Protokół XXV sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 30 listopada 2004 r.

XXV sesja Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim zwołana przez Przewodniczącego Rady Powiatu Władysława Jagiełłę odbyła się w dniu 30 listopada 2004 roku w sali konferencyjnej budynku powiatu przy ulicy 11 Listopada 4 w Bielsku Podlaskim. Obrady XXV sesji rozpoczęły się o godzinie 10.03, zakończyły się o godzinie 14.25.

Przewodniczący Rady Powiatu – Władysław Jagiełło otworzył obrady XXV sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim stwierdzając, iż zgodnie z listą obecności (stanowiącą załącznik do protokołu) na 19 radnych uczestniczy w nich 16 radnych, zatem obrady są prawomocne.

Radni nieobecni to: Roch Andrzej Charyton, Marek Antoni Łukaszewicz, Zdzisław Tworkowski.
Ponadto na zaproszenie Przewodniczącego Rady Powiatu w sesji wzięli udział m.in. (lista gości w załączeniu):
1. Pani Bożena Zwolińska – Skarbnik Powiatu,
2. Pan Ryszard Anusiewicz – Sekretarz Powiatu,
3. Pani Ewa Czerwińska – radca prawny,
4. Pan Lech Januszko – z-ca Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska,
5. Pan Tadeusz Leszczyński – Naczelnik Wydziału Architektury, Budownictwa, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim,
6. Pani Beata Dawidziuk – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim,
7. Pan Anatol Grzegorz Tymiński – Naczelnik Wydziału Oświaty i Kultury Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim,
8. Pan Bogdan Komarzewski – Naczelnik Wydziału Organizacyjno-Prawnego Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim.

Sesję protokołowała Joanna Popławska.

Przewodniczący Rady Powiatu powitał wszystkich obecnych. Następnie poinformował radnych o przedstawionym porządku obrad, który radni otrzymali wraz z zaproszeniem, zwracając się z prośbą o zgłaszanie uwag i propozycji.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski w imieniu Zarządu Powiatu zgłosił wniosek – o ujęcie w proponowanym porządku obrad sesji następujących punktów:
– „Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów zawieranych z Wojewodą Podlaskim” jako punkt 11,
– „Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów zawieranych z Samorządem Województwa Podlaskiego” jako punkt 12.

Przewodniczący Rady Powiatu poprosił radnych o zgłaszanie uwag odnoszących się do złożonego wniosku.

Radni nie zgłosili żadnych zastrzeżeń, w związku z tym Przewodniczący poddał wniosek Starosty pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 16 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się przyjęła ww. wniosek Starosty.

Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o zgłaszanie innych propozycji do przedstawionego porządku obrad.

Radni nie zgłosili żadnych propozycji, Przewodniczący poddał więc porządek obrad, z uwzględnieniem przegłosowanego wyżej wniosku pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 16 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się przyjęła następujący porządek obrad XXV sesji Rady Powiatu:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z XXIV Sesji Rady Powiatu.
5. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
6. Informacja Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białymstoku o stanie środowiska na terenie powiatu bielskiego.
7. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie wartości punktu i ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Powiatu Bielskiego.
8. Analiza stanu bezrobocia w Powiecie Bielskim oraz działań Powiatowego Urzędu Pracy podejmowanych w celu ograniczenia bezrobocia.
9. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół zaocznych zatrudnionych na stanowiskach pedagogów szkolnych, psychologów, logopedów oraz doradców zawodowych prowadzących zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
10. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2005 rok.
11. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów zawieranych z Wojewodą Podlaskim.
12. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów zawieranych z Samorządem Województwa Podlaskiego.
13. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w planie budżetu powiatu na 2004 r.
14. Interpelacje i zapytania radnych.
15. Wnioski i oświadczenia radnych.
16. Zamknięcie obrad.

Ad 4

Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Przyjęcie protokołu z XXIV sesji Rady Powiatu, który zgodnie z wymogami Statutu Powiatu wyłożony był wraz z załącznikami do wglądu w biurze Obsługi Rady Powiatu na 7 dni przed sesją oraz w dniu dzisiejszym na sali obrad, radni mieli zatem czas na zapoznanie się z jego treścią. Do ww. protokołu nie zostały wniesione uwagi na piśmie.

Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się do radnych z pytaniem czy chcą zgłosić uwagi do protokołu w dniu dzisiejszym.

Radni nie zabierali głosu, w związku z tym Przewodniczący Rady Powiatu zamknął dyskusję w tym punkcie oraz poddał pod głosowanie kwestię przyjęcia protokołu XXIV sesji.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 14 „za” 0 przeciwnych i 2 wstrzymujących się przyjęła protokół XXIV sesji Rady Powiatu.

Ad 5

Przewodniczący Rady Powiatu poprosił Starostę Bielskiego o przedstawienie sprawozdania z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.

O godzinie 10.10 na obrady sesji przybył radny Zdzisław Tworkowski, od tej chwili w obradach sesji uczestniczyło 17 radnych.

Głos zabrał Starosta Bielski – Sławomir Jerzy Snarski przedstawiając sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu Bielskiego w okresie od 30 października do 30 listopada 2004 roku (sprawozdanie w załączeniu).

O godzinie 10.16 na obrady sesji przybył radny Roch Andrzej Charyton oraz radny Marek Antoni Łukaszewicz, od tej chwili w obradach sesji uczestniczyło 19 radnych.

Przewodniczący Rady Powiatu podziękował Staroście Bielskiemu za przedstawienie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym oraz zwrócił się do radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie uwag do przedmiotowego sprawozdania.

W związku z brakiem uwag do treści sprawozdania, Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie.

Rada Powiatu zapoznała się z powyższym sprawozdaniem.

Ad 6

Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Informacja Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białymstoku o stanie środowiska na terenie powiatu bielskiego. (druk Nr 1 w załączeniu).

Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się do Pana Lecha Januszko z pytaniem czy chciałby uzupełnić przedmiotową informację.

Głos zabrał Pan Lech Januszko z-ca Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, który poinformował, iż wszystkie zagadnienia dotyczące stanu środowiska na terenie powiatu bielskiego zostały przedstawione w przedmiotowej informacji oraz może odpowiedzieć na ewentualne zapytania radnych.

Odnośnie planowanej budowy Zakładu Zagospodarowania Odpadów (ZZO) w Dubiażynie Pan Lech Januszko wyjaśnił, iż cała procedura tworzenia ZZO przebiega na terenie powiatu i gminy Bielsk Podlaski, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska nie posiada informacji w tym zakresie. Pan Lech Januszko zauważył, iż przy zastosowaniu obecnych metod zabezpieczania tego typu składowisk (ZZO) nie można mówić o jakimkolwiek wpływie na stan wód podziemnych.

Odnośnie zanieczyszczenia wód rzeki Orlanki i Białej Pan Lech Januszko poinformował, iż w sierpniu na skutek intensywnych opadów nastąpiło zalanie łąk będących zlewniami obu rzek. Zalanie łąk uniemożliwiło rolnikom zebranie sianokosów, a cała substancja organiczna spłynęła wraz z wodami do rzeki, co było przyczyną zanieczyszczenia rzeki. WIOŚ nie dopatrzył się naruszeń ze strony rolników indywidualnych bądź podmiotów należących do rzeki.

Przewodniczący Rady Powiatu przypomniał, iż Komisja Oświaty, Kultury i Porządku Publicznego wypracowała wniosek dotyczący przedmiotowego materiału. Zarząd Powiatu udzielił odpowiedzi na ww. wniosek Komisji (wniosek wraz ze stanowiskiem Zarządu został dostarczony radnym przed rozpoczęciem obrad dzisiejszej sesji, stanowi także załącznik do protokołu).

Wicestarosta – radny Piotr Bożko odnosząc się do czystości wód rzeki Białej poinformował, iż czasami rzeką płyną ścieki, woda zmienia kolor. Od 1998 roku zauważa się coraz większe pogorszenie jakości wody rzeki Białej. W związku z powyższym Wicestarosta zwrócił się do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z prośbą – o wzmożenie kontroli jakości wody rzeki Białej oraz ustalenie truciciela tej rzeki.

Pan Lech Januszko wyjaśnił, iż sprawy dopływów ścieków, szamb, nieczystości należą do kompetencji samorządu, w związku z czym wszelkie uwagi należy zgłosić do właściwego samorządu.

Wicestarosta – radny Piotr Bożko poinformował, iż z informacji jakie uzyskał od Naczelnika Wydziału Architektury, Budownictwa, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa (AŚ) wynika, iż zadaniami dotyczącymi nadzoru zanieczyszczeń rzek zajmuje się WIOŚ. W związku z rozbieżnościami w tym temacie Wicestarosta zwrócił się do Naczelnika o wyjaśnienie tej kwestii.

