Protokół V sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 4 marca 2003 r.
V sesja Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim zwołana przez Przewodniczącego Rady Powiatu Pana Władysława Jagiełło odbyła się w dniu 4 marca 2003 r. w sali konferencyjnej budynku powiatu przy ulicy 11 Listopada 4 w Bielsku Podlaskim. Obrady rozpoczęły się o godzinie 10.10, zakończyły o godzinie 12.15.
Przewodniczący Rady Powiatu otworzył obrady V sesji stwierdzając, iż zgodnie z listą obecności (stanowiącą załącznik do protokołu) na 19 radnych uczestniczy w nich 16, zatem są one prawomocne. Radni nieobecni to Roch Andrzej Charyton, Bogdan Wróblewski i Zdzisław Tworkowski.
Ponadto na zaproszenie Przewodniczącego Rady Powiatu w sesji wzięli udział m.in. (lista gości w załączeniu):
1. Sekretarz Powiatu Pan Ryszard Anusiewicz,
2. Pan Marek Kozłowski – Radca Prawny,
3. Pan Ryszard Baranowski – Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Bielsku Podlaskim,
4. Pan Bogdan Komarzewski – Kierownik Wydziału Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim.
Sesję protokołował: Piotr Daniło.
Otwierając obrady V sesji Rady Powiatu Przewodniczący powitał wszystkich obecnych na sali i odczytał wniosek radnego Bogdana Wróblewskiego o proponowanym porządku obrad oraz przedstawił opinię prawną (wniosek i opinia w załączeniu). Innych wniosków nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący odczytał proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z IV sesji Rady Powiatu.
5. Informacja z pracy Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
6. Przyjęcie sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Bielsku Podlaskim w 2002 roku.
7. Przyjęcie sprawozdania z rozpatrzenia skarg kierowanych do Zarządu Powiatu, Starosty oraz Sekretarza w okresie od 1 stycznia 2002 r. do 31 grudnia 2002 r.
8. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim zmieniającą uchwałę w sprawie delegowania kandydatów do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
9. Zatwierdzenie planu kontroli Komisji Rewizyjnej na rok 2003.
10. Zatwierdzenie planu pracy komisji stałych Rady Powiatu na rok 2003.
11. Sprawy różne.
12. Interpelacje i zapytania radnych, wolne wnioski.
13. Zamknięcie obrad.
Wniosków do proponowanego porządku obrad nie było, więc Przewodniczący zarządził głosowanie. W głosowaniu „jawnym” przy 18 głosach „za”, 0 przeciwnych oraz 0 wstrzymujących się ww. porządek obrad został przyjęty.
O godzinie 10.15 na obrady sesji przybyli radni: Roch Andrzej Charyton, Bogdan Wróblewski i Zdzisław Tworkowski. Od tej chwili w obradach sesji brało udział 19 Radnych.
Ad 4.
Pan Przewodniczący przystąpił do głosowania nad przyjęciem protokołu IV sesji. Poinformował radnych, iż protokół wyłożony był wraz z załącznikami do wglądu w budynku Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim w pokoju nr 311 przez okres 7 dni, oraz przed sesją przy liście obecności. Radni mieli czas na zapoznanie się z jego treścią. Pan Przewodniczący zwrócił się do radnych z pytaniem, czy chcą zgłosić uwagi do protokołu.
Ponieważ żaden z radnych nie zabierał głosu w tej sprawie, Przewodniczący poddał omawiany punkt pod głosowanie. W głosowaniu jawnym przy 14 głosach „za”, 0 przeciwnych i 4 głosach wstrzymujących się protokół IV Sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim został przyjęty.
Ad 5.
Starosta Bielski Sławomir Jerzy Snarski przedstawił sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu w okresie od 31 stycznia do 4 marca 2003 roku (sprawozdanie w załączeniu).
