenia równowagi finansowej SP ZOZ w Bielsku Podlaskim i wstępnych wyników jego wdrożenia. Przewodniczący powitał Panią Bożenę Grotowicz Dyrektor SP ZOZ w Bielsku Podlaskim oraz przedstawicieli załogi szpitala.

Pani Bożena Grotowicz zaprezentowała program naprawczy (stanowiący załącznik do protokołu). Opracowanie przedmiotowego materiału wynikało z uchwały nr VI/35/03 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 31 marca 2003 r. w sprawie zobowiązania Dyrektora SP ZOZ w Bielsku Podlaskim do opracowania programu naprawczego SP ZOZ w Bielsku Podlaskim.

Program naprawczy składa się z pięciu części. W części pierwszej zostały przestawione podstawowe informacje o SP ZOZ w Bielsku Podlaskim, rys historyczny, sytuacja demograficzna i epidemiologiczna województwa oraz otoczenie zakładu.

W części drugiej została opisana sytuacja finansowa, która jest bardzo trudna (zadłużenie za 2002 rok wynosi 3,5 mln zł). Codziennie podejmowane są decyzje czy ważniejszy jest zakup żywności, tlenu czy leków?

W trzeciej części programu naprawczego opisane zostały działania zmierzające do poprawy sytuacji finansowej SP ZOZ (działania zmierzające do obniżenia kosztów funkcjonowania zakładu i działania, które należy podjąć w celu zwiększenia przychodów zakładu). 
W czwartej części został przedstawiony planowany efekt ekonomiczny wprowadzonych działań oszczędnościowych. Jedyna nieścisłość jest na stronie 44 w pozycji 30 – podatek od nieruchomości, który był źle naliczany i jest podany z pozycji księgowej. Zmniejszenie kosztów jest wynikiem wyrzeczeń i ciężkiej pracy załogi.

W piątej części programu została przedstawiona w formie tabelarycznej prognoza wyników finansowych na lata 2003-2007. Przy konsekwentnym wprowadzaniu ww. działań rok 2003 zostanie zakończony bez straty. Kolejne lata zakładają stopniowe wypracowywanie nadwyżki. Pani Bożena Grotowicz po prezentacji programu naprawczego zwróciła się z prośbą do osób obecnych o ewentualne zapytania.

Pan Przewodniczący podziękował za dokonanie prezentacji przedmiotowego materiału oraz przypomniał, iż materiał nie będzie poddawany pod głosowanie. Następnie otworzył dyskusję w tym punkcie.

Radny Roch Andrzej Charyton wyrażając zaniepokojenie sytuacją szpitala wniósł o przedłożenie „planu przywrócenia równowagi finansowej SP ZOZ w Bielsku Podlaskim i wstępnych wyników jego wdrożenia” Komisjom do zapoznania się w celu wyciągnięcia i sprecyzowania wniosków. Radny wniósł również o wyjaśnienie, dlaczego w prognozie wyników finansowych na stronie 47 przedmiotowego materiału na lata 2003-2007 w układzie tabelarycznym przychody i koszty działalności przewiduje się w tej prognozie np. odsetki od kredytów, odsetki od nieterminowych płatności zobowiązań, natomiast nie przedstawiono spłat pożyczek udzielanych przez Radę Powiatu oraz spłat rat kredytów. Jeżeli takich pozycji nie ma, burzy to w zupełności zaprezentowaną prognozę, co sprawia, iż plan jest zrobiony nierzetelnie, ale musi być z jakichś względów zaprezentowany. W związku z powyższym Radny wniósł o przekazanie tegoż projektu pod analizę Komisji oraz aby ktoś się odniósł do tego spostrzeżenia.

Pan Przewodniczący powiedział, iż nie ma przeszkód do przeprowadzenia analizy przedmiotowego materiału na Komisjach.

Pani Bożena Grotowicz odpowiadając na pytanie Radnego powiedziała, iż spłata rat kredytu nie jest kosztem, spłaca się je z wypracowanej nadwyżki finansowej.