Głos zabrał Pan Tadeusz Leszczyński – Naczelnik Wydziału Architektury, Budownictwa, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa (AŚ), który wyjaśnił, iż wszelkie monity wskazujące na zanieczyszczenie wód przekazywane są do WIOŚ, który monitoruje i kontroluje stan jakości tych wód. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w przedmiotowej informacji wskazał na przypadki awarii, nieszczelności systemu kanalizacyjnego. Pan Tadeusz Leszczyński wyjaśnił, iż Wydział Architektury, Budownictwa, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa nie jest organem inspekcyjno-kontrolnym, jest organem wydającym zezwolenia wodno-prawne oraz sprawdzającym zgodność wykonanej inwestycji z wydanym pozwoleniem.

Radny Zdzisław Tworkowski stwierdził, iż sprawa zanieczyszczenia rzeki Białej ściekami z nielegalnie podłączonych szamb z domów prywatnych jest wszystkim znana. Powiat powinien zwrócić się do Burmistrza Miasta Bielsk Podlaski jak również do Wójta Gminy Bielsk Podlaski z prośbą o uregulowanie i doprowadzenie do prawidłowego stanu gospodarki ściekowej.

Radny Aleksander Gołąbiecki stwierdził, iż czytając przedmiotowy materiał można stwierdzić, iż woda, powietrze są dosyć czyste w porównaniu z innymi miejscowościami. Sytuacja ta nie uległa jednak znacznej poprawie w stosunku do lat ubiegłych. Radny Aleksander Gołąbiecki stwierdził, iż przedstawiony materiał nie jest aktualny. Jako przykład radny podał informację zapisaną na 10 stronie: „Wykaz zakładów kontrolowanych przez WIOŚ Białystok w 2001 r. odprowadzających ścieki do rz. Białej i Orlanki” oraz stwierdził, iż część wymienionej w informacji kanalizacji sanitarnej i deszczowych została wykonana, ścieki częściowo oczyszczone natomiast Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. – oczyszczalnia ścieków została zmodernizowana w 2003 roku. Radny poinformował, iż w przedmiotowej informacji nie została przedstawiona sytuacja w roku bieżącym lub też w roku 2003.

Radny Aleksander Gołąbiecki odnosząc się do zapisanej w przedmiotowym materiale informacji: „3. Stan czystości rzeki Białej nie odpowiadał docelowej klasyfikacji wód określonej w Zarządzeniu Nr 18/71 Prezydium WRN w Białymstoku z dn. 27.05.1971r. na całej swej długości i wykazuje pogorszenie w stosunku do poprzednich lat badawczych (1995 i 1998), gdy odcinek powyżej Bielska Podlaskiego mieścił się w III klasie czystości wód” zwrócił się z pytaniem czy ww. Zarządzenie jest nadal aktualne.

Odnośnie kontroli gospodarki wodno-ściekowej przeprowadzonej w Mlekovita-Bielmlek Sp. z o.o. i stwierdzenia przekroczeń stężenia fosforu w odprowadzanych ściekach radny Aleksander Gołąbiecki zauważył, iż ścieki po wpłynięciu do rzeki częściowo spływają wraz z wodą, częściowo natomiast osiadają na dnie rzeki powodując powstanie ww. zanieczyszczeń. Radny poinformował, iż zadanie kontrolo-badawcze stanu czystości wód należy do kompetencji gmin. Ponadto radny stwierdził, iż w latach 70-tych wydawane były pozwolenia na podłączenia szczelnie zabezpieczonych podwójnych szamb do rzeki. W związku z powyższym radny stwierdził, iż poza karaniem należy rozważyć także stworzenie dla tych osób możliwości zainstalowania kanalizacji sanitarnej. Radny Aleksander Gołąbiecki stwierdził, iż kanalizacja deszczowa jest także zanieczyszczana. Jako przykład radny podał zanieczyszczenie np. pochodnymi olejów od stojących na jezdni samochodów, które wraz z deszczem wpływają do kratek ściekowych a następnie do rzeki.

Odnośnie wysypiska odpadów radny Aleksander Gołąbiecki poinformował, iż zaniepokojony jest tym, iż tylko jedno wysypisko na terenie Brańska spełnia wymogi ochrony środowiska i posiada pozwolenie na użytkowanie do 2041 roku. Pozostałe wysypiska nie są wyposażone w nowoczesne, aktualnie obowiązujące rozwiązania techniczne i są przeznaczone do modernizacji, zamknięcia lub rekultywacji. Radny stwierdził, iż zamknięcie wysypiska śmieci może spowodować wyrzucanie odpadów do przydrożnych rowów. Planowana jest budowa Zakładu Zagospodarowania Odpadów w rejonie Dubiażyna, jednak termin tej budowy nie został określony. Budowa wysypisk i ich eksploatacja należy do gmin, Starostwo powinno sprawę koordynować. Radny Aleksander Gołąbiecki stwierdził, iż większość gmin powiatu hajnowskiego posiada wysypiska śmieci, które mogą być eksploatowane jeszcze przez kilkanaście lat, natomiast na terenie powiatu bielskiego nie podejmuje się działań w tym kierunku. W związku z powyższym radny Aleksander Gołąbiecki zwrócił się do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska jak również do Starosty Bielskiego z prośbą o zastanowienie się nad kwestią rozwiązania problemu wysypisk śmieci, stanu wód na terenie powiatu bielskiego i zajęcie stanowiska w tej sprawie.

Pan Lech Januszko odnosząc się do powyższej wypowiedzi radnego Gołąbieckiego wyjaśnił, iż dane zawarte w „Informacji o stanie środowiska na terenie powiatu bielskiego” pochodzą z 2001 roku.

Zarządzenie Nr 18/71 Prezydium WRN w Białymstoku z dn. 27.05.1971r. jest nadal aktualne oraz stanowi podstawę do klasyfikacji wszystkich wód województwa podlaskiego.

Pan Lech Januszko wyjaśnił, iż zadaniami kompetencyjnymi WIOŚ jest prowadzenie kontroli jednostek, obiektów do których zostały wydane decyzje Wojewody lub Starosty zawierające parametry korzystania ze środowiska: jakość ścieków; parametry ścieków odprowadzony do wód, rzek; jakość spalin odprowadzanych do powietrza.

Kontrola w Mlekovicie-Bielmlek wykazała przekroczenia stężenia fosforu w odprowadzanych ściekach, nie są to jednak przekroczenia, które w znaczny sposób powodują zanieczyszczenia rzeki Białej. Rzeka Biała jest bowiem zanieczyszczona spływami wód powierzchniowych z terenu miasta Bielsk Podlaski oraz nielegalnymi podłączeniami szamb. Pan Lech Januszko poinformował, iż samorządy mogą wydać swoim pracownikom uprawnienia do kontroli. Każdy pracownik samorządu może otrzymać uprawnienia kontrolne od Rady Gminy, Miasta czy też Powiatu i skontrolować dzikie podłączenia szamb.

Wykonany dwa lata temu przegląd ekologiczny wysypisk na terenie powiatu bielskiego wykazał, iż większość wysypisk nie jest przystosowana do obecnych wymagań oraz do wymagań unijnych. Starostwo Powiatowe wydało decyzję o likwidacji wysypisk, które nie spełniały wymogów ochrony środowiska.

Pan Lech Januszko zauważył, iż odnośnie wysypiska odpadów problemu nie stanowi jego budowa i utrzymanie ale znalezienie właściwej lokalizacji.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż odbyły się liczne spotkania w kwestii planowanej budowy nowoczesnego Zakładu Zagospodarowania Odpadów, obsługującego ludność z trzech powiatów: bielskiego, hajnowskiego oraz siemiatyckiego. W związku z tym, że inicjatywę tworzenia ZZO we wrześniu przejął Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku spotykając się z samorządami gminnymi bez udziału samorządów powiatowych Starosta Bielski od tej chwili nie prowadzi żadnych działań jako koordynator w tym zakresie. Starosta wyjaśnił, iż Powiat Bielski nie może przystąpić do Związku Komunalnego Gmin Powiatu Bielskiego, w związku z czym został wyłączony z prowadzenia działań w tym zakresie. Projektowana lokalizacja inwestycji (grunty wsi Dubiażyn) została wskazana w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami. Tym niemniej projektowana budowa ZZO na gruntach wsi Dubiażyn wymaga uwzględnienia tego zadania w planie zagospodarowania przestrzennego Gminy Bielsk Podlaski.

Radny Mirosław Bałło zauważył, iż na terenie Gminy Orla wysypisko odpadów zostało usytuowane w najwyższym punkcie. Wiejące wiatry powodują przemieszczanie się tych odpadów, co prowadzi do zanieczyszczenia wód powierzchniowych, wód głębinowych jak również pól mieszkających niedaleko wysypiska osób. W chwili obecnej Gmina Orla nie widzi żadnego rozwiązania ww. problemu.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz stwierdził, iż w przedmiotowej informacji nie zostało przedstawione, iż poprawa w zakresie ochrony środowiska nastąpiła dzięki pomocy finansowej samorządów. Od 1990 roku w zakresie ochrony środowiska wykonano bardzo dużo, co jest zasługą samorządów. Radny stwierdził, iż w powyższej dyskusji pojawił się mentlik kompetencyjny (Wicestarosta skierował roszczenia do WIOŚ, natomiast WIOŚ obarczył Naczelnika Wydziału AŚ). Radny Marek Antoni Łukaszewicz zaproponował zakończenie dyskusji w tym punkcie oraz skierowanie „Informacji o stanie środowiska na terenie powiatu bielskiego” do właściwej kompetencyjnie Komisji tj. do Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska, która przeanalizuje przedmiotowy materiał.