Następnie nawiązując do przeprowadzonej debaty z dyrektorami szkół ponadgimnazjalnych poinformował radnych, iż dyrektorzy negatywnie odnieśli się do utworzenia III Liceum Ogólnokształcącego, którego siedzibą mógłby zostać obecny Zespół Szkół nr 2 w Bielsku Podlaskim. Dyrektorzy uznali, iż należy wzmacniać dwa istniejące Licea Ogólnokształcące i Liceum w Zespole Szkół nr 3, natomiast Zespół Szkół nr 2 powinien oferować kształcenie w zawodach budowlanych i inżynieryjnych.
Przewodniczący poinformował obecnych na sali o wzorach oświadczeń nadesłanych przez Pana Wojewodę Podlaskiego. Termin składania oświadczeń upłynął 3 marca 2003 roku, w związku z tym Przewodniczący poprosił o ich wypełnienie i pilne dostarczenie do obsługi Rady Powiatu. Przewodniczący poinformował również o ewentualnej konieczności zaprzestania prowadzonej przez niektórych radnych działalności gospodarczej. Do 30 kwietnia należy też złożyć w dwóch egzemplarzach oświadczenie o stanie majątkowym i kopię zeznań oraz ewentualną jego korektę za 2002 r.
Przewodniczący poprosił radnych o uwagi odnośnie przedstawionego sprawozdania. Radny Marek Antoni Łukaszewicz przypomniał, iż na poprzedniej sesji wystąpił z prośbą o postawienie mównicy do użytku radnych, aby ułatwić im pracę w czasie obrad sesji. Ponieważ nie zostało to zrealizowane radny poinformował, że wniesie wniosek formalny w punkcie poświęconym sprawom różnym.
Radny poprosił Starostę o wyjaśnienie sytuacji w II Liceum Ogólnokształcącym, gdzie stworzono stanowisko zastępcy dyrektora szkoły, a teraz szuka się pensum dla osoby powołanej na to stanowisko. Radny poprosił również o wyjaśnienie zapisu, w którym Zarząd Powiatu wystąpił do Bursy Szkolnej o zagospodarowanie pomieszczeń na gabinet stomatologiczny.
Odnosząc się do kwestii udzielenia pożyczki dla Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Bielsku Podlaskim radny wyraził zadowolenie z powodu przychylenia się do jego wniosku złożonego na poprzedniej sesji, dotyczącego ustalenia terminu przeprowadzenia debaty na temat sytuacji SP ZOZ w Bielsku Podlaskim.. Ponadto zwrócił się o wyjaśnienie w sprawie dyrektora szkoły w Rudce: gdzie dyrektor podjął pracę i jaki organ nie wyraził na to zgody. Radny zauważył, iż jest to informacja zbyt skąpa, aby przejść nad nią do porządku dziennego, wymaga więc głębszych wyjaśnień.
Starosta odpowiadając na powyższe pytania wyjaśnił, iż w sprawie powołania zastępcy dyrektora w II Liceum Ogólnokształcącym nie przyjmuje rozumowania, że najpierw powołuje się zastępcę czy dyrektora a następnie szuka mu się pracy. II Liceum Ogólnokształcące było jedyną szkołą, która nie miała zastępcy dyrektora. Zarząd Powiatu przychylił się do wniosku Pani Dyrektor i zastępca został powołany. Jednocześnie Zarząd podjął decyzję o nie obniżaniu pensum. Dyrektorzy szkół mają się zajmować zarządzaniem szkołami, promowaniem tych szkół, poziomem nauczania, wyjściem do środowiska, muszą realizować swoje zadania tak jak to zostało zapisane w statucie. Każdy dyrektor ma prawo o coś zabiegać i o coś prosić. Natomiast Zarząd powinien planować tak zajęcia i obciążenia, by nie trzeba było wykonywać ruchów personalnych.
Odnośnie adaptacji pomieszczeń w Bursie Szkolnej na gabinet stomatologiczny Starosta wyjaśnił, iż Zarząd przyjął koncepcję, według której należy racjonalnie wykorzystać Bursę Szkolną w sposób nie kolidujący z potrzebami uczniów. W części wydzielonej z osobnym wejściem będzie prowadzona działalność gospodarcza lub charytatywna. Pani Barbara Mucha na własny koszt wykona remont pomieszczeń, a powiat w 70 proc. będzie partycypować w kosztach wykonania wejścia. Dyrektor Bursy przy pomocy Wydziału Oświaty i Kultury Starostwa Powiatowego będzie prowadziła wszystkie sprawy formalne dotyczące remontu i adaptacji pomieszczeń.