Wicestarosta przypomniał, iż nie było czasu na rzetelne przygotowanie programu, który został przedstawiony Regionalnemu Komitetu Sterującemu. Natomiast program przedłożony na sesji został poprawiony, a w związku z tym przygotowany poprawnie.

Przewodniczący podkreślił, iż Zarząd Powiatu przedłożył program naprawczy po rozpatrzeniu i zatwierdzeniu autopoprawki.

Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk zabierając głos w dyskusji powiedziała, iż rozpatrywanie sprawy szpitala na kolejnych sesjach Rady Powiatu spowoduje bliższe zapoznanie się z problemami dotyczącymi Zakładu. Radna podkreśliła, iż program naprawczy jest przygotowany rzetelnie i poprawnie (brakuje dokładnej analizy każdej komórki organizacyjnej Zakładu). Dla szpitala ważne jest powołanie Rady Ordynatorów i przeprowadzenie remontu traktu operacyjnego. Radna Kuprianiuk-Daniluk zauważyła, że niepokojącym zamierzeniem w kierunku poprawy sytuacji SP ZOZ jest próba oszczędzania na żywności. Z powodu starzenia się naszego społeczeństwa Radna zasugerowała potrzebę zwiększenia w przyszłości usług w zakresie porad: kardiologicznej i urologicznej, a przez to zwiększenie obsady lekarskiej w tych dziedzinach.

Pani Bożena Grotowicz podkreśliła, iż procedury są wykonywanie na takim samym poziomie jak w latach wcześniejszych. Natomiast po osiągnięciu zamierzonych działań zostanie rozpatrzona poprawa warunków leczenia starzejącego się społeczeństwa. Przygotowanie analizy każdej komórki organizacyjnej wymaga miesięcy pracy.

Pan Przewodniczący przypomniał, iż w tym punkcie obrad sesji została dokonana prezentacja programu naprawczego SP ZOZ w Bielsku Podlaskim.

Radny Roch Andrzej Charyton powiedział, iż przedmiotowy materiał nie podlega analizie, nie wyklucza to jednak otrzymania informacji. Z danych na 47 stronie wynika, iż kredyt zostanie spłacony do 2007 roku przy założeniu, że w 2003 roku Zakład nie osiągnie zysku. Radny poprosił o wyjaśnienie tej kwestii.

Pani Bożena Grotowicz podkreśliła, iż rata kredytu nie jest kosztem. Spłata rat kredytu odbywa się z nadwyżki wypracowanej przez Zakład w czasie swojej działalności. Udzielenie 2 mln zł. ewentualnego kredytu przy poręczeniu Rady Powiatu może być na okres 3 lat.

Starosta udzielając odpowiedzi na pytanie powiedział, iż Rada Powiatu zobowiązała Panią Dyrektor do opracowania koncepcji ustabilizowania sytuacji finansowej Zakładu i przedstawienia dróg wyjścia z tej sytuacji. Zaciągnięcie kredyt spowoduje zamianę zobowiązań krótkoterminowych na długoterminowe, a w związku z tym odzyskanie płynności finansowej (przy wypracowaniu zysku istnieje możliwość spłaty zaciągniętego kredytu). Komisje po przeanalizowaniu programu naprawczego będą mogły wnieść poprawki.

Ponieważ Zarząd Powiatu już przyjął część materiałów sesyjnych na czerwiec Przewodniczący zaproponował, aby IX sesja Rady Powiatu odbyła się 17 czerwca br. (o ile Zarząd Powiatu zdąży przygotować pozostałe materiały sesyjne) gdzie zostanie dokonana m.in. analiza programu naprawczego SP ZOZ w Bielsku Podlaskim.

