Protokół XXXIV z dnia 29 września 2005 r.
XXXIV sesja Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim zwołana przez Przewodniczącego Rady Powiatu Władysława Jagiełłę odbyła się w dniu 29 września 2005 roku w sali konferencyjnej budynku powiatu przy ulicy 11-go Listopada 4 w Bielsku Podlaskim. Obrady XXXIV sesji rozpoczęły się o godzinie 10.05, zakończyły się o godzinie 14.10, sesji przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu – radny Władysław Jagiełło.
Na zaproszenie Przewodniczącego Rady Powiatu w sesji udział wzięli:
1. Pan Ryszard Anusiewicz – Sekretarz Powiatu,
2. Pani Bożena Zwolińska – Skarbnik Powiatu,
3. Pani Ewa Czerwińska – radca prawny,
4. Pani Urszula Kitlas-Bańkowska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku Podlaskim,
5. Pani Wiesława Lucyna Brzana – Przewodnicząca Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Bielsku Podlaskim,
6. Pan Anatol Grzegorz Tymiński – Naczelnik Wydziału Oświaty i Kultury Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim,
7. Pan Piotr Selwesiuk – Naczelnik Biura Wdrażania Projektów Unijnych i Rozwoju Lokalnego,
8. Pan Krzysztof Linka – Przewodniczący Oddziału NSZZ „Solidarność” w Bielsku Podlaskim.
Sesję protokołowała Joanna Popławska.
Następnie Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o zabranie głosu przez Pana Henryka Cieślika – kanclerza Wyższej Szkoły Współpracy Międzynarodowej i Regionalnej im. Zygmunta Glogera w Bielsku Podlaskim, który poinformował, iż radni pozytywnie ocenili inicjatywę założeń programowych, organizacyjnych, a także wizję utworzenia szkoły wyższej w Bielsku Podlaskim. Pozwoliło to na kontynuacje prac założyciela tj. Społecznego Stowarzyszenia Prasoznawczemu „Stopka”. W lipcu 2004 r. został złożony wniosek do Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. MENiS wydało trzy decyzje dotyczące: utworzenia szkoły wyższej, wpisania szkoły do rejestru wyższych szkół niepaństwowych, oraz zatwierdzenia statutu szkoły. Z dniem 5 lipca 2005 roku Bielsk Podlaski stał się miastem akademickim. Pan Cieślik podziękował radnym za pomoc na etapie tworzenia szkoły oraz budowania wniosku. Następnie Pan Henryk Cieślik zaprosił na pierwszą inaugurację roku akademickiego Wyższej Szkoły Współpracy Międzynarodowej i Regionalnej im. Zygmunta Glogera w Bielsku Podlaskim, która odbędzie się 7 października 2005 r. w siedzibie szkoły w Bielsku Podlaskim przy ul. Wojska Polskiego 17. Radni otrzymali zaproszenia na w/w uroczystość.
Ad. 1 i 2
Przewodniczący Rady Powiatu otworzył obrady XXXIV sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim stwierdzając, iż zgodnie z listą obecności w obradach sesji uczestniczy 16 radnych, zatem obrady są prawomocne (lista obecności w załączeniu). Radny nieobecny to: Jan Czarniawski, Roch Andrzej Charyton, Marek Antoni Łukaszewicz.
Ad. 3
O godzinie 10.15 na obrady sesji przybył radny Marek Antoni Łukaszewicz, w obradach sesji uczestniczyło 17 radnych. Następnie Przewodniczący Rady Powiatu poinformował radnych o przedstawionym porządku obrad, który radni otrzymali wraz z zaproszeniem, zwracając się z prośbą o zgłaszanie uwag i propozycji. Wicestarosta Pan Piotr Bożko zgłosił wniosek o ujęcie w porządku obrad sesji punktu 13 o treści: „Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim Nr IX/52/03 z dnia 30 czerwca 2003 r. w sprawie poręczenia kredytu bankowego dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bielsku Podlaskim”, kolejne punkty tj. 13, 14, 15, 16 ulegną odpowiednio przesunięciu na punkty: 14, 15, 16, 17. Wprowadzenie w/w punktu wynika z konieczności doprecyzowania zapisu dotyczącego wyrażenia przez Radę Powiatu zgody na dalsze trwanie poręczenia kredytu bankowego dla SP ZOZ w Bielsku Podlaskim, do czasu całkowitej spłaty kredytu, oraz przedłożenia przedmiotowej uchwały do Banku Gospodarstwa Krajowego, celem uzyskania pożyczki restrukturyzacyjnej. Radni nie zgłosili żadnych uwag do w/w wniosku w związku z czym Przewodniczący poddał go pod głosowanie. Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 14 „za”, 0 przeciwnych i 2 wstrzymujących się w/w wniosek Wicestarosty przyjęła. Przewodniczący poinformował, iż dnia 22 września br. do Rady Powiatu wpłynął wniosek czterech radnych o ujęcie w porządku obrad punktu dotyczącego stanowiska Rady Powiatu Bielsk Podlaski w sprawie dyskryminacji Polaków na Białorusi. Dokument ten nie został zaopiniowany przez komisje stałe Rady Powiatu, w związku z tym Przewodniczący zaproponował powrócenie do rozpatrzenia przedmiotowego wniosku po analizie materiału przez komisje, tj. na sesji w miesiącu październiku br. Radni nie zgłosili kolejnych propozycji zmian do proponowanego porządku obrad sesji, Przewodniczący poddał więc porządek obrad pod głosowanie. Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 14 „za”, 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym się (2 radnych nie wzięło udziału w głosowaniu) przyjęła następujący porządek obrad XXXIV sesji Rady Powiatu:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie stanowiska Rady Powiatu w sprawie uczczenia 25 Rocznicy powstania NSZZ „Solidarność”. (druk Nr 1)
5. Przyjęcie protokołu z XXXIII sesji Rady Powiatu.
6. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
7. Przyjęcie Informacji Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z zakresu działalności Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w 2004 roku. (druk Nr 2)
8. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bielsku Podlaskim za rok 2005. (druk Nr 3)
9. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie podjęcia współpracy w ramach projektu „Wdrażanie Transnarodowego Centrum Jakości dla wypróbowania dobrych praktyk w ramach europejskiego systemu szkolenia zawodowego”. (druk Nr 4)
10. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Bielskiego do konkursu na udzielenie wsparcia Zespołowi Szkół Nr 1 im. Marszałka J. K. Piłsudskiego w Bielsku Podlaskim ul. Szkolna 12 w ramach projektu „Wsparcie na modernizację oferty edukacyjnej”. (druk Nr 5)
11. Analiza wykonania budżetu powiatu i zadań zrealizowanych z funduszy celowych za I półrocze 2005 roku. (druk Nr 6)
12. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w planie dochodów i wydatków budżetu Powiatu Bielskiego w 2005 r. (druk Nr 7)
13. Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim Nr IX/52/03 z dnia 30 czerwca 2003 r. w sprawie poręczenia kredytu bankowego dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bielsku Podlaskim.
14. Interpelacje i zapytania radnych.
15. Wnioski i oświadczenia radnych.
16. Sprawy różne.
17. Zamknięcie obrad.
Ad. 4
Pan Krzysztof Linka Przewodniczący Oddziału NSZZ „Solidarność” w Bielsku Podlaskim odczytał projekt przedmiotowego stanowiska. Radni nie zgłosili żadnych uwag, w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu zaproponował przyjęcie stanowiska przez aklamację. Uwag nie wniesiono. Stanowisko Rady Powiatu w sprawie uczczenia 25 Rocznicy powstania NSZZ „Solidarność” przez aklamację zostało przyjęte (stanowisko w załączeniu).