Starosta podkreślił, iż troska o dobro szpitala musi być autentyczna, gdyż szpital znajduje się w zapaści finansowej. Ponieważ proces narastania zadłużenia był lawinowy i szpital na koniec 2002 roku wygenerował 7,5 mln zł strat. Kontrakty nie są realizowane w części zabiegowej. W części zachowawczej przekracza się limit i nie można uzyskać dochodów z prowadzonej w tym zakresie działalności. Zarząd Powiatu postanowił udzielić pożyczki Samodzielnemu Publicznemu Zespołowi Opieki Zdrowotnej i przesunąć debatę z miesiąca kwietnia na miesiąc marzec.
Starosta poinformował również o tym, że nikt nie przekreśla żadnego ordynatora, ale konieczne jest przeprowadzenie konkursu, w którym przewodniczy przedstawiciel Okręgowej Izby Lekarskiej i doprowadzenie sytuacji w szpitalu do pełnej zgodności z obowiązującym stanem prawnym.
Odpowiadając na pytanie odnośnie Dyrektora Zespołu Szkół Rolniczych w Rudce Starosta wyjaśnił, iż dyrektor pracując w swojej szkole jest dodatkowo zatrudniony w Szkole Podstawowej w Rudce na czas nieokreślony jako informatyk. Dyrektorem SP w Rudce jest żona Pana Jana Nosala (pracująca również na czas nieokreślony w Zespole Szkół Rolniczych w Rudce). Organem prowadzącym jest Gmina Rudka. Gmina protestuje uważając, iż zatrudnienie Pana Jana Nosala jest zbędne.
Radny Marek Antoni Łukaszewicz przypomniał, że: „koalicja rządząca poprzednio storpedowała moją propozycję, aby debatę o służbie zdrowia przesunąć z miesiąca kwietnia na miesiąc marzec”. Skoro Zarząd Powiatu proponuje przyśpieszenie debaty w sprawie służby zdrowia z miesiąca kwietnia na miesiąc marzec, to na dzisiejszym posiedzeniu należy sformalizować dokonaną zmianę poprzez uchwalenie zmiany planu pracy Rady Powiatu. Przewodniczący zauważył, iż określenie „torpedowanie” jest zbyt mocnym sformułowaniem, a intencją Rady było zapewnienie przygotowania rzetelnej informacji.
Radny Aleksander Gołąbiecki przypomniał, iż na poprzedniej sesji złożył interpelację – „jak długo trzeba czekać w kolejce do lekarzy specjalistów, i w czym tkwi przyczyna oczekiwania pacjentów na przyjęcie. Pomimo upływu 14 dni nie otrzymałem odpowiedzi w związku z tym prosiłbym o odpowiedź lub ewentualne postawienie wniosku”.
Starosta Bielski stwierdził, iż wniosek taki rzeczywiście został zgłoszony i odbyła się dyskusja na ten temat. Jeżeli zajdzie taka potrzeba to Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej odpowie na te pytania w przerwie bądź na piśmie w późniejszym terminie. Kasa Chorych ogranicza procedury zachowawcze, w związku z tym mogą być ograniczenia w przyjęciach pacjentów.
W odpowiedzi na wyjaśnienia Starosty Radny Aleksander Gołąbiecki uzupełnił poprzednią wypowiedź o stwierdzenie, że w kolejce do specjalisty trzeba czekać już dwa miesiące. Pacjenci przyjmowani są po 4-6 osób z Kasy Chorych a następni pacjenci przyjmowani są przez tych samych lekarzy, ale w prywatnych gabinetach. Innych wniosków nie zgłoszono, więc Przewodniczący zamknął dyskusję.
Ad 6.