Pani Irena Panasiuk – reprezentant załogi szpitala bielskiego powiedziała, iż jest zaskoczona brakiem działań ze strony Radnych w celu poprawienia sytuacji Zakładu. Pani Panasiuk zwróciła się z prośbą o kilka miesięcy czasu.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zauważył, iż program naprawczy został przyjęty przez Zarząd Powiatu (upoważniony przez uchwałę Rady Powiatu nr VI/35/03 z dnia 31.03.2003 r.). Rada Powiatu została pozbawiona podejmowania jakichkolwiek działań, może jedynie poręczyć kolejny kredyt. Radny uznał, iż należy pozostawić formę otwartą, zamknąć dyskusję w temacie i przenieść ją na Komisje z udziałem gremium, które będzie kompetentne do udzielania wyjaśnień.

Pan Przewodniczący przypomniał, iż na posiedzeniu Komisji i na kolejnej sesji Rady Powiatu będzie punkt: przyjęcie programu naprawczego SP ZOZ w Bielsku Podlaskim.

Radny Zdzisław Tworkowski zauważył, iż były składane wnioski mające na celu poprawę sytuacji w szpitalu, nie znalazły jednak odzewu ówczesnej Rady Powiatu. Radny podkreślił, iż miejsce pielęgniarki i lekarza jest przy łóżku pacjenta, a do reprezentowania spraw szpitala jest Pani Dyrektor.

Wicestarosta Bielski Pan Piotr Bożko powiedział, iż inicjatorem stworzenia programu naprawczego nie byli Radni tylko Zarząd Powiatu. Za poprzedni program (jedna strona maszynopisu) zapłacono 30 tys. zł. Program naprawczy prezentowany na sesji został przygotowany rzetelnie i poprawnie.

Radny Sergiusz Łukaszuk zauważył, iż program naprawczy został przygotowany przez kierownictwo zakładu przy jednoczesnej akceptacji załogi. Radny wniósł o umożliwienie SP ZOZ realizacji pod kątem zaprezentowanego programu naprawczego przez okres kilku miesięcy, tj. do listopada br. z jednoczesną obserwacją toku wydarzeń i informacją ze strony Dyrekcji SP ZOZ o sytuacji zakładu. W przypadku negatywnych sygnałów istnieje możliwość zwołania sesji nadzwyczajnej (w lipcu czy w sierpniu) w celu podjęcia stosownych działań. W związku z powyższym Radny wniósł o nie przenoszenie tematu na sesję czerwcową i pozwolenie dyrekcji SP ZOZ z załogą na realizację programu.

Pani Bożena Grotowicz odnosząc się do wypowiedzi Radnego Tworkowskiego powiedziała, iż pielęgniarki i lekarze pracują w systemie zmianowym ustalonym przepisami pracy. Pani dyrektor podkreśliła, iż program naprawczy został sporządzony najlepiej jak to było możliwe w określonym terminie.

Pani Danuta Iwaniuk – Przewodnicząca Związków Zawodowych powiedziała, iż obecność załogi na sesji jest przejawem troski o byt szpitala. Dalsze zadłużenie SP ZOZ-u może doprowadzić do jego upadłości, co spowoduje przejęcie zobowiązań przez Radę Powiatu. Pan Przewodniczący powiedział, iż jest to kolejny głos w trosce o los szpitala.

Radny Roch Andrzej Charyton zauważył, iż prawem każdego mieszkańca powiatu jest uzyskanie informacji. Radni mają ponadto obowiązek analizowania materiałów sesyjnych i szukania sposobów wyjścia z kryzysu szpitala. Przewodniczący poprosił o uwagi odnośnie przedmiotowego materiału.

Radny Roch Andrzej Charyton przypomniał, iż w poprzedniej kadencji Rady Powiatu były podejmowane próby poprawy sytuacji w szpitalu. Radny zwrócił się z pytaniem – czy wnioski formalne powinny zostać poddane pod głosowanie? Radna Raisa Rajecka wniosła o zakończenie dyskusji w tym punkcie.

