Protokół XXXIII sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 29 sierpnia 2005 r.

XXXIII sesja Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim zwołana przez Przewodniczącego Rady Powiatu Władysława Jagiełłę odbyła się w dniu 29 sierpnia 2005 roku w budynku Bursy Szkolnej, przy ul. Mickiewicza 122 w Bielsku Podlaskim. Obrady XXXIII sesji rozpoczęły się o godzinie 10.10, zakończyły się o godzinie 14.40, sesji przewodniczył Wiceprzewodniczący Rady Powiatu – radny Jerzy Iwańczuk.

Na zaproszenie Przewodniczącego Rady Powiatu w sesji udział wzięli:
1. Pani Bożena Zwolińska – Skarbnik Powiatu,
2. Pan Ryszard Anusiewicz – Sekretarz Powiatu,
3. Pani Ewa Czerwińska – radca prawny,
4. Pani Urszula Kitlas-Bańkowska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku Podlaskim,
5. Pani Bożena Grotowicz – Dyrektor SP ZOZ w Bielsku Podlaskim,
6. Pani Ewa Korycka-Sarnacka – z-ca dyrektora ds. lecznictwa SP ZOZ w Bielsku Podlaskim,
7. Pani Elżbieta Tkaczuk – główna księgowa SP ZOZ w Bielsku Podlaskim,
8. Pan Anatol Grzegorz Tymiński – Naczelnik Wydziału Oświaty i Kultury Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim,

Sesję protokołowała Joanna Popławska.

Przewodniczący Rady Powiatu otworzył obrady XXXIII sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim stwierdzając, iż zgodnie z listą obecności w obradach sesji uczestniczy 18 radnych, zatem obrady są prawomocne (lista obecności w załączeniu). Radny nieobecny to: Zdzisław Tworkowski.

Następnie Krzysztof Linka – Przewodniczący Oddziału NSZZ „Solidarność” w Bielsku Podlaskim zaprosił na uroczystości związane z obchodami 25 rocznicy powstania „Solidarności” na terenie powiatu bielskiego. Poinformował ponadto, iż na kolejną sesję Rady Powiatu przedłożony zostanie projekt stanowiska Rady Powiatu w sprawie uczczenia 25 Rocznicy powstania NSZZ „Solidarność”, celem podjęcia.

Następnie Przewodniczący Rady Powiatu poinformował radnych o przedstawionym porządku obrad, który radni otrzymali wraz z zaproszeniem, zwracając się z prośbą o zgłaszanie uwag i propozycji. Radni nie zgłosili żadnych propozycji zmian do proponowanego porządku obrad sesji, Przewodniczący poddał więc porządek obrad pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 15 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się (3 radnych nie wzięło udziału w głosowaniu) przyjęła następujący porządek obrad XXXIII sesji Rady Powiatu:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z XXXII sesji Rady Powiatu.
5. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
6. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie określenia zadań, na które Powiat Bielski przeznacza środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2005 roku. (druk nr 1)
7. Przyjęcie informacji o ważniejszych osiągnięciach szkół i placówek oświatowych w roku szkolnym 2004/2005 oraz o przygotowaniu do roku szkolnego 2005/2006. (druk nr 2)
8. Podjęcie uchwał Rady Powiatu w sprawie: (druk nr 3)
a) Regulaminu przyznawania stypendium dla studentów z terenu Powiatu Bielskiego,
b) Regulaminu przyznawania stypendium dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych przez Powiat Bielski.
9. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie opinii aneksu nr 1 do Programu Restrukturyzacyjnego SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. (druk nr 4)
10. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie ugody restrukturyzacyjnej w SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. (druk nr 5)
11. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w planie dochodów i wydatków budżetu Powiatu Bielskiego w 2005 r. (druk nr 6)
12. Przyjęcie sprawozdań z działalności Komisji Rady Powiatu w I półroczu 2005 r.
13. Interpelacje i zapytania radnych.
14. Wnioski i oświadczenia radnych.
15. Sprawy różne.
16. Zamknięcie obrad.

Ad 4.

Przewodniczący obrad radny Jerzy Iwańczuk przystąpił do realizacji punktu – Przyjęcie protokołu z XXXII sesji Rady Powiatu, który zgodnie z wymogami statutowymi wyłożony był wraz z załącznikami do wglądu w Wydziale Organizacyjno-Prawnym Starostwa Powiatowego (pok. nr 309) na 7 dni przed sesją oraz w dniu dzisiejszym na sali obrad. Do ww. protokołu nie zostały wniesione uwagi na piśmie.

Przewodniczący obrad zwrócił się do radnych z pytaniem czy chcą zgłosić uwagi do protokołu. Radni nie zabierali głosu, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie oraz poddał pod głosowanie projekt protokołu z XXXII sesji.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 14 „za”, 0 przeciwnych i 3 wstrzymujących się (1 radny nie wziął udziału w głosowaniu) przyjęła protokół z XXXII sesji Rady Powiatu.

Ad 5.

Starosta Bielski – Sławomir Jerzy Snarski przedstawił sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu Bielskiego w okresie od 24 czerwca do 29 sierpnia 2005 roku (sprawozdanie w załączeniu).

O godzinie 10.25 na obrady sesji przybył radny Zdzisław Tworkowski, a 10 minut później za zgodą Przewodniczącego obrad radny Tworkowski opuścił obrady sesji. W związku z powyższym w obradach sesji uczestniczyło 18 radnych.

Przewodniczący obrad zwrócił się z prośbą o zgłaszanie uwag do przedmiotowego sprawozdania.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie następujących kwestii:

1) czego dotyczy – nie wyrażenie przez Zarząd Powiatu zgody na skrócenie okresu wypowiedzenia i rozwiązania umowy na dostarczanie energii cieplnej przez Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. w Bielsku Podlaskim,

2) o podanie informacji kto został dyrektorem Zespołu Szkół Rolniczych im. K. Kluka w Rudce,

3) kto wyszedł z inicjatywą przeniesienia tablic umieszczonych na Pomniku 1000-lecia Państwa Polskiego w Bielsku Podlaskim oraz czy przeniesienie tablicy upamiętniającej 200 rocznicę uchwalenia konstytucji 3-Maja zostało uzgodnione z autorem pomnika Niepodległości Polski,

4) czego dotyczy pismo Dyrektora SP ZOZ Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku w sprawie zmiany lokalizacji siedziby ZPD Pogotowia Ratunkowego w Bielsku Podlaskim.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż umowa na dostarczanie energii cieplnej pomiędzy Powiatem Bielskim a Przedsiębiorstwem Komunalnym Sp. z o.o. została zawarta na czas określony, a zgodnie z § 7 ust. 3 umowy: „Każda ze stron może rozwiązać umowę za trzy miesięcznym okresem wypowiedzenia złożonym po upływie sezonu grzewczego.” W związku z powyższym prośba Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. o skrócenie okresu wypowiedzenia i rozwiązania z dniem 30.09.2005 r. umowy na dostarczanie energii cieplnej jest sprzeczna z warunkami umowy. Wobec powyższego Zarząd Powiatu po rozpatrzeniu przedmiotowego wniosku nie wyraził zgody na skrócenie okresu wypowiedzenia i rozwiązania umowy na dostarczanie energii cieplnej przez Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. w Bielsku Podlaskim.