Ad. 5
Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło oznajmił, iż zgodnie z wymogami statutowymi protokół XXXIII sesji Rady Powiatu był wyłożony do wglądu wraz z załącznikami w Wydziale Organizacyjno-Prawnym Starostwa Powiatowego (pok. Nr 309) na 7 dni przed sesją oraz w dniu dzisiejszym na sali obrad. Do w/w protokołu nie zostały wniesione uwagi na piśmie. Również w dniu dzisiejszym żadnych uwag do protokołu nie wniesiono. Wobec powyższego Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu protokołu XXXIII sesji. Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 13 „za”, 0 przeciwnych i 3 wstrzymujących się (1 radny nie wziął udziału w głosowaniu) protokół XXXIII sesji przyjęła.
Ad. 6
Starosta Bielski – Sławomir Jerzy Snarski przedstawił sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu w okresie od 30 sierpnia do 29 września 2005 roku (sprawozdanie w załączeniu).Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się do radnych z prośbą o zabieranie głosu i zgłaszanie uwag do przedmiotowego sprawozdania. Radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się z prośbą o podanie zakresu kontroli okresowej SP ZOZ w Bielsku Podlaskim w 2005 r. Wicestarosta Piotr Bożko wyjaśnił, iż zakres kontroliobejmuje zgodność udzielanych świadczeń zdrowotnych w ramach kontraktu, badanie zgodności świadczeń z regulaminami obowiązującymi w SP ZOZ, a także prawidłowość gospodarowania mieniem, tj. najmu i dzierżawy nieruchomości. Zbadane zostaną także efekty realizacji programu naprawczego pt. „Plan przywrócenia równowagi finansowej SP ZOZ w Bielsku Podlaskim”. Kontrole odbywają się w IV kwartale każdego roku. Radny Marek Antoni Łukaszewicz przypomniał, iż Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska dwukrotnie zwracała się z prośbą o podanie informacji dotyczących działalności dyrektor SP ZOZ w Bielsku Podlaskim.
W związku z obawami, iż odpowiedź na wniosek komisji nie zawiera prawdziwych informacji radny zwrócił się z prośbą o rozszerzenie zakresu w/w kontroli o działalność dyrektor SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. Na wniosek Komisji Rolnictwa Zarząd Powiatu przekazał informację, iż: w maju 2003 roku wypłacono odszkodowanie na wniosek powództwa Ż. J. O w/w kwotę SP ZOZ wystąpił z regresem do byłego dyrektora o zwrot odszkodowania wypłaconego wskutek zawarcia umowy o pracę z naruszeniem prawa. Ponadto podano informację, iż w kwietniu 2004 roku wypłacono odszkodowanie w wysokości 10.280,00 zł prawdopodobnie byłemu pracownikowi SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. Radny zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie z tytułu jakich działań zostało wypłacone odszkodowanie, przez kogo; czy Starosta z Zarządem Powiatu wyegzekwował kwotę od tego, który prawo naruszył oraz kto ponosi za to materialną odpowiedzialność. Przewodniczący Rady Powiatu wyjaśnił, iż po przyjęciu protokołu z sesji dzisiejszej oraz po sporządzeniu wyciągu z tego protokołu, wyciąg zostanie przekazany do Zarządu Powiatu celem ustosunkowania się i udzielenia odpowiedzi na w/w pytania radnego. Kolejnych uwag nie zgłoszono. Rada Powiatu zapoznała się ze sprawozdaniem z pracy Zarządu Powiatu w okresie iędzysesyjnym.
Ad. 7
Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Przyjęcie Informacji Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z zakresu działalności Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w 2004 roku (druk Nr 2 w załączeniu). Pani Wiesława Lucyna Brzana – Przewodnicząca Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Bielsku Podlaskim poinformowała, iż w okresie od sierpnia 1998 r. do końca 1999 roku mieszkańcy powiatu zmuszeniu byli na stawienie się na komisje do Białegostoku, gdzie czas załatwienia wniosku przedłużał się do pół roku. W 2000 roku w Bielsku Podlaskim utworzono Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności, gdzie wnioski załatwiane są zaraz po ich otrzymaniu, najpóźniej w ciągu miesiąca. Praca jest trudna i polega głównie na pracy z osobami niepełnosprawnymi. Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Bielsku Podlaskim w okresie od 2000 r. do 2004 r. oraz za I półrocze 2005 r. wydał 4.891 orzeczeń. Zespół pracuje w bardzo trudnych warunkach lokalowych i ze względu na komfort osób zainteresowanych jak i obsługujących ich pracowników zespołu – wskazana byłaby ich poprawa.Radni nie zgłosili żadnych uwag do przedmiotowej informacji. W związku tym Przewodniczący zarządził głosowanie nad jej przyjęciem. Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 17 „za”, 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących się (w obecności 17 radnych) przyjęła informację Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z zakresu działalności Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w 2004 roku.
Ad. 8
Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bielsku Podlaskim za rok 2005 (druk Nr 3 w załączeniu). Radni nie zgłosili żadnych uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie, w związku z tym dyskusja w tym punkcie została zamknięta. Następnie Przewodniczący odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie. Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 15 „za”, 0 przeciwnych i 2 wstrzymujących się (w obecności 17 radnych) podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała Nr XXXIV/190/05 w załączeniu).
Ad. 9
Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie podjęcia współpracy w ramach projektu „Wdrażanie Transnarodowego Centrum Jakości dla wypróbowania dobrych praktyk w ramach europejskiego systemu szkolenia zawodowego” (druk Nr 4 w załączeniu).
Pan Piotr Selwesiuk – Naczelnik Biura Wdrażania Projektów Unijnych i Rozwoju Lokalnego wyjaśnił, iż w przypadku wybrania przedmiotowego projektu do realizacji nawiązana zostanie współpraca z Prowincją La Spezia, Włochy, w ramach Programu Leonardo da Vinci. W realizacji projektu udział wezmą partnerzy z pięciu krajów, tj.: z Włoch – pięciu partnerów, w tym Prowincja La Spezia (jako partner wiodący), dwóch partnerów z Hiszpanii, trzech partnerów z Grecji oraz jeden partner z Finlandii. Koszt ogólny projektu wynosi 500.000,00 euro – z czego Powiat Bielski będzie beneficjentem 42.140,00 euro, co stanowi 8,428% ogólnej wartości projektu. Wkład własny powiatu wyniesie 10.535,00 zł. Dofinansowanie projektu wyniesie 31.605 euro, czyli 75% ogólnej część przypadającej na powiat bielski. Radny Aleksander Gołąbiecki zwrócił się z pytaniem – jakie będą korzyści z przystąpienia do współpracy. Pan Piotr Selwesiuk wyjaśnił, iż korzyścią z pewnością będzie badanie rynku. Po zdefiniowaniu potrzeb zostaną zorganizowane szkolenia, bądź kursy. Partnerami współrealizującymi projekt będą szkoły ponadgimnazjalne, Centrum Kształcenia Praktycznego, stowarzyszenie przedsiębiorców. Korzyścią będzie także to, iż beneficjenci ostateczni, tj. osoby zatrudnione w przedsiębiorstwach lub osoby szukające pracy będą mogły odbyć szkolenia nieodpłatnie. Możliwa będzie także wymiana doświadczeń pomiędzy szkołami i jednostkami szkolącymi, a także wymiana doświadczeń pomiędzy jednostkami, które będą brały udział w tym projekcie. Radni nie zgłosili kolejnych uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie, w związku z tym dyskusja w tym punkcie została zamknięta. Następnie Przewodniczący odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie. Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 14 „za”, 0 przeciwnych i 3 wstrzymujących się (w obecności 17 radnych) podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała Nr XXXIV/191/05 w załączeniu).
Ad. 10
Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Bielskiego do konkursu na udzielenie wsparcia Zespołowi Szkół Nr 1 im. Marszałka J. K. Piłsudskiego w Bielsku Podlaskim ul. Szkolna 12 w ramach projektu „Wsparcie na modernizację oferty edukacyjnej” (druk Nr 5 w załączeniu). Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż trzy szkoły z powiatu bielskiego składały wnioski o dofinansowanie w ramach projektu „Wsparcie na modernizację oferty edukacyjnej”. Ze względu na brak środków projekty te nie uzyskały dofinansowania. Obecnie konkurs został ogłoszony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na udzielenie wsparcia w ramach projektu „Wsparcie na modernizację oferty edukacyjnej”.
Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie, w związku z tym dyskusja w tym punkcie została zamknięta. Następnie Przewodniczący odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie. Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 16 „za”,
0 przeciwnych i 1 wstrzymującym się (w obecności 17 radnych) podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała Nr XXXIV/192/05 w załączeniu).
Ad. 11
Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Analiza wykonania budżetu powiatu i zadań zrealizowanych z funduszy celowych za I półrocze 2005 roku (druk Nr 6 w załączeniu). Poinformował ponadto, iż materiał ten został stosownie do zapisów Statutu Powiatu, doręczony radnym na 14 dni przed rozpoczęciem dzisiejszej sesji. Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała przedłożoną przez Zarząd Powiatu w Bielsku Podlaskim informację o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2005 r. (uchwała RIO w załączeniu). Następnie Przewodniczący poprosił o zgłaszanie uwag do przedmiotowego materiału. Radny Aleksander Gołąbiecki zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie niskiego wykonania planu w następujących pozycjach:
1. Zestawienie planu i wykonania dochodów budżetu Powiatu Bielskiego za I półrocze 2005 roku:
- dział 750 administracja publiczna, § 0840 wpływy ze sprzedaży wyrobów: plan po zmianach – 200.000, wykonanie – 5.223, % wykonania 2,61;
- dział 801 oświata i wychowanie, § 6430 dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację inwestycji i zakupów inwestycyjnych własnych powiatu: plan po
zmianach – 180.000, wykonanie 0, % wykonania 0,00;
- dział 010 Rolnictwo i łowiectwo: plan po zmianach 90.000, wykonanie 0, % wykonania 0,00;
- dział 020 Leśnictwo, rozdz. 02001 Gospodarka leśna: plan po zmianach 3.000, wykonanie 0, % wykonania 0,00;
- dział 710 Działalność usługowa, rozdział 71013 Prace geodezyjne
i kartograficzne: plan po zmianach 80.000, wykonanie 0, wykonanie 0,00 %;
- dział 600 Transport i łączność, rozdział 60014 drogi publiczne powiatowe; plan po zmianach 3.600.698, wykonanie 506.805,
% wykonania 14,08;
- dział 854 edukacyjna opieka wychowawcza, rozdział 85415 pomoc materialna dla uczniów: plan po zmianach 240.031, wykonanie 0,
% wykonania 0,00;
2. Zestawienie planu i wykonania wydatków Powiatu Bielskiego za I półrocze 2005 roku:
- Wydatki majątkowe, inwestycyjne: plan po zmianach 7.476.175, wykonanie 719.462, % wykonania 9,56,
- Dział 600 Transport i łączność, wydatki majątkowe inwestycyjne: plan po zmianach 5.535.234, wykonanie 155.684, % wykonania 2,81;
- Dział 750 Administracja publiczna, wydatki majątkowe: plan po zmianach 518.149, wykonanie 46.510, % wykonania 8,98;
- Dział 750 rozdział 75095 wydatki majątkowe: plan po zmianach 322.137, wykonanie 46.510, % wykonania 14,44;
Więcej uwag nie wniesiono, w związku z tym Przewodniczący o godzinie 11.10 ogłosił 15-minutową przerwę w obradach. Po wznowieniu obrad głos zabrał Starosta, który wyjaśnił, iż przedmiotowe sprawozdanie dotyczy I półrocza 2005 roku, nie jest to natomiast całkowita realizacja budżetu za rok bieżący. Przy planowaniu budżetu wpisywane są inwestycje, które zgłasza się do różnych działań finansowych, są także deklaracje innych podmiotów które w tych inwestycjach mają brać udział. Budżet samorządu w znacznej części oparty jest na środkach strukturalnych, które można pozyskać. Jednak nie wszystkie złożone wnioski uzyskują akceptację do realizacji, w związku z czym z budżetu zdejmowane są środki przeznaczone na ich realizację. Wniosek o dofinansowanie z Totalizatora Sportowego budowy stadionu przy Zespole Szkół Nr 1 w Bielsku Podlaskim nie uzyskał akceptacji przez Zarząd Województwa, w związku z czym wykazano 0% wykonania z kwoty zaplanowanej, tj. 180.000 zł. Część zaplanowanych inwestycji jest obecnie realizowana, w związku z czym efekty wykonania planu zostaną wskazane w sprawozdaniu z wykonania budżetu za II półrocze 2005 roku. Pani Bożena Zwolińska – skarbnik powiatu wyjaśniła, iż niskie wykonanie wynika z istniejących procedur związanych ze środkami zagranicznymi, dotacjami. Budżet jest realizowany prawidłowo. Następnie Pani skarbnik udzieliła odpowiedzi na pytanie radnego, wyjaśniając, iż:
1. Zestawienie planu i wykonania dochodów budżetu Powiatu Bielskiego za I półrocze 2005 roku:
- rozdział 75020 wskaźnik wykonania wynosi 43,27 %, (rozdział dotyczy: wpływów z usług, obsługi prawnej i biurowej PODGiK, przewóz dzieci do Zespołu Szkół Specjalnych w Bielsku Podlaskim, rozmowy telefoniczne pracowników);
- rozdział 75095: wskaźnik wykonania wynosi 2,61 %; planowane dochody związane były ze sprzedażą nieruchomości przy SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. W pierwszym półroczu w/w nieruchomość nie została sprzedana, obecnie trwają czynności związane z pozyskaniem nabywcy.
- rozdział 80130 § 6430, planowane dochody w kwocie 180.000 dotyczyły dofinansowania budowy hali sportowej przy Zespole Szkół Nr 1 w Bielsku Podlaskim;
- grupa 020 obejmuje wszystkie dotacje na zadania z zakresu administracji rządowej i inne zlecone ustawami, pieniądze przekazywane są przez Wojewodę po dokonaniu usługi oraz wystawieniu faktury;
- grupa 040 dotyczy środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, z budżetu Unii Europejskiej i innych źródeł. W dziale 600 ewidencjonowane są dochody, które wpłyną po zrealizowaniu zadania, przedstawieniu wojewodzie wniosków o płatność. Zadania dotyczące ulicy Mickiewicza oraz drogi Olszewo – Boćki zostały zrealizowane w II półroczu br., w związku z czym należy spodziewać się przekazania dotacji do końca 2005 roku;
- dział 854 – na początku II półrocza przekazano 95% wartości ogólnej projektu, 5% nie zostało przekazane, wniosek o płatność został złożony,
2. Zestawienie planu i wykonania wydatków Powiatu Bielskiego za I półrocze 2005 roku:
- Wskaźnik 9,56 w majątkowych wydatkach inwestycyjnych stanowi zbiorcze ujęcie realizacji zadań w różnych działach i rozdziałach wydatków na zadania własne,
- Dział 600 Transport i łączność, wykonanie wynosi 2,81% a jest związane z terminem zakończenia inwestycji. Dopiero po zakończeniu inwestycji możliwe było dokonanie opłaty faktur. Wydatki dotyczące
ul. Mickiewicza oraz drogi we wsi Olszewo zostały zrealizowane w całości, co zostanie wskazane w sprawozdaniu za II półrocze 2005 roku.