Pan Przewodniczący zauważył, że ewentualne poręczenie kredytu przez Radę Powiatu nastąpi dopiero po złożeniu umotywowanego wniosku przez Zarząd Powiatu.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz uznał, iż tok postępowania na najbliższą przyszłość jest niewłaściwy. Stwierdził, iż skoro jako Radni nie mamy żadnego prawa do głosowania, do wypowiadania się (co zostało to dzisiaj dobitnie powiedziane) w sprawie programu naprawczego SP ZOZ, a jedynie uprawniony do tego jest Zarząd Powiatu, możemy ewentualnie jeszcze przedyskutować na Komisjach, zwrócić się do Zarządu o weryfikację swojej uchwały i wprowadzenia wniesionych sugestii. Zatem w jakim celu powracać ponownie do dyskusji (w zaproponowanym terminie 17 czerwca), gdyż ona wcale nie będzie inna. Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek o zamkniecie dyskusji w tym punkcie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 11 „za”, 2 przeciwnych i 4 wstrzymujących się wniosek przyjęła.

Pani dyrektor z okazji Dnia Samorządowca życzyła Radzie Powiatu, Zarządowi Powiatu i wszystkim pracownikom samorządowym zdrowia i podejmowania decyzji w celu polepszenia sytuacji w powiecie.

Ad 15.

Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad: „sprawy różne”. Następnie poinformował Radnych o uchwale RIO pozytywnie opiniującej możliwość sfinansowania deficytu budżetowego Powiatu Bielskiego na 2003 rok oraz prawidłowość sporządzonej prognozy kwoty długu na koniec 2003 roku (opinia w załączeniu) oraz o zaproszeniu mieszkańców i radnych powiatu na uroczystość obchodów 60 rocznicy bitwy stoczonej przez Żołnierzy AK.

O godzinie 15.45 obrady sesji opuścili Radni Aleksander Gołąbiecki, Marek Malinowski i Jan Czarniawski. Od tej chwili w obradach sesji brało udział 14 Radnych.

Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk podziękowała za dobrowolne wpłacenie kwoty 1.740 zł przez obecnych na sesji co w sposób znaczny pomoże osobom niepełnosprawnym.

W sprawach różnych głos zabrał Ireneusz Kotynia – reprezentant mieszkańców Bielska Podlaskiego i Członek Stowarzyszenia Bezrobotnych Aktywnych o nazwie „Bieda”, który wniósł o:
1. Uwzględnienie angażowania osób bezrobotnych w przetargach tzw. publicznych realizowanych przez podmioty zewnętrzne. Jest to pewna forma, która może powodować pomoc tym ludziom w godnym zarobieniu pieniędzy, jeżeli w ofertach przyjmowanych przez samorządy do realizacji robót zlecanych dla innych w przetargach publicznych zawarta byłaby klauzula określająca ilu bezrobotnych potrzebnych byłoby procentowo do wykonania danego zadania, zgodnie z ich uprawnieniami i ich fachowością (15 czy 20  proc.). Rozwiązałoby to pewne problemy osób bezrobotnych.
2. Dlaczego samorząd powiatowy (Zarząd Powiatu) nie wykazał inicjatywy dotyczącej możliwości godnego zarobienia 200 zł osobom pozostającym bez zasiłku, bez prawa do zasiłku? Nie wykazał takiej inicjatywy w kierunku zwrócenia się do samorządów miejskich i gminnych o zatrudnienie w tych samorządach, tych komisjach referendalnych osób bezrobotnych, wyłączając ich prezydia.
3. W odniesieniu do przedłożonej informacji, o warunkach przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, o której można przeczytać w biuletynach informacyjnych, ogólnie dostępnych (informacja nic nie zmienia, gdyż nie dotyczy konkretnie działań w powiecie) zwrócił się z zapytaniem – Ile projektów Samorząd i Zarząd złożył w oparciu o tego typu informacje, dotyczące m.in. PHARE 2000 (które już jest w realizacji i nie można jej modyfikować) i SAPARD 2000, PHARE 2001 i SAPARD 2001, a w szczególności dotyczących tzw. spraw wdrożeniowych społecznie czyli Europejskiego Funduszu Społecznego, dotyczących organizacji tzw. zasobów ludzkich i MŚP, czyli małych i średnich przedsiębiorstw? Czy takie projekty zostały złożone i w jakiej ilości?
4. W wyniku działań samorządu i braku zainteresowania ludźmi, którzy są w potrzebie i są zagubieni – w efekcie których młody 21 letni człowiek popełnia samobójstwo. W związku z powyższym zwrócił się z zapytaniem – gdzie były służby, typu kuratorzy, opieka społeczna?
Pan Przewodniczący zwrócił się do Radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie kolejnych uwag. Ponieważ Radni nie zabierali głosu Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie.