Od 1 września 2005 roku funkcję dyrektora w Zespole Szkół Rolniczych im. K. Kluka w Rudce będzie pełnił Pan Henryk Barwiński.

Odnosząc się do trzeciego pytania radnego Starosta wyjaśnił, iż Burmistrz Miasta Bielska Podlaskiego poinformował, o przyjęciu przez Radę Miasta wniosku dotyczącego przeniesienia tablic umieszczonych na pomniku „1000-lecia Państwa Polskiego”, oraz zwrócił się z prośbą o wyrażenie stanowiska Starostwa Powiatowego – właściciela obiektów oświatowych w kwestii przeniesienia tablic z pomnika na budynku szkół, tj.:

– tablicę upamiętniającą 200 rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja umieścić na budynku Zespołu Szkół nr 2 im. Konstytucji 3 Maja,

– tablicę upamiętniającą 250-lecie urodzin Tadeusza Kościuszki umieścić na budynku Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki

Zarząd Powiatu po rozpatrzeniu ww. pisma postanowił poinformować Burmistrza Miasta o zajętym stanowisku w przedmiotowej sprawie, tj.:

– propozycji umieszczenia tablicy upamiętniającej 250-lecie urodzin Tadeusza Kościuszki na budynku I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Bielsku Podlaskim,

– oraz propozycji umieszczenia tablicy upamiętniającej 200 rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja na pomniku Niepodległości Polski przy ul. Mickiewicza, w związku z corocznie odbywającymi się przy tym pomniku uroczystościami poświęconymi rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja.

Odnośnie zmiany lokalizacji SP ZOZ Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego Starosta wyjaśnił, iż dotychczasowa siedziba pogotowia ratunkowego w SP ZOZ przy ul. Kleszczelowskiej 1 nie spełnia obowiązujących wymagań sanitarnych określonych przez Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Dyrekcja szpitala nie ma natomiast możliwości wydzierżawienia dodatkowej niezbędnej powierzchni celem jej adaptacji i przygotowania do wymagań Inspekcji Sanitarnej.

Pomimo dobrych warunków lokalowych Dyrektor SP ZOZ Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego nie wyraził zgody na przeniesienie pogotowia do utworzonego w Państwowej Powiatowej Straży Pożarnej – Centrum Powiadamiania Ratunkowego, podejmując tym samym starania o pozyskanie innego pomieszczenia. Dyrektor nie wyraził także zainteresowania propozycją wynajęcia części pomieszczeń laboratoryjnych szpitala na potrzeby pogotowia. W związku z powyższym pogotowie ratunkowe poczyniło starania o pozyskanie pomieszczenia przy ul. Jagiellońskiej 32 w Bielsku Podlaskim. Przekazanie tej nieruchomości wiązałoby się jednak z koniecznością wykonania ze środków budżetu powiatu niezbędnego remontu, celem dostosowania pomieszczeń do potrzeb pogotowia. Została więc podjęta kolejna próba dotycząca przeniesienia pogotowia ratunkowego do pomieszczenia przy ul. Jagiellońskiej 26. Jednak ze względu na protesty sąsiadujących mieszkańców kontrahent oferujący nadające się do adaptacji pomieszczenie wycofał się z oferty. W związku powyższym SP ZOZ Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego prawdopodobnie zostanie zlokalizowane przy ul. Rejonowej w Bielsku Podlaskim.

Radny Aleksander Gołąbiecki odnosząc się do wyrażenia przez Zarząd Powiatu zgody na wykonanie dodatkowych robót podczas prac modernizacyjnych w budynku Starostwa Powiatowego i Urzędu Gminy w Bielsku Podlaskim oraz na przesunięcie terminu realizacji robót budowlanych z dnia 29 czerwca 2005 r. na dzień 20 lipca 2005 r. – zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie: jakie roboty dodatkowe zostały wykonane, jaki był czas na wykonanie robót podstawowych, jaka była wartość robót podstawowych oraz kiedy zostały zakończone podstawowe roboty termoizolacyjne.

Sekretarz Powiatu Pan Ryszard Anusiewicz wyjaśnił, iż w trakcie realizacji robót podstawowych związanych z termoizolacją budynku biurowego Starostwa Powiatowego oraz Urzędu Gminy w Bielsku Podlaskim wynikła potrzeba wykonania robót dodatkowych (wykaz robót dodatkowych w załączeniu). Wykonanie robót dodatkowych wiązało się z pokryciem kosztów zużytych materiałów, bowiem wykonawca robót – firma ELWA zaproponowała wykonanie robót dodatkowych nieodpłatnie. Całkowity koszt zadania wyniósł 7.392,93 zł i został rozliczony pomiędzy inwestorów: Powiat Bielski (4.418,21 zł) i Gminę Bielsk Podlaski (2.974,72 zł).

Radny Aleksander Gołąbiecki zwrócił się z pytaniem czy roboty podstawowe zostały wykonane w terminie, bowiem jak wynika z przedstawionych informacji konieczność wykonania robót dodatkowych spowodowało przesuniecie wykonania robót podstawowych zawartych w umowie.

Sekretarz Powiatu wyjaśnił, iż termin realizacji robót został przesunięty z dnia 29 czerwca 2005 r. na dzień 20 lipca 2005 r.

Wicestarosta wyjaśnił, iż w trakcie wykonywania robót podstawowych wynikała konieczność wykonania robót dodatkowych, co opóźniało wykonanie robót podstawowych w terminie. Całość zadania została wykonana dnia 20 lipca 2005 r.

Radni nie zgłosili kolejnych uwag do treści przedmiotowego sprawozdania, w związku z czym dyskusja w tym punkcie została zamknięta.

Rada Powiatu zapoznała się ze sprawozdaniem z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.

Ad 6.

Przewodniczący obrad przystąpił do realizacji punktu – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie określenia zadań, na które Powiat Bielski przeznacza środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2005 roku (druk nr 1 w załączeniu).