- Dział 750 – wskaźnik wykonania wynosi 8,98%, jest to zbiorcze ujęcie zadań inwestycyjnych zaplanowanych w dziale 750; niskie wykonanie w rozdziale 75095 wydatki majątkowe wynoszące 14,44%. (Tabela Nr 17 na stronie 48 przedmiotowego sprawozdania) zadanie – odnowienie schodów wejściowych zewnętrznych oraz termoizolacja budynku Starostwa Powiatowego i Urzędu Gminy w Bielsku Podlaskim, zadanie zostało zakończone i opłacone w II półroczu, w związku z czym na dzień 31 czerwca br. nie ma wydatków. W planie budżetu po stronie wydatków zapisano także zadanie: „Dokumentacja techniczna na projekt modernizacji bloku operacyjnego w budynkach SP ZOZ stanowiących własność Powiatu oraz udział własny w termomodernizacji budynków szpitalnych finansowanych ze ZPORR”. Na realizację w/w zadania zaplanowano kwotę 200.000 zł jako zwrot poniesionych wydatków przez SP ZOZ. W II półroczu kwota ta wzrosła do 550.000 zł, jednak na dzień 30 czerwca z pierwotnie planowanej kwoty 200.000 zł wydatkowano kwotę 45.000 zł a przekazanie środków możliwe było dopiero po spełnieniu określonych wymogów. Na remont budynku przy ul. 3 Maja 17 w Bielsku Podlaskim zaplanowano kwotę 45.000 zł, kwota ta zostanie zdjęta z wydatków w związku z planowaną kompleksową termoizolacją budynków powiatowych. Wskazane na stronie 12 przedmiotowego materiału – 0% wykonania po stronie wydatków w dziale 010, rolnictwo i łowiectwo jest ściśle związane z zadaniami rządowymi. Radny Aleksander Gołąbiecki zauważył, iż w/w zagadnienia należało wyjaśnić w załączniku opisowym do przedmiotowego sprawozdania. Budżet powinien być opracowany oraz zatwierdzony jak najwcześniej, co pozwoli na wcześniejsze wykonanie robót inwestycyjnych, remontowych, modernizacyjnych. Podczas przyjmowania budżetu powiatu na 2004 radny zgodził się ze Starostą, iż o dofinansowanie należy występować, trzeba jednak występować o dofinansowanie tych programów, które mają szansę na uzyskanie dofinansowania. Radny poprosił także o wyjaśnienie niskiego wykonania w dziale 710 – prace geodezyjne i kartograficzne – nie inwestycyjne. Skarbnik Powiatu wyjaśniła, iż pozycja ta stanowi zadania rządowe, dotacje z budżetu wojewody przekazane są dopiero po wykonaniu zadania i przedłożeniu faktur wojewodzie. Kolejnych uwag nie zgłoszono. Dyskusja została zamknięta. Rada Powiatu dokonała analizy wykonania budżetu powiatu i zadań zrealizowanych z funduszy celowych za I półrocze 2005 roku
Ad. 12
Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w planie dochodów i wydatków budżetu Powiatu Bielskiego w 2005 r. Zarząd Powiatu przedłożył radnym autopoprawkę do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie na kilka dni przed rozpoczęciem obrad dzisiejszej sesji (projekt uchwały wraz z autopoprawką w załączeniu). Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie, w związku z tym dyskusja w tym punkcie została zamknięta. Następnie Przewodniczący odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie. Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 13 „za”, 0 przeciwnych i 4 wstrzymujących się (w obecności 17 radnych) podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała Nr XXXIV/193/05 w załączeniu).
Ad. 13
Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło przystąpił do realizacji punktu – Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim Nr IX/52/03 z dnia 30 czerwca 2003 r. w sprawie poręczenia kredytu bankowego dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bielsku Podlaskim. Przewodniczący otworzył dyskusję w tym punkcie oraz poprosił o zgłaszanie uwag do przedmiotowego materiału. Radny Zdzisław Tworkowski zauważył, iż Rada Powiatu po raz kolejny nanosi poprawki w uchwale dotyczącej przedmiotowej sprawy. Radny zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie dlaczego inne SP ZOZ-y złożyły wnioski i otrzymały pożyczkę restrukturyzacyjną, natomiast SP ZOZ w Bielsku Podlaskim nie złożył jeszcze kompletnej dokumentacji. Wicestarosta Piotr Bożko wyjaśnił, iż na sesji w miesiącu sierpniu opracowany został projekt uchwały, który konsultowany był z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w Białymstoku. Projekt ten został opracowany przez Wicestarostę, skarbnika, radcę prawnego oraz dyrektora SP ZOZ. Bank Gospodarstwa Krajowego w Białymstoku zaakceptował uchwałę, jednak komisja kredytowa BGK w Warszawie narzuciła obowiązek zmiany tej uchwały. Zdaniem komisji konieczna jest dodatkowa gwarancja Rady Powiatu na poręczenie kredytu, który zostanie spłacony do końca 2005 r. ze środków uzyskanych z pożyczki restrukturyzacyjnej. Mimo rozmów z pracownikiem banku oraz radcą prawnym BGK, stanowisko banku nie uległo zmianie i konieczne jest podjęcie uchwały zawierającej określony zapis. Trwa procedura przyznania pożyczki, pierwsza rata pożyczki restrukturyzacyjnej wpłynęła na konto SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. Radca prawny Pani Ewa Czerwińska wyjaśniła, iż również brała udział w redagowaniu uchwały, która została poprawnie sporządzona pod względem formalnym. Organ nadzoru uchwały tej nie uchylił. Kolejnych uwag nie wniesiono, w związku z tym dyskusja w tym punkcie została zamknięta. Następnie Przewodniczący odczytał numer, tytuł i treść projektu uchwały w przedmiotowej sprawie oraz poddał ją pod głosowanie. Rada Powiatu w głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 16 „za”, 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym się (w obecności 17 radnych) podjęła przedmiotową uchwałę (uchwała Nr XXXIV/194/05 w załączeniu). Przewodniczący poinformował, iż o godzinie 12.00 z dalszej części obrad został zwolniony Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Bazyli Leszczyński. W obradach sesji uczestniczyło 16 radnych.
Ad. 14
Przewodniczący przystąpił do realizacji punktu – Interpelacje i zapytania radnych. Dyskusja w tym punkcie została otwarta. Radny Zdzisław Tworkowski zgłosił interpelacje o treści:
1) Proszę o podanie kwoty wydatkowanej na ogrzewanie budynku SP ZOZ przy ul. Kleszczelowskiej w sezonie grzewczym 2002 – 2003, 2003 – 2004, 2004 – 2005 wraz z podaniem ilości oleju opałowego zużytego w miesiącach: październik, listopad, grudzień, styczeń, luty, marzec, kwiecień w tych trzech sezonach.
2) Czy prawdą jest, że szefowie związków zawodowych działających w SP ZOZ oraz kadra kierownicza otrzymali dość znaczne podwyżki w stosunku do innych osób pracujących na równorzędnych stanowiskach.
Radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się z pytaniem o treści:
1) czy Starosta wyegzekwował od dyrektor SP ZOZ kwotę w wysokości 10.280 zł za złamanie prawa, zasądzonej w postępowaniu cywilno-prawnym w kwietniu 2004 roku, czy kwota ta została przekazana do szpitala bielskiego,
2) kto opracował studium wykonalności oraz wniosek złożony do ZPORR, czy dokumentacja zastała wykonana przez szpital, czy też zatrudniono instytucję zewnętrzną
– jeżeli tak to jakie koszty zostały poniesione z tego tytułu,
Radny Łukaszewicz stwierdził, iż wobec doniesień prasowych można stwierdzić, iż kredyt zaufania dyrektor SP ZOZ, Zarządu Powiatu ze Starostą na czele został wyczerpany. Radni rok wcześniej informowali o mobbingu, zastraszaniu załogi szpitala. Obecnie na łamach prasy podawane są informacje, iż 170 osób złożyło stosowne oświadczenia dotyczące podpisania porozumień pod przymusem. Natomiast radnych informowano, iż załoga tytułem wielkich wyrzeczeń ratuje szpital. Jest to problem systemu i trzeba spokojnie poczekać na rozwiązanie problemu przez system. Radny stwierdził, iż dla osób zarządzających szpital był i jest instrumentem do gry politycznej, a powiat bielski, środowisko lokalne oraz załoga szpitala dużo stracili przez działania rozmyślne. Starosta Sławomir Jerzy Snarski przypomniał, iż zadłużenie w wysokości 7,5 mln. zł powstało w poprzedniej kadencji. Następnie zaapelował do obecnych na posiedzeniu pracownic SP ZOZ o rozmawianie nad rozwiązaniem problemu w ramach obecnego systemu. Szpital nie jest i nigdy nie był instrumentem do gry politycznej ze strony obecnego Zarządu. Odnosząc się do pytania radnego Łukaszewicza – czy zostały wyciągnięte konsekwencje w stosunku do dyrektor SP ZOZ za złamanie prawa, Starosta wyjaśnił, iż rozstrzyganie spraw i roszczeń odbywa się na drodze sądowej. Nie oznacza to jeszcze, iż prawo zostało złamane. W związku z brakiem informacji o złamaniu prawa nie są egzekwowane konsekwencje od dyrektor SP ZOZ. Odnośnie złożonych do ZPORR wniosków Starosta wyjaśnił, iż SP ZOZ złożył wnioski m.in. na dofinansowanie remontu bloku operacyjnego, na termomodernizację. Pozyskane ze ZPORR środki mogły zostać przeznaczone tylko na cel inwestycyjny np. termomodernizację oraz na zakup sprzętu medycznego w SP ZOZ. Nie ma możliwości wprowadzenia tych środków do bieżącej działalności szpitala, bowiem na bieżącą działalność szpital może pozyskać środki tylko z kontraktu zawieranego z NFZ. Prasa podaje różne informacje, natomiast ani prasa ani osoby obecne na sesji nie rozwiążą sprawy. W momencie kiedy w SP ZOZ odbywały się egzekucje komornicze, Rada Powiatu przyjęła program naprawczy szpitala, którego jednym z założeń było nie likwidowanie stanowisk pracy. Rozwiązanie problemu jest możliwe. Uzyskane z pożyczki restrukturyzacyjnej środki pozwolą na spłacenie wierzycieli szpitala. Pozwoli to na wygospodarowanie pewnej kwoty środków, która w IV kwartale br. może zostać przeznaczona na podniesienie wynagrodzeń dla wszystkich grup pracowniczych. W obecnej kadencji nie było i nie będzie zgody na prywatyzację SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. Wicestarosta Piotr Bożko poinformował, iż powiat bielski udzielił pożyczki, a także poręczenia kredytu dla SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. Radca prawny oraz specjaliści od zamówień publicznych pomagają w komplementowaniu dokumentacji. Negocjowany jest także kontrakt
z Narodowym Funduszem Zdrowia. W związku z powyższym zarzut, iż Zarząd Powiatu nie robi nic dla szpitala jest niestosowny. Wicestarosta przypomniał, iż w pierwszej kolejności należy poprawić kondycję finansową zakładu, dopiero wówczas możliwe jest podniesienie wynagrodzeń pracowników zakładu. Zarówno na Zarządzie Powiatu jak i na posiedzeniach Rady Społecznej SP ZOZ wskazywano dyrektor szpitala, iż po wygospodarowaniu środków należy podnieść płace pracowników. Podwyżka wynagrodzeń będzie możliwa po otrzymaniu pożyczki restrukturyzacyjnej. Radny Aleksander Gołąbiecki zauważył, iż w poprzedniej kadencji radni występowali o udzielenie kredytu w wysokości 2 mln. zł dla SP ZOZ. Zdaniem radnego należało ratować szpital przed koniecznością płacenia odsetek, jednocześnie prowadząc rozmowy z załogą o zawieszeniu wypłacania podwyżki pracownikom. W chwili obecnej szpital otrzyma pieniądze z pożyczki restrukturyzacyjnej, jednak załoga nie otrzyma z tego tytułu żadnych środków. Załoga podpisując porozumienia straciła prawo do należnych im podwyżek z tytułu ustawy tzw. „203 zł”. Personel składa pozwy do sądu, zasądzenie wypłacenia należnych pielęgniarkom podwyżek z tytułu ustawy 203 spowoduje konieczność wypłacenia tych należności. Radny Marek Antoni Łukaszewicz zauważył, iż prosił o podanie informacji na temat wszystkich wniosków złożonych przez szpital bielski do ZPORR, oraz do innych programów, z podaniem informacji kto był autorem dokumentacji. Radny zauważył, iż nie mówił, iż Zarząd Powiatu nie robi nic na rzecz szpitala, radny mówił, iż ze szpitala robi się instrument do gry politycznej. Pozyskane zostały pieniądze na termomodernizację, a nie na remont bloku operacyjnego, podczas gdy blok operacyjny nie spełnia standardów, w związku z czym istnieje niebezpieczeństwo jego zamknięcia. Radnych zapewniano, iż w szpitalu bielskim nie ma mobbingu, podczas gdy prasa podaje, iż 160 osób podpisało porozumienia pod przymusem. Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż remont bloku operacyjnego wymaga nakładu finansowego w kwocie 4 – 6 mln. zł. oraz jest związany z zatrudnieniem konsultantów. W związku z czym przygotowanie pełnej dokumentacji wymaga czasu. Wniosek na remont bloku operacyjnego po skompletowaniu wszystkich dokumentów również zostanie złożony. Zgromadzenie pełnej dokumentacji związanych z termomodernizacją budynków szpitala pozwoliło na złożenie wniosku o dofinansowanie tego zadania. Starosta podkreślił, iż w szpitalu bielskim zostały wypłacone należności z tytułu ustawy tzw. „203” do końca 2002 roku. Jak poinformował dyrektor SP ZOZ w Hajnówce: w szpitalu hajnowskim podwyżka z tytuł ustawy „203” nie była wypłacana, poza tym dokonano wypowiedzenia warunków pracy i płacy obniżając wynagrodzenie. Pracownicy SP ZOZ w Bielsku Podlaskim nie otrzymują niższego uposażenia niż pracownicy szpitali w powiatach ościennych. W 2003 roku rozważano dwa rozwiązania, tj. redukcję zatrudnienia lub podpisanie porozumień o zmianie warunków uposażenia. Pracownicy podpisali porozumienia. Szpital bielski jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, w związku z czym działalność bieżąca musi być finansowana z własnych środków szpitala. Nie ma racji bytu szpital, który nie ma odpowiedniego zaplecza, bazy oraz wyposażenia. Sprawy załogi są ważne, jednak w szpitalu najważniejszy jest pacjent. Radny Zdzisław Tworkowski zgodził się z tym, iż należy popierać wszystkie działania, które wpływają na poprawę standardu szpitala np. termomodernizacja czy blok operacyjny. W czasie kiedy dyrektor podejmowała decyzję o zmniejszeniu uposażenia załodze szpitala, mówiło się
o trwających pracach nad oddłużeniem zoz-ów. Jak wynika z ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej, pożyczkę restrukturyzacyjną można pozyskać na opłacenie zobowiązań, które zostały w SP ZOZ wykazane na koniec 2004 roku. Radny zauważył, iż personel średni szpitala bielskiego zarabia zdecydowanie mniej w stosunku do personelu średniego szpitala w Hajnówce, czy Siemiatyczach, w związku z czym załogi szpitala nie można tak zostawić. Zdaniem radnego gdyby nie działania dyrektor SP ZOZ szpital bielski byłby w lepszej sytuacji. Radny Marek Antoni Łukaszewicz zgłosił wniosek formalny o ogłoszenie przerwy. Przewodniczący Rady Powiatu stwierdził, iż w związku z brakiem kolejnych głosów w dyskusji nie należy ogłaszać przerwy, zasadne jest zatem zamknięcie dyskusji w tym punkcie. Przewodniczący Rady Powiatu w związku z powyższym zamknął dyskusję w tym punkcie obrad.
Ad. 15
Wniosków i oświadczeń nie zgłoszono.