Ad 16.

Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji: interpelacje, zapytania i wolne wnioski oraz poprosił o zabieranie głosu w tym punkcie.

Radny Zdzisław Tworkowski wskazał na zabieranie głosu przez zaproszonych gości przed możliwością wypowiedzenia się Radnych. Następnie odniósł się do braku odpowiedzi na interpelacje zgłaszane na poprzedniej sesji: o badanie piasku w mieście Bielsk Podlaski i obecności pracowników na sesji. W związku z tym Radny zgłosił interpelację: o wyjaśnienie kto z osób miesiąc temu obecnych na sesji był w czasie godzin pracy, po dyżurze lub przed dyżurem?

Przewodniczący odnosząc się do wypowiedzi Pana Ireneusza Kotyni poinformował, iż odpowiedź na wnioski będzie udzielona w stosownym czasie.

Starosta odnosząc się do zarzutu o udzielaniu odpowiedzi nie zgodnej z zapytaniem zgłaszanym przez Radnego powiedział, iż przekazuje odpowiedź udzieloną przez jednostkę, do której pytanie zostało zgłoszone.

Z uwagi na fakt, iż interpelacje dotyczą spraw publicznych Radny Marek Antoni Łukaszewicz wystąpił z wnioskiem, aby odpowiedź na interpelację została w sposób zbiorczy przedstawiona i każdy Radny (bez narzucania) przed sesją uzyskał odpowiedzi, by móc zapoznać się z funkcjonowaniem, sposobem przedstawienia sprawy w danym temacie. Radny podkreślił, iż uzyskał odpowiedź na interpelacje, która nie dotyczy treści interpelacji. W związku z tym Radny wniósł o wyjaśnienie w formie pisemnej w sposób prawdziwy i rzeczywisty kwestii podwójnych wynagrodzeń (uznając, iż przedstawiona w temacie informacja jest nieprawdziwa) – Czy pracownicy szpitala są zatrudnieni na etatach w innych instytucjach? Czy faktycznie takie zjawiska występują? Na jakich zasadach Pani Topolewska opuszcza szpital? Radny wystąpił również z wnioskiem formalnym, aby odpowiedzi na interpelacje były w formie: jedna interpelacja – jedna odpowiedź (nie stosować formy odpowiedzi na wszystkie interpelacje w jednym piśmie).

Radna Helena Buszko zauważyła, iż na sesjach Rady Powiatu były podejmowane dyskusje i próby poprawienia sytuacji w szpitalu. Radna podkreśliła, iż w kadencji poprzedniej Rady Powiatu od Starosty Bielskiego Pana Marka Antoniego Łukaszewicza nie otrzymała odpowiedzi na niektóre interpelacje.

Starosta zapewnił, iż dołoży wszelkich starań, aby odpowiedzi na interpelacje były bardziej czytelne i właściwe oraz podkreślił, iż nie jest upoważniony do udzielenia informacji o zatrudnieniu Pani Topolewskiej w dwóch instytucjach jednocześnie.

Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk zauważyła, iż Pani Topolewska pracuje często poświęcając swój wolny czas, natomiast uwaga Radnego Łukaszewicza jest krzywdząca i nie powinna mieć miejsca. Pani Topolewska jako Kierownik Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej i ordynator oddziału obserwacyjno-zakaźnego ma bardzo wysokie opinie ze strony konsultanta od chorób zakaźnych.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz przypomniał, iż prosił o odpowiedź na interpelację na piśmie a nie o dyskusję nad zgłoszoną interpelacją. Radny podkreślił, iż nie kwestionuje Pani Topolewskiej jako Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, ani ordynatora oddziału obserwacyjno-zakaźnego.