Następnie Przewodniczący obrad zwrócił się do radnych z prośbą o zgłaszanie uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie. Radni nie zgłosili żadnych uwag, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 18 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych) podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr XXXIII/183/05 w załączeniu).

Ad 7.

Przewodniczący obrad przystąpił do realizacji punktu – Przyjęcie informacji o ważniejszych osiągnięciach szkół i placówek oświatowych w roku szkolnym 2004/2005 oraz o przygotowaniu do roku szkolnego 2005/2006 (druk nr 2 w załączeniu).

Następnie Przewodniczący obrad zwrócił się do radnych z prośbą o zgłaszanie uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie.

Radny Aleksander Gołąbiecki zauważył, iż z analizy przedmiotowego materiału wynika, iż ze względu na niż demograficzny niepokojąca jest sytuacja, w której znacznie mniej uczniów przyjęto do klas pierwszych, niż było absolwentów tych szkół. W związku z powyższym radny zwrócił się z pytaniem – czy zostały podjęte przez Zarząd Powiatu jakiekolwiek kroki zmierzające do poprawy obecnej sytuacji.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski poinformował, iż kilka lat wcześniej w związku z wyżem demograficznym szkoły średnie pracowały w soboty a także zmianowo. Jak wynika z analiz w ciągu dwóch, trzech lat konieczne będzie połączenie Zespołu Szkół nr 1 oraz Zespołu Szkół nr 2, a utworzona szkoła wielozawodowa będzie mogła funkcjonować na bazie obecnego Zespołu Szkół nr 1.

Zmniejszenie naboru do klas pierwszych w Zespole Szkół Rolniczych im. K. Kluka w Rudce spowodowane jest ukończeniem szkoły przez absolwentów piszących starą i nową maturę. Zespół Szkół Rolniczych w Rudce przygotowany jest do kształcenia około 500 uczniów. Baza lokalowa szkoły jak również możliwość zakwaterowania w internacie, a także oferowane kierunki kształcenia z pewnością spowodują uczenie się w szkole około 400 osób rocznie. Pracownicy danej szkoły muszą jednak mieć świadomość, iż nie należy biernie czekać, konieczne jest podejmowanie działań zmierzających do uatrakcyjnienia placówki, a także do zachęcenia młodzieży do nauki w danej szkole. Dla ZSR w Rudce konkurencją jest Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Ciechanowcu.

Bielsk Podlaski stanowi mocny ośrodek edukacyjny w stosunku do powiatów ościennych (hajnowskiego czy siemiatyckiego). Od października br. możliwe będzie także rozpoczęcie kształcenia w Wyższej Szkole Współpracy Międzynarodowej i Regionalnej im. Z. Glogera w Bielsku Podlaskim. Przez okres najbliższych 5 – 8 lat, poza Zespołem Szkół nr 2 nie ma zagrożenia dla funkcjonowania szkół. Natomiast w Bursie Szkolnej w roku szkolnym 2005/2006 zamieszka około 140 osób. Część niewykorzystanych pomieszczeń Bursy Szkolnej może zostać zagospodarowana i wynajęta firmom.

Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych biorą udział w olimpiadach, zajęciach pozalekcyjnych. Szkoły wykazują inicjatywę pozyskania środków poprzez organizację roku szkolnego i dydaktycznego umożliwiającego uczestniczenie nauczycieli w pracach pozalekcyjnych poza obowiązującym pensum.

W związku z tym, iż budynki szkół wymagają napraw oraz remontów priorytetem na najbliższe lata muszą być zadania oświatowe. Zarząd Powiatu podjął decyzję o modernizacji I LO wraz z budową hali sportowej. Powstanie patio – wewnętrzna przestrzeń, a w ramach modernizacji zostaną wygospodarowane cztery pomieszczenia: dwa na potrzeby biblioteki i czytelni, dwa na sale dydaktyczne. Wspólnie z Urzędem Miasta Bielsk Podlaski planowane jest także wykonanie boisk sportowych.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się z pytaniem czy w I LO w Bielsku Podlaskim przewidywana jest budowa hali sportowej i boiska, a także modernizacja części pomieszczeń na potrzeby dydaktyczne szkoły.

Starosta wyjaśnił, iż nie ma potrzeby rozbudowywania obiektu I Liceum Ogólnokształcącego w Bielsku Podlaskim. Po wybudowaniu hali sportowej możliwe bowiem będzie zaadaptowanie pomieszczenia obecnej sali gimnastycznej na część dydaktyczną.

Radny Roch Andrzej Charyton przypomniał, iż kilka lat wcześniej mówił, iż radnym należy się debata oświatowa, a rozmowa na temat oświaty winna zostać zaproponowana Radzie Powiatu w związku ze zbliżającymi się niebezpieczeństwami, np. niż demograficzny, zmiana zainteresowań młodzieży, czy też niewykorzystanych obiektów oświatowych. Radny Roch Andrzej Charyton poinformował, iż oczekuje propozycji przeprowadzenia debaty oświatowej celem przedyskutowania: jakie profile winny być w szkołach na terenie powiatu bielskiego, które profile w danych szkołach, oraz dlaczego?

Radny Charyton zauważył, iż ze względu na starzenie się społeczeństwa oraz niż demograficzny nie nastąpi wzrost ilość uczniów. Radny przypomniał, iż uczniowie mogą się uczyć w Liceum Ogólnokształcącym w Ciechanowcu, Brańsku oraz w Bielsku Podlaskim, w związku z tym niezasadne było tworzenie liceum ogólnokształcącego w Zespole Szkół Rolniczych Rudce. Zdaniem radnego baza jaką dysponuje Zespół Szkół Rolniczych w Rudce stanowi ofertę dla mieszkańców województwa podlaskiego, należy jednak poszerzać ofertę szkoły o możliwość kształcenia na kierunkach związanych z rolnictwem, np. warzywnictwo, ogrodnictwo. Ponadto radny Charyton poinformował, iż uczniowie Liceum Ogólnokształcącego w Brańsku uzyskali najlepszy wynik na egzaminie dojrzałości w br. z terenu całego województwa.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu radny Bazyli Leszczyński zauważył, iż powyższa dyskusja jest bezprzedmiotowa, zadania oświatowe są bowiem podejmowane na szczeblu centralnym, powiat natomiast może przeznaczyć środki np. na wymianę okien. Trwają prace nad poprawieniem systemu oświaty.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski zauważył, iż zmniejszenie ilości młodzieży może wpłynąć na decyzję Ministra Oświaty polegającą na zmniejszeniu ilości uczniów w danej klasie, jak również na przekazanie szkołom środków na organizowanie zajęć pozalekcyjnych. Przed zorganizowaniem debaty o której wspominał radnych Charyton należy wiedzieć jaka jest możliwość przeniesienia dyskusji, wniosków z debaty do szkół ponadgimnazjalnych. Starosta wyjaśnił, iż profile kształcenia w danej szkole nie są ustalane przez radnych, tylko przez daną szkołę. Młodzież ma natomiast możliwość wyboru interesujących ich kierunków kształcenia.