Przewodniczący przystąpił do realizacji punktu 6 porządku obrad: „przyjęcie sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Bielsku Podlaskim w 2002 r.” (druk nr 1 w załączeniu). Przewodniczący powitał obecnego na sali Powiatowego Rzecznika Konsumentów Pana Ryszarda Baranowskiego.
Starosta przedstawił wnioski komisji stałych Rady Powiatu wraz ze stanowiskiem Zarządu, odnoszących się do przedmiotowego Sprawozdania (wnioski wraz ze stanowiskiem Zarządu w załączeniu).
Przewodniczący zwrócił się z zapytaniem do Rzecznika Konsumentów czy chciałby uzupełnić sprawozdanie. Pan Ryszard Baranowski stwierdził, iż sprawozdanie w jego opinii nie wymaga uzupełnienia i może odpowiedzieć na ewentualne zapytania radnych. Pytań do Zarządu Powiatu i Rzecznika Konsumentów nie zgłoszono, wobec tego Przewodniczący zamknął dyskusję i zarządził głosowanie.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 19 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się przyjęła sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
O godzinie 11.00 Przewodniczący głosił 10-minutową przerwę.
Ad 7.
Po wznowieniu obrad Przewodniczący przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji: „przyjęcie sprawozdania z rozpatrzenia skarg kierowanych do Zarządu Powiatu, Starosty oraz Sekretarza w okresie od 1 stycznia 2002 r. do 31 grudnia 2002 r.” Przewodniczący powitał Kierownika Wydziału Organizacyjno-Prawnego Starostwa Powiatowego Pana Bogdana Komarzewskiego – autora tego sprawozdania.
Wicestarosta Bielski Pan Piotr Bożko przedstawił wnioski komisji dotyczące przedłożonego sprawozdania oraz odpowiedzi Zarządu Powiatu (wnioski wraz ze stanowiskiem Zarządu w załączeniu).
Przewodniczący zwrócił się z pytaniem do Pana Kierownika, czy chciałby uzupełnić sprawozdanie. Kierownik Wydziału Organizacyjnego oznajmił, iż nie ma nic do dodania i poprosił radnych o zadawanie pytań. Radni nie zabierali głosu, w związku z tym Pan Przewodniczący zamknął dyskusję, przystępując do głosowania nad przyjęciem sprawozdania.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 18 „za”, 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym się przyjęła przedmiotowe sprawozdanie.
Ad 8.
Przewodniczący przystąpił do rozpatrzenia projektu uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim zmieniającej uchwałę w sprawie delegowania kandydatów do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku (druk nr 3 w załączeniu).
Starosta przedstawił wnioski komisji wraz ze stanowiskiem Zarządu Powiatu odnoszące się do przedstawionego problemu (wnioski i stanowisko Zarządu w załączeniu). W odpowiedzi na wniosek Komisji Oświaty, Kultury i Porządku Publicznego poinformował, iż Komisja Bezpieczeństwa nie rozpoczęła jeszcze swojej działalności. Prace nad jej utworzeniem zostały rozpoczęte jeszcze za poprzedniej kadencji Rady Powiatu. W związku z wygaśnięciem mandatów radnych poprzedniej kadencji, zaszła konieczność wydelegowania do składu Komisji dwóch nowych członków spośród radnych obecnej Rady Powiatu. Przewodniczący przypomniał, iż Rada powinna desygnować ze swego składu dwóch radnych, a pozostałych członków powołuje Starosta. Żaden z Radnych nie zgłosił się do dyskusji.
Przewodniczący zamknął dyskusję i przystąpił do procedury wyłaniania kandydatur do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku. Radna Helena Buszko zgłosiła kandydaturę Radnego Piotra Bożko. Przewodniczący zapytał Radnego, czy wyraża swoją zgodę na kandydowanie. Radny Piotr Bożko oświadczył, iż wyraża zgodę.
Przewodniczący poprosił o zgłaszanie dalszych kandydatów. Radny Piotr Bożko zgłosił kandydaturę radnego Władysława Jagiełło. Radny Władysław Jagiełło oświadczył, iż wyraża zgodę.