Ad. 16
Przewodniczący obrad przystąpił do realizacji punktu – sprawy różne O godzinie 12.40 na posiedzenie sesji przybył radny Roch Andrzej Charyton, od tej chwili w obradach sesji uczestniczyło 17 radnych. Następnie po uzyskaniu zgody Przewodniczącego Rady Powiatu, głos zabrała Pani Irena Chilkiewicz – pielęgniarka szpitalnego oddziału ratunkowego, która poinformowała, iż załoga szpitala jest zbulwersowana postępowaniem dyrekcji SP ZOZ w Bielsku Podlaskim, która twierdzi, iż nie ma zobowiązań wobec załogi z tytułu ustawy „203”, ponieważ zawarto porozumienie z pracownikami na przełomie czerwca i lipca 2003 roku. Na spotkaniu dotyczącym podpisania porozumień uczestniczyli: dyrektor, wicedyrektor – Pan Tymosiak, księgowa oraz oddziałowe wszystkich oddziałów. Zostało wówczas powiedziane, iż pracownicy podpisując porozumienie zrzekają się podwyżki należnej z tytułu ustawy „203” za rok 2003. Pani dyrektor SP ZOZ także informowała personel, że porozumienie będzie dotyczyło zrzeczenia się należnych z tytułu ustawy 203 środków za 2003 rok, natomiast przy podpisywaniu dokumentu okazało się, iż zrzeczenie jest bezterminowe. Pracownicy porozumienie podpisali pod presją i w obawie o utratę pracy w połowie 2003 roku, niemniej jednak porozumienie obowiązywało od stycznia 2003 roku. Załodze szpitala zabroniono wpisania faktycznej daty podpisania porozumienia. Pani Irena Chilkiewicz poinformowała, iż od roku 2004 załoga nie wie, na jakiej zasadzie ustalane są w zakładzie warunki wynagradzania za pracę. Do roku 2003 włącznie, regulamin opierał się na Rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 8 czerwca 1999 r. oraz jego nowelizacji z roku 2000, 2001 i 2003, ale nie był on respektowany, ponieważ większość pracowników średniego i pomocniczego personelu nie miała minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego w swoich kategoriach zaszeregowania.Od momentu złożenia oświadczeń tj. od dnia 16 września 2005 roku atmosfera w szpitalu uległa pogorszeniu, a polega to miedzy innymi na tym, że np.: oddziałowa jednego z oddziałów nie odzywa się do pielęgniarek, które złożyły oświadczenia; na spotkaniach z lekarzami, dyrekcja, osoby które złożyły oświadczenia nazywa „plebsem” i „istotami bezrozumnymi”. Mówi się że na miejsce obecnego personelu pielęgniarskiego zatrudni się Ukrainki i Białorusinki. W szpitalu organizowane są spotkania z załogą, jednak dyrekcja zapomina
o tym zawiadomić personel z odpowiednim wyprzedzeniem czasu. Jako przykład Pani Chilkiewicz podała następującą sytuację: informacja w formie pisemnego ogłoszenia o spotkaniu organizowanym w dniu 27 września br. trafiła na Izbę Przyjęć w dniu spotkania, po opuszczeniu oddziału przez personel po dyżurze. Świadczy to o lekceważeniu personelu jako pracowników i ludzi. Na tych spotkaniach Pani dyrektor mówi swoje racje. Zabranie głosu przez pielęgniarkę związane jest z wezwaniem tej osoby na rozmowę do gabinetu dyrekcji. W przedstawionym radnym sprawozdaniu finansowym SP ZOZ za I półrocze 2005 roku dyrekcja szpitala podała średnie zarobki w szpitalu za rok 2004 i I półrocze 2005. Zarobki te przedstawiały się następująco: średnia płaca ogólna brutto w 2005 – 1.622 zł, w 2004 – 1.498,50 zł; średnia płaca brutto lekarzy w 2005 – 3.804,31 zł, w 2004 – 3.372,96 zł; średnia płaca pielęgniarek i położnych w 2005 r. 1.252,20 zł, w 2004 – 1.224,24 zł; średnia płaca personelu pomocniczego wraz z administracją w 2005 r. 1.229 zł w 2004 – 1.154,80 zł. Z w/w liczb wynika, iż płace w szpitalu w I półroczu 2005 r. wzrosły następująco: średnia płaca o 123,50 zł, średnia płaca lekarzy o 431,35 zł, a pielęgniarek i położnych o 27,96 zł, personelu pomocniczego o 74,20 zł. Personel pomocniczy to: pion diagnostyczny, a więc laboratorium i rentgen; pion techniczny: tzw. warsztaty, sprzątaczki, kuchnia i salowe oraz administracja. W związku z czym w sprawozdaniu finansowym należałoby oddzielnie policzyć zarobki tych grup. Załoga SP ZOZ nie chce zabierać pieniędzy pacjentom ani lekarzom, załoga domaga się jedynie tego co jej się ustawowo należy i tego co zostało zagwarantowane w kodeksie pracy, a więc godziwego wynagrodzenia za pracę oraz przestrzegania zasad współżycia społecznego. Pani Chilkiewicz poinformowała, iż: w dniu dzisiejszym jedna z osób które podpisały pismo do Prokuratury została wezwana do dyrekcji, celem podpisania umowy zmieniającej warunki płacowe na dużo niższe. Myślę, iż takie działanie dyrekcji możemy nazwać mobbingiem. Nie wiemy co spotka pozostałe 8 osób, ponieważ pod pismem podpisało się 8 osób.Pani dyrektor mówiąc o załodze, załogę ogranicza do administracji i lekarzy. Jednak najlepiej wyposażony oraz odremontowany szpital bez personelu średniego i pomocniczego nie będzie mógł funkcjonować. Następnie Pani Chilkiewicz zwróciła się z prośbą o zorganizowanie zespołu negocjacyjnego, w którym uczestniczyć będą wyłonieni przez załogę przedstawiciele wszystkich grup zawodowych. Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk zauważyła, iż u podstaw problemów szpitali leży kwestia systemu oraz niedoszacowania służby zdrowia. W chwili obecnej nie ma zrozumienia oraz dobrej płaszczyzny współpracy pomiędzy dyrekcją a personelem szpitala. Normalne jest rozgoryczenie zwłaszcza personelu średniego spowodowane tak niskimi płacami. Zastanawiająca jest jednak rozbieżność zdań związana z podpisaniem porozumień. Pielęgniarki twierdzą, iż przy podpisywaniu porozumień byli przekonani, iż podpisując porozumieniezrzekają się należności z tytułu ustawy „203” za 2003 rok. Natomiast zrzeczenie faktycznie obejmuje rok 2003 oraz lata następne. Z powyższego wynika, iż doszło do niezrozumienia bądź do niewłaściwego przedstawienia sprawy personelowi. Sprawę tą należy wyjaśnić, zakład pracy nie może bowiem funkcjonować przy skonfliktowanym personelu. Radna przypomniała, iż w poprzedniej kadencji zdania na temat szpitala były podzielone, brakowało także zrozumienia ze strony ówczesnych władz oraz Zarządu Powiatu. Tym razem nie można podlegać sugestiom i zapewnieniom jednej strony. Na sesji Rady Powiatu podczas przyjmowania sprawozdania finansowego SP ZOZ za 2004 rok radna pytała dlaczego w sprawozdaniu tym nie zostały ujęte zobowiązania wobec załogi z tytułu ustawy „203”. Wyjaśniono wówczas, iż zgodnie z obowiązującym prawem w SP ZOZ w Bielsku Podlaskim nie ma zobowiązań wobec załogi z tytułu ustawy tzw. „203”. Poinformowano także, iż sprawozdanie należy przyjąć na sesji, w związku z czym Rada Powiatu przedmiotowe sprawozdanie przyjęła. Radna Zinaida Kuprianiuk-Daniluk odnosząc się do wypowiedzi radnych dotyczących odpowiedzialności dyrektora SP ZOZ za konkretne czyny przypomniała, iż pytała jaka jest odpowiedzialność poprzedniego dyrektora za doprowadzenie szpitala do zadłużenia, a w związku z tym do utraty płynności finansowej zakładu. Jak wynika z udzielonej odpowiedzi dyrektor nie ponosi żadnej odpowiedzialności finansowej, czy osobistej. W związku z powyższym nie powinno się wnosić o poniesienie odpowiedzialności osobistej przez Panią Grotowicz, jeżeli nie było odpowiedzialności osobistej Pana Hryniewieckiego oraz innych osób kierujących szpitalem. Radna zwróciła się z prośbą o spokojną analizę oraz rzeczową ocenę sytuacji w SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. Jeżeli faktycznie załoga została wprowadzona w błąd, sprawę winny rozstrzygnąć odpowiednie organy.