Zespół Szkół im. Armii Krajowej w Brańsku to nie tylko liceum ogólnokształcące, ale także wiele zawodów oferowanych w zasadniczej szkole zawodowej. W Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. J. Iwaszkiewicza w Ciechanowcu uczniowie mogą także wybierać pomiędzy liceum ogólnokształcącym a klasami zawodowymi i profilowanymi.

Przewodniczący Rady Powiatu radny Władysław Jagiełło przypomniał o toczącej się dyskusji w punkcie „Przyjęcie informacji o ważniejszych osiągnięciach szkół i placówek oświatowych w roku szkolnym 2004/2005 oraz o przygotowaniu do roku szkolnego 2005/2006”.

Radny Aleksander Gołąbiecki zauważył, iż zmniejszenie ilości uczniów w szkołach ponadgimnazjalnych spowoduje zmniejszenie środków, bowiem wysokość subwencji oświatowej zależy od ilości uczniów. Radny przypomniał, iż podczas uchwalania budżetu powiatu na 2005 roku sygnalizował, iż koszt utrzymania jednego ucznia w internacie i Bursie Szkolnej wynosi około 300 zł. W związku z czym Zarząd powinien zastanowić się nad zmniejszeniem kosztu utrzymania jednego ucznia w internacie i Bursie Szkolnej, a środki te przeznaczyć na wykonanie remontów obiektów oświatowych, celem stworzenia lepszych warunków do nauki.

Pan Grzegorz Tymiński – Naczelnik Wydziału Oświaty i Kultury uzupełniając przedmiotową informację wyjaśnił, iż została ona sporządzona w miesiącu lipcu, podczas trwania naboru do szkół dla dorosłych oraz do szkół policealnych. Poza wskazanym w sprawozdaniu naborze dokonano także naboru ponad 100 uczniów do szkół dla dorosłych oraz do szkół policealnych. Spadek ilości uczniów w roku szkolnym 2005/2006 nie jest zbyt duży, wynika z przystąpienia do egzaminu maturalnego uczniów zdających starą i nową maturę. Pan Grzegorz Tymiński poinformował, iż szkoły ponadgimnazjalne są przepełnione a zmianowość kształcenia wynosi 1,5. Przy 30 osobowych oddziałach oraz obecnej organizacji szkół subwencja oświatowa pokryje wydatki oświatowe.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zgłosił wniosek formalny – o zamknięcie dyskusji w tym punkcie oraz o zarządzenie przerwy w posiedzeniu sesji.

Przewodniczący obrad poddał ww. wniosek radnego pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 15 „za”, 0 przeciwnych i 3 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych) przyjęła wniosek radnego Marka Antoniego Łukaszewicza, w związku z czym dyskusja w tym punkcie została zamknięta.

Wobec powyższego Przewodniczący obrad poddał przedmiotową informację pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 17 „za”, 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym się (w obecności 18 radnych) przyjęła informację o ważniejszych osiągnięciach szkół i placówek oświatowych w roku szkolnym 2004/2005 oraz o przygotowaniu do roku szkolnego 2005/2006.

O godzinie 11.45 Przewodniczący ogłosił 10-minutową przerwę w obradach sesji.

Ad 8.

Po wznowieniu obrad Przewodniczący przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji – Podjęcie uchwał Rady Powiatu w sprawie: (druk nr 3 w załączeniu).

a) Regulaminu przyznawania stypendium dla studentów z terenu Powiatu Bielskiego,

b) Regulaminu przyznawania stypendium dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych przez Powiat Bielski.

Następnie Przewodniczący obrad zwrócił się do radnych z prośbą o zgłaszanie uwag do projektów uchwał w ww. sprawach. Radni nie zgłosili żadnych uwag, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu przyznawania stypendium dla studentów z terenu Powiatu Bielskiego oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 18 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych) przedmiotową uchwałę podjęła (uchwała nr XXXIII/184/05 w załączeniu).

Następnie Przewodniczący obrad odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu przyznawania stypendium dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych przez Powiat Bielski oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 17 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się (jeden radny nie wziął udziału w głosowaniu) podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr XXXIII/185/05 w załączeniu).

Ad 9.

Przewodniczący obrad przystąpił do realizacji punktu –Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie opinii aneksu nr 1 do Programu Restrukturyzacyjnego SP ZOZ w Bielsku Podlaskim (druk nr 4 w załączeniu).

Wicestarosta Pan Piotr Bożko przedstawił wnioski Komisji dotyczące przedmiotowego materiału oraz odpowiedź Zarządu Powiatu (wnioski wraz ze stanowiskiem Zarządu w załączeniu).

Następnie Przewodniczący obrad zwrócił się do radnych z prośbą o zgłaszanie uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zauważył, iż Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska nie otrzymała odpowiedzi na zgłoszone pytania. Zarząd Powiatu poinformował, iż przyjęto zasadę przekazywania pożyczki do wierzycieli wg kwoty wierzytelności począwszy od najmniejszych do największych, podczas gdy Komisja pytała jaki jest plan rozdysponowania środków. Radny poinformował, iż konstruując przedmiotowy wniosek liczył na uzyskanie jednoznacznej odpowiedzi w sposób następujący: szpital przedsiębiorstwu „x” w ramach pierwszej transzy opłaci np. 50-60% kwoty.

Ustosunkowując się do pytania dot. planu rozdysponowania środków Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż po zawarciu ugód z wierzycielami przez SP ZOZ w Bielsku Podlaskim możliwe będzie ustalenie listy podmiotów oraz kolejności wypłacania wierzytelności.

Radny Łukaszewicz zwrócił się z prośbą o sprecyzowanie terminu, w jakim zostanie udzielona odpowiedź na poniższy wniosek Komisji:

„Komisja wnosi o podanie przez Zarząd Powiatu informacji na temat odszkodowań wypłaconych od 01 stycznia 2003 roku do dnia dzisiejszego, w postępowaniach cywilno – prawnych przez dyrekcję SP ZOZ w Bielsku Podlaskim, dotyczących:
– kto był wnioskodawcą pozwu,
– jakie sprawy zostały zakończone,
– jakie powództwa zostały oddalone,
z podaniem zasądzonych kwot (z wyjątkiem należności wynikających z tyt. ustawy tzw. „203 zł”).”