Przewodniczący poprosił o dalsze zgłoszenia, a wobec ich braku zamknął listę kandydatów i skonsultował się z Radcą Prawnym o możliwości głosowania jednocześnie dwóch kandydatur. Radca Prawny – Marek Kozłowski powiedział, iż nie ma ścisłej procedury i można przeprowadzić głosowanie dwóch kandydatur jednocześnie.
Przewodniczący po przeczytaniu numeru, tytułu i treści przedmiotowej uchwały zarządził głosowanie nad jej przyjęciem.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 14 „za”, 3 przeciwnych i 2 wstrzymujących się przyjęła uchwałę ( uchwała nr V/29/03 w załączeniu).
Radny Roch Andrzej Charyton wyraził wątpliwości co do trybu przeprowadzonego powyżej głosowania. Poprosił o wyjaśnienie czy głosowano dwie kandydatury jednocześnie czy osobno.
Przewodniczący poinformował Radnego o tym, że uchwała została przyjęta oraz o przeprowadzonej przed głosowaniem konsultacji z panem mecenasem Kozłowskim. Uchwała została przyjęta z dwoma nazwiskami. Radny Roch Andrzej Charyton poprosił o wyjaśnienie tej kwestii Radcę Prawnego.
Mecenas Marek Kozłowski zauważył, że nie ma ścisłej procedury głosowania, a w ramach prowadzenia sesji Przewodniczący konsultował sposób przeprowadzenia głosowania z obecnymi na sali radnymi. Przy dwóch kandydatach na dwa miejsca można głosować jednocześnie obie kandydatury. Nikt nie wniósł zastrzeżeń do sposobu głosowania. Przy zastrzeżeniach ze strony Radnych głosowano by każdą z kandydatur oddzielnie.
Przewodniczący stwierdził, iż po konsultacjach i przy braku sprzeciwu ze strony Radnych przeprowadzono głosowanie, w którym uchwała została przyjęta większością głosów i trzeba się temu podporządkować.
Ad 9.
Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji kolejnego punktu: „zatwierdzenie planu kontroli Komisji Rewizyjnej na rok 2003”. Wicestarosta Bielski Pan Piotr Bożko przedstawił wnioski komisji dotyczące przedłożonego materiału oraz odpowiedzi Zarządu Powiatu (wnioski wraz ze stanowiskiem Zarządu w załączeniu). Przewodniczący zwrócił się do radnych o zgłaszanie uwag i wniosków.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji, w związku z tym Przewodniczący zamknął debatę i po odczytaniu numeru, tytułu i treści przedmiotowej uchwały zarządził głosowanie nad jej przyjęciem.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 15 „za”, 0 przeciwnych i 4 wstrzymujących się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr V/30/03 w załączeniu).
Ad 10.
Przewodniczący przystąpił do realizacji punktu: „zatwierdzenie planów pracy komisji stałych Rady Powiatu na 2003 r.”
Pan Przewodniczący przedstawił wniosek Przewodniczącego Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego Pana Radnego Mirosława Bałło w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji (druk nr 5a w załączeniu).
Następnie Pan Przewodniczący poprosił Radnych o zabieranie głosu i zgłaszanie uwag do przedstawionego projektu uchwały i planu pracy Komisji.
Radni nie zgłosili żadnych uwag, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję i odczytał projekt uchwały poddając go pod głosowanie.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 19 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr V/31/03 w załączeniu), zatwierdzając plan pracy Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego.
Przewodniczący przedstawił wniosek radnego Sergiusza Łukaszuka – Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury i Porządku Publicznego w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji (druk nr 5b w załączeniu). Następnie Pan Przewodniczący poprosił Radnych o zabieranie głosu i zgłaszanie uwag do przedstawionego projektu uchwały i planu pracy Komisji.
Radni nie zgłosili żadnych uwag, w związku z tym Przewodniczący zamknął dyskusję i odczytał projekt uchwały poddając go pod głosowanie.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 18 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr V/32/03 w załączeniu), zatwierdzając plan pracy Komisji Oświaty, Kultury i Porządku Publicznego.