W związku z nieotrzymaniem wyczerpującej odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji Radny Roch Andrzej Charyton zwrócił się z: pytaniem – czy zasłaniając się przepisami o ochronie danych osobowych można nie udzielić informacji? (dotyczy informacji o wynagrodzeniu Dyrektora SP ZOZ) oraz ponownie zgłosił interpelację: czy przyjęty uchwałą Rady Powiatu plan pracy Komisji Rewizyjnej jest obowiązkiem do realizacji tej komisji? Na jakiej podstawie Przewodniczący wstrzymał kontrolę?

Radny Roch Andrzej Charyton w kontekście odpowiedzi udzielonej na interpelację w temacie kontroli SP ZOZ przez Komisję Rewizyjną cytując część odpowiedzi: „Ponadto Zarząd Powiatu informuje, iż obowiązujący statut Powiatu Bielskiego zawiera w tej kwestii nieprecyzyjne zapisy będące w kolizji z art. 16 ust.1 i ust.4 oraz art.17 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie powiatowym, w związku z czym na jednej z kolejnych sesji zostaną przedstawione Radzie Powiatu stosowne propozycje zmian w Statucie”, zwrócił się z zapytaniem – Co kryje się, jaka jest intencja Starosty w przedstawionej odpowiedzi na zadaną interpelację?

Radny zgłosił również interpelację: jak ma się obejście złożonego wniosku przez Radnego postawionego w sprawie formalnej o jego przegłosowanie?

Przewodniczący wyjaśnił, iż interpelacja zgłoszona przez Radnego Łukaszewicza nie będzie poddana pod głosowanie, ponieważ interpelacja winna mieć odpowiedź.

Radny Zdzisław Tworkowski zgłosił interpelację: co się stało z wnioskiem formalnym zgłoszonym na marcowej sesji Rady Powiatu, czy on może ma wydłużoną ścieżkę legislacyjną, że nie może przebić się pod głosowanie: „zgłaszam o obniżenie o 50 proc. diet Radnym i Członkom Zarządu, o 25 proc. wynagrodzenia Staroście, Wicestaroście, Sekretarzowi, Skarbnikowi. Obniżone powinno zostać wynagrodzenie dyrektora, z-cy dyrektora i głównej księgowej SP ZOZ” wnosząc jednocześnie, aby wniosek trafił pod obrady najbliższej sesji.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz poprosił o wyjaśnienie czy umowa została zawarta z prawnikami czy z kancelarią (jaka to kancelaria)? Czy mają jakieś doświadczenie samorządowe, jeżeli tak to gdzie i jaką obsługę prawną prowadzili, jakich samorządów?

Starosta udzielając wyjaśnienia powiedział, iż obsługa prawna została wyłoniona w trybie zamówień publicznych. Jest to kancelaria prawna, obsługująca również inne samorządy. Wszystkie materiały dotyczące kancelarii są dostępne i można się z nimi zapoznać.
Przewodniczący poprosił Radnych o dalsze wnioski, a wobec ich braku zamknął dyskusję.

Ad 17.

Porządek obrad został wyczerpany. W związku z tym Przewodniczący podziękował Radnym, Zarządowi Powiatu, Pani Skarbnik, Panu Sekretarzowi i wszystkim zaproszonym gościom za udział w sesji, po czym o godzinie 16.30 zamknął posiedzenie VIII sesji Rady Powiatu. Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała:
Joanna Popławska

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Bielskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Wоjсiесh Сhаrytоn

Wprowadzający: Wоjсiесh Сhаrytоn

Data wprowadzenia: 2004-01-16

Data modyfikacji: 2004-01-16

Opublikował: Wоjсiесh Сhаrytоn

Data publikacji: 2004-01-16