Ponadto radny Łukaszewicz zauważył, iż Komisja nie prosiła o podanie wyroków sądowych, komisja prosiła o podanie osób (na zasadzie winien – ma), które z tytułu zasądzonych nawiązek wpłaciły lub nie wpłaciły do szpitala kwoty w zasądzonej wysokości.

Pani Ewa Czerwińska – radca prawny wyjaśniła, iż możliwe jest podanie inicjałów imienia i nazwiska osób fizycznych, zasądzonej kwoty oraz informacji czy kwota ta została wpłacona czy też nie. Nie jest natomiast możliwe udostępnianie danych, które pozwolą na identyfikację tych osób.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz poinformował, iż zasądzone w wyrokach sądowych nawiązki z obowiązkiem wpłaty na rzecz szpitala dotyczyły nie tylko osób fizycznych, ale także podmiotów gospodarczych.

Pani Ewa Czerwińska – radca prawny wyjaśniła, iż wyroki sądowe dotyczą głównie osób fizycznych. Z dostępnej dokumentacji wynika, iż do chwili obecnej nie zapadł żaden wyrok skazujący podmiot gospodarczy na zapłacenie zasądzonych nawiązek na rzecz szpitala.

Starosta wyjaśnił, iż od dnia 1 stycznia 2003 roku na rzecz SP ZOZ na mocy wyroków sądowych zasądzono nawiązki na łączną kwotę 6.950 zł. Z tego uiszczono kwotę 4.250 zł. Pozostała należność jest w trakcie egzekucji.

Wicestarosta Pan Piotr Bożko poinformował, iż odpowiedź na ww. pytanie Komisji Rolnictwa dotyczące wypłaconych w postępowaniach cywilno – prawnych odszkodowań przez dyrekcję SP ZOZ w Bielsku Podlaskim, zostanie udzielona na kolejne posiedzenie komisji lub na sesję Rady Powiatu w miesiącu wrześniu 2005 roku.

Radni nie zgłosili kolejnych uwag, w związku z tym Przewodniczący obrad zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 18 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych) podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr XXXIII/186/05 w załączeniu).

Ad 10.

Przewodniczący obrad przystąpił do realizacji punktu – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie ugody restrukturyzacyjnej w SP ZOZ w Bielsku Podlaskim (druk nr 5 w załączeniu).

Wicestarosta Pan Piotr Bożko przedstawił wnioski Komisji dotyczące przedmiotowego materiału oraz odpowiedź Zarządu Powiatu (wnioski wraz ze stanowiskiem Zarządu w załączeniu).

Następnie Przewodniczący obrad zwrócił się do radnych z prośbą o zgłaszanie uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie.

Radny Aleksander Gołąbiecki zauważył, iż we wniosku do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie zapisano, iż wierzycielom, których suma wierzytelności na przekraczała na dzień 31.12.2004 r. kwoty 2.000 zł zostanie uregulowana w całości kwota główna wierzytelności w wysokości na dzień podpisania ugody, bez odsetek za zwłokę; natomiast dla wierzycieli – jednostek samorządu terytorialnego zostanie umorzona należność główna w wysokości 1% kwoty głównej, bez odsetek za zwłokę. Radny zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie – czy ww. zapis wynika z ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Pani Bożena Grotowicz – dyrektor SP ZOZ w Bielsku Podlaskim wyjaśniła, iż: w świetle art. 35 ust. 4 pkt. 3 lit b ww. ustawy pożyczka jest udzielana na spłatę należności z tytułu zobowiązań cywilnoprawnych objętych ugodą restrukturyzacyjną w zakresie restrukturyzacji zobowiązań cywilnoprawnych polegających na:
1. umorzeniu tych zobowiązań w całości lub w części,
2. rozłożeniu tych zobowiązań na raty,
3. odroczeniu terminu spłaty tych zobowiązań
z wyłączeniem odsetek za zwłokę.

Wierzyciele, których wierzytelności kwalifikują się do restrukturyzacji zostali podzieleni na następujące grupy:
1. Wierzyciele, których suma wierzytelności nie przekraczała na dzień 31.12.2004 r. kwoty 2.000 zł,
2. Wierzyciele – jednostki samorządu terytorialnego,
3. Wierzyciele – banki,
4. Pozostali wierzyciele.

Radni nie zgłosili kolejnych uwag, w związku z tym Przewodniczący obrad zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 18 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych) podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr XXXIII/187/05 w załączeniu).

Pani Bożena Grotowicz – dyrektor SP ZOZ w Bielsku Podlaskim podziękowała Radzie Powiatu za podjęcie uchwały w przedmiotowej sprawie, co w znaczny sposób wpłynie na poprawienie sytuacji szpitala bielskiego.

Ad 11.

Przewodniczący obrad przystąpił do realizacji punktu – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w planie dochodów i wydatków budżetu Powiatu Bielskiego w 2005 r. (druk nr 6 w załączeniu).

Starosta Pan Sławomir Jerzy Snarski przedstawił wnioski Komisji dotyczące przedmiotowego materiału oraz odpowiedź Zarządu Powiatu (wnioski wraz ze stanowiskiem Zarządu w załączeniu).

O godzinie 12.40 na obrady sesji wrócił radny Zdzisław Tworkowski, od tej chwili w obradach sesji uczestniczyło 19 radnych.

Następnie Przewodniczący obrad zwrócił się do radnych z prośbą o zgłaszanie uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie.

Radny Aleksander Gołąbiecki zauważył, iż w załączniku nr 4 projektu uchwały w przedmiotowej sprawie zostały zapisane kwoty wydatków na 2005 rok ze środków EFRR jak również z budżetu państwa. Zdaniem radnego środki te zostaną wykorzystane dopiero po ich otrzymaniu, co prawdopodobnie nastąpi w 2006, a nie jak zapisano w 2005 roku.

Radny Aleksander Gołąbiecki zauważył także, iż w załączniku nr 4, tj.: „Limit wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne na lata 2005-2007, po zmianach” na drogę we wsi Filipy zapisano wydatki w wysokości 415.000 zł, w tym: 103.750 zł ze środków powiatu oraz 311.250 z EFRR. Natomiast w objaśnieniach do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie zapisano, iż na ww. drogę zaplanowano kwotę 749.411 zł. W związku z powyższym radny zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie ww. sprawy.