Następnie Przewodniczący przeszedł do wniosku radnej Raisy Rajeckiej – Przewodniczącej Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska, która wniosła o zatwierdzenie planu pracy Komisji na 2003 rok.
Przewodniczący poprosił Radnych o zgłaszanie uwag. Radni nie zabierali głosu, wobec tego Przewodniczący zamknął dyskusję, odczytał numer, tytuł i treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym przy 19 głosach „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr 5/33/03 w załączeniu) zatwierdzając plan pracy Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska.
Przewodniczący przeszedł do wniosku radnej Zinaidy Kuprianiuk-Daniluk – Przewodniczącej Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny wnoszącej o zatwierdzenie planu pracy Komisji na 2003 rok. Następnie poprosił Radnych o zabieranie głosu w tej sprawie. Ponieważ Radni nie zabierali głosu Przewodniczący zamknął dyskusję, po czym odczytał projekt uchwały, poddając go pod głosowanie.
Rada Powiatu w głosowaniu jawnym przy 19 głosach „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała nr 5/34/03 w załączeniu) zatwierdzając plan pracy Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny.
Ad 11.
Przewodniczący przeszedł do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji: sprawy różne. Starosta Bielski Sławomir Jerzy Snarski odniósł się do innych wniosków komisji stałych, które nie wiązały się z tematyką obecnej sesji. Starosta przestawił wnioski komisji stałych (wnioski wraz ze stanowiskiem Zarządu Powiatu w załączeniu).
Przewodniczący podziękował Staroście Bielskiemu za wyjaśnienia. Nastepnie zwrócił się do pani Zinaidy Kuprianiuk-Daniluk – Przewodniczącej Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny o wypowiedź i ewentualne wyjaśnienia do przedstawionego wniosku Komisji dotyczącego powołania Powiatowego Honorowego Komitetu ds. Obchodów Europejskiego Roku Osób Niepełnosprawnych. Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk w wyjaśnieniu do przedstawionego wniosku o powołanie Powiatowego Honorowego Komitetu ds. Obchodów Europejskiego Roku Osób Niepełnosprawnych stwierdziła, iż Starosta sprawę wyjaśnił w pełni. Radna ponadto uważa, iż spotkanie wszystkich organizacji pozarządowych, które zajmują się problemami pomocy społecznej jest odpowiednim miejscem do rozpoczęcia wspólnych działań na rzecz osób potrzebujących.
Przewodniczący podziękował Radnej za uzupełnienie wniosku oraz wyjaśnił, iż organizacje pozarządowe powinny współpracować ze sobą a poza tym są osoby zainteresowane tym tematem lub ewentualnie zawodowo pracują z osobami niepełnosprawnymi. Komisja Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny powinna doprowadzić sprawę do końca. Jeżeli zajdzie taka potrzeba to w porozumieniu z biurem Obsługi Rady – Panem Sekretarzem należy przygotować projekt uchwały, który zostanie poddany pod głosowanie.
Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk poinformowała, iż Komisja jest gotowa do podjęcia dyskusji i jest w stanie doprowadzić sprawę do końca. Przewodniczący zamknął dyskusję na ten temat i poprosił radnych o zgłaszanie dalszych wniosków do punktu „sprawy różne”.
Radny Andrzej Roch Charyton powiedział, iż istnieje potrzeba uchwalenia Regulaminu Pracy Rady Powiatu, aby ostatecznie usystematyzować tryb pracy Rady. Przewodniczący zauważył, że uregulowania te są zawarte w Statucie Powiatu.
Radny potwierdził tą informację. Podkreślił jednak istnienie potrzeby uregulowania pewnych spraw już teraz by jasno sprecyzować, jakie materiały i zapytania trafiają na obrady sesji, kiedy i jak trafiają, sposób przeprowadzania reasumpcji głosowania oraz w jakim trybie uchwały są podejmowane. Przewodniczący w odniesieniu do wniosku Radnego Andrzeja Rocha Charytona powiedział, iż Starostwo Powiatowe pracuje nad zmianami w Statucie i uwagi Radnego zostaną rozważone.