Za celowe wprowadzenie w błąd personelu, odpowiedzialność powinna zostać poniesiona przez dyrekcję szpitala. Jeżeli natomiast działania te były podjęte zgodnie z prawem, należy zastanowić się nad doprowadzeniem do sytuacji gdy pracownicy będą otrzymywać godziwe wynagrodzenie. Radny Marek Antoni Łukaszewicz przypomniał, iż zawsze popierał potrzebę remontowania, za wykonane remonty był jednak atakowany. Radni mówili o wyrzuceniu przez dyrekcję lekarzy, usunięciu bądź wysłaniu na emeryturę osób, którzy mogliby mieć inne zdanie niż Pani dyrektor oraz władza w powiecie. Faktem jest, iż 160 osób złożyło oświadczenia na piśmie dotyczące podpisania porozumienia pod przymusem. Jeżeli radni uważają, iż należy poczekać na rozstrzygniecie tej sprawy przez właściwe organy to należy poczekać. Zdeterminowany personel przestał się bać, wyrażając swoją opinię o działaniach dyrekcji na piśmie. Jesienią 2002 roku skrytykowano działania I kadencji dotyczące służby zdrowia. Radny był przekonany, iż nowa władza ma nowe pomysły na poprawienie sytuacji szpitala. Natomiast jak się okazało obecny Starosta również zaznacza w swoich wypowiedziach, iż szpital jest zakładem samodzielnym a pomoc ze strony radnych może polegać na przekazaniu sprzętu, stworzeniu godziwych warunków, zatrudnieniu lekarzy czy też zapewnieniu miłej obsługi szpitala. Poza tym w I kadencji radni mówili, iż szpitale nie mają środków na wypłacenie pracownikom podwyżek z tytuł ustawy „203”. Radni powinni reagować jeżeli przedstawia się im nieprawdziwe informacje. Radny Zdzisław Tworkowski poinformował, iż podczas pobytu na Izbie Przyjęć w dniu 31 sierpnia br. dowiedział się, iż jest tym który chce „rozwalić szpital bielski”. Nie zgadzając się z powyższym radny przypomniał, iż na sesji w miesiącu maju br. mówił o zafałszowaniu sprawozdania finansowego SP ZOZ za 2004 rok, w związku z brakiem informacji o naliczonych środkach z tytułu ustawy „203”, baraku naliczenia odpisu na ZFŚS. Poza tym radny krytycznie wypowiada się o pewnych zdarzeniach poprzedniej jak i obecnej kadencji Rady Powiatu, np. informując, iż działania pani dyrektor SP ZOZ były bezkrytycznie przyjmowane przez Zarząd Powiatu. Zdaniem radnego lekarze pracujący na równoległych stanowiskach powinni otrzymywać porównywalne wynagrodzenie. W związku z powyższym należy przeanalizować oraz wyjaśnić dlaczego lekarze popierający działania dyrektor otrzymują wyższe wynagrodzenie od tych lekarzy którzy działań dyrekcji nie popierają. O godzinie 13.08 za zgodą Przewodniczącego Rady Powiatu obrady sesji opuścił radny Aleksander Gołąbiecki. W obradach sesji uczestniczyło 16 radnych. Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż porozumienia z pracownikami zostały podpisane w 2003 roku. Nie mówiło się wówczas o restrukturyzacji SP ZOZ-ów. Po zawarciu porozumień z pracownikami nie można było umieścić w sprawozdaniu finansowym za 2004 rok należności wynikających z tytułu ustawy „203” za 2003 rok. Zarząd Powiatu nie ma kompetencji do ustalania płac pracowników SP ZOZ. Pojawiły się dwie różne informacje: najpierw personel informował o podpisaniu porozumień pod przymusem, natomiast teraz o tym, iż porozumienia miały obowiązywać tylko przez rok, natomiast są bezterminowe. Starosta zaapelował o podjęcie merytorycznej rozmowy oraz zadeklarował pomoc w rozwiązaniu problemu w SP ZOZ. Rozstrzygnięciem sprawy powinny zająć się także odpowiednie organy. Radny Roch Andrzej Charyton przypomniał, iż problem z wypłaceniem podwyżek z tytułu ustawy „203” dotyczył wszystkich szpitali w Polsce, jednak tylko w szpitalu bielskim podpisano porozumienia. Na pytanie – czy prawdą jest, że pracownicy zostali pozbawieni „203”, a w konsekwencji „313” radni uzyskali informację, iż pracownicy szpitala zatrudnieni są zgodnie z kodeksem pracy. Kilka lat temu załoga szpitala podjęła trud wyrzeczenia się „203” oraz ratowania szpitala. Radni zaprzestali wówczas dochodzenia do prawdy. Na posiedzeniu Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny w dniu 22 września 2005 roku Pani Kuptel poinformowała członków Komisji o wymuszaniu przez dyrektor SP ZOZ podpisywania oświadczeń, argumentując, iż Rada Powiatu widzi taką potrzebę. Radny przypomniał także, iż na sesji Rady Powiatu podczas przyjmowania programu naprawczego SP ZOZ Wicestarosta poinformował, iż plan ten został przygotowany „na prędce”. Radni wnosili wówczas o odłożenie przyjęcia celem, dokładnego przygotowania dokumentu. Ponadto radny przypomniał, iż Burmistrz Miasta Bielsk Podlaski pod presją dyrektor szpitala umorzył podatek od nieruchomości SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. Radny Marek Antoni Łukaszewicz zauważył, iż z wypowiedzi radnego Charytona wynika, iż dyrektor SP ZOZ za swoje działania obciąża Radę Powiatu.
Radny Charyton wyjaśnił, iż na posiedzeniu Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny w dniu 22 września br. Pani Kuptel poinformowała, iż posiada protokoły, w których zostało zapisane, iż Pani Grotowicz nakłaniając do podpisania oświadczeń zrzekających się „203” zasłaniała się Radą Powiatu informując, iż w przypadku nie podpisania oświadczeń Rada nie widzi możliwości współpracy z tymi ludźmi. Radny Marek Antoni Łukaszewicz zwrócił się do Starosty z prośbą
o poinformowanie radnych czy jest „Rada Bis” w powiecie bielskim, jeżeli tak to gdzie odbywają się posiedzenia „Rady Bis” oraz jakie sprawy rozstrzygane są na tych posiedzeniach. Radny stwierdził także, iż Rada nie dyskutuje nad materiałami przedstawionymi przez dyrekcję SP ZOZ do głosowania. Dokumenty te są bez rzetelnej oceny przyjmowane przez aklamację. Starosta Sławomir Jerzy Snarski zauważył, iż Rada Powiatu przyjęła program naprawczy pt. „Plan przywrócenia równowagi finansowej SP ZOZ w Bielsku Podlaskim”. W programie wskazane zostały działania, które realizowane są przez dyrekcję szpitala bielskiego. Wicestarosta Pan Piotr Bożko wyjaśnił, iż w powiecie bielskim nie ma „Rady Bis”. W poprzedniej kadencji dyrektor SP ZOZ nie wypłacał pracownikom podwyżek należnych z tytułu ustawy tzw. „203” i „313”. Wprowadzenie podwyżek do szpitala oznaczałoby bowiem całkowitą zapaść finansową jednostki. Działania te nie zostały podjęte przez pana Hryniewieckiego jak również przez Panią Grotowicz. Załoga podpisała wówczas dobrowolne porozumienia zmieniające wysokość wynagrodzenia. Dzięki temu w chwili obecnej zostały zbilansowane bieżące finanse zakładu. Obecnie nie należy eskalować problemu, tylko go przedyskutować w celu dotarcia do prawdy oraz znalezienia rozwiązania. Podczas przyjmowania programu naprawczego SP ZOZ, Wicestarosta poinformował, iż Regionalny Komitet Sterujący wyznaczył dwutygodniowy termin na opracowanie tego programu, nie informował o przygotowaniu programu „na prędce”. Rada Powiatu przyjęła program naprawczy, który w połowie 2003 r. został pozytywnie oceniony przez ekspertów bankowych. Dzięki programowi naprawczemu szpital otrzymał około 140.000 zł środków na restrukturyzację. Na podstawie programu pozyskano także kredyt z Banku Gospodarstwa Krajowego w wysokości 2 mln. zł. Radny Roch Andrzej Charyton zauważył, iż podejrzewa, ze program naprawczy został sporządzony aby z systemu wyprowadzić „203 zł”. Radna Helena Buszko odnosząc się do powyższych wypowiedzi radnych nie zgodziła się z tym, iż nie są podejmowane działania, które miałyby poprawić sytuację w szpitalu. Część pracowników Starostwa (m.in. skarbnik oraz Pani Buszko), wydziału Architektury, Geodezji, oraz pracownicy zamówień publicznych włożyło wiele wysiłku w tworzenie dokumentów, opracowań dla szpitala (pracując poza godzinami pracy oraz nie pobierając za to dodatkowego wynagrodzenia). W grudniu 2002 roku (początek obecnej kadencji Rady Powiatu) pracownicy SP ZOZ nie otrzymywali wynagrodzenia. Wówczas pieniądze przeznaczone na podwyżki pracowników Starostwa zostały przeznaczone na wypłaty wynagrodzeń pracowników SP ZOZ. Poza tym został zaciągnięty kredyt, powiat pomógł także w spłaceniu rat drugiego kredytu. Radna zwróciła się z prośbą o zakończenie tematu na sesji w dniu dzisiejszym, zorganizowanie spotkania oraz powrócenie do tematu na tym spotkaniu. Radny Roch Andrzej Charyton poinformował, iż Burmistrz Miasta Brańsk zwrócił się z prośbą o zorganizowanie w Brańsku punktu rejestracji osób bezrobotnych. Pod pismem podpisał się także radny R.A. Charyton, M.A. Łukaszewicz oraz mieszkańcy powiatu.