Pan Lech Januszko odnosząc się do powyższej wypowiedzi radnego stwierdził, iż zgodnie z ustawowymi kompetencjami WIOŚ nie kreuje polityki tylko przedstawia Radzie Powiatu informację o stanie środowiska. WIOŚ przedstawia ww. informację, aby Starostwo Powiatowe w porozumieniu z samorządami podjęło działania ukierunkowane na sprawę ochrony środowiska.

Radny Roch Andrzej Charyton stwierdził, iż na terenie powiatu bielskiego oprócz szumu medialnego (dot. budowy ZZO) nic nie zostało uczynione. Po kilku spotkaniach została przestawiona informacja, iż kompetencje zostały przejęte przez WFOŚiGW. Radny stwierdził, iż samorządy gminne mogą podjąć zadanie tworzenia zakładów komunalnych i budowy wysypisk śmieci i je sfinalizować.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski odnosząc się do powyższej wypowiedzi radnego Charytona wyjaśnił, iż powiat podjął inicjatywę budowy ZZO na terenie powiatu bielskiego, rozpoznano także możliwość pozyskania środków finansowych na ten cel. W Planie Zagospodarowania Odpadów zostało wskazane miejsce przeznaczone na lokalizację ww. inwestycji. W chwili obecnej inicjatywa została przejęta przez samorządy gminne i WFOŚiGW. Starosta poinformował, iż powiat wesprze inicjatywę samorządów w kwestii planowanej budowy ZZO.

Radna Raisa Rajecka wyjaśniła, iż kwestia utworzenia Zakładu Zagospodarowania Odpadów nie jest przedmiotem Informacji WIOŚ w Białymstoku o stanie środowiska na terenie powiatu bielskiego. Radna Raisa Rajecka poinformowała, iż projekty Planów Gospodarki Odpadami są również przesyłane do gmin, które także zauważają istotne sprawy, zapisy z zakresu powiatu.

Radna Helena Buszko – Członek Zarządu Powiatu wyjaśniła, iż temat ZZO pojawił się na etapie tworzenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami, kiedy to powiat zauważył iż w planie tym nie została zaplanowana lokalizacja budowy zakładu zagospodarowania odpadów. Zostały wówczas podjęte działania zmierzające do realizacji ww. inwestycji. WFOŚiGW przejął inicjatywę i rozpoczął prowadzenie rozmów w tym temacie z gminami bez udziału samorządów powiatowych. Radna Helena Buszko zwróciła się do Naczelnika wydziału Architektury, Budownictwa, Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa z prośbą o zabranie głosu i wyjaśnienie zakresu poszczególnych kompetencji.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zgłosił wniosek formalny – o zamknięcie dyskusji w tym punkcie porządku obrad sesji.

W związku z powyższym Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie ww. wniosek radnego Łukaszewicza.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 10 „za”, 0 przeciwnych i 7 wstrzymujących się (w obecności 17 radnych) przyjęła wniosek radnego Łukaszewicza, w związku z czym dyskusja w tym punkcie została zamknięta.

Rada Powiatu zapoznała się z Informacją Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białymstoku o stanie środowiska na terenie powiatu bielskiego.

Ad 7

Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie wartości punktu i ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Powiatu Bielskiego (druk Nr 2 w załączeniu). Zapytał następnie, czy radni chcą zgłosić uwagi do przedmiotowego materiału.

Radni nie zgłosili żadnych uwag do projektu uchwały w ww. sprawie, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 16 „za”, 1 przeciwnym i 0 wstrzymujących się (w obecności 17 radnych) podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała Nr XXV/140/04 w załączeniu).

O godzinie 11.20 Przewodniczący Rady Powiatu ogłosił 15-minutową przerwę w posiedzeniu sesji.

Ad 8

Po wznowieniu obrad Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Analiza stanu bezrobocia w Powiecie Bielskim oraz działań Powiatowego Urzędu Pracy podejmowanych w celu ograniczenia bezrobocia (druk Nr 3 w załączeniu).

Przewodniczący Rady Powiatu przypomniał, iż Komisja Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego wypracowała wniosek dotyczący przedmiotowego materiału. Zarząd Powiatu udzielił odpowiedzi na ww. wniosek Komisji (stanowisko Zarządu zostało dostarczone radnym przed rozpoczęciem obrad dzisiejszej sesji; stanowi także załącznik do protokołu).

Następnie Przewodniczący Rady Powiaty zwrócił się do Pani Beaty Dawidziuk – Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim z prośbą o uzupełnienie przedmiotowej informacji.

Głos zabrała Pani Beata Dawidziuk – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim, która poinformowała, iż w przedmiotowym materiale została przedstawiona analiza stanu bezrobocia w powiecie bielskim. Stan bezrobocia oraz działania podejmowane w 2004 roku przez PUP wynikają z przyczyn zewnętrznych. Do bardzo ważnych przyczyn kształtujących politykę na rynku pracy można zaliczyć następujące determinanty:

1. Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej oraz otwarcie europejskich rynków pracy dla osób bezrobotnych, co w konsekwencji umożliwiło pozyskanie środków z Europejskiego Funduszu Społecznego.

2. Przyjęcie unijnych zasad pomocy publicznej (od 1 maja br.) udzielanej na zatrudnianie osób bezrobotnych.

Powiatowy Urząd Pracy realizuje dwa projekty z Europejskiego Funduszu Społecznego „Rozwój Zasobów Ludzkich”:

a) Projekt pt. "Aktywizacja zawodowa – szansa na powrót na rynek pracy" w ramach działania 1.3. Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego bezrobocia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, skierowanego do osób bezrobotnych powyżej 25 roku życia, zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Bielsku Podlaskim, bezrobotnych pozostających bez pracy przez okres do 24 m-cy, z wyłączeniem absolwentów.

b) Projekt pt. "Młodzież na rynku pracy – aktywny start zawodowy" w ramach działania 1.2. Perspektywy dla młodzieży Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, skierowanego do osób do 25 roku życia, bezrobotnych przez okres do 24 m-cy, zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Bielsku Podlaskim, i bezrobotnych absolwentów zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Bielsku Podlaskim.

Większość środków PUP została pozyskana poza algorytmem przyznanym przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Również środki na działania 1.2 oraz 1.3 zostały przyznane w oparciu o wnioski pisane przez PUP. W każdym projekcie finansowanym ze środków UE nie może uczestniczyć mniej niż 50% kobiet, każdy projekt musi jako uczestnika mieć osoby niepełnosprawne oraz wykazać się efektywnością po okresie zatrudnienia objętego refundacją. Pani Beata Dawidziak poinformowała, iż co trzeci projekt jest kontrolowany przez Komisję Europejską. Zgodnie z obowiązującymi od 1 maja br. zasadami pomocy publicznej przedsiębiorcom każdy „mały przedsiębiorca”, który uzyskuje publiczną pomoc na zatrudnianie musi zatrudniać daną osobę przez okres dwóch lat, natomiast „duży przedsiębiorca” przez okres trzech lat. Powiatowy Urząd Pracy w Bielsku Podlaskim posiada maksymalną możliwość finansowania do 6 miesięcy prac interwencyjnych, przedsiębiorca deklaruje natomiast utrzymanie stanowiska pracy przez okres dwóch lub trzech lat.

3. Wejście w życie (od 1 czerwca 2004 roku) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2004r. Nr 99, poz. 1001).

Powyższa ustawa wyróżnia niektóre grupy osób pozostających bez pracy, w stosunku do których można stosować fundusze na pomoc w znalezieniu zatrudnienia. Do grup szczególnie zagrożonych bezrobociem zalicza się: osoby do 25 roku życia, osoby długotrwale bezrobotne, osoby samotnie wychowujące dziecko do lat 7, osoby niepełnosprawne, osoby bez kwalifikacji zawodowych.

Wszyscy bezrobotni mogą korzystać z pośrednictwa pracy, doradztwa zawodowego, szkoleń oraz dotacji na podejmowanie działalności gospodarczej. Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy daje większą możliwość na zatrudnianie osób szczególnie zagrożonych bezrobociem, odbiera jednak pewne środki z których dotychczas korzystały samorządy. Roboty publiczne mogą być organizowane tylko i wyłącznie w ramach zatrudnienia socjalnego – Centrum Integracji Społecznej przez jednostki samorządu terytorialnego (samorządy miejskie oraz gminne). Powyższy wymóg wynika z ustawy z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnianiu socjalnym (Dz. U. z dnia 14 lipca 2003 r. Nr 122 poz. 1143 z późn. zm.).

W ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich w listopadzie br. zostały ogłoszone konkursy. Jednostki samorządu terytorialnego (wójtowie, burmistrzowie oraz prezydenci miast) mogą składać wnioski o pozyskanie środków na utworzenie gminnych Centrów Integracji Społecznej. W ramach ww. centrów mogą być organizowane roboty publiczne, zatrudnienie mogą znaleźć także osoby zagrożone tzw. marginalizacją społeczną czy wykluczeniem społecznym.

Przewodniczący Rady Powiatu otworzył dyskusję w tym punkcie zwracając się do radnych z prośbą o zgłaszanie uwag do przedmiotowej informacji.

Radny Aleksander Gołąbiecki stwierdził, iż z analizy przedmiotowego materiału wynika, iż bezrobocie w powiecie bielskim jest niskie w stosunku do innych powiatów – stopa bezrobocia liczona wg. stanu na koniec sierpnia 2004r. w powiecie bielskim wynosiła 10,3%. Dopiero dogłębna analiza umożliwia zauważenie, iż tylko około 8,5% bezrobotnych jest uprawnionych do otrzymywania zasiłku. Na stronie 5 przedmiotowej informacji zostało zapisane: „Od miesiąca kwietnia liczba bezrobotnych sukcesywnie spada, w ciągu 6 miesięcy o 577 osób. Spadek liczby bezrobotnych w 2004r. spowodowany jest głównie podjęciami pracy.” Radny Aleksander Gołąbiecki stwierdził, iż jak wynika z przedmiotowej informacji około 28% osób zatrudnionych do prac sezonowych otrzymuje stałe zatrudnienie. Natomiast na XIII sesji Rady Powiatu w dniu 28 listopada 2003 roku radny otrzymał odpowiedź na pytanie, iż zatrudnienie stałe otrzymuje około 50% osób zatrudnionych do prac sezonowych. W związku z powyższym radny zwrócił się z pytaniem – co jest przyczyną niskiego zatrudnienia osób skierowanych do prac sezonowych. Radny Aleksander Gołąbiecki stwierdził, iż około 50% osób bezrobotnych zatrudnionych w ramach form subsydiowanych powinno zostać zatrudnione przez danego pracodawcę. Radny zauważył także, iż nie zatrudnienie pracującej w ramach form subsydiowanych osób przez zakłady pracy wskazuje na niewłaściwą walkę z bezrobociem. Warunkiem zatrudnienia osób w ramach prac interwencyjnych, robót publicznych, staży absolwenckich powinno być zatrudnienie tych osób po skończeniu okresu subsydiowania. Około 92% bezrobotnych nie jest uprawnionych do otrzymywania z zasiłku z Funduszu Pracy, osoby te nie są także kierowane do prac sezonowych.

Radny Aleksander Gołąbiecki stwierdził, iż polityka działalności pracy Powiatowej Rady Zatrudnienia jak również Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim powinna zostać zweryfikowana.

Pani Beata Dawidziuk – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim odnosząc się do powyższej wypowiedzi radnego wyjaśniła, iż efektywność realizowanych projektów jest wymuszana środkami spływającymi z Unii Europejskiej. W Unii Europejskiej program uważany jest za efektywny jeżeli po realizacji programu zatrudnienie znajduje 10% uczestników danego programu. W chwili obecnej żaden z pracodawców nie decyduje się na zatrudnianie osób na stałe. Pomoc publiczna wymusza na przedsiębiorcy zatrudnienie na okres dwóch lub trzech lat, jednak od 1 maja br. nie została podpisana żadna umowa odnośnie organizacji prac interwencyjnych. Pani Beata Dawidziuk poinformowała, iż na konferencji z Panem Premierem Jerzym Hausnerem Dyrektorzy Urzędów Pracy zauważyli, że Fundusz Celowy, który miał poprawić sytuację indywidualnych osób bezrobotnych przestaje spełniać swoją rolą.

Pani Beata Dawidziuk zauważyła, iż może być problem z realizacją działania 1.3 skierowanego do osób długotrwale bezrobotnych (prace interwencyjne). Ponieważ pracodawcy nie wyrażają zgody na podpisanie umów na prace interwencyjne zgodnie z zapisami obowiązującej ustawy osobom długotrwale bezrobotnym możliwe będzie zorganizowanie tylko i wyłącznie szkoleń.

Osoba po zatrudnieniu w ramach form subsydiowanych nie otrzymuje świadczenia z Funduszu Pracy. Osoba która kierowana jest do pracy w ramach form subsydiowanych w trakcie pobierania zasiłku wykorzystuje go podczas pracy. Powiatowy Urząd Pracy kierując osoby bezrobotne do pracy subsydiowanej zwraca uwagę na sytuację materialną tych osób. Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy do pracy mogą zostać skierowane osoby długotrwale bezrobotne, niepełnosprawne, samotnie wychowujący dziecko do lat 7. Pracodawcy również stawiają własne wymagania przy zatrudnianiu osób bezrobotnych.

Pani Beata Dawidziuk wyjaśniła, iż sezonowość zatrudnienia oraz sezonowość wzrostu i spadku bezrobocia zauważa się od początku istnienia bezrobocia. Do 30 października 2004 roku pracę podjęło 1172 osób, w roku 2003 podjęcie pracy do PUP zgłosiło– 1086 osób. Od 15 listopada w Polsce zaczyna się wzrost bezrobocia, natomiast w powiecie bielskim utrzymuje się spadek bezrobocia.

Pani Beata Dawidziuk zgodziła się z tym, iż 2500 osób bezrobotnych to 2500 rodzin objętych dramatem bezrobocia, rodzin często pozbawionych środków do życia. W 2004 roku po raz pierwszy został zauważony trend pozytywny jakim jest trzykrotnie większa liczba ofert pracy w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Dzięki uruchomieniu przez PUP strony internetowej bezrobotni mają większy dostęp do umieszczonych i aktualizowanych kilka razy dziennie ofert pracy.

Radny Mirosław Bałło odnosząc się do przedmiotowej informacji stwierdził, iż z zestawień tabelarycznych wynika, że na terenie gminy Orla bezrobocie jest największe. W związku z powyższym radny zwrócił się z pytaniem – czy Powiatowy Urząd Pracy podjął działania mające na celu zmniejszenie lub zrównanie stopy bezrobocia na terenie gminy Orla z innymi gminami. Ponadto radny zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie braku zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych na terenie Gminy Orla.

Pani Beata Dawidziuk – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim odpowiadając na pytanie radnego wyjaśniła, iż od kilku miesięcy prowadzone są rozmowy z z-cą Wójta Gminy Orla w sprawie aplikowania przez Gminę Orla o środki Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich działania 1.5 „Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego ryzyka”. Powiatowy Urząd Pracy oferuje pomoc merytoryczną przy opracowaniu wniosku. Pozyskane środki mogą zostać przeznaczone na utworzenie Centrum Integracji Społecznej.

Odnośnie drugiego pytania radnego Bałło Pani Beata Dawidziuk wyjaśniła, iż żaden z pracodawców nie wyraził zgody na podpisanie umowy na zasadach pomocy publicznej obowiązującej w Unii Europejskiej – wnioski w sprawie prac interwencyjnych które wpłynęły po 1 maja br. Odnośnie wniosków które wpłynęły przed 1 maja 2004 roku umowa nie została podpisana ze względu na brak gwarancji pracodawcy na zatrudnienia po okresie subsydiowania.

Radny Zdzisław Tworkowski zgłosił wniosek formalny o wypowiedzenie się w temacie bezrobocia obecnego na posiedzeniu sesji Pana Ireneusza Kotyni – oficjalnego reprezentanta stowarzyszenia osób bezrobotnych. Radny stwierdził, iż nie można dyskutować na temat bezrobocia bez zapoznania się z tym co mają do powiedzenia bezrobotni. Komisja Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego zgłosiła wniosek o podanie wykazu podmiotów, które ubiegały się o środki w ramach form subsydiowanych, wykaz podmiotów które otrzymały dofinansowanie, podmioty które ubiegały się o dofinansowanie i nie otrzymały środków. Jak wynika z analizy otrzymanego zestawienia podmiot, który wnioskował o 3 osoby i otrzymał 3 osoby, podpisał umowę na ich dalsze zatrudnienie po okresie subsydiowania. W związku z powyższym radny zwrócił się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytanie – czy podmioty, które otrzymały dofinansowanie na zatrudnienie osób w ramach form subsydiowanych zadeklarowały zatrudnienie po okresie objętym refundacją.

Radny zwrócił się także z pytaniem – czy 42 osoby, które zostały zatrudnione w ramach prac interwencyjnych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Bielsk Podlaski zostały zatrudnione po skończeniu okresu subsydiowania. Radny Zdzisław Tworkowski poinformował, iż oczekuje odpowiedzi na piśmie na pytanie – ile osób zostało zatrudnionych na stałe po odbyciu zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych, robót publicznych, staży absolwenckich; w rozbiciu na poszczególne podmioty, które otrzymały dofinansowanie.