Przewodniczący w odpowiedzi na interpelację Radnego Aleksandra Gołąbieckiego przeczytał pismo, które wpłynęło do Starostwa Powiatowego dnia 3 marca 2003 roku (pismo w załączeniu) od dyrektora SP ZOZ w Bielsku Podlaskim z wyjaśnieniem odnośnie zgłoszonej przez radnego interpelacji. Kopia tego pisma została przekazana Radnemu.
Radny Marek Antoni Łukaszewicz wystąpił z formalnym wnioskiem w sprawie postawienia mównicy do użytku radnych. Radny poruszył także sprawę reportażu pokazanego w I programie Telewizji Polskiej o zdarzeniu w Popławach. Widz oglądając program odniósł wrażenie, że w Bielsku Podlaskim wszystko dzieje się źle. Zarówno policja, prokuratura, wymiar sprawiedliwości, jak i służba zdrowia nie działa tak jak powinny. Obraz pokazany w programie jest nieprawdziwy. Trzeba dać informację społeczeństwu o tym, iż program w żadnej mierze nie przedstawia prawdy. Radny zaproponował, aby w ramach sprostowania zamieścić informację w prasie lub regionalnej telewizji. Zwrócił się też do Komisji Bezpieczeństwa Publicznego o interwencję w tej sprawie.
Przewodniczący w odpowiedzi na pierwszy wniosek Radnego dotyczący mównicy zauważył, iż każdy chciałby mieć zapewnioną kulturę obrad. Przewodniczący wyraził zadowolenie z działających bez zarzutu mikrofonów na sesji Rady Powiatu. Podkreślił również, że jeżeli jest potrzeba na postawienie mównicy a nie wiąże się to z wielkimi kosztami ten wniosek zostanie spełniony.
Przewodniczący zwrócił się do Starosty Bielskiego Sławomira Jerzego Snarskiego o odpowiedź na wniosek dotyczący zdarzeń w Popławach. Przewodniczący stwierdził, iż sprawa dotycząca naszego powiatu jest na tyle poważna, że nie można pozostawić jej bez odpowiedzi.
Starosta wyjaśniając ten problem podkreślił, iż nie oglądał programu wyemitowanego przez I Program TVP, ale otrzymał informacje o tym zdarzeniu. Starosta zadeklarował zainteresowanie i przeanalizowanie wypadków, do których doszło w Popławach. Komisja Bezpieczeństwa Publicznego jest właściwym miejscem do dyskusji na ten temat. Przekaz medialny rzeczywiście był nieobiektywny. Po analizie wypadków Zarząd Powiatu odniesie się do tej sprawy. Radny Aleksander Gołąbiecki zacytował artykuł Gazety Współczesnej z dnia 4 lutego 2003 roku pt. „Nierówne apetyty władzy”, z którego wynika, że bez decyzji Rady w Powiecie Bielskim zmieniane są diety radnych. Radny wystąpił z zapytaniem „czy Przewodniczący czytał ww. artykuł, czy jest to prawda, a jeżeli nie to czy było zamieszczone sprostowanie w prasie”.
Przewodniczący wyjaśniając stwierdził, że czytał artykuł i interweniował w tej sprawie. Przewodniczący dodał też, że sprostowanie było zamieszczone w „Gazecie Współczesnej” 5 lutego 2003 roku na 3 stronie.
Radny Aleksander Gołąbiewski zwracając się do obecnego na sali redaktora „Gazety Współczesnej” wyraził niezadowolenie z faktu, iż artykuł był zamieszczony na pierwszej stronie, natomiast sprostowanie na stronie 3 stronie w niewidocznym miejscu.
Przewodniczący powtórzył informację o zamieszczeniu sprostowania i wobec braku dalszych wniosków zamknął dyskusję w tym punkcie.
Ad 12.
Przewodniczący przeszedł do realizacji kolejnego punktu „ Interpelacje i zapytania radnych, wolne wnioski”.