Starosta wyjaśnił, iż wartość kosztorysowa zadania – droga nr 1576B i 1581B we wsi Filipy, wynosi 749.411 zł, z czego 300.000 zł stanowi dotacja Gminy Wyszki, oraz 449.411 zł ze środków własnych powiatu.

Radni nie zgłosili kolejnych uwag, w związku z tym Przewodniczący obrad zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie, informując jednocześnie, iż nastąpi zmiana ww. kwot zaplanowanych na realizację drogi we wsi Filipy w załączniku nr 4 projektu uchwały. Następnie poddał uchwałę pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 18 „za”, 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym się podjęła przedmiotową uchwałę, z ww. poprawką kwot w załączniku nr 4 do uchwały (uchwała nr XXXIII/188/05 w załączeniu).

Ad 12.

Przewodniczący obrad przystąpił do realizacji punktu – Przyjęcie sprawozdań z działalności Komisji Rady Powiatu w I półroczu 2005 r.

Jako pierwsza sprawozdanie z działalności komisji za okres I półrocza 2005 roku przedstawiła Przewodnicząca Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk (sprawozdanie w załączeniu).

Po zakończeniu powyższego wystąpienia Przewodniczący obrad poprosił radnych o uwagi do sprawozdania. Radni nie wnieśli żadnych uwag. Przewodniczący obrad poddał więc ww. sprawozdanie pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 19 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się przyjęła sprawozdanie z działalności Komisji Ochrony Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny za okres I półrocza 2005 roku.

Następnie głos zabrała Przewodnicząca Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska radna Raisa Rajecka, która przedstawiła Radzie sprawozdanie z działalności komisji za okres I półrocza 2005 roku (sprawozdanie w załączeniu).

W związku z tym, iż radni nie wnieśli zastrzeżeń Przewodniczący obrad poddał ww. sprawozdanie pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 19 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się przyjęła sprawozdanie z działalności Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska za okres I półrocza 2005 roku.

Przewodniczący Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego radny Mirosław Bałło przedstawił sprawozdanie z działalności komisji za okres I półrocza 2005 roku (sprawozdanie w załączeniu).

Ponieważ radni nie wnieśli zastrzeżeń Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad przyjęciem ww. sprawozdania.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 19 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się przyjęła sprawozdanie z działalności Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego za okres I półrocza 2005 roku.

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Porządku Publicznego radny Sergiusz Łukaszuk przedstawił Radzie sprawozdanie z działalności komisji za okres I półrocza 2005 roku (sprawozdanie w załączeniu). Radni nie zgłosili żadnych uwag do ww. sprawozdania, w związku z czym Przewodniczący obrad poddał je pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 19 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się przyjęła przedmiotowe sprawozdanie.

Następnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Tadeusz Wielanowski przedstawił Radzie Powiatu sprawozdanie z działalności komisji za okres I półrocza 2005 roku (sprawozdanie w załączeniu).

Przewodniczący obrad poprosił radnych o uwagi do przedstawionego sprawozdania.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski zauważył, iż w przedmiotowym sprawozdaniu zostało zapisane, iż Zarząd Powiatu celowo zataił pewne informacje oraz przedłożył projekt uchwały w sprawie zwolnienia z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości położonej w Bielsku Podlaskim przy ul. Mickiewicza 20 Radzie Powiatu, celem podjęcia. W związku z powyższym Starosta zgłosił wniosek – o odrzucenie przez Radę Powiatu sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej w okresie I półrocza 2005 roku.

Radny Tadeusz Wielanowski – przewodniczący Komisji Rewizyjnej zauważył, iż w sprawozdaniu z działalności Komisji za okres I półrocza 2005 roku został ujęty wniosek, który w takim samym brzmieniu jako treść protokołu został skierowany do Zarządu Powiatu. 
Radny Marek Antoni Łukaszewicz zauważył, iż Starosta jako radny może zgłosić wniosek o odrzucenie przedmiotowego sprawozdania. Jednak Starosta nie może kwestionować ustaleń Komisji oraz treści protokołu z kontroli Komisji Rewizyjnej w wydziale Gospodarowania Mieniem Starostwa Powiatowego. Komisja Rewizyjna podczas ww. kontroli stwierdziła nieprawidłowości w jednostce organizacyjnej powiatu. Następnie protokół został przedłożony do Zarządu Powiatu, który ustosunkowując się do zapisu protokołu winien podjąć jakieś kroki. Radny zauważył, iż podanie do prasy informacji, iż skarga na uchwałę Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 30 stycznia 2004 roku w sprawie zwolnienia z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości położonej w Bielsku Podlaskim, przy ul. Mickiewicza – została odrzucona nie jest prawdą, bowiem ww. skarga nie została z przyczyn formalnych rozpatrzona. Radny poinformował, iż członkowie Komisji Rewizyjnej są przekonani, iż prawo zostało naruszone, natomiast Starosta oraz Zarząd Powiatu przekroczyli swoje uprawnienia sporządzając umowę notarialną w przedmiotowej sprawie.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż Zarząd Powiatu wykonał prawomocną uchwałę nr XV/83/04 Rady Powiatu z dnia 30 stycznia 2004 roku w sprawie zwolnienia z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości położonej w Bielsku Podlaskim przy ul. Mickiewicza 20, w związku z czym prawo nie zostało przekroczone. Organ Nadzoru ww. uchwały nie uchylił, w związku z czym uchwała jest prawomocna i została wykonana.

Ponieważ radny Łukaszewicz wypowiadał się na temat przekroczenia prawa w imieniu Komisji Rewizyjnej, Starosta zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie tej sprawy przez Przewodniczącego Komisji.

Radny Tadeusz Wielanowski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, iż w sprawozdaniu z działalności Komisji za okres I półrocza 2005 roku zostały ujęte wnioski wypracowane podczas kontroli przeprowadzonej w dniu 29 marca 2005 roku wydziału Gospodarowania Mieniem Starostwa Powiatowego, które są w tej samej treści zapisane w protokole z ww. kontroli.

Radna Raisa Rajecka zauważyła, iż sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej jest szersze niż sprawozdania z działalności komisji stałych Rady powiatu. Sprawozdanie to zawiera informacje na temat wniosków komisji wypracowanych podczas kontroli, dzięki czemu Rada Powiatu uzyskuje szczegółowy obraz pracy kontrolnej komisji oraz efektów tych kontroli. Radna zauważyła, iż radni nie otrzymują sprawozdań z działalności komisji na piśmie, sprawozdania te są przedstawiane przez Przewodniczących danych komisji na posiedzeniu sesji.