Ponadto radny Zdzisław Tworkowski zauważył, iż z pracy w ramach form subsydiowanych korzysta np. córka radnego, natomiast osoba (której rodzice pozostają bez środków do życia) po zgłoszeniu się do PUP nie otrzymała skierowania do odbycia stażu.

Pani Beata Dawidziuk – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim ustosunkowując się do ww. wypowiedzi radnego wyjaśniła, iż Pan Ireneusz Kotynia obecnie nie posiada żadnych umocowań prawnych do reprezentowania organizacji „Bezrobotna Inicjatywa Ekonomiczna Dla Aktywnych”. Pani Beata Dawidziuk poinformowała, iż organizacja BIEDA nie wydelegowała swojego kandydata do Powiatowej Rady Zatrudnienia.

Odnośnie zatrudnienia osób do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Pani Beata Dawidziuk wyjaśniła, iż na ten cel zostały przeznaczone środki celowe, podział środków finansowych w poszczególnych powiatach nastąpił na szczeblu centralnym, a porozumienie w tej sprawie zostało podpisane na szczeblu centralnym pomiędzy Ministrem a Prezesem ARiMR.

Pani Beata Dawidziuk wyjaśniła, iż każdy wniosek pracodawcy był rozpatrywany indywidualnie. Realizując dany program konieczne było zestawienie wymogów formalnych programu z wnioskami pracodawców oraz z ewentualnymi zasobami zarejestrowanych w PUP osób bezrobotnych.

Powiatowy Urząd Pracy nie prowadzi monitoringu zatrudnionych na stałe osób. Obecnie pracodawcy zatrudniają pracowników na czas określony, nieokreślony.

Odnośnie wypowiedzi radnego Tworkowskiego, który poinformował, iż osoba po zgłoszeniu się do PUP nie otrzymała skierowania do odbycia stażu Dyrektor PUP zaprosiła radnego z ww. osobą na rozmowę w celu wyjaśnienia zasygnalizowanej przez radnego sytuacji.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się z pytaniem – czy zostanie udzielony głos Panu Ireneuszowi Kotyni. Radny zwrócił się także z pytaniem – kto z punktu widzenia formalnego podpisuje z pracodawcami umowy na roboty publiczne, prace interwencyjne, staże.

Pani Beata Dawidziuk – Dyrektor PUP w Bielsku Podlaskim wyjaśniła, iż z mocy ustawy dysponentem Funduszu Pracy jest Starosta, natomiast umowy na roboty publiczne, prace interwencyjne, staże podpisywane są przez Dyrektora PUP w Bielsku Podlaskim.

Radny Zdzisław Tworkowski odnosząc się do wypowiedzi Dyrektor PUP, która poinformowała, iż urząd nie prowadzi monitoringu zatrudnionych osób, zauważył, iż po odbyciu 6-miesięcznego zatrudnienia osoby te ponownie rejestrują się w Powiatowym Urzędzie Pracy.

Radny Aleksander Gołąbiecki zwrócił się z prośbą o opinię prawną w następującej kwestii – czy ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zabrania stawienia pracodawcy warunku tj. zatrudnienia na stałe, ewentualnie na kolejne kilka miesięcy osób które pracują w ramach prac interwencyjnych, staży, robót publicznych lub sezonowo u ww. pracodawcy. Radny stwierdził, iż pracodawca który nie zatrudni pracownika po zakończeniu okresu subsydiowania nie powinien otrzymywać dofinansowania przy składaniu kolejnych wniosków.

Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, iż Pan Ireneusz Kotynia będzie mógł zabrać głos po wyczerpaniu dyskusji w punkcie wnioski i oświadczenia radnych.

Radny Zdzisław Tworkowski stwierdził, iż pomimo tego, iż Pan Kotynia nie reprezentuje organizacji działającej na rzecz osób bezrobotnych ma prawo do zabrania głosu i wyrażenia swojej opinii na temat analizy stanu bezrobocia po wyczerpaniu dyskusji przez radnych.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski poinformował, iż jak wynika z przedmiotowej analizy liczba osób bezrobotnych spada. W pierwszej kolejności ze środków finansowych na zatrudnienie osób w ramach prac interwencyjnych, robót publicznych, staży absolwenckich korzystają firmy, które deklarują dalsze zatrudnienie po zakończeniu okresu subsydiowania. Z przedstawionego wykazu podmiotów, które ubiegały się o organizację robót publicznych, prac interwencyjnych i staży wynika, iż większość podmiotów ubiegających się o dofinansowanie otrzymało i zatrudniło osoby w ramach form subsydiowanych. Stawianie warunków i wymagań pracodawcom jest możliwe, może to jednak doprowadzić do braku ofert pracy. W chwili obecnej prace w ramach robót publicznych może organizować tylko Starostwo Powiatowe. W związku z tym konieczne jest zabieganie o tworzenie Centrum Integracji Społecznej, co pozwoli na zatrudnianie osób bezrobotnych do robót publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto Starosta wyjaśnił, iż zdarzają się przypadki, kiedy osoby zatrudnione w ramach robót publicznych same rezygnują z pracy.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski podziękował Pani Dyrektor PUP za wysiłek oraz podjęcie inicjatyw, które pozwoliły na pozyskanie dodatkowych środków. Starosta poinformował, iż bardzo pozytywnie ocenia działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim.

Walka z bezrobociem to przede wszystkim tworzenie miejsc pracy przez pracodawców. Wspólnie z Podlaską Fundacją Kształcenia Kadr oraz Państwową Wyższą Szkołą Informatyki i Przedsiębiorczości realizowany jest pomysł – utworzenie Centrum Aktywizacji Regionalnej, które zostanie skierowane do pracodawców w celu wsparcia tworzenia miejsc pracy oraz poprzez zgłaszane programy do osób bezrobotnych.

Radny Roch Andrzej Charyton stwierdził, iż Przewodniczący Rady Powiatu udziela głosu pracującym radnym, zatrudnionemu na trzech etatach Staroście, Dyrektor PUP, osobom merytorycznym. Na sesji Rady Powiatu nie może wypowiedzieć się osoba biedna, poszukująca pracy, która chciałaby podzielić się swoimi pomysłami i przemyśleniami na temat bezrobocia. Radny stwierdził, iż na sesji Sejmiku Województwa Podlaskiego 100 osobowa grupa zabrała głos w sprawie, natomiast na poprzedniej sesji Rady Powiatu przybyli na posiedzenie goście nie zostali dopuszczeni do zabrania głosu. Przewodniczący Rady Powiatu zasłania się jakimiś normami oraz zniekształca demokrację. W związku z powyższym radny Roch Andrzej Charyton zgłosił wniosek formalny – o zabranie głosu przez przedstawiciela osób bezrobotnych Pana Ireneusza Kotynię.

Przewodniczący Rady Powiatu odnosząc się do ww. wypowiedzi radnego Charytona przypomniał, iż na jednej z poprzednich sesji Rady Powiatu nie udzielił głosu obecnemu na sesji gościowi w punkcie dotyczącym przyjęcia rezolucji Rady Powiatu w sprawie 65 rocznicy napaści wojsk sowieckich na Polskę. Po zakończeniu dyskusji i przyjęciu ww. rezolucji przez aklamację wyraził zgodę na zabranie głosu w swojej sprawie. Mieszkaniec powiatu nie był wówczas obecny na posiedzeniu sesji, ponieważ opuścił salę.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski odnosząc się do wypowiedzi radnego Charytona wyjaśnił, iż zgodnie ze Statutem Powiatu Przewodniczący Zarządu Powiatu ma prawo zabierać głos poza kolejnością. Starosta poinformował, iż nie jest zatrudniony na trzech etatach, w związku z czym radny Roch Andrzej Charyton podał nieprawdziwą informację.

Radny Roch Andrzej Charyton przeprosił Starostę oraz wyjaśnił, iż na sesji podał informację z prasy (dot. zatrudnienia Starosty).

Radny Marek Antoni Łukaszewicz stwierdził, iż Urząd Pracy i walka z bezrobociem przy pomocy Urzędu Pracy jest tubą propagandową dla władzy. Od 1990 roku przy pomocy Urzędu Pracy bezrobocie nie zostało zlikwidowane, ponieważ od likwidacji bezrobocia są pracodawcy. Obecnie prasa podaje, iż w Polsce jest boom gospodarczy, dochody firm uległy znacznemu podwyższeniu natomiast nowe miejsca pracy nie są tworzone. Urząd Pracy nie jest instrumentem do walki z bezrobociem, jest instrumentem do gry politycznej. Spadek liczby osób bezrobotnych po wejściu Polski do Unii Europejskiej nie jest spowodowany tworzeniem nowych miejsc pracy. Obecnie podobnie jak w latach 80-tych bezrobotni będą poszukiwać pracy poza granicami Polski. Radny Marek Antoni Łukaszewicz stwierdził, iż adresatem dyskusji na temat bezrobocia powinni być pracodawcy.