Przewodniczący Rady Powiatu wyjaśnił, iż w/w pismo adresowane jest do Starosty Powiatu Bielskiego oraz zostanie rozpatrzone przez Zarząd Powiatu. Zgodnie z sugestią Burmistrza Miasta Brańsk radni otrzymali przedmiotowe pismo do wiadomości. Przewodniczący poinformował, iż na listach popierających organizację punktu rejestracji osób bezrobotnych w Brańsku podpisy złożyło 145 osób. Poza tym Przewodniczący przypomniał, iż interpelacje i wnioski radnych winny zostać zgodnie ze Statutem Powiatu potwierdzone w formie pisemnej. Ustosunkowanie się do interpelacji zgłoszonej ustnie na sesji oraz nie potwierdzonej w formie pisemnej, możliwe będzie po sporządzeniu wyciągu z protokołu, czyli po przyjęciu protokołu z tej sesji przez Radę Powiatu. Radny Zdzisław Tworkowski zauważył, iż pracownicy Starostwa np. Pani Buszko otrzymuje prawie dwa razy większe wynagrodzenie niż pielęgniarki pracujące w SP ZOZ w Bielsku Podlaskim. Radny zawsze był przeciw wysokim poborom władz powiatu. Podczas ratowania sytuacji finansowej szpitala nie może dochodzić do sytuacji kiedy uposażenie pielęgniarki wzrasta o 20 zł, natomiast Zarząd Powiatu podnosi wynagrodzenie dyrektor SP ZOZ o 600 zł. Nie może być bowiem sytuacji w której dyrektor SP ZOZ otrzymuje 10 razy wyższe wynagrodzenie niż pielęgniarki pracujące w szpitalu. Starosta Sławomir Jerzy Snarski wyjaśnił, iż Burmistrz Miasta Brańsk nie uczestniczy w posiedzeniach Powiatowej Rady Zatrudnienia. W Rudce został utworzony punkt zgłaszania przez bezrobotnego gotowości do podjęcia pracy. Pani Dawidziuk – dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Bielsku Podlaskim otrzymała dyspozycje ustalenia z Burmistrzem Miasta Brańsk, jaki punkt miałby ewentualnie zostać w Brańsku utworzony – punkt zgłaszania gotowości do podjęcia pracy, czy też punkt rejestracji bezrobotnych. Utworzenie punktu zgłaszania gotowości do podjęcia pracy związane jest z dojazdem pracownika PUP do tego punktu. Do utworzenia punktu rejestracji bezrobotnych konieczne jest ponadto wyposażenie pomieszczenia w zaplecze oraz archiwum. Radny Roch Andrzej Charyton przypomniał, iż Biuro Wydziału Komunikacji i Transportu zostało w Brańsku zlikwidowane, zasłaniano się wówczas prawem. Natomiast w powiecie wysokomazowieckim w Ciechanowcu Biuro Komunikacji funkcjonuje. W chwili obecnej mówi się o zorganizowaniu spotkania z personelem szpitala bielskiego, natomiast przez ostatnie kilka lat wszelkie decyzje były podejmowane bez rozmów z personelem. Radna Raisa Rajecka zauważyła, iż radni powiatu odpowiadają za obecną sytuację w szpitalu, bowiem to Rada Powiatu odpowiada za szpital bielski. Radna przypomniała, iż na pytanie dotyczące kwestii podpisywania porozumień w SP ZOZ radni otrzymali odpowiedź, iż porozumienia zostały podpisane zgodnie z prawem. Problemu finansowego szpitala nie da się rozwiązać na sesji w dniu dzisiejszym. Konieczne jest jednak zastanowienie się nad poprawieniem niewłaściwej atmosfery szpitala, na co zwraca uwagę personel zakładu. Radna zwróciła się z prośbą do Zarządu Powiatu o zajęcie się sprawą szpitala bielskiego. Radny Marek Antoni Łukaszewicz zauważył, iż radna Helena Buszko próbowała zasugerować ile wysiłku i pracy wniósł urząd oraz pracownicy Starostwa w sprawy szpitala, pracując bez gratyfikacji. Radny zwrócił się z wnioskiem do Starosty oraz Zarządu Powiatu aby prace wykonane po godzinach pracy w Starostwie, przez Panią Helenę Buszko oraz pozostałych pracowników Starostwa zostały wynagrodzone. Przewodniczący Rady Powiatu przypomniał, iż radni otrzymali pismo Społecznego Komitetu Budowy Pomnika Jana Pawła II w Wyszkach dotyczące wsparcia finansowego budowy pomnika (pismo w załączeniu).
W związku z zakończeniem prac na drodze wojewódzkiej Topczewo – Hodyszewo, Przewodniczący zaproponował wystosowanie stosownego podziękowania do Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Radny Marek Antoni Łukaszewicz zauważył, iż podziękowanie w w/w sprawie należy sporządzić, jednak powinny zostać ujęte w nim informacje dotyczące ubolewania Rady Powiatu nad długim okresem realizacji inwestycji. W 1999 r. Rada Powiatu powzięła inicjatywę oraz przekazała drogę powiatową o długości 5,5 km. do województwa. Intencją Rady było uhonorowanie sanktuarium w Hodyszewie. Sejmik Województwa Podlaskiego postawił warunek, tj. wybudowanie także drogi na Górę Grabarkę. Droga na Górę Grabarkę została wybudowana w ciągu 1 roku, natomiast prace na drodze Topczewo – Hodyszewo trwały 5 lat. Kolejnych spraw różnych nie zgłoszono.
Ad. 17
Porządek obrad został wyczerpany. W związku z tym Przewodniczący Rady Powiatu Władysław Jagiełło podziękował wszystkim obecnym za udział w sesji, po czym o godzinie 14.10 zamknął posiedzenie XXXIV sesji Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała:
Joanna Popławska
Władysław Jagiełło
Przewodniczący Rady Powiatu
Metryka strony