Wicestarosta Pan Piotr Bożko zauważył, iż w sprawozdaniu z działalności Komisji Rewizyjnej za okres I półrocza 2005 roku zostało zapisane, iż: „(…) Zarząd Powiatu świadomie przedłożył projekt uchwały w sprawie zwolnienia z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości położonej w Bielsku Podlaskim przy ul. Mickiewicza 20, który rażąco naruszał art. 6 ust. 1 i art. 37 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami.” Wicestarosta poinformował, iż także nie zgadza się z ww. zapisem, w związku z czym Rada Powiatu nie powinna głosować nad przyjęciem przedmiotowego sprawozdania.

Radca Prawny – Pani Ewa Czerwińska wyjaśniła, iż do stwierdzenia nieważności uchwały Rady Powiatu władny jest organ nadzoru, tj. Wojewoda Podlaski, a w przypadku spraw finansowych – Regionalna Izba Obrachunkowa.

Wojewoda Podlaski nie podjął uchwały stwierdzającej nieważność uchwały nr XV/83/04 Rady Powiatu z dnia 30 stycznia 2004 roku w sprawie zwolnienia z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości stanowiącej mienie Powiatu Bielskiego. W związku z powyższym uchwała jest ważna z mocy prawa. Nie można mówić o niezgodnym z prawem działaniu Zarządu, podczas gdy Zarząd wykonał prawomocną uchwałę Rady Powiatu.

Pani Ewa Czerwińska wyjaśniła, iż stosownie do art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym: „Nie stwierdza się nieważności uchwały organu powiatu po upływie 1 roku od dnia jej podjęcia (…)”. Natomiast w przypadku rażącego naruszenia prawa o unieważnieniu uchwały Rady Powiatu orzeka Sąd Administracyjny. Uchwała może utracić moc prawną z chwilą wydania orzeczenia Sądu Administracyjnego o podjęciu uchwały z rażącym naruszeniem prawa.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zauważył, iż Starosta będąc w posiadaniu pisemnego stanowiska Wojewody Podlaskiego, który jednoznacznie stwierdził, iż PPUP „Poczta Polska” nie realizuje celu publicznego określonego w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, przedłożył projekt uchwały pod obrady Rady Powiatu, nie informując radnych o powyższym stanowisku. W protokole z kontroli Komisji Rewizyjnej został ujęty zapis mówiący o świadomym działaniu Starosty, związanym z przedłożeniem Radzie Powiatu wadliwej uchwały. Starosta sporządzając umowę notarialną na podstawie ww. uchwały Rady przekroczył swoje uprawnienia.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż pisma Wydziału Prawnego i Nadzoru nie należy utożsamiać z rozstrzygnięciem Wojewody w sprawie zwolnienia z obowiązku zbycia przedmiotowej nieruchomości, pismo to należy traktować jako jedną z opinii, o które zasięgnięto podczas procedury przygotowania i opracowania projektu uchwały Rady w przedmiotowej sprawie.

Po podjęciu prób sprzedaży nieruchomości przy ul. Mickiewicza 20 w Bielsku Podlaskim zainteresowanie jej nabyciem zostało zgłoszone przez PPUP „Poczta Polska”. Działając w interesie społecznym, oraz w interesie powiatu Zarząd przedłożył projekt uchwały pod obrady Rady Powiatu, która podjęła uchwałę w przedmiotowej sprawie. Sprzedaż ww. nieruchomości umożliwiło przeprowadzenie remontu oraz zagospodarowanie budynku znajdującego się w centrum miasta.

Radna Raisa Rajecka odczytała ujęty w sprawozdaniu zapis o treści: „Komisja stwierdza, iż Zarządu Powiatu świadomie przedłożył projekt uchwały w sprawie zwolnienia z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości położonej w Bielsku Podlaskim przy ul. Mickiewicza 20, który rażąco naruszał art. 6 ust. 1 i art. 37 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami.” Następnie radna zwróciła się z prośbą o opinię radcy prawnego – jaki skutek prawny wynika, z ww. zapisu w sprawozdaniu z działalności Komisji Rewizyjnej.

Pani Ewa Czerwińska – radca prawny poinformowała, iż ww. zapis stanowi ocenę działalności Zarządu Powiatu. Do organu nadzoru – Sądu Administracyjnego w celu wyjaśnienia czy doszło do naruszenia prawa, czy też nie, może wystąpić radny, bądź powiat. Komisja Rewizyjna nie ma podmiotowości prawnej, w związku z czym skargi w przedmiotowej sprawie złożyć nie może. Obowiązkiem Zarządu Powiatu jest wykonanie prawomocnej uchwały Rady Powiatu. Wątpliwości winny się pojawić w momencie podejmowania przedmiotowej uchwały. Natomiast na dzień dzisiejszy uchwała jest ważna i wywołuje skutki prawne.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się z pytaniem – w jaki sposób Komisja Rewizyjna może przeprowadzić kontrolę bez możliwości skonfrontowania danego zdarzenia z przepisami prawa. Kontrolując komisja sprawdza na jakiej podstawie prawnej były podejmowane decyzje przez Zarząd, Starostę, Kierownika kontrolowanej jednostki. Zdaniem radnego Zarząd Powiatu posiadając informację Wojewody powinien zaskarżyć uchwałę Rady Powiatu do organu nadzoru.

Radca prawny Pani Ewa Czerwińska zauważyła, iż projekt uchwały w sprawie zwolnienia z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości położonej w Bielsku Podlaskim przy ul. Mickiewicza 20 został przedłożony na komisje stałe Rady Powiatu, celem analizy przedmiotowego dokumentu. Także organ nadzoru nie stwierdził nieważności podjętej przez Radę Powiatu uchwały w przedmiotowej sprawie. Wypowiedzi radnych stanowią zarzut wykonania przez Zarząd Powiatu prawomocnej uchwały Rady.

Starosta zauważył, iż przyjmując przedmiotowe sprawozdanie radni winni być przekonani, iż zapisane w sprawozdaniu informacje są właściwe i się z nimi zgadzają. W świetle przedstawionych informacji na temat przedmiotowego sprawozdania, a także nie zgadzając się z jego treścią Starosta wniósł o odrzucenie sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej za okres I półrocza 2005 roku.

W związku z powyższym Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie kwestię przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej za okres I półrocza 2005 roku.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 7 „za”, 10 przeciwnych i 2 wstrzymujących się nie przyjęła sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu za okres I półrocza 2005 roku.

O godzinie 13.35 Przewodniczący obrad zarządził 10-minutową przerwę w posiedzeniu sesji.

Ad 13.