Ponadto radny Marek Antoni Łukaszewicz stwierdził, iż osoby dotknięte problemem bezrobocia powinny mieć możliwość zabrania głosu na sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w dyskusji dotyczącej analizy stanu bezrobocia.

Radna Helena Buszko – członek Zarządu Powiatu zgodziła się z tym, iż problem bezrobocia jest trudny. Nowa ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nie jest nastawiona na wypłatę zasiłku ale na aktywizację do pracy osób bezrobotnych (szkolenia, przekwalifikowanie, podejmowanie działalności gospodarczej). Radna Helena Buszko wyjaśniła, iż obecnie nie tylko urzędy pracy mogą zajmować się bezrobociem, problemem bezrobocia mogą zajmować się także zarejestrowane instytucje prywatne.

Radna Helena Buszko wyjaśniła, iż Pan Ireneusz Kotynia zabiegał o pracę, zostały podjęte wszelkie działania mające na celu umożliwienie mu podjęcie pracy w ramach form subsydiowanych. Pracodawcy nie wyrazili jednak zgody na zatrudnienie Pana Ireneusza Kotyni. Radna Helena Buszko wyjaśniła, iż Pan Ireneusz Kotynia nie jest zarejestrowany jako osoba bezrobotna w Powiatowym Urzędzie Pracy w Bielsku Podlaskim. Pan Ireneusz Kotynia nie otrzymał także upoważnienia i pełnomocnictwa do reprezentowania żadnej organizacji działającej na rzecz osób bezrobotnych.

Przewodniczący Rady Powiatu po raz kolejny poinformował, iż Pan Ireneusz Kotynia będzie mógł zabrać głos po wyczerpaniu dyskusji przez radnych w punkcie „wnioski i oświadczenia radnych”.

Radni nie zgłosili kolejnych uwag, w związku z tym Przewodniczący Rady Powiatu zamknął dyskusję w tym punkcie.

Rada Powiatu zapoznała się z informacją na temat: „Analiza stanu bezrobocia w Powiecie Bielskim oraz działań Powiatowego Urzędu Pracy podejmowanych w celu ograniczenia bezrobocia”.

Radny Aleksander Gołąbiecki przypomniał, iż w dalszym ciągu oczekuje odpowiedzi radcy prawnego na pytanie – czy ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zabrania stawienia pracodawcy warunku tj. zatrudnienia na stałe, ewentualnie na kolejne kilka miesięcy osób które pracują w ramach prac interwencyjnych, staży, robót publicznych lub sezonowo u ww. pracodawcy.

O godzinie 12.40 Przewodniczący Rady Powiatu ogłosił 10-minutową przerwę w posiedzeniu sesji.

Ad 9

Po wznowieniu obrad Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół zaocznych zatrudnionych na stanowiskach pedagogów szkolnych, psychologów, logopedów oraz doradców zawodowych prowadzących zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu (druk Nr 4 w załączeniu).

Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się do radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie. Radni nie zgłosili żadnych uwag, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 17 „za”, 0 przeciwnych i 2 wstrzymujących się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała Nr XXV/141/04 w załączeniu).

Ad 10

Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2005 rok (druk Nr 5 w załączeniu).

Następnie Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy radni chcą zgłosić uwagi do przedstawionego materiału.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zgłosił wniosek – aby w I kwartale 2005 roku Komisja Rewizyjna dokonała kontroli Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim.

Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej z pytaniem – czy Komisja Rewizyjna kontrolowała PUP w Bielsku Podlaskim w 2004 roku.

Głos zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Tadeusz Wielanowski, który poinformował, iż komisja w br. nie kontrolowała PUP w Bielsku Podlaskim. Ponadto zwrócił się do radnego Łukaszewicza z prośbą o podanie zakresu i czasu trwania kontroli.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz wyjaśnił, iż zakresem kontroli należy objąć wydatkowanie środków publicznych i środków unijnych pozyskanych przez PUP na walkę z bezrobociem w 2004 r. Czas trwania kontroli – 1 dzień.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski zwrócił się z prośbą o – kilka minut przerwy w celu zajęcia stanowiska przez Komisję Rewizyjną do ww. wniosku radnego Łukaszewicza.

Przewodniczący Rady Powiatu przychylając się do powyższego wniosku Starosty o godzinie 13.00 ogłosił przerwę w obradach sesji.

Po wznowieniu obrad głos zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Tadeusz Wielanowski, który poinformował, iż komisja po przeanalizowaniu wniosku radnego Łukaszewicza wnosi autopoprawkę do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie polegającą na zapisaniu w Planie kontroli Komisji Rewizyjnej na 2005 rok następującego zapisu:

„II kwartał:
1. Analiza z wykonania budżetu powiatu za 2004 rok
(czas trwania kontroli – 1 dzień)
2. Powiatowy Urząd Pracy w Bielsku Podlaskim
Zakres kontroli: Wydatkowanie środków publicznych i unijnych za rok 2004.
(czas trwania kontroli – 1 dzień)”

Radna Helena Buszko – Członek Zarządu Powiatu poinformowała, iż zgodnie z przepisami prawa Rada Powiatu może dokonać kontroli środków, które zostały przyznane z budżetu powiatu. W związku z czym radna Helena Buszko zwróciła się z prośbą o opinię prawną w sprawie zgłoszonego wniosku.

Radca prawny Pani Ewa Czerwińska wyjaśniła, iż Rada Powiatu jest upoważniona do kontrolowania powiatowych jednostek organizacyjnych. Jednak zakres kontroli jaki został wskazany we wniosku tj. wydatkowanie środków publicznych i unijnych nie upoważnia do przeprowadzenia kontroli PUP przez Komisję Rewizyjną, bowiem środki Funduszu Pracy oraz środki unijne nie zostały przekazane do PUP przez Radę Powiatu w Bielsku Podlaskim. Do kontroli wydatkowania ww. środków upoważnione są podmioty, które przekazały środki finansowe. Radca prawny wyjaśniła, iż kontrola wydatkowania środków publicznych i unijnych w PUP zostanie przeprowadzona bez merytorycznego upoważniania.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz odnosząc się do powyższej wypowiedzi radcy prawnego poinformował, iż Komisja Rewizyjna dokonała już wcześniej kontroli SP ZOZ w Bielsku Podlaskim w zakresie wydatków, które nie zostały przekazane przez samorząd powiatowy. Radny stwierdził, iż środki jakimi dysponuje PUP w Bielsku Podlaskim są środkami publicznymi.

W związku z wątpliwościami prawnymi do zgłoszonego wniosku o rozszerzenie kontroli Komisji Rewizyjnej o PUP w Bielsku Podlaskim Starosta Sławomir Jerzy Snarski poinformował, iż po wyjaśnieniu ww. wątpliwości będzie możliwe rozszerzenie zakresu kontroli Komisji Rewizyjnej na jednej z kolejnych sesji Rady Powiatu. Starosta stwierdził, iż Rada Powiatu powinna podejmować uchwały zgodne z prawem nie wchodząc w kompetencje innych organów.

Radny Roch Andrzej Charyton stwierdził, iż Unia Europejska dysponuje środkami publicznymi, z realizacji tych środków każde państwo będzie składało sprawozdanie. Rada Powiatu posiada instrumenty do kontrolowania podległych jednostek samorządowych, które środkami publicznymi dysponują. Komisja Rewizyjna nie będzie podważała merytorycznego wydatkowania środków publicznych i unijnych, Komisja sprawdzi ile i jakich środków zostało przeznaczone na jakie zadania, kto się ubiegał o środki finansowe, które podmioty otrzymały dofinansowanie, a które ubiegały się o dofinansowanie i nie otrzymały środków. Radny stwierdził, iż ww. wniosek jest zasadny.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz wycofał wniosek formalny dotyczący przeprowadzenia przez Komisję Rewizyjną kontroli Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim w zakresie wydatkowania środków publicznych i unijnych za 2004 rok. Radny wyjaśnił, iż zgłosił ww. wniosek formalny w związku z zablokowaniem wypowiedzenia się na sesji osoby bezrobotnej.

W związku z powyższym Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – radny Tadeusz Wielanowski wycofał ww. poprawkę do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz zaproponował poddanie pod głosowanie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2005 rok w wersji przedłożonej przez Komisję wraz z materiałami sesyjnymi. Na zlecenie Rady Powiatu Komisja Rewizyjna może przeprowadzać kontrole, które nie są przewidziane w proponowanym planie kontroli na 2005 rok (np. Powiatowy Urząd Pracy w Bielsku Podlaskim).

Radni nie zgłosili kolejnych uwag do projektu uchwały w ww. sprawie, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie (w wersji przedłożonej radnym razem z materiałami sesyjnymi) oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 14 „za”, 0 przeciwnych i 2 wstrzymujących się (3 radnych nie brało udziału w głosowaniu) podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2005 rok (uchwała Nr XXV/142/04 w załączeniu).