Radny Zdzisław Tworkowski poinformował Radnych o tym, iż podczas głosowania nad przyjęciem protokołu z IV sesji Rady Powiatu celowo wstrzymał się od głosu, gdyż nie mógł się z nim zapoznać. Po dzisiejszym zapoznaniu się z protokołem Radny stwierdził: „moje wypowiedzi zawarte w protokole nie zostały dokładnie zapisane. Panie Starosto celowo prosiłem o zabezpieczenie nagrania z tej sesji, nie jest to sprawa aż tak bardzo ważna, żeby trzeba było świadomie manipulować. Chodzi tutaj o wypowiedź Pani Bożeny Zwolińskiej o swoich pracownikach”.
Przewodniczący poprosił o zgłaszanie kolejnych wniosków. Radny Tadeusz Wielanowski zwrócił się z prośbą do mecenasa o szerszą wypowiedź na temat analizy materiałów sesyjnych przez Komisję Rewizyjną – opinia prawna nie jest do końca wyjaśniona, nie ma informacji czy komisja ma zbierać się czy nie. Radny zwrócił się też z pytaniem „czy komisje branżowe powinny analizować materiały sesyjne nie związane z zakresem działania danej komisji”. Przewodniczący podziękował radnemu za wypowiedź oraz poinformował, iż jest to wniosek do przyszłego kształtu Statutu Powiatu.
W związku z interpelacją Radnego Zdzisława Tworkowskiego głos zabrał Sekretarz Powiatu Pan Ryszard Anusiewicz, który poinformował, że protokół jest wykładany do publicznego wglądu w biurze Rady Powiatu na 7 dni przed terminem sesji i każdy mógł się z nim zapoznać. Nie było też zapisów nie zgodnych z wypowiedzią radnego. Pani Skarbnik wyjaśniła, co znaczy pojęcie osoby ułomnej i prawnej. Zostało to zapisane zgodnie z wypowiedzią Skarbnika.
Przewodniczący potwierdził, iż taki akapit ma miejsce w protokole, który na pewno na 7 dni przed sesją był wyłożony do wglądu.
Radny Zdzisław Tworkowski zauważył, iż słowo „ułomny” odnosiło się do Powiatowego Zespołu Obsługi Szkół. Radny powiedział: „chodziło mi o stwierdzenie, gdzie Pani Zwolińska powiedziała, iż pracuje z osobami niedouczonymi”. Radny wskazał na brak takiego zapisu w protokole oraz zauważył celowe pominięcie tego zapisu.
Radca Prawny Pan Marek Kozłowski w odpowiedzi na wniosek Radnego Tadeusza Wielanowskiego wyjaśnił, iż Komisja Rewizyjna jest komisją specjalną powołaną wyłącznie do prowadzenia kontroli (zarówno Zarządu jak i powiatowych jednostek organizacyjnych). W każdej sytuacji głos decydujący ma Przewodniczący Rady, który przekazuje projekt uchwały właściwym komisjom i Zarządowi Powiatu.
Przewodniczący zapytał Radnego Wielanowskiego, czy taka odpowiedź jest wystarczająca. Radny Tadeusz Wielanowski poprosił Radcę Prawnego o odpowiedź na drugie pytanie: czy komisje branżowe powinny analizować materiały sesyjne nie związane z zakresem działania danej komisji.
Radca Prawny odnosząc się do wniosku Radnego wyjaśnił, że jeżeli Przewodniczący Rady Powiatu zadecyduje o skierowaniu materiałów do Komisji to komisja będzie je rozpatrywała.
Przewodniczący podkreślił, iż nie było jeszcze takiej sytuacji gdzie Radny nie dostałby kompletu dokumentów związanych z problematyką sesji,. Tylko sprawozdanie z pracy zarządu zostało dostarczone dzisiaj, bo Zarząd Powiatu obraduje do ostatniej chwili.
Przewodniczący poprosił Radnych o dalsze wnioski, a wobec ich braku zamknął dyskusję.
Ad 13.
Porządek obrad został na tym wyczerpany. Pan Przewodniczący podziękował Radnym i zaproszonym gościom za udział w sesji, po czym o godzinie 1215 zamknął posiedzenie V sesji Rady Powiatu.
Na tym protokół zakończono.
Protokołował:
Piotr Daniło
Metryka strony