Po wznowieniu obrad głos zabrał Wicestarosta, który stosownie do § 18 ust. 7 Statutu Powiatu zgłosił wniosek Zarządu Powiatu – o wprowadzenie do porządku obrad sesji punktu 13 o treści: „Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim nr IX/52/03 z dnia 30 czerwca 2003 r. w sprawie poręczenia kredytu bankowego dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bielsku Podlaskim”, kolejne punkty tj. 13, 14, 15 ulegną odpowiednio przesunięciu na punkty: 14, 15, 16.

Uzasadniając ww. wniosek Wicestarosta wyjaśnił, iż dla kompletności złożonych w postępowaniu restrukturyzacyjnym dokumentów konieczne jest podjęcie ww. uchwały oraz dostarczenie jej do Banku Gospodarstwa Krajowego.

Uchwała nr IX/52/03 Rady Powiatu z dnia 30 czerwca 2003 roku w sprawie poręczeniu kredytu bankowego dla SP ZOZ w Bielsku Podlaskim stwierdzała harmonogram spłat rocznych rat kredytowych wraz z odsetkami. Natomiast w przypadku zawarcia ugody restrukturyzacyjnej zmianie ulegnie ww. harmonogram, w związku z czym Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) wymaga zgody Rady Powiatu na przeprowadzenie tej operacji.

Następnie Wicestarosta odczytał projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Radni nie zgłosili żadnych uwag do ww. wniosku, w związku z czym Przewodniczący obrad poddał wniosek Zarządu o wprowadzenie do porządku obrad sesji ww. punktu 13 pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 19 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się ww. wniosek przyjęła, w związku z czym porządek obrad XXXIII sesji został rozszerzony o punkt 13 o treści: „Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim nr IX/52/03 z dnia 30 czerwca 2003 r. w sprawie poręczenia kredytu bankowego dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bielsku Podlaskim”. Radni otrzymali projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Następnie Przewodniczący obrad zwrócił się do radnych z prośbą o zgłaszanie uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie.

Skarbnik Powiatu Pani Bożena Zwolińska wyjaśniła, iż w § 2 uchwały nr IX/52/03 Rady Powiatu z dnia 30 czerwca 2003 roku w sprawie poręczenia kredytu bankowego dla SP ZOZ w Bielsku Podlaskim, została zapisana kwota kredytu oraz harmonogram spłaty rocznych rat kredytowych wraz z odsetkami. Uzyskanie środków z pożyczki restrukturyzacyjnej pozwoli na spłacenie części tych wierzytelności jeszcze w 2005 roku.

Radca prawny Pani Ewa Czerwińska wyjaśniła, iż podjęcie uchwały w przedmiotowej sprawie nie wpłynie na zmianę kwoty kredytu, zmianie ulegnie natomiast termin spłacenia tego kredytu. Część kredytu została spłacona, a przekazana przez BGK pożyczka restrukturyzacyjna pozwoli na spłacenie pozostałej kwoty kredytu.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się z prośbą o podanie – jaka kwota zostanie przekazana do BGK po uzyskaniu pożyczki restrukturyzacyjnej.

Pani Bożena Grotowicz wyjaśniła, iż zgodnie z § 3 pkt 4 projektu ugody restrukturyzacyjnej spłata wierzycieli będzie następować w zależności od wysokości przypadającej wierzycielowi wierzytelności tj. w kolejności od najmniejszej do największej.

Wierzyciele, których wierzytelności kwalifikują się do restrukturyzacji zostali podzieleni na cztery grupy: wierzyciele, których suma wierzytelności nie przekraczała na dzień 31.12.2004 r. kwoty 2.000 zł, jednostki samorządu terytorialnego, banki, oraz pozostali wierzyciele.

Po otrzymaniu pierwszej transzy pożyczki w pierwszej kolejności zostaną spłaceni wierzyciele, których wierzytelności nie przekraczają 2.000 zł, w następnej kolejności wierzyciele pozostali, powiat bielski oraz Bank Spółdzielczy w Brańsku. Po spłaceniu ww. wierzytelności część środków I transzy zostanie przekazana do BGK na spłatę kredytu. Cała druga i trzecia transza pożyczki restrukturyzacyjnej zostanie przekazana do Banku Gospodarstwa Krajowego na spłatę udzielonego w 2003 roku przez BGK kredytu. SP ZOZ w Bielsku Podlaskim spłaca udzielony przez BGK kredyt od sierpnia 2004 roku, płacąc miesięcznie raty w wysokości 55.555,55 zł.

Radni nie zgłosili kolejnych uwag, w związku z tym Przewodniczący obrad zamknął dyskusję w tym punkcie oraz zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały w przedmiotowej sprawie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 18 „za”, 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr XXXIII/189/05 w załączeniu).

Ad 14.

Interpelacji i zapytań nie zgłoszono.

Ad 15.

Wniosków i oświadczeń nie zgłoszono.

Ad 16.

Od godziny 14.35 obradom przewodniczył Władysław Jagiełło – Przewodniczący Rady Powiatu, który poinformował, iż radni wraz z materiałami sesyjnymi otrzymali podziękowanie za godne pożegnanie Ojca Świętego Jana Pawła II kierowane do Przewodniczącego, a także do Rady Powiatu przez Biskupa Drohiczyńskiego.

Następnie głos zabrał Wicestarosta Pan Piotr Bożko, który przedstawił wyniki IV Powiatowych Zawodów Pożarniczych które odbyły się w dniu 21 sierpnia br. Wicestarosta podziękował Komendantowi Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Bielsku Podlaskim Panu Janowi Bartoszukowi oraz Burmistrzowi Miasta Brańsk Panu Danielowi Bańkowskiemu za zorganizowanie zawodów powiatowych. Podziękowania należą się także wójtom gmin za wydelegowanie drużyn na zawody oraz za ufundowanie wyżywienia uczestnikom oraz nagród zwycięzcom. Nagrody laureatom zawodów zostały zakupione także ze środków powiatu przekazanych w kwocie 1.500 zł uchwałą Rady Powiatu.

Kolejnych spraw różnych nie zgłoszono.

Ad 17.

Porządek obrad został w tym punkcie wyczerpany, w związku z tym Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło o godzinie 14.40 zamknął posiedzenie XXXIII sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała Joanna Popławska.

 

Władysław Jagiełło
Przewodniczący Rady Powiatu

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Bielskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Wоjсiесh Сhаrytоn

Wprowadzający: Wоjсiесh Сhаrytоn

Data wprowadzenia: 2005-10-05

Data modyfikacji: 2005-10-05

Opublikował: Wоjсiесh Сhаrytоn

Data publikacji: 2005-10-05