Ad 11

Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów zawieranych z Wojewodą Podlaskim (projekt uchwały w załączeniu). Zapytał następnie, czy radni chcą zgłosić uwagi do przedstawionego materiału.

Radni nie zgłosili żadnych uwag do projektu uchwały w ww. sprawie, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 16 „za”, 0 przeciwnych i 2 wstrzymujących się (w obecności 18 radnych) podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów zawieranych z Wojewodą Podlaskim (uchwała Nr XXV/143/04 w załączeniu).

Ad 12

Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów zawieranych z Samorządem Województwa Podlaskiego (projekt uchwały w załączeniu).

Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się do radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie. Radni nie zgłosili żadnych uwag, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 17 „za”, 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym się (1 radny nie brał udziału w głosowaniu) podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała Nr XXV/144/04 w załączeniu).

Ad 13

Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w planie budżetu powiatu na 2004 r. (druk Nr 6 w załączeniu). Zapytał następnie, czy radni chcą zgłosić uwagi do przedstawionego materiału.

Radni nie zgłosili żadnych uwag do projektu uchwały w ww. sprawie, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie. Następnie odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów 14 „za”, 0 przeciwnych i 4 wstrzymujących się (1 radny nie brał udziału w głosowaniu) podjęła uchwałę w sprawie zmian w planie dochodów i wydatków budżetu powiatu bielskiego w 2004 r. (uchwała Nr XXV/145/04 w załączeniu).

Ad 14

Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Interpelacje i zapytania radnych. Następnie Przewodniczący otworzył dyskusję w tym punkcie zwracając się do radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie interpelacji. W związku z brakiem interpelacji i zapytań Przewodniczący zamknął dyskusję w tym punkcie.

Ad 15

Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Wnioski i oświadczenia radnych. Następnie Przewodniczący otworzył dyskusję w tym punkcie zwracając się do radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie wniosków.

Wicestarosta radny Piotr Bożko złożył oświadczenie dotyczące wypowiedzi radnego Tworkowskiego na XXIII sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 30 września br. odnośnie niewykonywania remontów w ZOZ-ie w Bielsku Podlaskim kiedy z-cą dyrektora szpitala był obecny Wicestarosta Bielski (ww. oświadczenie stanowi załącznik do protokołu).

Radny Marek Antoni Łukaszewicz odnosząc się do powyższej wypowiedzi Wicestarosty stwierdził, iż nie zauważył żadnej inwestycji, która została sfinansowana w ZOZ-ie w Bielsku Podlaskim z budżetu państwa. Szpital bielski w okresie kiedy z-cą dyrektora był Wicestarosta był zakładem budżetowym opłacanym przez Wojewodę. Radny Marek Antoni Łukaszewicz poinformował, iż przedstawiony przez Wicestarostę wykaz zakupionego sprzętu i wykonanych prac remontowych nie został sfinansowany ze środków przekazanych przez Wojewodę.

Odnosząc się do projektu budżetu powiatu na 2005 rok radny Marek Antoni Łukaszewicz stwierdził, iż zaniepokoiła radnego sytuacja – w Przychodni Zdrowia w Boćkach poza remontem kotłowni nie zostały wykonane inne remonty. W projekcie budżetu na 2005 rok zaplanowano kwotę 10 tys. zł na wymianę stolarki okiennej w lokalach użytkowanych w Boćkach. Radny Marek Antoni Łukaszewicz poinformował, iż ww. przychodnia odprowadziła do budżetu powiatu 150.000 – 200.000 zł w formie czynszu. Ponadto radny stwierdził, iż w projekcie budżetu powiatu bielskiego na 2005 rok planuje się dług powiatu na poziomie około 6 mln zł, proponując jednocześnie 20.000 zł na wydatki Starosty Bielskiego. Radny zwrócił się do Starosty z prośbą o złożenie wniosku do programów unijnych (działanie 3.5) na Przychodnię Zdrowia w Boćkach. Radny Marek Antoni Łukaszewicz poinformował, iż w Przychodni Zdrowia w Boćkach remont powinien zostać wykonany w pełnym zakresie, łącznie z termomodernizacją, wymianą stolarki okiennej, remontem gabinetów i sanitariatów itd. przy niewielkich nakładach z budżetu powiatu.

Radny Zdzisław Tworkowski poinformował, iż słuchając z uwagą przedstawionych przez Wicestarostę zasług na rzecz szpitala bielskiego można zauważyć, że jeszcze dwa lata pełnienia przez Pana Piotra Bożko funkcji z-cy dyrektora umożliwiłoby przejęcie przez samorząd szpitala będącego w komfortowej sytuacji. Wicestarosta zarzucił radnemu Tworkowskiemu kłamstwo oraz postawił oświadczenie pod ocenę radnych. Odnosząc się do tego stwierdzenia radny Zdzisław Tworkowski poinformował, iż Pan Piotr Bożko nie uczestniczył w spotkaniach, rozmowach, nie jeździł na narady, nie wnioskował o zakup aparatury medycznej. Radny poinformował, iż przyniesie na następną sesję Rady dokumentację w ww. sprawie. Pan Piotr Bożko nie może przypisywać sobie zasług ludzi z zewnątrz szpitala, którzy działali na rzecz ZOZ-u w Bielsku Podlaskim. Radny przypomniał, iż mówił o ocenie osób którzy kierowali szpitalem bielskim. Radny Zdzisław Tworkowski wyjaśnił, iż w dalszym ciągu podtrzymuje swoje stanowisko, iż gdyby szpital pozyskał więcej środków i była większa o niego troska to sytuacja szpitala byłaby inna. W okresie kiedy z-cą dyrektora ZOZ-u był Pan Piotr Bożko dach szpitala remontowany był dwukrotnie, natomiast w momencie przejęcia szpitala przez samorząd okazało się, iż dach przeciekał i konieczny był jego ponowny remont.

Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk odnosząc się do powyższej dyskusji poinformowała, iż problem szpitala wraca dosyć często, pojawiają się różne głosy, próby przypisywania zasług. Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk zauważyła, iż słowa kierowane pod adresem Pana Modzelewskiego są bardzo krzywdzące dla Pana Modzelewskiego, który pracował w szpitalu bielskim prawie od samego początku, a jego główną zasługą było wychowanie całej kadry lekarskiej. Radna stwierdziła, iż mówienie o dziurawym dachu w obliczu dziesiątek osób wychowanych przez Pana Modzelewskiego jest niegodziwe. Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk poinformowała, iż każde dziesięciolecie ma swoje odmienne uwarunkowania, a każda kolejna dyrekcja wnosiła swój wkład do szpitala bielskiego. Nikt z obecnych na sesji nie wykreśli ze swego życiorysu lat 50-tych, 60-tych, 70-tych, 80-tych. Zdaniem radnej, targowanie się o to kto zrobił więcej a kto mniej dla szpitala bielskiego nie powinno mieć miejsca. Ponadto radna zwróciła się z apelem o zauważanie także pozytywnych spraw jakie mają miejsce w szpitalu bielskim.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski zabierając głos w dyskusji poinformował, iż służby zdrowia nie można oceniać ze względów personalnych.

Starosta poinformował, iż SP ZOZ w Bielsku Podlaskim otrzymał środki (75% wartości inwestycji) z działania 3.2. Został także złożony następny wniosek o dofinansowanie remontu bloku operacyjnego w SP ZOZ w Bielsku Podlaskim.

Starosta poinformował, iż przy obecnych mechanizmach, procedurach oraz ogromnym zapotrzebowaniu na środki jest bardzo mała szansa na otrzymanie środków na remont Przychodni Zdrowia w Boćkach. W budynku, o którym mówił radny Łukaszewicz mieści się Niepubliczny ZOZ. Zarząd Powiatu podjął decyzję o wymianie stolarki okiennej w Przychodni Zdrowia w Boćkach proponując na ten cel kwotę 10.000 zł. Rozważana jest także możliwość oraz prowadzone są rozmowy w temacie sprzedania ww. budynku zainteresowanym osobom. Starosta poinformował, iż można złożyć wniosek o dofinansowanie remontu Przychodni Zdrowia w Boćkach, należy jednak rozważyć czy powinno się składać wnioski o dofinansowanie na niepubliczny czy też na Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej.

Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż w związku z ponoszeniem kosztów przy składaniu wniosku (wykonanie projektu technicznego, studium wykonalności) należy składać te wnioski, które po rozpoznaniu mają realną szansę na pozytywne zakwalifikowanie i przyznanie środków.

Radny Zdzisław Tworkowski poinformował, iż jego intencją nie było pomniejszanie zasług czy też deprecjonowanie osoby dyrektora Modzelewskiego. Pan Modzelewski stworzył zespół lekarzy, pielęgniarek oraz koordynował pracę zespołu od strony medycznej. Radny Zdzisław Tworkowski stwierdził, iż być może jego wypowiedź została źle zrozumiana.

Radny Zdzisław Tworkowski poinformował, iż wypowiadając się opiera się na faktach: w poprzedniej kadencji jako członek Rady Społecznej SP ZOZ radny otrzymał (na pierwszym posiedzeniu Rady) do zaakceptowania budżet, z którego wynikało, iż w kotłowni SP ZOZ w Bielsku Podlaskim dobowo przez 365 dni w roku spalane jest 5 ton węgla. Ponieważ w zamontowanych w SP ZOZ kotłach nie możliwe jest spalenie aż takiej ilości węgla radny zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie ww. sprawy do ówczesnego dyrektora – Pana Hryniewieckiego. Dyrektor SP ZOZ poinformował radnego, iż w poprzednich latach na zakup węgla przeznaczano jeszcze wyższe kwoty. Powyżej wymieniona sytuacja nasunęła przypuszczenia, że w szpitalu bielskim nie wszystko jest tak jak być powinno.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz poinformował, iż nie chce wracać do czasów o których wspomniała radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk. Jednak obserwując obecną sytuację, kiedy to władza nie chce dopuścić do pełnej jawności życia publicznego można obawiać się powrotu lat minionych.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz zauważył, iż wnioski odrzucane są przez Zarząd Województwa a nie przez panel ekspertów czy RKS (Regionalny Komitet Sterujący). Ponadto radny Marek Antoni Łukaszewicz przypomniał, iż prosił Starostę o złożenie formalnego wniosku na remont Przychodni Zdrowia w Boćkach.

Wicestarosta Piotr Bożko odnosząc się do wypowiedzi radnego Łukaszewicza wyjaśnił, iż ZOZ nie był zakładem budżetowym a jednostką budżetową. Odnosząc się do wypowiedzi radnego Tworkowskiego Wicestarosta wyjaśnił, iż dzięki zasłudze całego zespołu został zakupiony sprzęt jak również wykonano remonty w szpitalu bielskim. W związku z powyższym Wicestarosta zwrócił się do radnego Tworkowskiego z prośbą aby radny nie informował o tym, iż Wicestarosta chce przypisać sobie wszelkie zasługi jakie na rzecz szpitala bielskiego zostały wykonane przez zatrudnionych tam pracowników.

Radny Marek Antoni Łukaszewicz odczytał treść odpowiedzi Przewodniczącego Rady Powiatu na interpelację w sprawie: zatrudnienia Starosty Bielskiego w innych instytucjach oraz świadczenia pracy na ich rzecz w godzinach urzędowania Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim: „Nadmieniam, iż czas pracy Starosty w Starostwie Powiatowym bardzo często przekracza obowiązujący 40 godzinny tygodniowy wymiar i obejmuje także niedziele i święta (udział w oficjalnych spotkaniach, naradach, obchodach Świąt i Rocznic Patriotycznych itp.)”. Radny stwierdził, iż z powyższego zapisu wynika, iż powiat płaci Staroście za osobiste uczestnictwo w świętach narodowych i dniach wolnych od pracy itp.

Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, iż radny otrzymał odpowiedź na złożoną interpelację, radny może nie zgadzać się z otrzymaną odpowiedzią.

Następnie Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się do radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie kolejnych wniosków. Radni nie zgłosili kolejnych wniosków, w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się z prośbą o zabranie głosu przez Pana Ireneusza Kotynię.

Głos zabrał Pan Ireneusz Kotynia, który podziękował za zainteresowanie swoją osobą. Następnie odnosząc się do informacji na temat stanu bezrobocia zwrócił się z pytaniem czy można mówić o spadku bezrobocia skoro w informacji złożonej do Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim w 2003 roku stopa bezrobocia na terenie powiatu bielskiego wynosiła 8,4% natomiast w 2004 roku 10,3%. Z informacji złożonej do Urzędu Miasta w Bielsku Podlaskim wynika, iż: „Na terenie miasta Bielsk Podlaski zamieszkuje 45,6% ludności powiatu”, natomiast w informacji złożonej do powiatu podano, iż: „Na terenie miasta Bielsk Podlaski zamieszkuje 44% ludności powiatu”. Pan Ireneusz Kotynia poinformował, iż w 2004 roku PUP zorganizował prace interwencyjne na kwotę 210.500 zł, roboty publiczne na kwotę 318.100 zł, staże absolwenckie na kwotę 363.700 zł. Natomiast w roku 2003 na prace interwencyjne wydano kwotę – 320.000 zł, roboty publiczne – 351.000 zł, staże absolwenckie – 543.000 zł. Pan Ireneusz Kotynia zwrócił się z prośbą o wskazanie jednej gminy, miasta, powiatu w województwie, gdzie w związku z obowiązującą od roku ustawą o zatrudnieniu socjalnym utworzono Centrum Integracji Społecznej.

Radna Helena Buszko – członek Zarządu Powiatu odnosząc się do wypowiedzi radnego Łukaszewicza wyjaśniła, iż służba zdrowia nigdy nie funkcjonowała w formie zakładów budżetowych.

Odnosząc się do wypowiedzi Pana Ireneusza Kotyni Pani Helena Buszko wyjaśniła, iż zgodnie z art. 82 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy – Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w terminie do dnia 30 września każdego roku ogłasza, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, przeciętną stopę bezrobocia w kraju oraz na obszarze działania powiatowych urzędów pracy według stanu na dzień 30 czerwca danego roku.

Radna Helena Buszko poinformowała, iż PUP w Bielsku Podlaskim przedłożył informację o stanie bezrobocia oraz podjętych przez PUP działaniach w celu ograniczenia bezrobocia Radzie Powiatu oraz Radzie Miasta Bielsk Podlaski. Do Rady Miasta Bielsk Podlaski został przekazany materiał, w którym bardziej szczegółowo opisano stan bezrobocia na terenie miasta, natomiast do Rady Powiatu przekazano materiał gdzie zaakcentowano stan bezrobocia na terenie powiatu. Radna Helena Buszko poinformowała, iż gospodarka rynkowa w swoim założeniu i w swojej definicji stanowi, iż 5% bezrobocie jest normalnym wskaźnikiem ekonomicznym.

Radna Helena Buszko wyjaśniła, iż w przedmiotowej informacji nie ma chwalenia się spadkiem bezrobocia czy podjętymi działaniami w celu ograniczenia bezrobocia. W przedmiotowej informacji zostały przedstawione liczby wynikające z ewidencji. Przy obecnym systemie prawnym pracodawcy nie są zainteresowani zatrudnianiem osób w ramach prac interwencyjnych. Radna zgodziła się ze stwierdzeniem Pana Kotyni, iż żadna z gmin nie jest zainteresowana tworzeniem Centrów Integracji Społecznej. Starosta nie ma instrumentów prawnych do zmuszenia gmin do tworzenia wynikających z ustawy o zatrudnianiu socjalnym Centrów Integracji Społecznej. Powiat może włączyć się do podjętych przez gminy a wynikających z ustawy o zatrudnianiu społecznym działań.

Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło poinformował, iż po otrzymaniu pisemnej prośby w sprawie uzupełnienia oświadczeń majątkowych wszyscy radni złożyli brakujące dokumenty.

Przewodniczący Rady Powiatu podziękował Powiatowemu Zarządowi Dróg w Bielsku Podlaskim za podjęte działania w związku ze złożoną interpelacją dotyczącą bezpieczeństwa na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 689 Bielsk Podlaski – Hajnówka z drogą powiatową nr 1603B Krzywa – Orla. Powołana przez Urząd Marszałkowski komisja zleciła zmianę oznakowania ww. skrzyżowania.

Przewodniczący Rady Powiatu przypomniał, iż razem z materiałami sesyjnymi na dzisiejszą sesję Rady Powiatu został przesłany radnym projekt budżetu powiatu bielskiego na 2005 rok. Wszyscy radni projekt budżetu powiatu na 2005 rok otrzymali.

Następnie Przewodniczący Rady Powiatu – Władysław Jagiełło poinformował, iż Gmina Bielsk Podlaski oraz Gmina Orla przekazały na rzecz SP ZOZ w Bielsku Podlaskim darowiznę w postaci płodów rolnych na łączną kwotę 10.500 zł (pismo w ww. sprawie w załączeniu). Gmina Wyszki podjęła się remontu oddziału wewnętrznego szpitala bielskiego.

Radni nie zgłosili kolejnych wniosków, w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu zamknął dyskusję w tym punkcie porządku obrad sesji.

Ad 16

Porządek obrad został wyczerpany. W związku z tym Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło podziękował wszystkim obecnym za udział w sesji, po czym o godzinie 14.25 zamknął posiedzenie XXV sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała: Joanna Popławska

 

Władysław Jagiełło
Przewodniczący Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Bielskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Wоjсiесh Сhаrytоn

Wprowadzający: Wоjсiесh Сhаrytоn

Data wprowadzenia: 2005-01-11

Data modyfikacji: 2005-01-11

Opublikował: Wоjсiесh Сhаrytоn

Data publikacji: 2005-01-11